fløtepia Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Jepp, nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt! Men er egentlig veldig blank på området.. Leser på forsjellige tråder her inne om lavkarbo o.l, men jeg har ingen peiling på hva det vil si jeg trenger også motivasjon!! trenger å høre om noen historier hvor ting virkelig har fungert o.l. Jeg har veldig lett på å gi opp fordi jeg ikke ser enden i tunellen og greier ikke å se for meg at hvordan det er mulig å få bort alt fettet. Så jeg tar i mot råd i fra dere med en stoooor takk :D dietter hvor man skal drikke shake o.l har jeg prøvd, og er nok ikke noe for meg jeg er også lærling, så har desverre ikke råd til å kjøpe 14 tonn med frukt og grønt hver dag.. er det noen kosttilskudd som har fungert for dere? Jeg er forresten 158 cm over bakken, og vekta viser nå 75 kg huff og huff. Lykke til til meg
Gjest Portis Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Beveg deg Spis regelmessig Dropp søtsaker Ellers bruk fornuften Jeg teller ikke hva det nå det er alle teller, jeg tenker ikke på hva jeg spiser, men jeg spiser det jeg vil med måte. Har gått ned 15 kilo på et år.
AnetteR Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg anbefaler egentlig mest å holde seg unna kurer. Jeg synes jeg ser litt for ofte at det medfører en rask nedgang, for så å gå opp til enda mer enn det man veide før. Med slanking gjennom mat blir det raskt kluss med forbrenningen. En venninne klarte nylig å gå ned 10 kilo til normalvekt. Det klarte hun gjennom daglige gåturer, og etterhvert litt jogging, samt å slutte å spise godteri. Ellers spiste hun dagens måltider som normalt. Så jeg synes alle jeg kjenner som har klart å gå ned har hatt fokus på det samme - økt aktivitet.
Christal Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Punkt nr 1 - dropp tanken på at du er på slankekur - ikke stress mer med den tanken i det hele tatt. Legg heller vekt på å endre kostholdet ditt, bevege deg mer og kutte ned på alt som gir mer energi enn det du forbruker. Å gjøre en kostholdsendring er ikke gjort på 123 men over en periode og når vanene er lagt til rette så vil dette gå helt naturlig. Om du skeier ut en dag, ikke straff deg selv, men heller kom deg tilbake i gjenge igjen. Man skal nyte livet, ikke sulte seg ihjel. Spist ofte og lite, mye proteiner som gir en lengre metthetsfølelse en tomme kalorier og karbohydrater. Jeg har gått ned xxx antall kilo så jeg vet akkurat hva jeg snakker om. Du kan gjerne skrive en pm til meg for å høre litt mer om hva som er lurt og ikke lurt. Et siste tips, ikke stress med at du skal ned i vekt NÅ, men ta det over tid så vil du se at livet blir lettere både mentalt og fysisk ..
Essie_ Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg vil anbefale deg et kcal-inntak som passer til din vekt, og å øke aktiviteten/treningen. Det kan være lurt å gjøre det litt gradvis - da kan det være lettere å klare det. Tenk også på at dette er for livet. Det vil aldri fungere å slanke seg til trivselsvekt og da gå tilbake til gammel livsstil, da vil man gå opp igjen de samme kiloene som man har slitt for å gå ned.
fløtepia Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. oktober 2008 tusen takk for svar alle sammen :D jeg har hørt at jeg skal ha 1200 kcal til dagen (tror jeg det var) men altså.. hvordan vet folk hvor mange kalorier det er i ting? Har ikke lyst til å sitte å veie alt jeg spiser, noen som vet om sånn ca. regning? sånn at jeg i alle fall ikke overskreder aaalt for mye ^^ noen som har eksempler på måltids plan? eksempler på frokost, lunch, middag, kvelds og mellom måltider.. da kan det kanskje nevnes at jeg ikke er så veldig glad i fisk spiser fiskegrateng, fiskeboller, fiskepinner, men vet ikke hvor sunt dette er da..
AnetteR Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 tusen takk for svar alle sammen :D jeg har hørt at jeg skal ha 1200 kcal til dagen (tror jeg det var) men altså.. hvordan vet folk hvor mange kalorier det er i ting? Har ikke lyst til å sitte å veie alt jeg spiser, noen som vet om sånn ca. regning? sånn at jeg i alle fall ikke overskreder aaalt for mye ^^ noen som har eksempler på måltids plan? eksempler på frokost, lunch, middag, kvelds og mellom måltider.. da kan det kanskje nevnes at jeg ikke er så veldig glad i fisk spiser fiskegrateng, fiskeboller, fiskepinner, men vet ikke hvor sunt dette er da.. Jeg er ingen stor tilhenger av kaloritelling. Man bør heller bli mer bevisst hva som er sunn mat og ikke. Her er noen få tips; - Sats på kyllingfileter, fiskefileter og rent kjøtt. Koteletter og blandet kjøtt inneholder mye fett. Trenger man kjøttdeig, er karbonadedeig et alternativ. - Øk mengden grønnsaker i hvert måltid. Jeg er for eksempel ikke så glad i poteter og pasta, og velger ofte å tiberede en grønnsak ekstra til middagen i stedet. - Kjøp fullkornsprodukter. For eksempel fullkornspasta. Da holder man seg mett lengre. - Vær bevisst på flytende kalorier. Både melk og juice blir usunnt i mengder. Press egne appelsiner til juice, drikk mye mer vann. Ikke drikk lettjuice. Vin og øl er veldig kaloririkt. - Lag omelett eller en god salat til lunsj. Aldri velg varmmat i kantina. - Lettprodukter er fortsatt usunnt. Velg heller sunnere, eller kutt ut produktene helt om du kan. - Dropp/reduserer sauser og flytende smakstilsetting. - dropp halvfabrikata. Lag maten fra grunnen, så vet du hva du får i deg. 5 måltider om dagen er det beste. Skisserer kort hvordan jeg spiser i hverdagen; - frokost; firkorn eller havregryn med melk. - mellommat; et eple/litt druer - lunsj; salat, salat, omelett, et-par skiver. tre knekkebrød om jeg har dårlig tid. - mellommat; banan, litt nøtter - middag; Typisk wok (uten woksaus) med kylling og masse grønnsaker, fiskepakker. - kvelds; to knekkebrød med gulost og kaviar, et-par lettyoghurt, hjemmelaget suppe...
TiaMaria86 Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 For to år siden veide moren min nærmere 95 kg, og er bare ca 150 cm høy. Det sier seg selv at noe måtte gjøres! Og med det at min mor ikke er verdens mest motiverte menneske, endte det opp med at jeg tok en del av ansvaret for å få henne til å spise riktig, og trene riktig sammen med henne! Vi gikk daglige turer på 20-40 min hver dag, bare spaserturer, så fikk jeg henne til å ri en del, noe som strammet veldig godt opp også! Hun droppet brus, juice, kaffe, sukkerprodukter og alt det usunne greiene, for det meste spiste vi supper og biff en gang i blant, og på 1,8 år har moren min klart å gå ned fra nærmere 100 kg og ned til 65 uten å legge på seg igjen! =) motivasjon er alt som skal til, ikke press deg selv, da går det hvertfall galt! lykke til =)
Gjest Tigress Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Er det ikkje motivasjon nok å vite at du skal bli sunn og slank? Viss ikkje trur eg du må førebu deg på fiasko...
fløtepia Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 2. oktober 2008 Er det ikkje motivasjon nok å vite at du skal bli sunn og slank? Viss ikkje trur eg du må førebu deg på fiasko... jo, det burde egentlig være motivasjon nok, og det er det forsåvidt også. Men det er ikke bare bare å skifte livsstil, og man har lett for å ramle tilbake på gamle vaner om man ikke holder motivasjonen oppe. jeg trenger derfor bekreftelse fra dere andre at det faktisk fungerer ja, jeg vet jo det fungerer, men vet ikke hvordan jeg skal få forklart det til deg.. men jeg får motivasjon av at andre har gått gjenom det samme, og at det har fungert. det får meg på tanken til at jeg også kan greie dette.
fløtepia Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg er ingen stor tilhenger av kaloritelling. Man bør heller bli mer bevisst hva som er sunn mat og ikke. Her er noen få tips; - Sats på kyllingfileter, fiskefileter og rent kjøtt. Koteletter og blandet kjøtt inneholder mye fett. Trenger man kjøttdeig, er karbonadedeig et alternativ. - Øk mengden grønnsaker i hvert måltid. Jeg er for eksempel ikke så glad i poteter og pasta, og velger ofte å tiberede en grønnsak ekstra til middagen i stedet. - Kjøp fullkornsprodukter. For eksempel fullkornspasta. Da holder man seg mett lengre. - Vær bevisst på flytende kalorier. Både melk og juice blir usunnt i mengder. Press egne appelsiner til juice, drikk mye mer vann. Ikke drikk lettjuice. Vin og øl er veldig kaloririkt. - Lag omelett eller en god salat til lunsj. Aldri velg varmmat i kantina. - Lettprodukter er fortsatt usunnt. Velg heller sunnere, eller kutt ut produktene helt om du kan. - Dropp/reduserer sauser og flytende smakstilsetting. - dropp halvfabrikata. Lag maten fra grunnen, så vet du hva du får i deg. 5 måltider om dagen er det beste. Skisserer kort hvordan jeg spiser i hverdagen; - frokost; firkorn eller havregryn med melk. - mellommat; et eple/litt druer - lunsj; salat, salat, omelett, et-par skiver. tre knekkebrød om jeg har dårlig tid. - mellommat; banan, litt nøtter - middag; Typisk wok (uten woksaus) med kylling og masse grønnsaker, fiskepakker. - kvelds; to knekkebrød med gulost og kaviar, et-par lettyoghurt, hjemmelaget suppe... tusen takk for at du tok din tid til å skrive ned alt dette :D skal prøve å følge tipsene så godt jeg bare kan :D For to år siden veide moren min nærmere 95 kg, og er bare ca 150 cm høy. Det sier seg selv at noe måtte gjøres! Og med det at min mor ikke er verdens mest motiverte menneske, endte det opp med at jeg tok en del av ansvaret for å få henne til å spise riktig, og trene riktig sammen med henne! Vi gikk daglige turer på 20-40 min hver dag, bare spaserturer, så fikk jeg henne til å ri en del, noe som strammet veldig godt opp også! Hun droppet brus, juice, kaffe, sukkerprodukter og alt det usunne greiene, for det meste spiste vi supper og biff en gang i blant, og på 1,8 år har moren min klart å gå ned fra nærmere 100 kg og ned til 65 uten å legge på seg igjen! =) motivasjon er alt som skal til, ikke press deg selv, da går det hvertfall galt! lykke til =) WOW!! :D men hva mener du med å spise riktig? jeg antar (korrekt meg om jeg har feil:)) at moren din var glad i mat? det er nemlig jeg :D og det gjør nok slankingen myye verre men hvordan greide hun å forholde seg til dette? om det var et tilfelle at hun var glad i mat da vel og merke
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #12 Skrevet 2. oktober 2008 Gutter og jenter trenger forskjellig mat,hos jenter legger feks.biff med stekte poteter seg lettere på oss fordi vi lagrer fett på en annen måte en gutter.Og man trenger fett for å forbrenne fett,men ikke masse usunt fett da som sjokolade osv.Spise faste måltider og trene hjelper alltid! Når du har hatt den vekta du har nå i ca.et år så tror kroppen at det er normalvekten din og den gjør alt for å holde på dne.Selv om det er for mye(eller for lite).Derfor kan det ta litt tid. Og hvis man sulter seg,får mangler på vitaminer og andre ting kan du få lavere stoffskifte og da forbrenner man ikke så mye fett.Det eneste som hjelper er å spise riktig og bevege seg mer/trene!
Gjest Yoghurt Skrevet 2. oktober 2008 #13 Skrevet 2. oktober 2008 Når det gjelder mat: kos deg! Spis ting du kan spise deg god og mett av uten å bekymre deg du kan spise ganske så mye godt og sunt før du når samme mengde kalorier som i en løvbiff med chips og bearnaisesaus. En bolle salat kan varieres til det uendelige: - mange forskjellige typer salat, finns mer enn isberg - prøv å ha i spinat! - tomater: ferkse, cherry, plomme, soltørkede - agurk - paprika - diverse rotfrukter for god tyggemotstand: kålrot, gulrot - blomkål eller brokkolibunter - stangselleri - noe sterkt: vårløk, rødløk, gulløk, sjalottløk, redikker - lettvint å slenge oppi: mais, annanas, vannkastanjer, oliven - avokado, herlig smak og sunt fett - valnøtter, inneholder omega 3 og sunt fett, pinjekjerner, mandler - egg, limabønner, kikerter, svarte bønner er gode proteinkilder - kjøtt: kylling, tunfisk, reker - krydderurter, for smak, eller f. eks bruk en hel basilikumplante som "salatblader" - fullkornspasta, fullkornsris, fullkornscouscous osv - grovbrød, knekkebrød ved siden av Man kan variere ved å steke noen av ingrediensene (en par stekte, krydrede tomater eller aubergine oppå en god salat kan være prikken over i'en). Generelt vil jeg bare si: ikke tenk kalorier. Tenk sunt, fra bunnen av, variert og godt, der variert er stikkordet. Er du flink til å utforske de forskjellige grønnsakstypene går du ikke lei. Bruk rent kjøtt, eller ikke kjøtt i det hele tatt men heller belgfrukter. Lag til en Stoor bolle med fruktsalat som du kan gå og forsyne deg av når helga og helgekos kommer. Bruk råvarer!! Lite som kan redde et halvfabrikatmåltid. Tenk vegetarisk, flommer av sunne, vegetariske retter med mengder av grønnsaker - gir en mer behagelig metthetsfølelse. Man blir raskt "forelska" i denne typen mat og ser med gru på kokte poteter, tykke sauser og tunge bigger
fløtepia Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 2. oktober 2008 Når du har hatt den vekta du har nå i ca.et år så tror kroppen at det er normalvekten din og den gjør alt for å holde på dne.Selv om det er for mye(eller for lite).Derfor kan det ta litt tid. ojj, det visste jeg ikke! takk det minnte meg faktisk på en ting! er det ikke slik at når du er vandt til å spise mye, så regner kroppen med å få dette hele tiden og du går konstant sulten om du spiser mindre. men om du spiser mindre over tid så vil magesekken krympe, og kroppen vil tro at det er denne mengden mat som er riktig for deg? så om jeg går litt sulten i begynnelsen så er det ikke krise? =P
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #15 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg har gått ned ca 15 kg i løpet av det siste året. Har ikke helt kuttet snop og favorittmat, men jeg velger bevisst sunnere alternativ i det daglige. De første 9 mnd skrev jeg ned absolutt alt jeg spiste og drakk, dette hjalp meg med å bli bevisst på hva jeg puttet i meg. Dette hjalp meg over det verste godtesuget i ukedagene når jeg hadde fryktelig lyst på noe som ikke var frukt og grønt Har vært bevisst på aktivitet, trener litt og går lange turer så ofte som mulig - lar bilen stå og handler i stedet på butikken som er i gangavstand. Motivasjon? Stadig nye klær etter hvert som de gamle hang og slang!!! Er i mye bedre form og får masse komplimenter, jeg passer klærne jeg synes er fine. Sett deg etappemål for vektnedgang eller fx midjemål du ønsker å komme ned til. Finn ut hva som er viktigste motivasjonfaktor for deg - og husk å unne deg noe godt/fint når du når dine mål. Lykke til
Gjest AG Skrevet 2. oktober 2008 #16 Skrevet 2. oktober 2008 Jepp, nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt! Men er egentlig veldig blank på området.. Leser på forsjellige tråder her inne om lavkarbo o.l, men jeg har ingen peiling på hva det vil si jeg trenger også motivasjon!! trenger å høre om noen historier hvor ting virkelig har fungert o.l. Jeg har veldig lett på å gi opp fordi jeg ikke ser enden i tunellen og greier ikke å se for meg at hvordan det er mulig å få bort alt fettet. Så jeg tar i mot råd i fra dere med en stoooor takk :D dietter hvor man skal drikke shake o.l har jeg prøvd, og er nok ikke noe for meg jeg er også lærling, så har desverre ikke råd til å kjøpe 14 tonn med frukt og grønt hver dag.. er det noen kosttilskudd som har fungert for dere? Jeg er forresten 158 cm over bakken, og vekta viser nå 75 kg huff og huff. Lykke til til meg Finn noen å spille tennis med, funker for meg. Morsomt, og gjør deg motivert til å komme i bedre form. Ellers gå til jobb - spis litt sunnere...
Synne-Marie Skrevet 2. oktober 2008 #17 Skrevet 2. oktober 2008 Hei! Mine tips er å spise ofte og lite. Samt å slutte og spise når man ikke er sulten, heller enn å spise seg helt mett. Kroppen venner seg ganske rask til dette, sånn at det blir mindre plass i magesekken og man blir fortere mett. 1200 kalorier er i minste laget syns jeg, men jeg sier som flere andre her at det ikke er såå viktig å nitidig telle alle kalorier. Ellers kan du med fordel knipe inn på snop, sjokolade, brus, potetgull og sånt. Ikke sånn at du aldri spiser det, men at du bare spiser det en gang i blant og i moderate mengder. Min erfaring var at jo mindre søtsaker jeg spiste, jo mindre fikk jeg etterhvert lyst på. Sats på grovt brød, fullkornsprodukter, rent kjøtt, fisk, grønnsaker og slikt. Det viktigste er likevel at du lager mat du liker, for det skal jo ikke bare være en diett, men en kostholdsendring. Du kan jo ta en titt på favorittrettene dine og se om det er mulig å gjøre dem sunnere. Kesam i stedet for rømme f.eks, litt ekstra grønnsaker og slikt. Ellers går det fint ann å kjøpe frosne grønnsaker også, det er jo veldig praktisk hvis det bare er en i husholdningen. Kjøp forskjellige typer og bland en neve fra den ene posen og en fra den andre. Det er fort gjort å koke dem i mikroen. Ellers så gjentar jeg det portis skriver: Spis hva du vil, men med måte. Lykke til
fløtepia Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #18 Skrevet 2. oktober 2008 Når det gjelder mat: kos deg! Spis ting du kan spise deg god og mett av uten å bekymre deg (....) ojj, her var det mye å hente :D stooor takk :D jeg må si at jeg blir ganske motivert av å lese innleggene deres, får liksom litt mer peiling og det var akkuratt det jeg ønsket å oppnå med innlegget.. kjempeflott
Synne-Marie Skrevet 2. oktober 2008 #19 Skrevet 2. oktober 2008 Og et par ting til Ikke gå på vekta hver dag, vekta kan variere mye fra dag til dag og fra morgen til kveld. Vei deg heller en gang i uka eller en gang i måneden, til samme tid hver gang. Dessuten kan det være veldig motiverende å måle seg. Det er ikke alltid man ser forandringene så godt selv og da kan det være veldig morsomt å dra fram målebåndet og se at man har gått inn 5 cm her og der
fløtepia Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #20 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg har gått ned ca 15 kg i løpet av det siste året. Har ikke helt kuttet snop og favorittmat, men jeg velger bevisst sunnere alternativ i det daglige. De første 9 mnd skrev jeg ned absolutt alt jeg spiste og drakk, dette hjalp meg med å bli bevisst på hva jeg puttet i meg. Dette hjalp meg over det verste godtesuget i ukedagene når jeg hadde fryktelig lyst på noe som ikke var frukt og grønt Har vært bevisst på aktivitet, trener litt og går lange turer så ofte som mulig - lar bilen stå og handler i stedet på butikken som er i gangavstand. Motivasjon? Stadig nye klær etter hvert som de gamle hang og slang!!! Er i mye bedre form og får masse komplimenter, jeg passer klærne jeg synes er fine. Sett deg etappemål for vektnedgang eller fx midjemål du ønsker å komme ned til. Finn ut hva som er viktigste motivasjonfaktor for deg - og husk å unne deg noe godt/fint når du når dine mål. Lykke til kjempelurt å skrive ned!! det tror jeg at jeg skal gjøre, tror jeg småspiser mye som liksom "ikke teller" hehe =P så kan jeg ha en konkuranse med meg selv å minke dette :D unne meg noe godt når målet er nådd! det var også kjempelurt!! :D kanskje jeg skal kjøpe meg en fin og kanskje litt dyr bukse i 2 størrelser for liten, slik at jeg har kontroll over hvor nerme jeg er målet? hmm
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå