Gå til innhold

Lever KG-folket i en boble?


Gjest Gjeldfri

Anbefalte innlegg

Gjest en som lever i en boble?

Til TS: Du skriver at ingen her inne skriver om finanskrisen. Jeg opplever at svært få i det sivile liv snakker om den og. Egentlig tror jeg det er media som går helt bananas for tida. Det skremmer folk fra visninger og fra å kjøpe leilighet eller hus. Dermed blir det hele veldig selvforsterkende.

Selv fikk jeg med meg den forrige krisa. Media skrev da og. Vi var nyetablerte noen få og tjue. Kjøpte vår første bolig to mnd før krakket. Det ble noen år uten så mye luksus, men vi overlevde, og rentene gikk ned. Det tror jeg vil skje denne gangen og.

De det var trist for forrige gang var dem som måtte selge og solgte med tap. Etterpå satt de i en kjellerleilighet (eller hver for seg) og betalte på et lån til en bolig de ikke lenger hadde. Det kan vi risikere å oppleve i dag og, men jeg tror egentlig at både folk og banker har lært. Den gang på 80-tallet hadde man bare opplevd at alt steg inn i himmelen i mange år. I dage kan vi gå 20 år tilbake og se. Tror ingen nyetablerte i dag er belånt i den grad som de var da på 80-tallet.

Men de sier at kredittkortgjelda er mye mye verre i dag. (Var knapt noen som hadde slike kort for 20 år siden) Og det er lån som fort blir dyre når renta stiger.

Men konklusjonen tror jeg likevel er at de fleste nordmenn fremdeles vil klare seg meget godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fast gjest
Tråd etter tråd i dette forumet om økonomi, men ikke èn eneste handler om det verst økonomisk tenkelige nå for tida, nemlig finanskrisen, som forsterker seg for hver dag, og til og med vi i Norge skal sannsynligvis dypere. Mye dypere. Enden på dette kan bli rett og slett katastrofal.

Men ingen bekymringer her ser det ut til?

Who cares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittmedia.

Hauser opp krisen til de grader. NÅ STIGER RENTAAAA!

Eh, god morgen, den har steget nå jevnt og trutt i 1 år.

Og bare tips til å få dradd boligprisene ned... Utrolig kjedelig for de som skal selge bolig nå av ulike grunner.

Blir hvertfall krise om alle skal sitte på gjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi media opphauser dette noe så sinnsykt? Min påstand er at vi kommer til å overleve dette fint. I hvertfall de som har hatt noenlunde vett i skolten til å la være å ta lån 5-6 ganger sin egen inntekt.....

Mulig må noen familier kanskje kutte ut den ene av sine årlige sydenturer, og i verste fall må kanskje fruen i huset greie seg med 1 par nye sko og jeans annenhver måned i stedet for hver måned?

Media er den store stygge ulven her. De lager overskrifter som ikke ligner grisen, setter opp lister og "løsninger" på hvordan man skal komme seg ut av uføret. Hvilket uføre??? Jeg personlig merker lite til finanskrisen. Og min familie har en helt gjennomsnittlig inntekt og relativt høyt lån. Selv med en rente på 15 % skal vi nok greie å gi ungene nok mat og klær.

Den dagen store deler av den norske befolkningen begynner å vurdere om man skal tillate seg å drikke to glass melk i stedet for ett, eller om det kanskje er nok å dusje 2 ganger i uken for å spare på strømmen, ja da begynner vi kanskje å nærme oss en krise.

Vi er i hvertfall langt unna foreløpig.

Handler ikke bare om din økonomi, men hele landet som helhet. Arbeidsledigheten stiger kjapt nå! Rentene øker. Salg av ting stuper, dermed blir ansatte permitert. Folk sliter. MEN en ting vi glemmer, er økonomien til landet vårt. Norge har allerede tapt 480 milliarder kroner som var plassert i fond i utlandet. Istedet for å bygge nye veier, barnehager, skoler og gamlehjem så har vi susa bort milliarder.

Jeg sliter ikke. Men jeg ser helheten og den skremmer meg.

I mens må man bare vente til ting blir bedre. Det vil det bli, på sikt.

Rentene vil gå ned igjen. Først når vi får vekk Bush, kan ting ordne seg.

Men dette berører mange land allerede. Dette handler ikke BARE om høye renter og hver enkelts privatøkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke bare om din økonomi, men hele landet som helhet. Arbeidsledigheten stiger kjapt nå! Rentene øker. Salg av ting stuper, dermed blir ansatte permitert. Folk sliter. MEN en ting vi glemmer, er økonomien til landet vårt. Norge har allerede tapt 480 milliarder kroner som var plassert i fond i utlandet. Istedet for å bygge nye veier, barnehager, skoler og gamlehjem så har vi susa bort milliarder.

Jeg sliter ikke. Men jeg ser helheten og den skremmer meg.

I mens må man bare vente til ting blir bedre. Det vil det bli, på sikt.

Rentene vil gå ned igjen. Først når vi får vekk Bush, kan ting ordne seg.

Men dette berører mange land allerede. Dette handler ikke BARE om høye renter og hver enkelts privatøkonomi.

:enig: Jeg sliter heller ikke pr i dag, og kommer ikke til å slite heller hvis ikke renten stiger opp til over 18%, men dette dreier seg ikke bare om renten, det dreier seg ikke bare om privatøkonomi.

Det er ikke uten grunn at statsledere samles for å finne en løsning på krisen.

De samles nå for å unngå at denne krisen skal utvikle seg videre, og bli en gjentakelse av finanskrisen på 30-tallet... og de som har fullført barneskolen vet at 30-årene også kalles "depresjonen".

Det er ingen krise... ennå... men hvis media fortsetter med skremmetaktikken sin, kan de bidra til å forsterke finanskrisen, og vi kan gå inn i en ny "depresjonstid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Jeg også tåler en dobbel renteøkning nå. Men det handler ikke bare om meg. Det handler om de som mister jobben sin, samt landets økonomi.

Jeg visste faktisk ikke hvor dårlig stilt det er feks i Usa.

Jeg visste at folk sliter, men virker som de fleste tror at dette bare handler om boligmarked, boligpriser og renteøkning.

Men det er kanskje ikke så mye vi som privatpersoner får gjort akkurat nå.

Venter i spenning. Håper på rentenedgang hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MEN en ting vi glemmer, er økonomien til landet vårt. Norge har allerede tapt 480 milliarder kroner som var plassert i fond i utlandet. Istedet for å bygge nye veier, barnehager, skoler og gamlehjem så har vi susa bort milliarder.

Disse pengene er plassert i langsiktige fond og ikke ment brukt på mange år enda. På kort sikt kan det komme slike svingninger, men jo lenger tidsperspektiv en har på en slik investering, jo mindre blir risikoen. Du klager over "tapet" (det er først den dagen pengene tas ut av fondet at du kan snakke om en reell gevinst eller tap), men klaget du like mye da oljefondet vokste i rekordfart pga. oppgangstidene? All historikk viser at det vil komme nedgangstider med noen års mellomrom. Vi skal ikke lenger tilbake enn i tidsrommet 2002-2003. Da falt aksjekursene med 35 %. Slike, og også verre, perioder har vi hatt mange av de siste 100 årene.

Endret av Alison
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse pengene er plassert i langsiktige fond og ikke ment brukt på mange år enda. På kort sikt kan det komme slike svingninger, men jo lenger tidsperspektiv en har på en slik investering, jo mindre blir risikoen. Du klager over "tapet" (det er først den dagen pengene tas ut av fondet at du kan snakke om en reell gevinst eller tap), men klaget du like mye da oljefondet vokste i rekordfart pga. oppgangstidene? All historikk viser at det vil komme nedgangstider med noen års mellomrom. Vi skal ikke lenger tilbake enn i tidsrommet 2002-2003. Da falt aksjekursene med 35 %. Slike, og også verre, perioder har vi hatt mange av de siste 100 årene.

Klager ikke, sier at jeg syns oljepengene kan brukes til å oppgradere ting i vårt eget land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klager ikke, sier at jeg syns oljepengene kan brukes til å oppgradere ting i vårt eget land.

De siste årene har det vært mangel på kvalifisert arbeidskraft i endel sektorer pga de gode tidene, bl a i handel og industri og pga stor byggeaktivitet, og dette har blant annet ført til rask prisstigning og veldig gode lønnsoppgjør. Det offentlige har hatt problemer med å få noen (eller mer enn ett eller to firma) til å legge inn anbud på byggeprosjekter fordi andre innen det private betaler mer - og om en skulle satt igang flere store prosjekter innen f eks vei ville dette igjen ført til enda mer prispress og enda raskere inflasjon. Inflasjonen er jo en av grunnene til at renta ble satt opp i utgangspunktet, i tillegg til at de antagelig ville forberede folk på en nødvendig utflatning i forbruksveksten? Greit nok at endel av inflasjonen skyldes prisvekst på utenlandske varer, men i Norge har stort sett alltid arbeidkraft vært en mangelvare og inflasjondrivende i gode tider.

Jeg synes også penger bør brukes på f eks forskning, vei, skole osv, men det går ikke an å bygge alt på en gang. Antagelig er det lettere å sette igang større prosjekter nå når konkurransen med det private blir mindre - det gjenstår å se om dette blir gjort, men ting tyder på det :)

(men det er bygd MYE barnehager de siste årene da... og man får ikke nødvendigvis kvalifisert helsepersonell av å bygge nye bygninger til dem, hvis det ikke er folk å ta av)

Jeg følger også med på finanskrisa, og synes tilstanden i f eks USA er ganske dramatisk. Men jeg tror ikke det vil gå like langt her, selv om jeg _tror_ arbeidsledigheten vil stige endel. Hvis man ser på statistikk over arbeidsledighet i Norge: http://www.ssb.no/arbeid/fig3_arbeidsledige.gif har vi likevel litt å gå på før vi må legge oss ned og dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrevent til de grader!

Joda arbeidsledigheten kan stige litt, men det vil aldri bli ramarskrik. Det er mange byggeprosjekt som er satt på vent som kan startes osv.

Men det jeg ikke liker er mediahysteriet. Slik sparer du kroner osv! Skulle tro vi ble fattige alle mann... Det er jo også utrolig viktig at vi forsetter vårt forbruk ellers vil jo iallefall arbeidsplasser gå tapt.

KJØP TING OG TANG FOLKENS! (Men betal regningene først selvsagt ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt fastrente i nokre år og fram til sommaren, så trur ikkje me vil merka så stor forskjell.

Det kommer jo helt an på hva som er rentenivået til sommeren det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråd etter tråd i dette forumet om økonomi, men ikke èn eneste handler om det verst økonomisk tenkelige nå for tida, nemlig finanskrisen, som forsterker seg for hver dag, og til og med vi i Norge skal sannsynligvis dypere. Mye dypere. Enden på dette kan bli rett og slett katastrofal.

Men ingen bekymringer her ser det ut til?

Fordi dette bli diskutert under AKTUELT!

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?act...%2Bfinanskrisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg tenker over det, og jeg diskuterer det med sambo relativt ofte og foelger med paa hva som skjer. Her i UK er det mye hardere enn i Norge. Mange arbeidsplasser gaar tapt, banker som blir kjoept opp der titusenvis av mennesker kan miste jobbene sine.

Det er ikke artig lesning for et par der begge snart er ferdig utdanna med mastergrader og det er uvisst hvor enkelt det blir for oss aa faa jobb (ledelse er det mest aktuelle alternativet for begge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg ikke for min egen økonomi. Da vi tok opp boliglån, tok vi med i betraktning at renta kunne stige mye og at vi skulle klare det. Jeg går dessuten snart ut i jobb, så da blir vi to inntekter på et ikke alt for ille boliglån.

Men jeg kan bekymre meg på andres vegne, da jeg kjenner til at folk har fått lån kanskje litt for lett, og at det kommer til å merkes godt når med rentestigning.

Jeg kan bli litt oppgitt når folk ikke har tatt forholdsregler, og regnet med at ting kan forandre seg. Man kan ikke regne med at renta skulle være så lav for alltid. Samtidig vet jeg at ikke alle har de samme ressursene til å få god oversikt over økonomien, og det er synd for de som ikke klarer endringene. For mange tror jeg likevel det vil gå bra, men man må gjerne stramme litt mer inn enn hva man har gjort de siste årene. Det trenger ikke å være noen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Handler ikke bare om din økonomi, men hele landet som helhet. Arbeidsledigheten stiger kjapt nå! Rentene øker. Salg av ting stuper, dermed blir ansatte permitert. Folk sliter.

Jeg husker ikke hva arbeidsledigheten er på nå, men selv om det er synd for de det gjelder, har jeg liten tro på at det vil bli en umiddelbar arbeidsledighetskrise når man vet hvor lav ledighet det har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hva arbeidsledigheten er på nå, men selv om det er synd for de det gjelder, har jeg liten tro på at det vil bli en umiddelbar arbeidsledighetskrise når man vet hvor lav ledighet det har vært.

41 990 Registrerte arbeidsledige

6,0 % Sykefravær (legemeldt)

335 796 Personer med uføreytelse

33 428 Tilgang stillinger

Tatt fra NAV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråd etter tråd i dette forumet om økonomi, men ikke èn eneste handler om det verst økonomisk tenkelige nå for tida, nemlig finanskrisen, som forsterker seg for hver dag, og til og med vi i Norge skal sannsynligvis dypere. Mye dypere. Enden på dette kan bli rett og slett katastrofal.

Men ingen bekymringer her ser det ut til?

Det er ikke noe å diskutere. Krisen skjer uansett, og det er lite vi kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...