Gå til innhold

har dere hørt om lobotomering?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Som mann 42 skrev, det er når kontakten mellom hjernehalvdelene kuttes.

Nei, det er ikke det som er lobotomi, og det er heller ikke det mann42 skriver...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Som mann 42 skrev, det er når kontakten mellom hjernehalvdelene kuttes. Man må ha kontakt mellom begge hjernehalvdelene for å se et eple og hvite hva det man ser heter, f.eks. og også for å tenke på et eple og si ordet eple. At det hadde beroligende effekt var jeg ikke klar over, men det stopper jo all kontakt mellom de to hjernehalvdelene så at det har en paralyserende effekt er jo ganske greit å forstå.

Ikke mellom hjernehalvdelene, men forbindelsen til pannelappen.

http://www.arkivverket.no/manedens/mai2003/hovedside.html

Det har jo definitivt mer for seg å gjøre en operasjon som får folk til å bli passivisert enn en som får dem til å miste evnen til å si eple når de ser et. Men det stemmer at skader i pannelappen kan føre til en type afasi.

Litt om pannelappen:

http://www.nokadietten.no/kurs/medisinsk_ordbok/p-q.html

Skrevet
Hvorfor har jeg ikke hørt om det før i dag? Er 27 år gammel og har hørt ordet før men har aldri visst hva det betydde. Folk bruker jo begrepet "lobotomert" om folk de mener er hjernedøde. Trodde lobotomert betydde hjernedød. Viste ikke at det fantes en operasjon som het lobologi. Har da aldri lært om det på skolen.

Viste dere at det fantes en operasjon som het lobologi, der man kutter ut litt av hjernen? Lærte dere det på skolen? Brukes lobologi fremdeles?

Ja, jeg hadde hørt om det.

Skrevet
Viste dere at det fantes en operasjon som het lobologi, der man kutter ut litt av hjernen? Lærte dere det på skolen? Brukes lobologi fremdeles?

Ja,det visste jeg. Min oldemor ble lobotomert,selvfølgelig ikke frivillig... Så at lobotomi ble brukt for å "kurere" angst har jeg visst lenge.

Skrevet
oi! Mulig jeg bare er i overkant observant (noe jeg stadig får høre at jeg ikke er) men lobotomi har jeg da virkelig visst hva var siden ungdomsskolen i hvertfall...

Som mann 42 skrev, det er når kontakten mellom hjernehalvdelene kuttes. Man må ha kontakt mellom begge hjernehalvdelene for å se et eple og hvite hva det man ser heter, f.eks. og også for å tenke på et eple og si ordet eple. At det hadde beroligende effekt var jeg ikke klar over, men det stopper jo all kontakt mellom de to hjernehalvdelene så at det har en paralyserende effekt er jo ganske greit å forstå.

Å kutte forbindelsen mellom de to hjernehalvdelene er ikke lobotomi, men noe som fortsatt gjøres den dag i dag, så vidt jeg vet. Blant annet for å hindre spredning av epileptiske anfall i hjernen i visse alvorlige tilfeller av epilepsi. Lobotmi handlet nok mer om inngrep i frontale deler av hjernen, som kan knyttes til personlighet.

Skrevet (endret)

Jeg er nysgjerrig av natur så hvis jeg hører et uttrykk jeg ikke skjønner så spør jeg noen jeg tror kan svare meg, eller slår det opp.

Så hva å lobotombere er har jeg visst siden iallefall ungdomskolen.

Endret av Elisaen
Skrevet
Ja, har visst det så lenge jeg kan huske, antar at jeg fikk det med meg fra bøker.

Var i hvert fall ikke del av skolepensum.

Jeg også men husker ikke når jeg hørte om lobotomi første gangen.

Bla. filmen Gjøkeredet handler om lobotomering

Lobotomiutstyr

Skrevet
Lobotomi består i at nervebanene mellom storehjernens pannelapp og mellomhjernen overkjæres, for med dette å "nedsette følelsenes intensitet", dvs pasientene ble sløve og apatiske, og dermed lette og ha med å gjøre.

Les mere her om Psykiatriens historie

http://www.pluto.no/doogie/GA/blekka/ga140/boikott.html

Herlighet, hva er det for en side å linke til da? Det kan ikke akkurat sies å være en balansert og nyansert fremstilling av psykiatrien.

Gjest Gjest_hans_*
Skrevet

Jeg hørte om lobotomi da jeg ble sammen med nåværende kjæreste for tre år siden, og fikk vite at et par av hennes oldeforeldre ble tvangslobotomert.

Skrevet (endret)
Herlighet, hva er det for en side å linke til da? Det kan ikke akkurat sies å være en balansert og nyansert fremstilling av psykiatrien.

Psykiatriens historie

Fjernet på grunn av Kvinneguidens regler ang. kopibeskyttet materiale. Teksten kan finnes her:

http://www.pluto.no/doogie/GA/blekka/ga140/boikott.html

Bolledeig (mod)

Endret av Bolledeig
Skrevet
Men........ driver folk med det i dag?

Har du vært borti det eller? ;)

Skrevet
Har du vært borti det eller? ;)

Nei. Lurer på om de ennå driver med det.

Skrevet
oi! Mulig jeg bare er i overkant observant (noe jeg stadig får høre at jeg ikke er) men lobotomi har jeg da virkelig visst hva var siden ungdomsskolen i hvertfall...

Nei, lobotomi er ikke å kutte kontakten mellom hjernehalvdelene. Lobotomi er et inngrep som kutter forbindelsen til pannelappene.

Å kutte forbindelsen mellom hjernehalvdelene har noen ganger vært gjort som behandling av enkelte typer epilepsi. Jeg kommer ikke på hva inngrepet heter, men lobotomi er det altså ikke. Og man paralyseres ikke av at hjernebroen kuttes. Den er ikke nødvendig for å koordinere bevegelser. Det foregår på lavere nivå i hjernen. Men det oppstår en del språklige og atferdsmessige komplikasjoner og pussigheter. F.eks ser det ut til at den høyre hjernehalvdelen igangsetter en god del atferd som den venstre ikke helt skjønner, men forsøker å forklare, med større eller mindre suksess, avhengig av hva slags informasjon den har tilgang til. Dersom informasjon presenteres i en form som passer den ikkeverbale høyre hjernehalvdelen best, så sliter den venstre med å få noe fornuft ut av hva som foregår.

Skrevet
Men........ driver folk med det i dag?

Fant dette svaret om det! :cool:

Hvert år gjennomgår et lite antall mennesker i Sverige en moderne form for lobotomi. Inngrepet er forbudt i Norge, men i Sverige vekker det ingen stor debatt.

Fra denne linken Lobotomi brukes igjen i Sverige

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...