Gjest Lilleulv Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg vurderer å få satt inn spiral, men hvilken av typene skal jeg velge og hvorfor? Hva er dine erfaringer med spiral?
Titti72 Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg har kobberspiral, og jeg blør ganske mye. Det har jeg hørt andre si også. Jeg har fortsatt med den fordi jeg ikke liker ting med ordet hormoner i.
Nigo-san Skrevet 3. oktober 2008 #3 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg har kobberspiral, og synes det er flott. Er ikke skeptisk til hormoner per se, men har hatt en del ubehagelige p-pilleopplevelser. Spiralen virker bare der den skal, og ikke på humøret, huden osv slik p-piller kan gjøre. Og i tillegg kan man glemme alt som heter prevensjon, det er jo bare å sette den inn og den varer en evighet. Jeg valgte kobberspiral, fordi jeg har hatt det før og synes det er greit- selv om det kanskje blir en litt kraftigere blødning og litt vondt de første par dagene. Vet at mange synes det er en kjempefordel å slippe mensen, men jeg synes det er greit å ha en viss peiling på at kroppen fungerer som den skal. Dessuten ser jeg for meg at alt blir "gammelt inni der" hvis kroppen ikke får sin månedlige utrenskning. Det er selvsagt bare tull, og null vitenskapelig fundert, men det er mer komfortabelt at kroppen fungerer som den skal gjøre enn at mensen settes kunstig på hold.
Yougogirl Skrevet 5. oktober 2008 #5 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg satte inn hormonspiral for 4 uker siden, etter å ha hatt kobberspiral i 5 år. Jeg er redd for alt som har noe med hormoner å gjøre,- etter å ha reagert ekstremt på p-sprøyta. Men jeg hadde ofte og store blødninger med kobberspiralen. Så jeg tok sjangsen, og har foreløpig ikke angret. Har vært litt oppblåst, men det gir seg vel etterhvert. Har hatt blødning i 2 dager, og litt farget utflod innimellom, men det er helt klart å foretrekke framfor mens hver 21. dag. Og det skal jo også forhåpentligvis bli bedre etter en stund.
Gjest Lilleulv Skrevet 5. oktober 2008 #6 Skrevet 5. oktober 2008 Hm. hvor vondt er det egentlig å få satt inn spiral? Legen min sa til meg at det kunne bli litt vanskelig å sette inn pga jeg ikke har født vaginalt. og det fikk meg ikke til å få så lyst til at hun skal gjøre det i hvert fall. Går det an å få henvisning og gjøre dette hos gynekolog tro?
Nabodama Skrevet 5. oktober 2008 #7 Skrevet 5. oktober 2008 Har hatt hormonspiral i årevis, og kan ikke tenke meg noe annet. Har også prøvd kobberspiral, men det holdt jeg ikke ut med pga store blødninger. Jeg har ingen blødninger nå, og er veldig fornøyd med å slippe. Har ikke bivirkninger, så vidt jeg vet ihvertfall. Ikke uren hud, ikke humørsvingninger, ikke har jeg lagt på meg, og ikke har jeg nedsatt sexlyst.
Nabodama Skrevet 5. oktober 2008 #8 Skrevet 5. oktober 2008 Hm. hvor vondt er det egentlig å få satt inn spiral? Legen min sa til meg at det kunne bli litt vanskelig å sette inn pga jeg ikke har født vaginalt. og det fikk meg ikke til å få så lyst til at hun skal gjøre det i hvert fall. Går det an å få henvisning og gjøre dette hos gynekolog tro? Det er lettest å sette inn når du har mensen, da er det mer åpent der enn ellers. Litt vondt er det, men det går fort over.
Gjest Portis Skrevet 5. oktober 2008 #9 Skrevet 5. oktober 2008 Valgte kobberspiral selv, fordi jeg er skeptisk til alle hormonene i prevensjonsmidler. Har aldri født vaginalt, men det gjorde ikke noe særlig vondt å sette den inn. Litt akkurat når den ble satt på plass, men det gikk over fort. Har kraftig mensen de to første blødningsdagene, men ellers helt okey
Gjest Tigress Skrevet 5. oktober 2008 #10 Skrevet 5. oktober 2008 Eg har vurdert kobberspiralen, men er også litt skeptisk fordi eg ikkje har født - skal følgje med på denne tråden. Men, er det nokon av dykk som veit om det er greit å bruke menskopp saman med spiral? Altså, eg klarar ikkje heilt å sjå kvifor det ikkje skulle vere greit, men det kan jo hende nokon av dykk veit noko eg ikkje veit...
Gjest Sisu Skrevet 6. oktober 2008 #11 Skrevet 6. oktober 2008 Dette var en tråd for meg, jeg går også og vurderer en eller annen spiral. Går på Cerazette piller nå, men er lei av å ta dem... Så kom gjerne med flere positive og negative erfaringer!
Gjest Lilleulv Skrevet 6. oktober 2008 #12 Skrevet 6. oktober 2008 merker at jeg heller litt mot hormonspiralen jeg nå... Virker som den har færrest bivirkninger. Dersom man planlegger barn om 2-4 år er vel det gunstig med sånn spiral? Noen som vet om det går an å få henvisning til gynekolog for å få satt inn der? Innbiller meg at de er flinkest...
Sandra Skrevet 6. oktober 2008 #13 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg fikk høre av min fastlege at hormonspiralens hormonnivå tilsvarer 1-2 p-piller i løpet av en måned. Det var fordi spiralen virker direkte inn på livmoren, og da trengte man ikke så mye hormoner for å få "ønsket effekt". Jeg skal sette inn hormonspiral om noen uker. Valgte bort kobberspiralen, mye på grunn av økte blødninger, og fordi mange får reduserte blødninger ved bruk av hormonspiral.
Suzy Skrevet 6. oktober 2008 #14 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har hatt to hormonspiraler ut sine respektive tidsrammer og har vært fornøyd med dem. Jeg syns det var veldig smertefullt å sette inn dem, begge to, men det er visstnok pga en krumming på livmora mi. Første spiral hadde jeg null bivirkninger og syns den var super, den andre hadde jeg noe mer spotblødninger og særlig mot slutten var det mye uregelmessige blødninger. Nå har jeg gått over til p-ring og er kjempefornøyd med den.
Nabodama Skrevet 6. oktober 2008 #15 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har hatt to hormonspiraler ut sine respektive tidsrammer og har vært fornøyd med dem. Jeg syns det var veldig smertefullt å sette inn dem, begge to, men det er visstnok pga en krumming på livmora mi. Første spiral hadde jeg null bivirkninger og syns den var super, den andre hadde jeg noe mer spotblødninger og særlig mot slutten var det mye uregelmessige blødninger. Nå har jeg gått over til p-ring og er kjempefornøyd med den. En kan bruke Cerazette en mnd eller to mot spot-blødninger, da gir det seg. Svarer deg, men er egentlig et tips til de andre:)
Gjest Lilleulv Skrevet 8. oktober 2008 #16 Skrevet 8. oktober 2008 Dere som har fått satt inn spiral, gjorde dere det hos fastlegen?
Titti72 Skrevet 8. oktober 2008 #17 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg gjordet det hos fastlegen. Syns ikke det var vondt, ubehagelig situasjon ja, men ikke vondt.
Gjest Lilleulv Skrevet 11. oktober 2008 #18 Skrevet 11. oktober 2008 Nå har jeg hørt at man kan blø i månedsvis etter at man har satt inn hormonspiral. Stemmer det eller? :o
Nabodama Skrevet 11. oktober 2008 #19 Skrevet 11. oktober 2008 Nå har jeg hørt at man kan blø i månedsvis etter at man har satt inn hormonspiral. Stemmer det eller? :o Ja, noen får småblødninger, andre ikke. Med den første jeg hadde, ble mensen borte med en gang, og jeg hadde heller ikke småblødninger. Med den andre hadde jeg småblødninger i ca 3 mnd, men jeg tok cerazette en mnd, og da ble de borte. Nå har jeg hatt den siste i 1 1/2 år, og har ikke blødninger i det hele tatt. Vet når jeg har mensen, for da kommer det et lite "spor". Spiralen er nok litt dyr, men det sparer en inn igjen på å slippe å kjøpe tamponger og bind. Dessuten er det deilig å slippe å planlegge ferier osv ut fra når en har mensen.
Hinata Skrevet 11. oktober 2008 #20 Skrevet 11. oktober 2008 Ja, noen får småblødninger, andre ikke. Med den første jeg hadde, ble mensen borte med en gang, og jeg hadde heller ikke småblødninger. Med den andre hadde jeg småblødninger i ca 3 mnd, men jeg tok cerazette en mnd, og da ble de borte. Nå har jeg hatt den siste i 1 1/2 år, og har ikke blødninger i det hele tatt. Vet når jeg har mensen, for da kommer det et lite "spor". Spiralen er nok litt dyr, men det sparer en inn igjen på å slippe å kjøpe tamponger og bind. Dessuten er det deilig å slippe å planlegge ferier osv ut fra når en har mensen. Hvor dyr?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå