Mons Skrevet 2. oktober 2008 #1 Del Skrevet 2. oktober 2008 Faens drittkjerringer som ikke lar menn få beholde det eneste i hjemmet som de bryr seg om. De store høyttalerne med ditto forsterkerutstyr. Den ene etter den andre bærer med tårer i øynene ut gullklumpene sine. Så blir de enda litt fullere på lørdagen mens kjerringen er så fornøyd med hvordan hun klarer å hjemme vekk det ekle lille anlegget fra Elkjøp. Så kommer de til meg og skriker (en sånn blanding av smerte og nytelse) når basstrommene på Dream Theater smeller i mellomgulvet eller bunnen i Buddha Bar får ballene til å vibrere. Og jeg forteller gutta sannheten rett ut og i klartekst. "Fortsetter du slik, kan du bare glemme kølla." Da ler de bare...hjernevaskede og mishandlete som de er disse stakkers mannfolkene. Fela mot ku...skål og takk for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Portis Skrevet 3. oktober 2008 #2 Del Skrevet 3. oktober 2008 ?? Har du en dårlig dag eller? Joda, mange damer er nok slik du beskriver, men kjære deg...menn er ikke akkurat bedre de heller. Greit nok, menn er menn og kvinner er kvinne, men begge er jo faktisk homo sapiens og med samme språk - bruk det! Jeg har også nekta min samboer å kjøpe en 50" flatskjerm fordi jeg ikke ser på det som nødvendig. Først og fremst skal vær gamle TV gå i stykker. Og vi gjør derfor et kompromiss, det kan gjøres gjennom kommunikasjon - altså PRATE. Så han får flatskjerm, når TV`n er ødelagt og noen tommer mindre enn 50. (jeg ville ha 32", han 50", vi har bestem oss for en 42") Om kjerringa di er så jævlig, så fatter jeg ikke hvorfor dere er sammen engang. Om man ikke er villig til å prate sammen, komme frem til en felles løsning som passer begge og ikke minst INNSE at når man blir sammen med noen så kan man ikke være egoist ... ja da har man det vel heller bedre alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 4. oktober 2008 #3 Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg har også nekta min samboer å kjøpe en 50" flatskjerm fordi jeg ikke ser på det som nødvendig. Først og fremst skal vær gamle TV gå i stykker. Og vi gjør derfor et kompromiss, det kan gjøres gjennom kommunikasjon - altså PRATE. Så han får flatskjerm, når TV`n er ødelagt og noen tommer mindre enn 50. (jeg ville ha 32", han 50", vi har bestem oss for en 42") Oi! Det var strengt! Må den gamle gå i stykker før dere kjøper ny? Det kan jo fort ta 20 år det. Noen TV´er går jo aldri i stykker, men umoderne det blir de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 7. oktober 2008 ?? Har du en dårlig dag eller? Joda, mange damer er nok slik du beskriver, men kjære deg...menn er ikke akkurat bedre de heller. Greit nok, menn er menn og kvinner er kvinne, men begge er jo faktisk homo sapiens og med samme språk - bruk det! Jeg har også nekta min samboer å kjøpe en 50" flatskjerm fordi jeg ikke ser på det som nødvendig. Først og fremst skal vær gamle TV gå i stykker. Og vi gjør derfor et kompromiss, det kan gjøres gjennom kommunikasjon - altså PRATE. Så han får flatskjerm, når TV`n er ødelagt og noen tommer mindre enn 50. (jeg ville ha 32", han 50", vi har bestem oss for en 42") Om kjerringa di er så jævlig, så fatter jeg ikke hvorfor dere er sammen engang. Om man ikke er villig til å prate sammen, komme frem til en felles løsning som passer begge og ikke minst INNSE at når man blir sammen med noen så kan man ikke være egoist ... ja da har man det vel heller bedre alene. Nå ble jeg litt skuffet. Forumavdelingen "Skråblikk og generaliseringer" synes jeg gir rom for satire eller Stutum (Bjørn Sand) hvis noen husker han. Så enten er jeg en elendig satiriker eller så mangler du evnen til å oppleve at dette kan være en som kødder. Tråden er nok basert på observasjoner jeg har gjort, men presentasjonen her er en form for humor. Så svaret på spørsmålet ditt er at jeg hadde en god dag - noe jeg prøvde å vise fra overskriften til å avslutte med "skål". Ditt eksempel med flatskjermer synes jeg var direkte malplassert. TV forhandlerne rapporterer jo at de aldri har sett så stor interesse fra kvinner som med dette produktområdet. Dette fordi man da får ut den store stygge gamle boksen. (Selv er jeg helt likegyldig og synes min gamle 29" er plenty god nok så lenge jeg alikevel ikke har HD signaler) Men la meg nå basere ditt innlegg på at du svarer meg basert på en oppfattelse av mitt innlegg skrevet i fullt alvor - og håpe at jeg ikke mistolker deg...dvs at du også svarer satirisk: Hvordan klarer du å tolke mitt innlegg som om jeg har en kjerring? Og om du tolker det slik - hvordan går det frem at min kjerring er jævlig? Er det andre som er opptatt av språk og kommunikasjon her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ?? Skrevet 7. oktober 2008 #5 Del Skrevet 7. oktober 2008 Beklager, jeg skjønner heller ikke hva du vil fram til dessverre. Vanskelig å tolke, ironi hmmm... nei jeg ser ikke den heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 7. oktober 2008 #6 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvordan klarer du å tolke mitt innlegg som om jeg har en kjerring? Og om du tolker det slik - hvordan går det frem at min kjerring er jævlig? Er det andre som er opptatt av språk og kommunikasjon her! Dette skrev du: Faens drittkjerringer som ikke lar menn få beholde det eneste i hjemmet som de bryr seg om. Skål! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 7. oktober 2008 Betyr virkelig "faens drittkjerringer" at alle er det? Hvorfor skriver jeg da at kameratene kommer til meg for å høre musikk? For all del - jeg er ikke ute etter å krangle. Vil bare prøve å forstå hvorfor jeg opplever så total skivebom! Jeg er forøvrig fullt i stand til å presentere meningene mine i klartekst, men det blir som å hoppe rett på sex og glemme erotikken. Wow, en metafor også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lydfreak Skrevet 7. oktober 2008 #8 Del Skrevet 7. oktober 2008 Per spelemann hadde ei einaste ku, Per spelemann hadde ei einaste ku. Han bytte bort kua, fekk fela igjen, han bytte bort kua, fekk fela igjen. "Du gamle gode fiolin, du fiolin, du fela mi." /: Per spelemann, han spela, og fela ho lét, :/ /: så gutane dansa, og jentene grét. :/ "Du gamle gode fiolin, du fiolin, du fela mi." /: Og om eg vert gammal som stein under bru, :/ /: så aldri eg byter bort fela for ku. :/ "Du gamle gode fiolin, du fiolin, du fela mi." /: Og om eg vert gammal som mose på tre, :/ /: så aldri eg byter bort fela for fé. :/ "Du gamle gode fiolin, du fiolin, du fela mi." /: Og om eg vert gammal som skorpa på graut, :/ /: så aldri eg byter bort fela for naut. :/ "Du gamle gode fiolin, du fiolin, du fela mi!" Fin gammel folkemelodi...helt enig. det trådstarter kødder med har sågar blitt et begrep i visse kretser nemlig WAF - wife acceptance factor..søkte på begrepet og fant denne tråden som også tar for seg hvem som bestemmer i hjemmene http://nrkbeta.no/flate-tver-damer-og-design/ har sjøl lempa ut stort lydutsyr uten å miste potensen..så det går ann trådstarter he he Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annepålandet Skrevet 9. oktober 2008 #9 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg var en av disse "faens drittkjerringene" da vi bodde i leilighet. Monsterutstyret til mannen min sto da i en bod. Nå har vi stort hus. Det er fremdeles meg som bestemmer det meste av innredning og innkjøp. Det er meg som har peiling på TV; LCD kontra plasma, dekodere, HD ready etc. Han ser bare nyhetene. I kjellerstuen derimot, er han sjef. Jeg har ingen problemer med å skjønne at han opplever sin Heavy Metall mye bedre på et monsteranlegg selv om jeg verken deler hans interesser eller musikksmak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #10 Del Skrevet 9. oktober 2008 =j Oj. Denne damen skulle gjerne hatt type med monsteranlegg. Liker når det dirrer i levra... men jeg måtte da altså være den eneste kua. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 10. oktober 2008 #11 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Jeg er faktisk enig med problemstillingen, jeg, synes det er fryktelig å nekte på den måten! Og jeg har også hørt om sånne tilfeller. Kan du bare forestille hvis noen mann skulle si til ei dame, at nei, du får aldri kjøpt nye sko før de gamle er helt ødelagt! Og da får man heller ikke kjøpe de skoene man vil, men de som er billigst on tar minst plass. Hvis noen er interessert i hi-fi, da er det en interesse, greit nok, man kan diskutere litt hvor mye penger man faktisk har mulighet å bruke og hvor mye plass man har, men å nekte bastant og kreve utstyr fra elkjøp (!) er ganske drøyt, synes jeg. Det er jo da ganske så helt vanvittig stor forskjell mellom lyd og god lyd. Å få ballene til å riste er en ting, men det å ha god holografi og godt balansert lyd. I tillegg - det går an å finne høyttalere som ser veldig veldig bra ut og som gir veldig god lyd. Greit nok, de koster litt, men god lyd koster som oftest (hvis man ikke bygger selv). Med tanke på hvor mange år høyttalere varer (i teori, i praksis vil jo man oppgradere), er det ikke alltid en helt vanvittig investering. De taper heller ikke verdi på samme måten som hjemmeelektronikk fra elkjøp. Hilsen, en med SVÆRE (gode) høyttalere... PS. Mulig jeg tok en frustrasjonstråd litt for seriøst nå. Men som sagt, har også hørt om sånne tilfeller og synes det er litt teit. Greit nok, hvis mannen bruker halve lønnen på hi-fi, men det er et spørsmål om vett. Endret 10. oktober 2008 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 10. oktober 2008 #12 Del Skrevet 10. oktober 2008 Om man betaler med eigne pengar, er det ingen som kan nekte noko som helst. Sjølv om personen bruker heile lønna på eit sjeldan tekrus. Men om man spleiser på ting, så må man vere einige og evt inngå kompromiss. Syns eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkje Skrevet 10. oktober 2008 #13 Del Skrevet 10. oktober 2008 Om man betaler med eigne pengar, er det ingen som kan nekte noko som helst. Sjølv om personen bruker heile lønna på eit sjeldan tekrus. Men om man spleiser på ting, så må man vere einige og evt inngå kompromiss. Syns eg. Hvis alle felles utgifter og felles sparing er unnagjort så er det greit. Hvis den som har brukt hele lønna på et sjeldent krus deretter ikke kan være med å bidra til fellesskapet sånn at den andre må overta dens andel av kostnader er det ikke greit etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #14 Del Skrevet 10. oktober 2008 Så gøy å høre fra en kvinne som både har skjønt mitt innlegg og som musikkelsker investerer i god gjengivelse. Jeg har bare noen kommentarer som jeg skriver innimellom i det følgende. Jeg er faktisk enig med problemstillingen, jeg, synes det er fryktelig å nekte på den måten! Og jeg har også hørt om sånne tilfeller. Ja, det er ganske vanlig. Mitt utgangspunkt var kamerater som allerede hadde store hi-fi anlegg, men har ofret de til fordel for nyinnkjøpte minianlegg som tilfredstiller den kvinnelige partnerens behov for design. Kan du bare forestille hvis noen mann skulle si til ei dame, at nei, du får aldri kjøpt nye sko før de gamle er helt ødelagt! Og da får man heller ikke kjøpe de skoene man vil, men de som er billigst on tar minst plass. Skjønner poenget ditt. Jeg har en søster som ble rasende da mannen kjøpte en meget kostbar gassgrill. Den ti år gamle virket jo enda, freste hun. Selv hadde hun nettopp skiftet ut tre år gamle gardiner i hele huset til den dobbelte summen (prisen ble fortalt meg som en hemmelighet) Hvis noen er interessert i hi-fi, da er det en interesse, greit nok, man kan diskutere litt hvor mye penger man faktisk har mulighet å bruke og hvor mye plass man har, men å nekte bastant og kreve utstyr fra elkjøp (!) er ganske drøyt, synes jeg. Signerer. Men jeg har litt problemer med å svelge de som interesserer seg mer for utstyret enn for musikken. Det er jo da ganske så helt vanvittig stor forskjell mellom lyd og god lyd. Å få ballene til å riste er en ting, men det å ha god holografi og godt balansert lyd. Enig. Vil bare forklare litt begreper relatert til størrelse på høyttalere for å klargjøre det du forstår. Det er de fysiske lovene med å spille den dypeste bassen (de laveste oktavene) og dermed sette mye luft i bevegelse ("får ballene til å riste") som er hovedgrunnen. Jeg fryder meg over å høre hele kirkeorgelet, inklusive den største orgelpipen...som man mer kjenner enn hører) gjenngitt realistisk i min egen stue. I tillegg - det går an å finne høyttalere som ser veldig veldig bra ut og som gir veldig god lyd. Greit nok, de koster litt, men god lyd koster som oftest (hvis man ikke bygger selv). Med tanke på hvor mange år høyttalere varer (i teori, i praksis vil jo man oppgradere), er det ikke alltid en helt vanvittig investering. De taper heller ikke verdi på samme måten som hjemmeelektronikk fra elkjøp. He he høres ut som du er vant til å forsvare dine innkjøp. Hilsen, en med SVÆRE (gode) høyttalere... Hilsen en som personlig har gode erfaringer med damer og deres forståelse for god lyd - etter litt hjernevasking fra meg PS. Mulig jeg tok en frustrasjonstråd litt for seriøst nå. Men som sagt, har også hørt om sånne tilfeller og synes det er litt teit. Helt passende for meg. Du gikk bare litt dyper inn i materien enn meg. Greit nok, hvis mannen bruker halve lønnen på hi-fi, men det er et spørsmål om vett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #15 Del Skrevet 10. oktober 2008 Pokker. Det forrige innlegget mitt ble litt klønete. Jeg har skrevet svar til mrs_bond inni kopien av hennes innlegg. Så ble ikke mine kommentarer fremhevet på noen måte. Derfor litt vanskelig å lese. Bare en liten kommentar til de som ikke skjønner bæret av behovet for god lyd. Kom på en metafor nå. Å frata meg muligheten for å høre musikk hjemme med de standardene jeg er vant til vil tilsvare å se utsikten fra en gitt fjelltopp gjennom et par med tynne nylonstrømper. Jeg ville fremdeles sett, men fraværet av detaljene hadde gitt meg en sterkt redusert opplevelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 10. oktober 2008 #16 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Bare en ting, jeg kan ikke si at jeg er 'hi-fi-gal', men jeg har en samboer som er, og jeg har forståelse for dette og jeg støtter hans interesse. Så jeg er nok en av de 'hjernevaskede'. Men han måtte ikke bruke mye tid på det, jeg har støttet hans kjøp helt fra begynnelsen. Jeg stoler på at han vet hva han gjør og at han vet hvor vår prisgrense går. Jeg mobber jo ham litt av og til (gjeldende hans manglende evne til å bestemme helt sikkert om han vil ha rørforsterker eller ikke i framtiden og så videre), men han vet at jeg tuller Jeg er ikke interessert i å bruke utallelige timer å teste med å bevege på høyttalere (den ene veier over 50 kilo, så det blir lit.. mye) eller lage kabler eller gå rundt i butikkene eller bruke tid å lese om tester og sånt. Det er samboeren som gjør dette. Men jeg hjalp til en god del med opppussing av høyttalere, så jeg har en del 'eierfølelse' over de Så jeg har blitt innblandet i dette og man lærer noe etter hvert også, spesielt hvis samboeren er ivrig til å vise fram ting og fortelle. Jeg kan godt tilstå at jeg har ingen venninner som vet hva en monoblokk er Det jeg egentlig liker er god lyd, og jeg setter pris på god lyd, siden jeg elsker musikk, og jeg liker å få en opplevelse. Der er jeg veldig enig med deg - det er mange som blir så opptatt av lyden at man glemmer musikken, men det er noe vi begge er veldig opptatt av. Jeg vet også at god lyd koster litt. Det betyr ikke at jeg synes det er nødvendig med utstyr for hundretusener (det er galskap, synes jeg). Med å kjøpe noe brukt, en del eldre (men gode) komponenter, kanskje noen DIY-ting, og man kan få ganske mye for pengene. Jada, kanskje ikke alt SER optimalt ut, men jeg synes det er ganske greit foreløpig, man kjøper jo etter evnen. Spesielt siden jeg vet at det jeg hører er verdt mye mye mer. Selvfølgelig, i framtiden ser jeg at vi kanskje klarer å finne ting i litt mer fra et merke etter hvert, så alt ser litt mer pent ut, men det får vi ta da vi har nok penger. Foreløpig har vi et system som er veldig veldig god med tanke på hva vi betalte, og det hele er ganske unikt også. Den følelsen av å ha kunne høre spesielt vokalmusikk (så vidt jeg har forstått er kormusikk en av de beste måter å se om systemet er bra nok) på en måte der du kan bare lukke øyene og høre lydene komme fra de forskjellige stedene? Høre hver eneste stemme og kunne plassere de i rommet? Jeg får frysninger av sånt. Og det bare med stereohøyttalere. Og kunne føle hele bassen fra de to høyttalere på en måte som er minst like god som andre systemer med sub? Det er en glede! Endret 10. oktober 2008 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #17 Del Skrevet 11. oktober 2008 Nå har mrs_bond satt fokus på selve utstyret og lydinteressen, og det synes jeg er helt alright. Imidlertid var ikke dette hensikten med mitt innlegg. Jeg laget et fargerikt innlegg der jeg med utgangspunkt i en typisk manneinteresse, satt søkelyset på at disse gjerne ofres til fordel for viktigere verdier - nemlig de kvinnene definerer som god design i hjemmet. Det er ikke så viktig for meg å skrive om min interesse. Jeg er nok, når jeg sitter foran Pcen på dette fora, mer opptatt av selve kommunikasjonen. Jeg er faktisk spent på hvordan det jeg skriver blir oppfattet. Sånn sett hadde jeg forventet at ikke alle ville skjønne at trådstarten var skrevet med et glimt i øyet. Jeg ble derimot svært overrasket over et innlegg som problematiserte mitt forhold til egen partner. Da jeg etterlyste forklaringer på denne uventede vinklingen svarer en medsøster på en for meg uforståelig måte. Er det noen andre som tolker mitt innlegg til at jeg har en "faens drittkjerring" Går det i det hele tatt frem om jeg har dame eller ikke? Jeg kan i det minste bekrefte at jeg har et lydsystem som tar plass, men har aldri hatt noe problem på damefronten av den grunn. Derimot har jeg ikke hatt noen mrs_bond lignende partner som kan peke på boksen ved hver høyttaler og fortelle at det der heter monoblokker f eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perhaps Skrevet 11. oktober 2008 #18 Del Skrevet 11. oktober 2008 Oi! Det var strengt! Må den gamle gå i stykker før dere kjøper ny? Det kan jo fort ta 20 år det. Noen TV´er går jo aldri i stykker, men umoderne det blir de. Enig, det var strengt. Så er jo også jeg singel da...men det høres bra ut at Per Spelmann byttet bort den eneste kuen han hadde for å få fela igjen. Han trivdes mye bedre med fele enn med ku. Hva er problemet da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 11. oktober 2008 #19 Del Skrevet 11. oktober 2008 Syns egentlig innlegget var litt festlig jeg Jeg er helt med på problemstillingen, vet at det er mange menn som flekser mer enn damer når det gjelder innredning. Det er jo sånn her i heimen og, min kjære gir blanke F'en. Og da har jeg ikke dårlig samvittighet. Men om han vil ha fancy anlegg, må vi ha råd til det. Det gleder jeg meg til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #20 Del Skrevet 11. oktober 2008 Syns egentlig innlegget var litt festlig jeg Jeg er helt med på problemstillingen, vet at det er mange menn som flekser mer enn damer når det gjelder innredning. Det er jo sånn her i heimen og, min kjære gir blanke F'en. Og da har jeg ikke dårlig samvittighet. Men om han vil ha fancy anlegg, må vi ha råd til det. Det gleder jeg meg til Du har skjønt litt av pointet mitt. Bare for å korrigere deg litt mht ordbruken så er det siste en virkelig lydinteressert vil ha er et "fancy anlegg". Det er nettopp slike faktorer som selger til folk flest, altså et vell med knapper og lys som blinker og viser allverden med unødvendig informasjon. En virkelig lydinteressert vil helst ikke ha noe annet enn en volumkontroll. Så for den uinnvidde vil et fancy anlegg fra Elkjøp til 10.000 ofte virke mer avansert enn den lydinteressertes til 100.000. Sånn er markedet. Du aner ikke hvor frustrert jeg var sist jeg trengte ny spiller til bilen. Bare det å finne en spiller med en gammeldags vrikontroll til volumet og muligheter til å skru av alt harryblinkende lys og grafer, ble en stor oppgave. Det endte med at jeg motvillig bladde opp fem lapper, mens limiten egentlig var tre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå