Gå til innhold

Kjøre over Strynefjellet i helga


Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøre over Strynefjellet i løpet av helga og lurer på om vi bør bytte til vinterdekk. Hadde vi hatt piggfrie ville vi ikke nølt, selvfølgelig. Vurderer evt. å kjøre med de (gode) sommerdekkene som sitter på og ha med kjetting.

Noen som er kjent i traktene/vet hvordan forholdene er der nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest B. Ananskall
Vi skal kjøre over Strynefjellet i løpet av helga og lurer på om vi bør bytte til vinterdekk. Hadde vi hatt piggfrie ville vi ikke nølt, selvfølgelig. Vurderer evt. å kjøre med de (gode) sommerdekkene som sitter på og ha med kjetting.

Noen som er kjent i traktene/vet hvordan forholdene er der nå?

Finnes noe som heter værmelding på feks yr.no.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes noe som heter værmelding på feks yr.no.............

Jepp, det vet jeg, og den har jeg også sjekket. Men erfaring tilsier imidlertid at disse meldingene, spesielt langtidsvarslene, ikke alltid er imponerende nøyaktige.

Vi safer og hiver på piggdekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_haha_*
Jepp, det vet jeg, og den har jeg også sjekket. Men erfaring tilsier imidlertid at disse meldingene, spesielt langtidsvarslene, ikke alltid er imponerende nøyaktige.

Vi safer og hiver på piggdekkene.

Safer..når meldinga sier ca 0 grader, så er du vel klin kokos om du ikke har vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Safer..når meldinga sier ca 0 grader, så er du vel klin kokos om du ikke har vinterdekk.

Nå sjekket jeg yr.no tidligere i dag, og da så faktisk varselet for søndag helt annerledes ut enn det gjør nå. Mao ikke spesielt pålitelige varsler. Men yr.no har da heller ikke rykte på seg for å varsle nøyaktig i forhold til det andre gjør.

Som sagt, hadde vi hatt piggfrie vinterdekk ville jeg ikke nølt med å legge om uansett, men når man har piggdekk er det nokså kjipt å legge om for en kort tur over en skarve fjellovergang når det fortsatt kan være en måned og vel så det til vi har behov for dem her hjemme. Det er både uøkonomisk og miljøfiendtlig, nesten litt klin kokos, vil jeg si,å kjøre med piggdekk på bare veier. Som nevnt ville vi, hvs vi hadde reist med sommerdekk, hatt med kjetting som en sikkerhet - vel å merke hvis alle varsler om vær- og føreforhold så helt ok ut før vi dro.

Endret av Page
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører over Strynefjellet et par ganger i mnd, skal over neste uke, men har ikke tenkt å skifte til vinterdekk enda. Er det glatt så er det stort sett om natta og tidlig morgen. Skifter du til vinterdekk nå så må du jo skifte til sommerdekk igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...