Gå til innhold

Kan DU uttale "regissør"?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hehe, da jeg leste overskriften her skjønte jeg ikke hva det var snakk om. "Er det flere måter å uttale regissør på", liksom. Og ser til min store forskrekkelse at jeg jo har uttalt det galt i alle år. Er jo helt logisk, egentlig. Da har jeg lært noe nytt i dag også;)

:enig: Haha, jeg tok meg selv i å gjøre akkurat det samme! "Ressisjør" er på en måte det man får inn via media. Har aldri tenkt over at dette faktisk ikke er den korrekte uttalen. Da det nå blir påpekt, så ser jeg at det ikke er noen som har "ressien" på så mange filmer. :ler:

Endret av GlaJenta88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

:enig: Haha, jeg tok meg selv i å gjøre akkurat det samme! "Ressisjør" er på en måte det man får inn via media. Har aldri tenkt over at dette faktisk ikke er den korrekte uttalen. Da det nå blir påpekt, så ser jeg at det ikke er noen som har "ressien" på så mange filmer. :ler:

Arghh, kan noen snart lære han som kommenterer håndball på TV2 dette? Han bruker ordet hele tiden, og konsekvent feil. Hvor vanskelig kan det være for en som kaller seg journalist (eller kanskje sorrnalist??) å skjønne at folk har regi, ikke ressi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ofte jeg bruker ordet, vet at det heter resjisør men skulle ikke forundre meg om jeg har sagt det feil noen ganger. Prøver å si begge variantene nå etter hverandre, og faktisk er det lettere for tungen å si ressisjør enn resjisør - så det er kanskje ikke så rart at det blir automatisk feil hos mange.

Og nei, jeg tror nok ikke noen av de som uttaler regissør feil mener regi uttales ressi. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan man uttaler det, men tunga slår krøll på seg hver gang, så jeg foretrekker å ikke bruke akkurat dèt ordet så mye. Går greit å si det sakte, men det høres rimelig teit ut å skulle tydelig uttale hver stavelse. Marabou har rett; Resjisør er tungvint å si i forhold til ressisjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan det, men det er ikke alltid jeg husker det. Prøver så godt jeg kan, men det havner ofte i glemmeboken altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer til min irritasjon at stadig flere sier "ressisjør". De uttaler altså ordet "regi" som "ressi", mens de to ss'ene av uforståelige grunner blir til den sj-lyden som skulle vært i "regi". Nå sitter det til og med dokkeberter i filmprogrammer på tv og sier "ressisjør, ressisjør, ressisjør" til krampa tar dem. Hvordan er det med deg, klarer DU å uttale det riktig? Er det håp? ;)

Jeg er den personen som virkelig hater feil i både uttale og staving. Jeg liker ikke at samtlige paradise-deltakere ikke klarer å uttale kj-lyden, og jeg liker ikke at noen aldri klarer å lære forskjellen på et og ett, en og enn osv. (lista er lang).

Også kommer jeg her da, og innser at jeg har ALDRI klart å uttale ordet regissør!? Har sagt ordet høyt mange ganger nå - kanskje klarer jeg å uttale det korrekt neste gang.

*Bøyer seg i støvet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom dette er et språkforum, tar jeg meg den frihet å "pirke" litt i dette innlegget. Det er mange som blander sammen uttalelse og uttale. I dette tilfelle skal det være uttale.

Jeg ser at overveldende mange tydeligvis ikke vet forskjell på artikkel og tallord. Et er artikkel, intetkjønn. Ett er tallord.

Det heter i stedet for, eventuelt istedenfor.

Avslutningsvis er det vel ingen tvil om hvordan regissør skal uttales.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Tror aldri jeg har hørt noen si "ressisjør". :klø: For meg er det mer vanskelig å uttale det feil enn det er å uttale det riktig, "ressisjør" høres bare for fjernt ut. (Også kan jeg ikke skjønne at folk ikke ser mangelen på logikk i deres egne språkfeil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, den feilen irriterer meg! Det verste er at jo mer folk rundt meg sier det, jo lettere har jeg for å ta etter :tristbla:

Andre ord jeg irriterer meg over er advocado, legimitasjon og tomatpurre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har skrevet det før, men gjentar gjerne.

Utrolig mange skriver (u)komfertabel. Da undres jeg på hvordan de skriver substantivet. Komfert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nå ble jeg overrasket, ikke minst usikker. Alle jeg har snakket med og hørt uttaler det ressisjør/resjikjør (noe sånt). Hvordan skal det da uttales? Regisjør? Faktisk var det slik jeg uttalete det før før noen rettet på meg.

Men det har ikke noe med dialekt da? For med mange dialekter så er det jo ikke et fasittsvar på å uttale ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg overrasket, ikke minst usikker. Alle jeg har snakket med og hørt uttaler det ressisjør/resjikjør (noe sånt). Hvordan skal det da uttales? Regisjør? Faktisk var det slik jeg uttalete det før før noen rettet på meg.

Men det har ikke noe med dialekt da? For med mange dialekter så er det jo ikke et fasittsvar på å uttale ting.

Det skal uttales som REGI + sør. Altså resjisør, om du vil, og ikke RESSIsjør, som så mange sier. Har ingenting med dialekt å gjøre, tror ikke mange pleier å uttale regi som 'ressi'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Det skal uttales som REGI + sør. Altså resjisør, om du vil, og ikke RESSIsjør, som så mange sier. Har ingenting med dialekt å gjøre, tror ikke mange pleier å uttale regi som 'ressi'...

Så regi uttales resji, om jeg forstår deg rett? :klø:

For der har jeg hørt alle si regi med en g-lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis samtlige du kjenner uttaler regi med g, blir jeg nesten litt imponert.

Du får rette på dem neste gang, for det uttales re-sji :)

Endret av Eske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis samtlige du kjenner uttaler regi med g, blir jeg nesten litt imponert.

Du får rette på dem neste gang, for det uttales re-sji :)

Som Eske sier, det skal altså uttales som resji. For så vidt syns jeg at regi rett frem er bedre enn å få det til å bli ressi :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Sitronmelisse

Men apropos: skal ordet strategi virkelig uttales med stemt g (dvs. ikke som "stratesji"), eller er det bare NRK som har fått en fiks ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men apropos: skal ordet strategi virkelig uttales med stemt g (dvs. ikke som "stratesji"), eller er det bare NRK som har fått en fiks ide?

Og hva med energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordene ble nok importert via fransk, derav den på norsk misforståtte uttalen "stratesji" og "enersji".

Selv sier jeg enerGi og strateGi, da de opprinnelig greske ordstammene blir uttalt med G-lyd. Det heter da vitterlig også "strateG" og "enerGisk" på norsk, og det er ingen grunn til å blande fransk uttale inn i dette.

Endret av H80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg vet godt hvordan det uttales, og at det har med ordet regi å gjøre, men jeg er helt sikker på at jeg kan komme til å si det feil nå og da, rett og slett fordi tunga ikke alltid gjør som den får beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...