Gå til innhold

Lever KG-folket i en boble?


Gjest Gjeldfri

Anbefalte innlegg

Gjest Gjeldfri

Tråd etter tråd i dette forumet om økonomi, men ikke èn eneste handler om det verst økonomisk tenkelige nå for tida, nemlig finanskrisen, som forsterker seg for hver dag, og til og med vi i Norge skal sannsynligvis dypere. Mye dypere. Enden på dette kan bli rett og slett katastrofal.

Men ingen bekymringer her ser det ut til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart mange er bekymret. Jeg for min del holder meg oppdatert og har satt meg inn i det som skjer, men det er ikke det samme som at jeg har lyst til å diskutere det.

Tror de fleste er spent på hva som skjer framover.

Dessuten kan jeg nok makroøkonomi til å trekke endel slutninger selv, og til å skjønne hva konsekvensene kan bli (positivt og negativt) av det som skjer videre.

Men akkurat nå er det en "ventestemning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråd etter tråd i dette forumet om økonomi, men ikke èn eneste handler om det verst økonomisk tenkelige nå for tida, nemlig finanskrisen, som forsterker seg for hver dag, og til og med vi i Norge skal sannsynligvis dypere. Mye dypere. Enden på dette kan bli rett og slett katastrofal.

Men ingen bekymringer her ser det ut til?

Heia,nei hva kan man si,det var jo sånn på slutten av 80 tallet endel år men ting ordna seg selv om man levde noen kjipe år uten noen ekstra goder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg og trives i min boble.

Her er det ikke noe økonomisk krise. Ikke blir det det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan selvsagt bekymre meg på generell basis for nedgangstidene som er i farta, men hva kan jeg egentlig gjøre med det? Svært lite. Det har vært nedgangstider før og det vil bli det igjen. Garantert. Men alle nedgangstider går over, før eller senere og imens så har jeg grei nok økonomi til å "trå vannet" (dvs. relativt lite lån og kan om nødvendig skru ned forbruket uten å bli skadelidende).

Men selvsagt er det ille for folk som mister jobben og får alvorlige økonomiske problemer som følge av nedgangen. Det er bare så fint lite vi som enkeltmennesker gjøre for å påvirke situasjonen. Dermed er det bare å vente og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tiger_*
Tråd etter tråd i dette forumet om økonomi, men ikke èn eneste handler om det verst økonomisk tenkelige nå for tida, nemlig finanskrisen, som forsterker seg for hver dag, og til og med vi i Norge skal sannsynligvis dypere. Mye dypere. Enden på dette kan bli rett og slett katastrofal.

Men ingen bekymringer her ser det ut til?

Kanskje fordi media opphauser dette noe så sinnsykt? Min påstand er at vi kommer til å overleve dette fint. I hvertfall de som har hatt noenlunde vett i skolten til å la være å ta lån 5-6 ganger sin egen inntekt.....

Mulig må noen familier kanskje kutte ut den ene av sine årlige sydenturer, og i verste fall må kanskje fruen i huset greie seg med 1 par nye sko og jeans annenhver måned i stedet for hver måned?

Media er den store stygge ulven her. De lager overskrifter som ikke ligner grisen, setter opp lister og "løsninger" på hvordan man skal komme seg ut av uføret. Hvilket uføre??? Jeg personlig merker lite til finanskrisen. Og min familie har en helt gjennomsnittlig inntekt og relativt høyt lån. Selv med en rente på 15 % skal vi nok greie å gi ungene nok mat og klær.

Den dagen store deler av den norske befolkningen begynner å vurdere om man skal tillate seg å drikke to glass melk i stedet for ett, eller om det kanskje er nok å dusje 2 ganger i uken for å spare på strømmen, ja da begynner vi kanskje å nærme oss en krise.

Vi er i hvertfall langt unna foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Trådene som er her inne kan være et utrykk for uro om finanskrisa, selv om det ikke diskuteres dirkete. Folk bryr seg om økonomien sin, ønsker å spare, ser etter de sikreste og rimeligste løsningene på hverdagsbasis. Dette er kan være et utslag av finanskrisa, at vi er mer tenker mer på økonomien vår generelt og ikke ønsker å øke forbruke vårt, men heller bruke mindre eller i hvert fall ikke mer enn tidligere. Dette syns jeg viser seg i trådene som er her, finanskrisa viser seg kanskje mer på et hverdagsplan her inne enn hva det ville gjort på et nettsted for finansfolk, naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det bekymrer meg mindre. Er ikke inne i noen økonomisk krise og det er lite trolig at det blir det. For meg personlig altså. At andre kanskje kommer til å slite er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bekymret. Jeg er særdeles egoistisk, og håper at prisene detter veldig fram til denne tiden neste år, for da skal min ikke ubetydelige egenkapital omsettes i leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråd etter tråd i dette forumet om økonomi, men ikke èn eneste handler om det verst økonomisk tenkelige nå for tida, nemlig finanskrisen, som forsterker seg for hver dag, og til og med vi i Norge skal sannsynligvis dypere. Mye dypere. Enden på dette kan bli rett og slett katastrofal.

Men ingen bekymringer her ser det ut til?

Jeg har spart i fond siden de begynte og har hittil "tapt" 1.2 mill siden toppen. Har fremdeles jobb og gjeldfri bolig. Klarer meg derfor bra. Klart jeg følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lever ikke i noen boble, men er heller ikke bekymret for privat økonomien min. Vi klare oss bra og kommer fortsatt til å klare oss selv om renta skulle stige enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi det bra.

Begge har yrker der etterspørselen etter arbeidskraft er upåvirket av markedets utvikling. Vi eier mesteparten av boligen vår, og vi kalkulerte med å kunne klare minst 15% rente på lånet vårt når vi tok opp lån, nå kan vi klare 20% uten å kutte ned på annet enn det vi putter inn ekstra i avdrag i måneden.

Og vi heier boligprisene nedover. Siden vi er unge, ønsker vi å kjøpe oss opp til noe større og dyrere, og da synker jo prisen mer på større og dyrere objekter enn på mindre hus. Så det at eget hus synker i verdi er av underordnet betydning da nettoen blir positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever heller ikke i noen boble. Visst er det det veldig urolig når det gjelder økonomien rundt om i verden, men det er ikke hverken første eller siste gangen dette skjer. Gjennom jobben min merker jeg daglig følgende disse urolighetene får for en del, men jeg mener likevel at vi har godt av å se at ikke alt bare kan vokse uhemmet opp i skyene. Mange har godt av å stramme inn forbruket litt og ikke minst lære seg å spare til ting de ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns hele greien er overdrevent jeg. Eller ikke i den forstand da.. men ja.

Renten har steget jevnt og trutt nå i ETT ÅR! Det er ikke slik at den PLUTSELIG steg i rekordfart nå etter finanskrisen, så jeg forstår ikke maset rundt renteøkningen så veldig. Vi kjøpte bolig for 1 år siden, og renten har som sagt steget jevnt siden det. Og de sier jo nå at renten ikke kommer til å stige til mer enn 10. I værste fall 10.

Uansett bekymrer det meg ikke en døyt da vi har en sikkerhet i lånet vårt. Det står i papirene at renten bare kan øke med maks 3 poeng. Det har den snart gjort, så vår rente kan ikke stige mer iallefall. Frem til 2010.

Dette er en av godene som følger med førstehjemslån. Er det ingen andre som har denne sikkerheten ? ? ?

Selfølgelig er det synd for de som har lånt oppetter ørene og ikke tåler en eneste renteøkning til. Men det burde de jo streng talt tenkt på før?

Og hvorfor i alle dager var det ikke flere som bant renten da den var rekordlav??? Irriterer meg grønn at ikke vi gjorde det iallefall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av godene som følger med førstehjemslån. Er det ingen andre som har denne sikkerheten ? ? ?

Nope, den tror jeg ikke fantes da jeg tok opp lån for 5 år siden,men da var renta på drøye 8%. Har benyttet tiden med rentenedgang til å betale inn ekstra på boliglånet, samt kjøpe ny bil så jeg føler vel i grunnen jeg står bra rustet for magrere tider igjen.

Selv om renta stiger et bra stykke over de 8% jeg opprinnelig hadde så er jo selve lånesummen kraftig redusert i mellomtiden og lønna har økt en del. Så i stedet benytter jeg krisen til å kikke litt på aksjer. Kanskje er det noe som er verdt å kjøpe nå som vil stige når krisen en gang gir seg?

Edit: trykkfeil

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Jeg kan være enig i at en del KG brukere ser ut til å leve i en boble. Ikke bare nå når vi faktisk har en gjeldskrise, men også tidligere da vi diskuterte lånegrad, renteøkninger osv. før det var reelt.

Folk er opptatt av sin privatøkonomi og synes banken er kjip når de ikke vil gi lån til folk med for lav inntekt til å betjene gjelden. Det er surt at bensinprisen, matvareprisene øker, etc.

Men det verste er at det jo kun er privatøkonomien folk snakker om. At det nå går mot permitteringsvarsler i f.eks. byggebransjen og at de dermed akk så sikre jobbene som gjør at man greier å betjene sin gjeld i dag, i morgen kan være en sagablott, det virker ikke som mange KG'ere tar inn over seg. For økonomisk krise betyr faktisk ikke bare at det blir trangere i privatøkonomien, det betyr også at vi får høyere arbeidsledighet og forsterket virkning på privatøkonomien den veien. Jeg er gammel nok til å vite hva DET betyr - fra 89 til rundt 91 gikk jeg arbeidsledig selv og kunne ikke som ung uten erfaring den gangen få jobb, uansett hvor mye jeg prøvde.

Så den økonomiske krisen, jeg håper at sentralbanken og de politiske myndigheter er i stand til å sette inn nok grep til å bremse veksten slik at vi alle tar til vett og opprettholder et fornuftig forbruk. Dvs. at vi må fortsette å kjøpe hus og bil, inventar og dra på ferie til en viss grad slik at ikke alt som er jobber forsvinner. Men at vi kan bremse nok til at vi rir stormen av uten å kjøre økonomien totalt på stillstand slik det ble gjort etter bankkrisen sent på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som lever i en boble?

Til TS: Du skriver at ingen her inne skriver om finanskrisen. Jeg opplever at svært få i det sivile liv snakker om den og. Egentlig tror jeg det er media som går helt bananas for tida. Det skremmer folk fra visninger og fra å kjøpe leilighet eller hus. Dermed blir det hele veldig selvforsterkende.

Selv fikk jeg med meg den forrige krisa. Media skrev da og. Vi var nyetablerte noen få og tjue. Kjøpte vår første bolig to mnd før krakket. Det ble noen år uten så mye luksus, men vi overlevde, og rentene gikk ned. Det tror jeg vil skje denne gangen og.

De det var trist for forrige gang var dem som måtte selge og solgte med tap. Etterpå satt de i en kjellerleilighet (eller hver for seg) og betalte på et lån til en bolig de ikke lenger hadde. Det kan vi risikere å oppleve i dag og, men jeg tror egentlig at både folk og banker har lært. Den gang på 80-tallet hadde man bare opplevd at alt steg inn i himmelen i mange år. I dage kan vi gå 20 år tilbake og se. Tror ingen nyetablerte i dag er belånt i den grad som de var da på 80-tallet.

Men de sier at kredittkortgjelda er mye mye verre i dag. (Var knapt noen som hadde slike kort for 20 år siden) Og det er lån som fort blir dyre når renta stiger.

Men konklusjonen tror jeg likevel er at de fleste nordmenn fremdeles vil klare seg meget godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...