Mann 42 Skrevet 14. oktober 2008 #41 Skrevet 14. oktober 2008 Fant dette svaret om det! Fra denne linken Lobotomi brukes igjen i Sverige Men dette er jo ikke lobotomi, selv om det gjøres et inngrep i hjernen. Dette er snakk om å lokalisere et problemområde og ødelegge noen få hjerneceller. Og det er en operasjon som tilbys, ikke et inngrep man får ved tvang. Lobotomi var storstilt rasering av pannelappen, med kontroll og pasifisering av pasienten som mål, og det var uten unntak et inngrep som ble utført under tvang. Man gjør lignende ting med parkinsonpasienter der man ødelegger en lite cellegruppe i hjernestammen for at de skal få kontroll over bevegelsene sine igjen. Og så hvidt jeg husker, er det en sånn terapiform for ekstreme tilfeller av Tourettes Syndrom også. Men jeg ville vært ekstremt skeptisk til slike inngrep. Man vet aldri om man ødelegger noe man helst ville hatt. Hjernen er forsåvidt ganske plastisk, og kan bygge seg opp etter skade, så direkte irreversibelt er det kanskje ikke. Men det er ikke umulig at det oppstår effekter som kan være svært skadelige.
Gjest gutt19 Skrevet 19. november 2008 #42 Skrevet 19. november 2008 oi! Mulig jeg bare er i overkant observant (noe jeg stadig får høre at jeg ikke er) men lobotomi har jeg da virkelig visst hva var siden ungdomsskolen i hvertfall... Som mann 42 skrev, det er når kontakten mellom hjernehalvdelene kuttes. Man må ha kontakt mellom begge hjernehalvdelene for å se et eple og hvite hva det man ser heter, f.eks. og også for å tenke på et eple og si ordet eple. At det hadde beroligende effekt var jeg ikke klar over, men det stopper jo all kontakt mellom de to hjernehalvdelene så at det har en paralyserende effekt er jo ganske greit å forstå. Det du refererer til her er ikke lobotomi, lobotomi kutter man forbindelsen mellom frontallappen og resten av hjernen (som resultat av dette mister man så godt som alt av personlighet osv). Det du snakker om med det eksempelet der du bruker eplet kalles split-brain. hvor man kutter corpus callosum (forbindelsen mellom hjernehalvdelene). dette er vanlig å gjøre på folk med intractable eplepsi. Som bedrer tilværelsen dems, ikke ødlegger slik man gjør med lobotomi.
Gjest Gjest_Lovis_* Skrevet 19. november 2008 #43 Skrevet 19. november 2008 Vet om en som ble lobotomert på 60- tallet eller noe slikt. Hvorfor vet jeg ikke, men det har blitt sagt at han var ganske vill av seg. Hva de legger i det aner jeg ikke, men han er i alle fall ikke vill nå. Går stort sett og subber med sitt. Tydelig tatt skade av operasjonen. Jeg er glad det er forbudt, for det er mange som har fått livene sine ødelagt på det greiene der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå