Gå til innhold

Dusje dagelig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg grenser til hysterisk selv, jeg dusjer nesten alltid to ganger for dagen, eller mer... Prøver desperat å kutte ned, for det er ikke bra i det hele tatt for huden min, det merker jeg godt!! Men jeg er voksen, så en gang om dagen bør jeg - for å unngå svettelukt, som oppfattes ubehagelig av meg selv og resten av dagens samfunn.

Men en 6-åring lukter sjeldent svette! Barn trenger ikke dusje hver dag med mindre de er skitne - da er det noe annet, ikke gøy å gå full i sand.

Og intimsåpe? Det ville jeg sluttet med umiddelbart. Det kan ødelegge! Vann bør holde til jenta er kommet i puberteten! Noe annet er kanskje rumpa, men hold det i allefall unna tissen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal vel svette ganske mye om det skal lukte etter en dag. Ny svette lukter ikke, men gammel.

Skrevet

Syns det er mange som overdriver med dusjing-og det henger ofte sammen med eksem (Dette kan også komme når de blir eldre.)

Å dusje hver dag for et barn er unødvendig og gjør mer skade enn nytte. Å vaske seg hver dag, er derimot en nødvendighet.

Min datter på ni dusjer ca tre ganger i uken, og det lukter aldri vondt av henne.

Skrevet

Minsten på 7 bader eller dusjer ca 3 ganger i uka. Datteren på elleve dusjer annenhver dag, og det har hun gjort det siste året. Det skjer jo noe med barn og kroppslukt i en viss alder. Om sommeren blir det selvsagt oftere, fordi de gjerne bader i saltvann, leker i sand, blir veldig svett og varme osv.

Å dusje en 6-åring hver eneste dag synes jeg er veldig unødvendig, og å bruke intimsåpe på en så liten jente er ikke bra i det hele tatt. Det holder med vann til hun har nådd puberteten.

Skrevet

JEG dusjer ikke hver dag... komplett unødvendig for en 6-åring. Og intimsåpe er som andre har nevt ikke nødvendig for et barn, vann gjør nytten.

Ren blir man med en klut også, dusjing kan begrenses til noen ganger i uka, ikke daglig.

Men hva som er vanlig for små barn vet jeg ikke, min sønn er 6 uker, og bader selvsagt ikke oftere enn vi velger å bade ham, og uten annen såpe enn den babyoljen vi velger å ha i vannet, han kan jo ikke bestemme noe selv...

Skrevet (endret)

Jeg synes det blir påstått så utrolig mye rart her! Unnskyld for at jeg blander meg inn og kverulerer, men jeg undrer meg over en del av utsagnene.

Før dusjet man sjeldnere og brukte mindre såpe (både på kroppen og i huset), og hadde bedre immunforsvar, mindre allergier, mindre eksem, bedre og sunnere hud og hår.

Når var "før", og hvordan vet du at de da hadde bedre immunforsvar, bedre og sunnere hud etc.?

...såpe i underlivet ville jeg stoppet med umiddelbart. Ikke er det nødvendig, og det er ikke sikkert det er helt ufarlig heller. Vi har jo en naturlig bakterieflora som skal utvikles, som jobber for å holde det rent der nede - og det kan umulig være bra og vaske vekk dette hver dag i så ung alder.

En seksåring som vasker seg jmed såpefri intimsåpe utenpå tissen og mellom lårene? Der har man ingen naturlig bakterieflora, såvidt jeg kjenner til. Det er noe HELT annet om seksåringen vasker seg innimellom kjønnsleppene, noe trådstarter ikke sier noe som helst om.

Jeg tror jeg aldri noen sinne har hørt ordet sovelukt eller definisjonen på det..

Noen barn lukter sovelukt, noen lukter rumpelukt hvis de går lenge uten å bade, noen lukter roser, noen lukter ikke noe som helst. Vi lukter ganske forskjellig, vi skiller ut ulike stoffer, og det henger ikke nødvendigvis sammen med foreldrenes hysteri. Jeg kan huske sovelukten fra barndommen. Det henger også litt sammen med hvor mye man svetter om nettene, antar jeg.

Man skal vel svette ganske mye om det skal lukte etter en dag. Ny svette lukter ikke, men gammel.

Aldeles uriktig. Ny svette blandet med stresshormoner, pubertetshormoner eller mensenhormoner etc. etc. kan lukte riktig så kjipt. Svetten fra armhulene kan lukte annerledes enn svetten fra pannen. Noen svetter mye i lysken og mellom lårene også, og det blir det lett lukt av så lenge man har klær på seg en hel dag. Noen lukter faktisk svette selv om de er rene, andre lukter aldri svette...

Syns det er mange som overdriver med dusjing-og det henger ofte sammen med eksem (Dette kan også komme når de blir eldre.)

Å dusje hver dag for et barn er unødvendig og gjør mer skade enn nytte. Å vaske seg hver dag, er derimot en nødvendighet.

Hvor har dere dette fra, at dusjing hver dag henger sammen med eksem? Hvorfor "gjør det skade", og hvorfor er det så mye verre å skylle kroppen i vann enn å gnikke seg med en våt klut???? :klø:

Jeg synes forøvrig det høres unødvendig ut at en seksåring dusjer hver dag.... :). Før puberteten er det svært få barn som lukter svette, og hvis hun ikke har en svært merkelig hårtype som blir fettete på en dag, er det ikke nødvendig å vaske håret hver dag. Men jeg ser ikke helt problemet med det, så lenge hun ikke bruker mye såpe. Er enig med de fleste her at vann er mer enn nok.

Dessuten er det jo litt unødvendig å bruke mye varmt vann da :), i et miljøperspektiv. Helsemessig skjønner jeg ikke hvorfor dusjing i varmt vann er så farlig.

Endret av lille katt
Skrevet (endret)

Det henger sammen med eksem fordi hyppig dusjing tørker ut huden. Såper o.l. kan også utløse eksem. Dersom man først har fått eksem, som er utrolig vanlig, fører dusjing og bading til at det blir verre.

Atopisk eksem (som er vanligst) skyldes at huden mangler det naturlige fettstoffet som ligger mellom hudcellene. Det sier da seg selv at å dusje så ofte ikke er bra for noen.

Fikk beskjed av hudlegen min om å holde meg unna vann, fordi det ikke er bra for huden(så ofte), om enn nødvendig.

Og det er verre å dusje hver dag enn å vaske seg under armene og i skrittet med en klut fordi du da bløtlegger hele kroppen.

Endret av Mamma1
Skrevet (endret)

Naturlig bakterieflora har man på HELE kroppen, all hud, alle overflater, inni som utenpå.

Å vaske bort denne gjør det lett for fiendtlige bakterier å ha seg en skikkelig fest på vertskroppens bekostning.

Med andre ord skal ikke såpe brukes annet enn for å vaske bort skitt - for overdreven bruk av såpe kan altså svekke immunforsvaret. Og ja, da kan man få eksem - eller man kan bli generelt syk. Huden er en vanvittig stor del av kroppens immunforsvar.

Dessuten produserer huden selv beskyttelse i form av f.eks. talg. Å vaske bort denne er unødvendig så lenge man ikke er skitten - er naturens egen fuktighetskrem.

Og såpefri... Jeg tar den med en klype salt. Den er ikke såpefri på noen annen måte enn at den inneholder noe annet som er litt mildere. Ikke dermed sagt at den er sunn å vaske seg med hele tiden...

Så det med å vaske seg hver dag er vel nokså overdrevent; kommer an på hvor man mener. F.eks. er det greit å få vasket seg i rumpa. Og man må ha god håndhygiene.

Endret av Sans
Skrevet (endret)
Naturlig bakterieflora har man på HELE kroppen, all hud, alle overflater, inni som utenpå.

Med andre ord skal ikke såpe brukes annet enn for å vaske bort skitt - for overdreven bruk av såpe kan altså svekke immunforsvaret. Og ja, da kan man få eksem - eller man kan bli generelt syk. Huden er en vanvittig stor del av kroppens immunforsvar.

Dessuten produserer huden selv beskyttelse i form av f.eks. talg. Å vaske bort denne er unødvendig så lenge man ikke er skitten - er naturens egen fuktighetskrem.

Men hvis man bare skyller seg i vann - uten såpe - det er vel grenser for hvor mye bakterier man skyller bort? Er helt enig i at man ikke trenger såpe annet enn på "skitne" steder som armhuler/rumpe/tær, der hvor man svetter mest og hvor svetten gjerne lukter.

Og talg lar seg vel ikke skylle bort så lett, uten såpe? Det blir vel som å vaske andre fettete ting - fettet ligger igjen hvis man bare skyller stekepanna i vann :).

Jeg ser hva dere skriver, og skal ikke gnåle mer, men jeg har vel litt problemer med å forstå helsefaren ved å skylle seg i lunkent vann (uten såpe) :).

Endret av lille katt
Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

Sovelukt er litt sånn ufrisk klam innestengt lukt som noen lukter hvis de går rett fra sengen og i klærne uten kroppsvask.

Sier du det, Det visste jeg ikke. Ordet sovelukt har jeg aldri hørt før. Når ble det oppfunnet? Barna mine er nå store og har stort sett vært lite syke opp igjennom årene. men , det er grusomt å gå rundt å tenke på at de har gått rundt og luktet sovelukt i oppveksten.

Skrevet
Ordet sovelukt har jeg aldri hørt før. Når ble det oppfunnet? Barna mine er nå store og har stort sett vært lite syke opp igjennom årene. men , det er grusomt å gå rundt å tenke på at de har gått rundt og luktet sovelukt i oppveksten.

Noen lukter sovelukt, andre ikke. Akkurat som at noen lukter fotsvette, andre ikke. Noen lukter svette under armene, andre ikke. Er det så merkelig at folk lukter forskjellig? Som nevnt ovenfor tenker jeg at det kan dreie seg litt om hvor mye man svetter om nettene.

Gjest Dirty me-og mine døtre
Skrevet

Hehehe, dette var en akkurat passe usaklig diskusjon til at den var gøy.

Jeg dusjer ikke selv hver dag, vil si det blir i snitt halvannet døgn mellom hver gang. Helt bevisst, for det er en grunn til at kroppen produserer de tingene som vi har lært oss å merke som en følelse av å være uren, når man går rundt uten å dusje.

Ungene, som er +/- skolealder, dusjer slett ikke hver dag. Dusjer dem når de trenger det, enten det er en dag siden sist eller det er ei halv uke. De vasker seg på hendene og i ansiktet morgen og kveld og bytter truse og sokker hver dag. Ikke bare mener jeg at det holder med tanke på hygiene, jeg tror det er innmari greit at ungene ikke blir helt hysteriske på dusjing og alt dillet som hører med. Unger skal ikke behøve et helt skap fullt av remedier for hygiene.

Men det hadde vært deilig med badekar så man kunne lagt dem skikkelig i bløt av og til, hehe.

PS: SOVELUKT???? Herregud, jeg har sikkert gått rundt og luktet sovelukt hele livet uten å være klar over det, hvorfor har ingen SAGT noe? Hoho....

Skrevet

Oi, her var det ærlig talt mye hysteri. Anbfaling fra Astma- og allergi forbundet og de fleste hudleger som uttaler seg sier det er plenti nok å dusje og vaske håret på barn en gang i uken frem til de begynner å lukte svette etc.

Vask på strategiske steder daglig er nok, og absolutt å anbefale for sart barnehud.

Skrevet

Hmm....Lillesøsteren min på 5,5 år blir dusjet/badet av foreldrene de....Ble litt sjokkert at en seksåring dusjer selv, av seg selv hver dag, menne..

Uansett synes jeg det høres mye ut, men det blir kanskje litt rart å forby ungen å dusje hver dag når mamma og pappa (?) gjør det også.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Hmm....Lillesøsteren min på 5,5 år blir dusjet/badet av foreldrene de....Ble litt sjokkert at en seksåring dusjer selv, av seg selv hver dag, menne..

Det er da ikke uvanlig at seksåringer dusjer selv :klø: Har en lillebror på den alderen som dusjer på eget initiativ hver dag.

Jeg dusjer også hver dag. Eier faktisk ikke en eneste klut.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Om det er skadelig eller ikke å dusje i rent vann hver dag vil jeg ikke si noe på, men unødvendig er det jo for en seksåring. De lukter jo ikke svette ennå, så da er det bare skitt man trenger å vaske bort. Intimsåpe er unødvendig å bruke både før, under og etter pubertet. Underlivet er selvrensende og det blir helt rent når man vasker det med vann. Det er jo heller ikke meningen at kroppen skal være helt steril til en hver tid.

Skrevet
Synes det er helt naturlig å dusje hver dag, også for barn. Ikke noe koselig å gå rundt med sove-lukt. Men man trenger ikke å bruke såpe, og såpe i underlivet på jenter bør man ihvertfall ikke bruke.

Sovelukt er tullballprat.Om du står opp å tar en grovvask i vasken på badet så er dette mer enn godt nok, så sant man ikke glemmer å dusje også da minst 2 ganger i uka.Det holder nemlig!

At et menneske dursjer hver dag er ikke for å bli ren men fordi personen elsker å stå i rennende varmt vann å såpe seg inn både i hodet og kroppen.

Det er ikke nødvendig!!!!

Skrevet
Sovelukt er tullballprat.

Det er selvsagt kun noe min nese har funnet opp helt på egen hånd :ironi: Eller så er det så enkelt at lukter man blir vant til legger man ikke merke til....

Gjest Herremin altså
Skrevet
Det er selvsagt kun noe min nese har funnet opp helt på egen hånd :ironi: Eller så er det så enkelt at lukter man blir vant til legger man ikke merke til....

Hallo altså. Om man har et utluftet rom, viduet åpent, rene sengklær og en ren kropp, så tror jeg ikke man lukter etter å ha sovet en natt. En god tannpuss og vask av ansikt og ellers der det er nødvendig rekker mer en nok.

Ja, sovelukt er tullprat.

Skrevet
Ja, sovelukt er tullprat.

Eh... nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...