Gå til innhold

(...)

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hvor man bruker (...). Trodde det var sånn at når man kopierer et utdrag fra en tekst og har fjernet noe, setter man (...) der i stedet. Har lagt merke til at noen brukere skriver innlegg her inne og plutselig bruker dette innimellom. Blir ikke det litt rart? Nå er jeg jo som sagt litt usikker på når dette brukes, jeg bare lurer. Er det kanskje sånn at man bruker det når man vil si noe mer, men ikke gjør det? Uansett er det enkelte ganger jeg ikke synes det passer inn i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig å bruke det når man har kopiert tekst for å vise at det mer men teksten er kortet ned.

Slik: to høner på en pub, valset inn og ba om en øl (...)

Det betyr at det en fortsettelse på teksten.

Hvertfall slik jeg har oppfattet bruken av (...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den offisielle bruken av ... er slik du beskriver. Men det er også brukt der man i en vanlig samtale ville lagt inn en megetsigende pause, eller et megetsigende blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover ikke å komme med noen eksakt forklaring, men slik jeg har oppfattet det, settes det inn i et utdrag/sitat fra en tekst, hvor du hopper over en del av utdraget midt inni. Høres kanskje komplisert, men prøver med et eksempel:

Dette er et utdrag fra Stortingsmelding nr 30 (2003-2004)

6.2.2 Programfag på ungdomstrinnet

Høringsinstansene gir bred og sterk støtte til prinsippet om programfag på ungdomstrinnet, og begrunner dette med at det er positivt å knytte ungdomstrinnet nærmere til videregående opplæring, at programfag gir elevene muligheter for praktiske valg og bedrer elevenes forutsetninger for å velge opplæringsprogram i videregående opplæring og grunnlag for yrkesvalg. (...) Noen ser det som aktuelt med en periode for utprøving av forskjellige modeller, og at manglende lærerkompetanse i grunnskolen kan være en hindring for innføring av programfag.

(...) betyr her at teksten egentlig fortsetter, men at jeg har trukket ut akkurat den delen, og har bare med slutten av avsnittet. T

Jeg tror det er slik det fungerer, men skal ikke komme med noen bastant påstand. Skjønte du da? :)

Endret av Karense
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da var det jo sånn som jeg trodde. :)

Begynner bare å lure når jeg ser innlegg som: "Jeg likte denne filmen veldig godt (...) (av mangel på bedre eksempler), og andre innlegg hvor dette brukes i hytt og pine.

Er så usikker på språkkunnskapene mine at jeg trodde det var jeg som tok feil, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da var det jo sånn som jeg trodde. :)

Begynner bare å lure når jeg ser innlegg som: "Jeg likte denne filmen veldig godt (...) (av mangel på bedre eksempler), og andre innlegg hvor dette brukes i hytt og pine.

Er så usikker på språkkunnskapene mine at jeg trodde det var jeg som tok feil, hehe.

I setninger som "Jeg likte denne filmen veldig godt (...)", så brukes "(...)" på samme måte som man ville brukt "(!)", eller ("?"). "..." kan brukes som tenkepause i en tekst, eller som skrevet over, at man signaliserer megetsigende pause eller blikk. Jeg kunne skrevet "Jeg likte 'Skrik 2' veldig godt (...)", og da hadde "(...)" delen betydd "(ja, jeg vet, herregud så dårlig smak jeg har)", f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(...) er en utelatelseskombinasjon, og skal ikke brukes i løpende tekst av typen "Jeg synes filmen var fin, jeg ..." Der skal man kun bruke tre punktumer, som jeg nettopp viste, for å symbolisere at man enten nøler eller avbryter utsagnet sitt. (...) betyr ikke nølende, men at det bokstavelig talt er fjernet noe fra en tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man være pinlig korrekt, skal man bruke hakeparentes ved utelatelse. For eksempel: Oslo [...] er hovedstaden i Norge.

Her er noe utelatt fra den opprinnelige teksten, i dette tilfellet kan det for eksempel være ", med sine 550.000 innbyggere,".

Men jeg har inntrykk av at (...) er helt gangbart, jeg reagerer i hvert fall ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) er en utelatelseskombinasjon, og skal ikke brukes i løpende tekst av typen "Jeg synes filmen var fin, jeg ..." Der skal man kun bruke tre punktumer, som jeg nettopp viste, for å symbolisere at man enten nøler eller avbryter utsagnet sitt. (...) betyr ikke nølende, men at det bokstavelig talt er fjernet noe fra en tekst.

Joda, men man kan bruke paranteser rundt ... på samme måte som man kan bruke paranteser rundt ! eller ? . Det er forskjell på "Jeg syntes filmen var bra, jeg!", og "Jeg syntes filmen var bra, jeg (!)". På samme måte blir det om man setter "..." i paranteser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...