Gå til innhold

Hvem kan bruke skjørt med høyt liv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg syns det kan være skikkelig stilig med skjørt med høyt liv, og en fin bluse nedi skjørtet, men så lurer jeg på hvilke kroppsfasonger som passer dette?

Passer det til en som er ca. str.40, 1.65 høy, og litt stor rumpe. Har forholdsvis slank overkropp:)

Hvor langt bør i så fall skjørtet være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Magen bør hvertfall ikke stå rett ut.... Da ser det ikke bra ut. Jeg har svai rygg og bittelitt mage, og jeg kan absolutt ikke bruke sånne skjørt selv om jeg syns det er stilig. Kan du ikke bare prøve ett i butikken og se hvordan du ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er skikkelig stygt med høyt liv, både på bukse og skjørt, og uansett kroppsform.

Jeg husker dog at på Trinny og Susannah (hehe) så hadde de en lang lekse om at folk med stor rumpe ihvertfall ikke måtte gå med bukse/skjørt med høyt liv. Det får baken din til å enda større ut. Det ser jo unektelig ut som om den slutter mye lengre oppe enn den egentlig gjør, og om den allerede er stor, vil den derfor virke enda større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er skikkelig stygt med høyt liv, både på bukse og skjørt, og uansett kroppsform.

Jeg husker dog at på Trinny og Susannah (hehe) så hadde de en lang lekse om at folk med stor rumpe ihvertfall ikke måtte gå med bukse/skjørt med høyt liv. Det får baken din til å enda større ut. Det ser jo unektelig ut som om den slutter mye lengre oppe enn den egentlig gjør, og om den allerede er stor, vil den derfor virke enda større.

Tusen takk til begge de siste som svarte, men jeg gir blaffen i hva dere syns og slike skjørt, mitt spørsmål var hvilken kroppsfasong som passet denne typen skjørt... Altså slik du svarte i siste avsnitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til begge de siste som svarte, men jeg gir blaffen i hva dere syns og slike skjørt, mitt spørsmål var hvilken kroppsfasong som passet denne typen skjørt... Altså slik du svarte i siste avsnitt..

Hva som passer til hvilken kroppsfasong er da ikke en objektiv sak, men kommer an på øyet som ser. Og det er det jeg svarte på. Ifølge MEG så passer det ikke til noen kroppsfasong. Ifølge Trinny og Sussanah, så passer det kun til folk med liten snerten rumpe. Det er ikke noen fasit. Det får rumpen til å se større ut. Men noen synes det er fint med stor rumpe, og vil derfor si at det passer kjempefint til noen med stor rumpe. Mens andre synes det er best å ikke ha så stor rumpe, og vil derfor si at det ikke passer siden det får rumpen til å se større ut.

Spør du om noe som faktisk er en smakssak, så må du også tåle å høre folks smak. Det er ingen "rett" smak, så det er ikke noe "rett" svar på ditt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som passer til hvilken kroppsfasong er da ikke en objektiv sak, men kommer an på øyet som ser. Og det er det jeg svarte på. Ifølge MEG så passer det ikke til noen kroppsfasong. Ifølge Trinny og Sussanah, så passer det kun til folk med liten snerten rumpe. Det er ikke noen fasit. Det får rumpen til å se større ut. Men noen synes det er fint med stor rumpe, og vil derfor si at det passer kjempefint til noen med stor rumpe. Mens andre synes det er best å ikke ha så stor rumpe, og vil derfor si at det ikke passer siden det får rumpen til å se større ut.

Spør du om noe som faktisk er en smakssak, så må du også tåle å høre folks smak. Det er ingen "rett" smak, så det er ikke noe "rett" svar på ditt spørsmål.

Men? Er det ikke slik da at noen fasonger passer bedre en type klær enn andre? Og at f eks svart kan få deg til å se slankere ut? Eller her er jeansen som passer din kropp etc? Det var slike svar jeg var ute etter... Men som vanlig blir KG bare til surt og krangel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kroppsfasong, mote og styling, finnes det objektive retningslinjer. Så jo, man kan svare objektivt på et slikt spørsmål. Om du LIKER skjørt med høyt liv er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kroppsfasong, mote og styling, finnes det objektive retningslinjer. Så jo, man kan svare objektivt på et slikt spørsmål. Om du LIKER skjørt med høyt liv er en annen sak.

TS her: Takk skal du had:) Det var objektive retningslinjer jeg var ute etter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Objektivt og objektivt frøken blom.

At høyt liv får rumpen til å se større ut er et faktum. Men det er moteguruene som har "bestemt" at stor rumpe ikke er noe fint, og utifra det sier at det "ikke passer" til folk med stor rumpe. Det er derimot deres subjektive mening at det ikke er fint med stor rumpe, og at det derfor ikke passer til storrumpede mennesker. Det finnes andre som mener at det er fint med stor rumpe, og som dermed ville sagt at det passet helt fint til et storrumpet menneske.

At enkelte snitt/farger fremhever enkelte fysiske trekk er objektivt. Men om det er en bra eller dårlig ting er helt subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan jeg finne disse objektive retningslinjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt liv er råkult men ikke alle passer det, husk å se bak, noen modeller kan gi deg en sånn laaaaaang rumpe, og det vil vi jo ungå :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok alltids være delte meninger om yrket stylist eller andre som har mote som sitt spesialfelt, men de har basert kunnskapen sin i noe, og det er det de bruker for å avgjøre hva som passer til hvem. Jeg har ikke pensumet på "Stylistskolen" tilgjengelig, men tidligere har jeg googlet på ord som "Bodyshape +fashion" eller "Pæreformet +passform" osv. Det er greit med tips og retningslinjer, også avgjør man om man liker stilen eller plagget i etterkant.

Å diskutere smak versus fagkunnskap gidder jeg ikke lenger. Like teit som å spørre om hva som fortjener benevnelsen "kunst"

Samtidig vil jeg påpeke at det er ingen som tar fra noen retten til å ha sin egen smak, selv om man påpeker at det kan eksistere objektivitet i et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyt liv er råkult men ikke alle passer det, husk å se bak, noen modeller kan gi deg en sånn laaaaaang rumpe, og det vil vi jo ungå :skratte:

Takk for svar:) da skal jeg sjekke det hvis jeg finner et slikt skjørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At enkelte snitt/farger fremhever enkelte fysiske trekk er objektivt. Men om det er en bra eller dårlig ting er helt subjektivt.

Ja, det var jo nettopp det som var poenget mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo nettopp det som var poenget mitt

Poenget mitt var at det ikke er objektivt om noe passer til en kroppsfasong eller ikke. "Passer til" er subjektivt. Hvilke kroppstrekk som blir framhevet er objektivt. Men om det er positivt eller negativt, og dermed om det "passer" eller ikke, er subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Poenget mitt var at det ikke er objektivt om noe passer til en kroppsfasong eller ikke. "Passer til" er subjektivt. Hvilke kroppstrekk som blir framhevet er objektivt. Men om det er positivt eller negativt, og dermed om det "passer" eller ikke, er subjektivt.

Javel, så er vi uenige om bruk av begreper, nok om det. Jeg mener fortsatt at det går an for TS å stille spørsmålet, og få en grei og objektiv vurdering av hva som kan være lurt å prøve. Hva annet kan man si uten at hun sender inn bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så er vi uenige om bruk av begreper, nok om det. Jeg mener fortsatt at det går an for TS å stille spørsmålet, og få en grei og objektiv vurdering av hva som kan være lurt å prøve. Hva annet kan man si uten at hun sender inn bilde?

Hun kan få en objektiv vurdering av hva som er lurt å prøve, om man med "hva som er lurt å prøve" er hva moteekspertene mener er pent eller ei. Men meningene til moteekspertene om hvilke fysiske trekk som er best å skjule/framheve er like fullt subjektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan få en objektiv vurdering av hva som er lurt å prøve, om man med "hva som er lurt å prøve" er hva moteekspertene mener er pent eller ei. Men meningene til moteekspertene om hvilke fysiske trekk som er best å skjule/framheve er like fullt subjektive.

Tror vi stort sett er enige. Og nå skal jeg spise middag. Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...