Gå til innhold

Foreldremøter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Hadde en diskusjon med en på skolen ang dette.

Når moren har omsorgen for barna, og faren har de annenhver helg og en dag i uken. Skal moren da kunne kreve at faren skal gå på foreldremøte når han ikke har barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når moren har omsorgen for barna, og faren har de annenhver helg og en dag i uken. Skal moren da kunne kreve at faren skal gå på foreldremøte når han ikke har barna?

Nei. Det kan ikke kreves at verken mor eller far går på foreldremøter på generell basis, - men om det skal kreves noe må det være av bostedsforelder. Samværsfedre er desverre tillagt en mer "onkel-rolle" når det kommer til dette med omsorg.

Enda mindre kan det kreves noe slikt av en far de dagene han ikke har barna.

Når det er sagt er det utvilsom en stor fordel om far møter på foreldremøter og annet. Han har NESTEN like stort behov for den informasjonen som gis til foreldrene som det mors behov for informasjon er.

Dessuten viser han barnet at han bryr seg, noe som er veldig viktig for en del barn.

Hos oss er det både "foreldremøter" og "foreldresamtaler". Selv synes jeg at "foreldresamtalene er viktigst, men det er mye nyttig informasjon på foreldremøtene også.

Inlegget redigeret litt. /Furstina (mod)

Endret av Furstina
Skrevet

Jeg synes begge skal gå på foreldremøte om de har mulighet.

Gjest Gjest_Ada_*
Skrevet

Jeg har valgt å informere far om foreldremøte. Om han velger å komme eller ikke er hans valg. Kan ikke kreve og ser ikke hensikten. Er ikke far interessert nok i ungen sin så hans greie. Jeg vet at jeg kommer fordi det er viktig for meg i forhold til ungene. Han gidder sjelden. Hans tap.

Gjest Miranda helgemama
Skrevet (endret)
Nei. Det kan ikke kreves at verken mor eller far går på foreldremøter på generell basis, - men om det skal kreves noe må det være av bostedsforelder.

I mitt tilfelle så er jeg mor og har samvær annenhver helg.

Min eksmann får innkallingene til foreldremøter men kontakter alltid meg for å gi meg informasjon også går vi som regel sammen til møtene.

Inlegget redigert. /Furstina (mod)

Endret av Furstina
Skrevet

Jeg synes det er mest logisk at den forelderen som har samvær den uka, tar det som måtte komme av foreldremøter, håndballkamper og bursdager. På lang sikt blir det vel omtrent like mye på hver...

Har mor omsorgen mesteparten av tiden, er det vel mest naturlig at hun møter på foreldremøter, men så lenge foreldrene ikke er som hund og katt så er det vel en fordel at begge møter på foreldresamtaler.

Gjest regine ii
Skrevet (endret)
I mitt tilfelle så er jeg mor og har samvær annenhver helg.

Min eksmann får innkallingene til foreldremøter men kontakter alltid meg for å gi meg informasjon også går vi som regel sammen til møtene.

Måtte bare si at jeg syns dette var et kjemepbra innlegg!!!!

Når det gjelder foreldremøter så er det jo ingen oppmøtetvang - verken for den ene eller den andre. Ingen kan tvinge den andre til å gå, det eneste man kan er evt. å informere om det/oppfordre også den andre til å møte.

Endret av Furstina
Skrevet
Jeg synes det er mest logisk at den forelderen som har samvær den uka, tar det som måtte komme av foreldremøter, håndballkamper og bursdager. På lang sikt blir det vel omtrent like mye på hver...

Har mor omsorgen mesteparten av tiden, er det vel mest naturlig at hun møter på foreldremøter, men så lenge foreldrene ikke er som hund og katt så er det vel en fordel at begge møter på foreldresamtaler.

"Jeg synes det er mest logisk at den forelderen som har samvær den uka, tar det som måtte komme av foreldremøter, håndballkamper og bursdager. På lang sikt blir det vel omtrent like mye på hver..."

Hallo! Håndballkamper, fotballkamper og det som ungen(e) ellers måtte drive med er da en BONUS å få lov å være med å følge utviklinga i! Er det virkelig "normalt" å ikke følge opp ungen sine interesser når de er hos den andre? Her i gården kommer ungdommen alltid først uansett om h@n er her eller der! Er det kamper/oppvisninger kommer vi alltid, gjerne med besteforeldre, så lenge det ikke krasjer med jobb. Det skal sies at faren skjelden kommer og ser på, også når ungdommen er hos han.

Foreldremøtene blir far også informert om, men han møter ikke opp. Hans tap på alle områder, og den totale interessen for kun seg selv gir utslag i at ungdommen nå ikke har særlig lyst å dra til far, jeg tror h@n synes det er sårt at faren er så opptatt med seg selv og sitt!

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet
"Jeg synes det er mest logisk at den forelderen som har samvær den uka, tar det som måtte komme av foreldremøter, håndballkamper og bursdager. På lang sikt blir det vel omtrent like mye på hver..."

Hallo! Håndballkamper, fotballkamper og det som ungen(e) ellers måtte drive med er da en BONUS å få lov å være med å følge utviklinga i! Er det virkelig "normalt" å ikke følge opp ungen sine interesser når de er hos den andre? Her i gården kommer ungdommen alltid først uansett om h@n er her eller der! Er det kamper/oppvisninger kommer vi alltid, gjerne med besteforeldre, så lenge det ikke krasjer med jobb. Det skal sies at faren skjelden kommer og ser på, også når ungdommen er hos han.

Foreldremøtene blir far også informert om, men han møter ikke opp. Hans tap på alle områder, og den totale interessen for kun seg selv gir utslag i at ungdommen nå ikke har særlig lyst å dra til far, jeg tror h@n synes det er sårt at faren er så opptatt med seg selv og sitt!

Men det er vel ikke oppvisninger og kamper hver uke?

Har selv 50/50 og må si at jeg ikke stiller opp på ishockey-treningen til min 14 år gamle sønn 3 ettermiddager den uka han ikke er hos meg. Kamper er noe annet. Da må man som regel kjøre også fordi at kamper ofte arrangeres i andre byer. Men det er ikke alltid at både jeg og pappaen drar. Det blir som regel den av oss han er hos. Her snakker vi å stå opp kl. 0500 om morgenen og kjøre fra Oslo til Lillehammer på en lørdagsmorgen for å rekke første kamp kl. 0900. Dere skjønner?

Hjemmekamper er jeg derimot alltid med på uansett hvem sin uke det er.

Foreldremøter er noe annet. Der bør begge foreldrene stille opp. Det handler jo om å snakke om og sette seg inn i skolesituasjonen til barnet sitt. Man kan ikke sidestille et foreldremøte med en fotballtrening f.eks.

Skrevet

De praktiske forholdene spiller vel en ganske stor rolle her:

Min mann og jeg har hans to barn boende hos oss. Moren bor tre timer unna. Hun får info fra oss om tidspunkter for foreldremøter osv, men kan jo pga avstanden sjelden prioritere dette. Vi synes dette er ganske naturlig.

Hun følger opp helt spesielle ting, slik som skolestart for den ene av barna nå i høst. Forøvrig møter hun ikke, men får referater skriftlig (fra de møtene hvor det skrives), eller muntlig om det som er aktuelt, fra oss.

I "mitt tidligere liv" bodde jeg også sammen med en mann som hadde barn fra før, men de bodde hos moren. Vi bodde ca ti minutter unna, og dermed var det jo helt naturlig at begge foreldrene var med på foreldremøter osv, dersom de hadde anledning til det.

Skrevet (endret)

Når det gjelder foreldremøter, kan ingen, hverken mor eller far tvinges til å møte opp. Dersom foreldre klarer å samarbeide sånn nogenlunde til beste for barna sine, ville jeg tro at en samtale mellom foreldrene i forkant, kunne avklare hvem som skulle møte, uavhengig av hvem som har samvær akkurat da. Begge kan gjerne møte, men ingen kan "tvinge" noen til å møte. På vår skole skrives det alltid referat fra forledremøter som sendes ut til alle etter møtene, slik at man får informasjon i etterkant om hva som ble tatt opp, hvis man er forhindret fra å møte.

Endret av Furstina
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet. Se reglerne

/Furstina (moderator)

Kommentarer på moderering är flyttad till Ris & Ros

Link

Endret av Furstina
Skrevet (endret)

Til slutt vil jeg bare forsøke å komme med en "avsporing" som fører oss tilbake til den opprinelige debatten. Bør en kunne forlange at far deltar i foreldremøter sålenge en også kan nekte fedre å delta i foreldresamtaler ? I så tilfelle har vi et kvinneregime som bekrefter at menn skal være fedre på mors måte, - om mor forlanger det.

Endret av Furstina
Skrevet
:vetikke: Kan man virkelig nekte samværsforelder å være med på foreldresamtalen? Merkelig, jeg synes at så lenge de gidder å delta er det bare supert. Men så har vi eksepsjonelt dårlig samarbeidsklima så jeg rapporterer ikke til x når han ikke møter opp. Han får søke informasjon selv, eller lese referat.
Skrevet
Hallo! Håndballkamper, fotballkamper og det som ungen(e) ellers måtte drive med er da en BONUS å få lov å være med å følge utviklinga i! Er det virkelig "normalt" å ikke følge opp ungen sine interesser når de er hos den andre?

Det kommer kanskje an på hvor mange barn du har å følge opp? ;)

Flott for din tenåring at du og besteforeldre møter opp selv når h*n er hos far, men når gubben min og jeg har til sammen seks stykker, så holder det faktisk i lange baner å møte opp den tiden man faktisk har det og det barnet hos seg.

Og for mange vil jeg tro avstand og praktiske ting også spiller inn, som vi har lest over.

Skrevet (endret)

I en fase hvor mange foreldre HATER ! hverandre, skal de legge sin personlige konflikt til side, og velge en løsning som er barnets beste. Dette er det desverre ikke alle som klarer, og resultatet blir i mange tilfeller konflikter mellom foreldrene så lenge de lever.

Når dagen kommer hvor det blir aktuelt med foreldremøte/foreldresamtale, er konfliktnivået på et nivå som tilsier at mange foreldre ikke ønsker å se hverandre og enda mindre snakke sammen. Derfor har skolene åpnet for å begrense samværforelders deltagelse på slike møter. Dette er til en viss grad forstålig ettersom det er vanskelig å se at det er barnets beste å ha 2 foreldre som hater hverandre tilstede på slike møter/samtaler.

Samværsforelder kan mao ikke kreve å få være tilstede. Det virker da naturlig at det heller ikke kan forlanges at samværsforelder er tilstede.

Endret av Furstina
Gjest Samværsfar
Skrevet

Det er så rart.... jeg er mann og samværsfar. Jeg har mange kompiser som er samværsfedre. Jeg har også kompiser som praktiserer delt omsorg med sine ekser.

Jeg kjenner ingen fedre i disse situasjonene som er tapere.

Jeg kjenner ingen fedre som er så stakkarslige som det fartil2 skisserer.

Jeg kjenner ingen fedre som med halen mellom beina finner seg i at mødre eller myndigheter/Raundalen eller hvem det nå er overkjører dem og forteller dem hvordan de skal leve livet med barna sine.

Jeg kjenner heller ingen fedre som blir nektet å komme på foreldremøte av sine ekskoner.

Jeg skjønner veldig godt hun over her som har en eks som bare lager bråk og faenskap og derfor ikke er god å ha med på møtene. Jeg vet at det finnes slike mannfolk som ikke har stilt opp det grann i samlivet eller for barna før, men som ofte av økonomiske grunner alltid krangler om at de blir så motarbeidet. Som regel er dette store egoister og jeg har ingen skrupler vedr. det å forsvare kvinner som klarer å leve alene og ha full omsorg for barna sine - og samtidig måtte tåle dritt fra en som egentlig ikke vil ha omsorg for barna men bare gjøre livet til eksen surt. Ja for det finnes menn som er skilt som virkelig ønsker å gjøre livet til ekskona surt. Det finnes ikke bare kvinnfolk som er hekser og som er ute etter å sabotere gode fedre!

Jeg er med på alle foreldremøter.

Jeg involverer meg fullt og helt i barna mine, selv om de bor hos moren sin.

Jeg oppfører meg som folk og det gjør moren også.

Spørsmålet i tråden her er om mor kan kreve av en samværsfar at han stiller på foreldresamtale. Vet dere hva? Jeg synes at en samværsfar skal kreve det av seg selv jeg!

Skrevet
Det der ble veldig forvirrende....

Jeg tror ikke helt jeg skjønner om du er for eller i mot at den ene eller den andre er med på foreldremøter jeg?

Du er liksom uenig og enig med deg selv på samme tid...

Jeg setter spørsmålstegn om det er riktig å gi bostedsforelder makt tilø BÅDE og nekte samværsforeldre deltagelse på foreldremøter og forlange deltagelse på foreldremøter.

Skrevet
Jeg setter spørsmålstegn om det er riktig å gi bostedsforelder makt tilø BÅDE og nekte samværsforeldre deltagelse på foreldremøter og forlange deltagelse på foreldremøter.

Er det ikke like greit om vi først som sit bestemmer at far bestemmer alt? Siden han likevel vet best? Så kan ikke mor hverken be om eller forlange noen ting som helst? :ironi:

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

La meg rette til noen begreper.

Foreldremøter - møter i fora med alle foreldre og generell informasjon. Der møter far som han vil.

Samarbeidsmøter/ansvarsmøter (som du har når du har barn med nedsatt funksjonsevne) - hvor det spesifikke barn og situasjon blir diskutert med pedagoger/ppt/inspektør og assistenter. Der deltar ikke far fordi jeg da ikke kunne ha pratet åpent om hverdagen (som far ikke er en del av). Det vikige må jo være å prate åpent om hverdagen til barnet. Ikke ihensynta samværsforeldren? Makt??? Nei - for meg så er det å omgå makt - vike unna makt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...