Gå til innhold

18 åringer for unge til navnebytte og ekteskap


Tiit

Anbefalte innlegg

http://www.kjendis.no/2008/10/02/548958.html

Det var da alvorlig til engasjement for saken... Jeg ble litt paff av dette. Jeg forstår bare ikke argumentasjonen hos denne jenta i forhold til hva en 18 åring skal være moden nok til. Bilkjøring - ja, stemmerett - ja, og tidligere enn 18 også. Men å bytte navn - det er dramatisk det! Ok ikke noe en 18 åring burde ha mulighet til å gjøre. Forstå det den som kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnneShirley

For en protest.. Protestere mot frihet og rettigheter?? Forstå det den som kan.

Myndighetsalderen må nå være et sted og jeg synes 18 er en helt ok alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 er en grei myndighetsalder. Hun er jo litt pussig da. Folk skal ikke få bytte navn og gifte seg, men de skal kunne stemme før 18? Det er umoden tankegang. Stemmerett under 18 er helt på trynet slik jeg ser det.

Hun har i det minste meninger, men det spørs om hun ikke blir litt mindre idealist etter som årene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor gammel hun mener at folk skal være før de kan gjøre disse tingene, 24 kanskje? Litt rart at hun henger seg opp i ting som en kan gjøre om på, du kan vel sikkert skifte navnet tilbake igjen og i ekteskap kan en skille seg eller annulere.

Det som er litt morsomt er at det hun oppnår med dette er å vise hvor umoden hun er i forhold til mange andre attenåringer :fnise: Hvem er det som finner på sånt da egentlig, tror det må være det store fåtall, som hun i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt er at det hun oppnår med dette er å vise hvor umoden hun er i forhold til mange andre attenåringer :fnise:

Jaa, haha, akkurat det tenkte jeg og! :ler:

Det er forsåvidt mange på 18 som ikke er modne nok til å gifte seg eller bytte navn... men det er det blant de som er 43 også.

Ett sted må grensa gå, og 18 passer bra synes jeg. Og de som friter seg ut får vel lære å ta konsekvensene av egne valg da, værre er det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsto virkelig ikke denne protesten jeg heller. :klø:

Skal hun vise at 18-åringer ikke burde få gjøre slike ting fordi de er umodne, ved å være skikkelig umoden og liksom gjøre noe "dumt" selv? Selv om disse tingene sannsynligvis ikke kommer til å få noen konsekvenser for henne?

Og det eneste hun viser er jo at hun er umoden, de fleste 18-åringer gjør jo ikke slik, og dermed har vel de bevist at de er modne nok til å ha disse rettighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 30-something

Hun fremstår som langt mindre moden enn mange 16-åringer jeg kjenner. Det kan være jeg er gammeldags, men hva skal hun oppnå med å pådra seg gjeld? Bevise noe for noen? Det går jo bare utover henne selv.

Å kalle seg Bunny Føkk er sikkert morsomt et par uker når man er tenåring, men om hun finner ut at hun skal bli voksen og moden og få seg en skikkelig utdannelse, så er det ikke like kult å komme på jobbintervju og presentere seg med et slikt navn overfor menn i dress, eller i en barnehage.

Navn, giftemål, stemming - det er helt greit for 18-åringer. Men om noe burde forskyves litt så måtte det vært førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har hun jo fått såpass mye oppmerksomhet at eventuelle arbeidsgivere har fått med seg at hun gjør dumme ting med begrunnelsen at hun har lov. Og hvem vil ansette en sånn person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både ekteskapet og navnet skal hun annulere etterpå. :ler:

spørs om det går så greit å annulere det i etterkant, når hun allerede nå forteller at hun har tenkt å annulere det...

Annulering av ekteskap er vel ikke så mye brukt her til lands- er vel mer vanlig etter spontane vegas bryllup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Det er forsåvidt mange på 18 som ikke er modne nok til å gifte seg eller bytte navn...

Men de forstår nesten alltid det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kjendis.no/2008/10/02/548958.html

Det var da alvorlig til engasjement for saken... Jeg ble litt paff av dette. Jeg forstår bare ikke argumentasjonen hos denne jenta i forhold til hva en 18 åring skal være moden nok til. Bilkjøring - ja, stemmerett - ja, og tidligere enn 18 også. Men å bytte navn - det er dramatisk det! Ok ikke noe en 18 åring burde ha mulighet til å gjøre. Forstå det den som kan!

Hun sier til Bergensavisen at hun forsøker å fremstå som dum. Dét klarer hun med glans spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jaja. Det er mye som er dumt å foreta seg, men det betyr ikke at staten skal komme inn å nekte deg å gjøre det.

Blir nok kjipest for henne når den fremtidige arbeidsgiveren googler henne, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i papirutgaven til Ba :

"

ALDERSGRENSE:

Det er aldersgrensen for å gifte seg , bytte navn, og andre avgjørelser som kan forandre resten av livet ditt, 17-åringen mener bør heves til et sted mellom 21 og 25 år.

Hun understreker at hun gjør det for å bevise et poeng. Navneendringen kommer hun til å annulere etter en kort periode, og bryllupet likeså."

Er poenget at det ikke spiller noen rolle om man skifter navn og gifter seg med en fra FB fordi det likevel kan annuleres og navnet kan endres?

Eller vil jenten bare ha oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

At hun på tross av sitt engasjement synes 18-åringer burde få sertifikat og kunne drikke alkohol, OG at hun hadde en fortid som FPU-er - det var relativt sjokkerende. Jeg er rystet. Litt Shakin Stevens liksom. Litt stirred too.

Det er lov å håpe det kommer noe godt ut av "debatten". Men jeg tviler. Saken duger nok ikke til særlig mer enn å understreke at man bør feste sin lit til meningsbærende medier. (Forhåpentligvis står ikke "saken" på trykk i en av de...)

På den annen side: Hun er jo dømt til å lykkes med sitt budskap; Synes folk hun er tullete, understreker jo hun implisitt sitt poeng. Synes man hun er smart, skjer det samme. Vel, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...