Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!!

Så var det "enelig" min tur til å skrive særemne... :grine:

Har en liten idee, driver for tiden å leser tre norske serier, slike typiske kiosk serier. Alle tre fra ulike tidsperioder og ulike steder i Norge. Felles for dem er at alle er fortalt av en jente på omtrent samme alder...

Kunne det fungere å bruke kanskje 3-4 av bøkene i hver serie og sammenligne hovedpersonene?? Tenker litt på hvordan de takler ulike problemstillinger og hvordan de ser på verden.

Har lest 10 eller flere av bøkene i hver serie, og siden de er kanske korte (ca 250 sider + - ) blir det ikke noe problem å lese mer enn "de tre obligatoriske".

Takker på forhond for alle svar ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror kanskje det ville blitt en slags sjangerstudie om norsk kiosk litteratur?

Ta en prat med laereren din :)

Skrevet

Jeg skal også skrive særemne nå, skriver på første innlevering..

Synes kanskje det hørtes ut som et litt useriøst emne, men det spørs jo hvor høy karakter du ''ønsker'' deg, altså hvor mye du vil jobbe med det og slikt..

Jeg går for 5 eller 6, og det tror jeg ikke du kan oppnå med den oppgaven..det er jo kanskje litt dumt å velge en oppgave som begrenser deg?

Min oppgave er en sjangerstudie av magisk realisme, pensum er Hundre års ensomhet av Gabriel Garcia Marques, Hjerter i Chili av Laura Esquievel, Åndenes hus av Isabel Allende og Vindens skygge av Carlos Ruis Zafón. På skolen min er det fra og med i år lov å bruke utenlandske forfattere, men før kunne vi kun bruke norske.

Hvis du kun kan bruke norske forfattere ville jeg valgt et studie av Kristin Lavransdatter-triologien av Sigrid Undset!

Vi fikk et godt tips av læreren vår for valg av oppgave:

Minst 50% av pensum bør være skrevet av forfattere som er sentrale for den sjangeren de tilhører, og bøkene bør være sentrale i deres forfatterskap.

I tillegg tror jeg det er lurt å tenke over at sensorene dine er norsklærere. Tror ikke kiosklitteratur er det norsklærere leser mest av;)

Du kommer langt med å vise interesse for faget deres!:)

Skrevet

Kiosklitteratur er også litteratur, og det hører absolutt til norsken. Det kan nok være en utfordrende oppgave å skrive, men hvis du virkelig får til analysen, kan det bli bra - og du bør ha like gode muligheter til å få en god karakter som ved å skrive om magisk realisme.

Å skrive om Kristin Lavransdatter ville jeg ikke ha gjort - det har vært gjort tusen ganger før. Det skal godt gjøres å komme med noe nytt der.

En seriøs norsklærer tar også kiosklitteratur på alvor, men det skal ikke stikkes under en stol at det finnes en del forutinntatte og snobbete norsklærere rundt om kring...

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes ikke kiosklitteratur var noe dumt valg, jeg da, det er litteratur det og, pluss at det er noe veldig mange leser, og da boer det ikke undervurderes.

Jeg er dog enig i at det kan vaere et vanskelig valg av sjanger for aa faa gode karakterer i. Tror ikke det er saa mye faglitteratur om kioskserier, som det er om andre sjangre.

Det ville vaere lettere aa gi raad om TS kunne si noe om hva slags serier hun mener, det er jo mange forskjellige typer. Det er jo de som er historiske serier, enten vikingtid/middelalder eller ca 1800-tallet. Men saa har du de som er mer som Margit Sandemo og noen norske med overnaturlige ting og tang, som Trude Braenne Larsen om jeg ikke tar helt feil.

Det overnaturlige havner inn under fantasy sjangeren, og du kunne gjordt en sammenlikning paa disse seriene med en bok eller to innen mer klassisk fantasy (finnes norske eksempler).

De historiske kunne du kanskje sammenliknet med andre moderne historiske romaner som blir regnet som mer 'serios' litteratur.

Det er i alle fall noen alternativer til hva du kanskje kunne gjordt om laereren ikke synes det er en god ide aa 'bare' skrive om kiosklitteratur. Min laerer var ganske aapen paa hva vi kunne jobbe med, men om det var barneboeker eller korte boeker maatte man lese flere boeker.

Selv gjorde jeg oppgave om fantasy og fikk 6, og det er ikke en sjanger min norsklaerer leste selv, men oppgava var grundig og ordentlig. Karakterer skal settes ut fra hvor bra oppgava som helhet er, ikke utifra hva norsklaereren leser selv. Det spiller liten rolle hva man sier, saa lenge man kan argumentere for det.

Skrevet

Seriene er Sønnavind, I krig og kjærlighet og Livsarven...

De forteller jo om hvordan det er å leve i Norge i tre ulike tidperioder, og har egentli med en del fakta også!

Skrevet

Hei!

Jeg hadde tre bøker som onhandlet retten til eller det å ikke ha retten til fri abort. Deretter så jeg på hvordan bøkene ble brukt som et innlegg i debatten rundt fri abort i forhold til hvilket tidspunkt boken var skrevet på og hvilken lovgivning som gjaldt på det tidspunktet.

Tror kanskje du kunne brukt det at bøkene er fra forskjellige tidsepoker til din fordel. Se på hvordan unge jenter drømmer ut i fra hvilken tidsepoke de lever i??? Hva er likt og hva er forskjellig? Kan det trekkes noen likheter til dagens samfunn?

Jeg vet ikke jeg. Syns det høres spennende ut i hvertfall, men det er viktig at du utarbeider problemstillingen din skikkelig for at det skal fungere. Lykke til!

Skrevet (endret)

....

Endret av Abraxas
Skrevet

Jeg skrev om Amalie Skramm og Hellemyrsfolket og sikret meg en toppkarakter:)

Skrevet

Når jeg skrev særemne for.. Ja det må vel være 8 år siden :sjenert: så skrev jeg på temaet fra Rudolf Muus til Margit Sandemo. dette var en studie i hvordan kiosklitteraturen hadde utviklet seg gjennom årene. Nå kan jo nesten enhver bok kjøpes i pocketformat og jeg skrev om hvordan denne typen litteratur kunne åpne for større leseglede blant den delen av befolkningen som iutgangspunktet ikke er litterært interresert. jeg fikk forøvrig 5 på det skriftlig og 6 på den muntlige fremføringen av særemne, så det å velge kiosklitteratur er ikke enbetydende med dårlig karakter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...