Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Finnes det noen regler eller lover som sier noe om hvordan arbeidstiden for de med skift skal være? Jeg jobber nemlig med to forskjellige skift. Ene er fra 07-15 og andre fra 15-23. I det siste så har jeg bare fått 15-23 skiftene, og nå siste mnd så er det kun et par skift som er fra 7-15. De sene skiftene gjør egentlig ikke så mye, så lenge jeg har tidlig skift også, men med nesten bare sene skift så fungerer det dårlig hjemme. Sønnen min ser meg nesten ikke og samboeren min må ta seg endel fri fra jobben da han også jobber sent. I min arbeidskontrakt så er arbeidstiden beskrevet med "dagskift".

Har prøvd å be om flere tidlig skift, men får beskjed om at det ikke går ann. Sliter litt her og vil så gjerne ha noe som jeg kan henvise til når jeg nok engang må ta en prat med ledelsen..

Noen som kan litt om dette?

Meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

Finnes det noen regler eller lover som sier noe om hvordan arbeidstiden for de med skift skal være? Jeg jobber nemlig med to forskjellige skift. Ene er fra 07-15 og andre fra 15-23. I det siste så har jeg bare fått 15-23 skiftene, og nå siste mnd så er det kun et par skift som er fra 7-15. De sene skiftene gjør egentlig ikke så mye, så lenge jeg har tidlig skift også, men med nesten bare sene skift så fungerer det dårlig hjemme. Sønnen min ser meg nesten ikke og samboeren min må ta seg endel fri fra jobben da han også jobber sent. I min arbeidskontrakt så er arbeidstiden beskrevet med "dagskift".

Har prøvd å be om flere tidlig skift, men får beskjed om at det ikke går ann. Sliter litt her og vil så gjerne ha noe som jeg kan henvise til når jeg nok engang må ta en prat med ledelsen..

Noen som kan litt om dette?

Meg

Himmel! Har du ikke en tillitsvalgt? Du må snakke med tillitsvalgt og få forklart hva dagskift innebærer, og tillitsvalgt kan også bli med deg i samtale med ledelsen. Regner med du jobber i helsevesen, og at det er en turnus som skal gå opp?

Skrevet

Ts her

Nei, ikke helsevesenet. Jobber i reiselivsbransjen(hotell). Har prøvd å lese litt i arbeidsmiljøloven, men finner ikke noe som går konkret på slike ting.

Skrevet

Et skift som går fra 15-23 er ikke et dagskift, det er et kveldsskift. Du trenger hjelp av fagforeningen din her. Hvis du ikke er organisert så vet du hva du har å gjøre... Og du kan selvfølgelig risikere på å bare få 7-15 skift ved en evt endring med en kontrakt med en slik ordlyd. Hadde jeg vært deg hadde jeg sett meg om etter ny jobb og vært skikkelig nøye med ordlyden i den nye arbeidskontrakten!

Skrevet

Er heldigvis organisert, så jeg skal ringe fagforeningen i morn for hjelp. Har allerede sendt ut søknader, så håper jeg snart får ny jobb :)

Skrevet
I min arbeidskontrakt så er arbeidstiden beskrevet med "dagskift".

Et skift som går fra 15-23 er ikke et dagskift, det er et kveldsskift.

Enig!

Og det er ikke det som står i arb.kontrakten din, TS.

Du bør ha et godt argument der, når det ikke står noe om "skiftarbeid" eller "dag-/kveld-skift".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...