Wildrose Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Min datter på seks år dusjer hver dag. Vasker seg med intimsåpe i underlivet og mild såpe på kroppen. Jeg har fått inntrykk av at barn på den alderen ikke nødvendighvis dusjer hver dag. Hva er det egentlig som er "vanlig"?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Det er ikke vanlig at så små barn dusjer hver dag. Små barn har ømfintlig hud, og å dusje hver dag kan føre til tørr hud. Særlig om de også bruker såpe. Å bruke såpe, selv om det er intimsåpe, i underlivet på småjenter hver dag er ihvertfall ikke bra. Grunnen til at voksne gjerne dusjer hver dag er jo at voksne menneskers svette lukter. Det er derfor vi bruker deodorant, mens det er unødvendig for barn å bruke det. Det er ingen grunn til at seksåringer skal dusje daglig, det gjør bare mer skade enn nytte.
msDelenn Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 sønnen min bader en gang iblandt:) Han er ikke skitten eller lukter ille. Han trenger det bare ikke. Noen ganger bader han oftere da vi har boble dager (kjøper masse fra lush i london) da er det bare gøy gøy gøy:)
Henkama Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Barna mine på 3 og 5 dusjer ikke hver dag. Blir ca 2 ganger i uken, men vi vasker dem godt med klut hver kveld. Om sommeren blir oftere for da bli de mer møkkete.
Bekkis Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Mine 2 barn (6 og 1,5 år) bader hver kveld, synes de blir ganske skittene i løpet av en dag på skole/barnehage og ellers mye ute, og synes det derfor er greit å avslutte dagen med ett bad..
Antoinette Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 Så lenge hun bruker svært mild såpe (Lactacyd el.) så kan hun jo bare dusje i vei. Intimsåpe bør hun være forsiktig med, det burde holde og bare bruke vann inntil hun får utflod/mens. Har en venninne som er lærer i barneskolen og hun forteller om mange barn som garantert ikke ser vann mer enn en gang pr. uke.
Gjest78 Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 Hadde akkurat en samtale om dette på jobben. Jeg synes overdreven renslighet er en stor uting. Før dusjet man sjeldnere og brukte mindre såpe (både på kroppen og i huset), og hadde bedre immunforsvar, mindre allergier, mindre eksem, bedre og sunnere hud og hår. Aldri i verden om en seksåring trenger å dusje hver dag.
Disco Biscuit Skrevet 1. oktober 2008 #8 Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Guttungen hjemme hos oss på 7år dusjer ca 3 ganger i uka og vasker seg godt med klut og vann hver kveld. Og selvfølgelig blir det ekstra dusjing om han har badet, blitt veldig møkkete eller vært på fotballtrening. Det holder for et barn etter min mening. Og hver dag er unødvendig og gjør ømfintlig barnehud tørr og sår. Endret 1. oktober 2008 av MaiL
Bekkis Skrevet 1. oktober 2008 #9 Skrevet 1. oktober 2008 Hadde akkurat en samtale om dette på jobben. Jeg synes overdreven renslighet er en stor uting. Før dusjet man sjeldnere og brukte mindre såpe (både på kroppen og i huset), og hadde bedre immunforsvar, mindre allergier, mindre eksem, bedre og sunnere hud og hår. Aldri i verden om en seksåring trenger å dusje hver dag. Veldig mye sant i det du sier... Men selv om mine barn dusjer hver dag, har de så og si aldri vært syke (eldstemann har ikke vært forkjølet engang!), ingen allergier, ingen eksem, og de har sunn og bra hud....
Gjest78 Skrevet 1. oktober 2008 #10 Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Veldig mye sant i det du sier... Men selv om mine barn dusjer hver dag, har de så og si aldri vært syke (eldstemann har ikke vært forkjølet engang!), ingen allergier, ingen eksem, og de har sunn og bra hud.... Sånn er det alltid når man generaliserer, jeg snakker om de store linjene. Selvfølgelig finnes det barn som er ekstremt renslig og bor i hus som blir vasket hver dag som ikke har noen problemer, og det finnes også de som er syke hele tiden som ikke dusjer ofte. Men jeg tror likevel det er en usunn trend. Samtidig vet du ikke langtidseffektene av dette, det kan hende de får dårlig immunforsvar om 10-20 år, selv om de ikke har det nå. Endret 1. oktober 2008 av Lady Lovelace
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #11 Skrevet 1. oktober 2008 Hun gjør vel som moren sin? Dusjer du hver dag? Ellers er det visst vanlig at barn som blir misbrukt veldig gjerne vil vaske seg overflødig mye... De får et unaturlig forhold til kroppen og føler seg skitne, har jeg lest. Ikke for å skremme deg.
Tusenfryd Skrevet 1. oktober 2008 #12 Skrevet 1. oktober 2008 Mitt barn dusjer ikke hver dag - bader en gang i uken i tillegg til svømming - så generelt så bløtlegges ungen to ganger i uken. Om sommeren med møkk og sand, oftere. Vi kroppsvasker (ansikt, hender, underliv og tær hver dag (i tillegg til vanlig håndvask etter dobesøk). Vi bruker lano i badevannet og barneshampo til håret. En seksåring dusjer hver dag hvis foreldrene gjør det, tror jeg - å nevne overgrep blir ganske så på jordet merker jeg...
cilja Skrevet 1. oktober 2008 #13 Skrevet 1. oktober 2008 Det er ikke nødvendig å dusje/bade hver dag for barn. Det er ikke bra for huden...
suzie Skrevet 1. oktober 2008 #14 Skrevet 1. oktober 2008 På sommerstid bader eller dusjer jeg barna hver kveld. Da er de skikkelig skitne begge to - det er to svært aktive barn. På vinteren blir det langt sjeldnere, da de ikke blir i hele tatt så skitne. Bruker minimalt med såpe, og vasker uansett ikke håret mer enn tre ganger pr uke. Og dusje hver morgen fast for en seks-åring er helt unødvendig, og såpe i underlivet ville jeg stoppet med umiddelbart. Ikke er det nødvendig, og det er ikke sikkert det er helt ufarlig heller. Vi har jo en naturlig bakterieflora som skal utvikles, som jobber for å holde det rent der nede - og det kan umulig være bra og vaske vekk dette hver dag i så ung alder.
tingeling Skrevet 1. oktober 2008 #15 Skrevet 1. oktober 2008 Synes det er helt naturlig å dusje hver dag, også for barn. Ikke noe koselig å gå rundt med sove-lukt. Men man trenger ikke å bruke såpe, og såpe i underlivet på jenter bør man ihvertfall ikke bruke.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #16 Skrevet 1. oktober 2008 og såpe i underlivet ville jeg stoppet med umiddelbart. Ikke er det nødvendig, og det er ikke sikkert det er helt ufarlig heller. Vi har jo en naturlig bakterieflora som skal utvikles, som jobber for å holde det rent der nede - og det kan umulig være bra og vaske vekk dette hver dag i så ung alder. Intimsåpe er vel egentlig ikke vanlig såpe, er det det? Trodde det var ganske ufarlig, men det er mulig jeg tar feil. Jeg har jo ikke barn heller, da.
suzie Skrevet 2. oktober 2008 #17 Skrevet 2. oktober 2008 Intimsåpe er vel egentlig ikke vanlig såpe, er det det? Trodde det var ganske ufarlig, men det er mulig jeg tar feil. Jeg har jo ikke barn heller, da. Det er jo mye mildere enn vanlig såpe, men det er jo fortsatt såpe som vasker vekk det som skal være der for å holde det rent. Ville ikke latt min jente bruke dette daglig.
cilja Skrevet 2. oktober 2008 #18 Skrevet 2. oktober 2008 Ikke noe koselig å gå rundt med sove-lukt. Har aldri hørt om sovelukt før. Blir lite av det når man har utluftede rom, rene barn og rene sengklær. Alle pusser tenner, vasker ansikt og ellers der det måtte være nødvendig på morgenen, men å dusje eller bade er ikke nødvendig hver dag. Det mener jeg grenser til hysteri.
Antoinette Skrevet 2. oktober 2008 #19 Skrevet 2. oktober 2008 Har aldri hørt om sovelukt før. Blir lite av det når man har utluftede rom, rene barn og rene sengklær. Alle pusser tenner, vasker ansikt og ellers der det måtte være nødvendig på morgenen, men å dusje eller bade er ikke nødvendig hver dag. Det mener jeg grenser til hysteri. Sovelukt er litt sånn ufrisk klam innestengt lukt som noen lukter hvis de går rett fra sengen og i klærne uten kroppsvask. Foreldrenes def. på hva som er "rene barn" kan variere veldig
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #20 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg tror jeg aldri noen sinne har hørt ordet sovelukt eller definisjonen på det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå