Gå til innhold

Dusje dagelig

Fremhevede innlegg

Gjest Aurora Borealis
Skrevet

Vil bare minne om at selv om overdreven såpebruk er det som er den største potensielle faren for å skade huden, så virker også rent vann uttørrende på huden ved overdreven bruk. For de fleste av oss går det greit, men noen er uheldige og får plagsomme hudproblemer med tida dersom de dusjer for ofte. Selv om de bare bruker rent vann.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man svetter og vrir seg under en tykk dyne uten ventilasjon, en slever på seg selv og dyna. Sier ikke det seg selv at det da på en måte fins "sovelukt"? Tenk på de som svetter og slever mer enn andre, ikke akkurat roselukt når de våkner.

Skrevet

begge mine barn har eksem og de dusjer jeg ca hver 3 dag, og smører godt hver dag. Ellers vasker jeg ansiktet og der det trengs når de får nytt undertøy hver morning. Men ser selfølgelig an etter bhg, om de trenger en dusj , pga av lek i bhg kan man jo få med seg sand mm i håret.

Er enig med flere her at barn trenger ikke å dusje hver dag, selv om foreldrene evt gjør det. Sengetøy skifter jeg hver fredag på alle senger og da passer jeg på at de er nydusjet når de skal legge seg.

Skrevet
Man svetter og vrir seg under en tykk dyne uten ventilasjon, en slever på seg selv og dyna. Sier ikke det seg selv at det da på en måte fins "sovelukt"? Tenk på de som svetter og slever mer enn andre, ikke akkurat roselukt når de våkner.

OT.

Jeg har sovet sammen med samme fyren i ti år og aldri lagt merke til noe sovelukt på han... På morgenen lukter han bare varm hud, i grunn.

Ingen av oss svetter så veldig i løpet av natten heller, soverommet er stort sett kjølig, og dyna er tilpasset årstiden.

Ikke det, det kan jo være oss det er noe galt med.

Heh.

Jeg vil legge til at vedkommende som leste dette over skulderen min HADDE hørt om "sovelukt", men påsto at det bare skjer med folk som sover med klær på (pysj, nattkjole, etc) og at det er det ypperste tegn på at det er unaturlig. :lol:

Skrevet
Sovelukt er tullballprat.

Hallo altså. Om man har et utluftet rom, viduet åpent, rene sengklær og en ren kropp, så tror jeg ikke man lukter etter å ha sovet en natt. En god tannpuss og vask av ansikt og ellers der det er nødvendig rekker mer en nok.

Ja, sovelukt er tullprat.

Helt utrolig at dere har så vanskelig for å akseptere at mennesker er forskjellige. Noen svetter mer om dagen og nettene, noen svetter nesten aldri. Noens svette lukter, noens svette lukter aldri. Er dere virkelig uenig i dette?

Jeg husker som sagt barndommens "sovelukt". Slik jeg ser det er det knyttet til nattsvette, dårlig ventilasjon i mitt barndomshjem, antakelig en mor som ikke skiftet sengetøy ofte nok, kombinert med at jeg som barn dusjet for sjeldent for mitt behov, og kanskje ikke hadde gullende rene klær hver dag.

Så ja - sovelukt kan ofte unngås med helt normal hygiene, for det er er ikke-eksisterende fenomen nå. Men jeg regner med at mange opplever det likevel, fordi noen svetter ekstremt mye om nettene. Hvis man våkner hver morgen med klissvåt dyne, er det grenser for hvor ofte man kan skifte sengetøy. Heller ikke alle kan lufte dyna ute pga. allergi. Da må man kanskje forvente litt sovelukt og heller dusje om morgenen.

Jeg har sovet sammen med samme fyren i ti år og aldri lagt merke til noe sovelukt på han... På morgenen lukter han bare varm hud, i grunn.

Ingen av oss svetter så veldig i løpet av natten heller, soverommet er stort sett kjølig, og dyna er tilpasset årstiden.

Nettopp...

Skrevet
sovelukt kan ofte unngås med helt normal hygiene, for det er er ikke-eksisterende fenomen nå.

Jeg tror det mange forbinder med "sovelukt" er normal kroppslukt. At det lukter kropp har ikke noe med dårlig hygiene å gjøre. Vi lever i et samfunn hvor normallukt for en kropp er lukten av såpe. Normal kroppslukt forbindes med dårlig hygiene.

Man skal svette ganske ekstremt om man i løpet av en enkel natt er det som objektivt kan beskrives som "skitten".

Skrevet

Hei. Takk for svar alle sammen. Jeg har selv tenkt en del på det med såpe (selvsagt meget mild, gjerne dusjolje) og vasking av kroppen.Og kommer nok til å stoppe meg intimsåpen. Dette er en veldig rask dusj da, så det vil sanysnelighvis ta lengere tid med klut og vann. Jenta mi har forresten ingen allergier eller tørr hud. Hun trives også godt med å dusje daglig. Hilsen ts

Skrevet
Hei. Takk for svar alle sammen. Jeg har selv tenkt en del på det med såpe (selvsagt meget mild, gjerne dusjolje) og vasking av kroppen.Og kommer nok til å stoppe meg intimsåpen. Dette er en veldig rask dusj da, så det vil sanysnelighvis ta lengere tid med klut og vann. Jenta mi har forresten ingen allergier eller tørr hud. Hun trives også godt med å dusje daglig. Hilsen ts

Ikke ennå... Kanskje får hun aldri hudproblemer. La oss håpe det. Men overdreven vasking kan ofte føre til hudproblemer på sikt. Er det ikke bedre å være på den sikre siden? Dusje annenhver dag kanskje?

Jeg tåler ikke engang mild såpefri hudvask i underlivet. Antakelig fordi jeg i mange år har brukt såpe der. Ja, jeg ser du skal droppe intimsåpen, men husk at det kan være skadelig for resten av kroppen også.

Hun trives så godt med å dusje daglig? Ja, det skjønner jeg. Men hun trives kanskje så godt med å drikke et glass cola til kveldsmaten også. Lar du henne få lov til det likevel? Når man vet at noe kan være uheldig for barnet så prøver man å unngå det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...