Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lest en del diskusjoner om oppsigelse fra før men jeg fant ikke svar på min spørsmål, så håper at noen gi meg en eller annen fornuftig svar eller bare dele tankene sine.

Selve situasjonen. Har fått meg 50% stilling in en butikk for noen halv måne siden. Jeg har sagt til arbeidsgiveren at jeg ville finne noen 50% jobbing i tillegg i en annen virksomhet. Men i tillegg har jeg sagt at jeg var villig å ta ekstra jobb i butikken hvis det var mulighet til det.

Arbeidsgiveren har sagt at lønna sansynligvis blir slik (summen) og jeg skulle jobbe ei uke på dagtid og neste uke på kveldstid + jobbing annen hver lørdag.

Resultatet. Ei uke har jeg gått på jobb uten å vite om jeg skulle eller ikke skulle på jobb neste dag. Jeg bare fått beskjed hver dag:" I morgen skal du jobbe fra... til..." og det er faktum. Jeg har gått etter arbeidsgiveren for å få bestemte arbeidsdager og tider. Han har sagt at han hadde mye å tenke på den tida og å lage arbeidsliste for meg var ikke det viktigste, likans med med å utarbeide skriftlig kontrakt.

Etter en ukers massing fikk jeg utlevert og signert fra hans side kontrakt. Den kontrakten har jeg fortsatt ikke signert. Grunnet manglende informasjon som for eksempel om lønna mi og mine arbeidsdager og timer.

Etter en del massing fikk jeg så kalte vaktlister eller liste med arbeidsdager og tider. For 5 uker framover skulle jeg jobbe opp til 40 timer per uke og nesten hver dag og hver uke på kveldstid. Det gikk jo i strid med den muntlige avtalen. Jeg tok opp dette med ham, han ble sur og forklarte seg at for tiden er det mye å gjøre og de andre ansatte kunne ikke jobbe på kveldstid på grunn av skole, barn osv.

Samme dag kom han til meg og sa at det er forbudt å jobbe sittende bak kasse. Stolen var der når jeg begynte å jobbe der og jeg har sett at andre satt på stolen mens de jobbet i kassen. Neste dagen forsvant stolen sporløst. Jeg har spurt etter forklaringen og fikk svar: en bruker mye tid for å sette seg ned og reise seg opp fra stolen.

I går har jeg spurt ham igjen om mine faste bestemte arbeidsdager, men fikk samme svar at han hadde ikke tid for dette og han skulle utarbeide det i løpet etter 5 uker når de tar inn en ny ansatt til.

I dag har jeg fått 50% arbeidskontrakt (akkut syke vikar for en ubestemt tid, med mulighet for å få seg fast jobb) på et annet sted. Jobb som har jeg utdanning for. Etter mye fram og tilbake ble det bestemt at jeg skulle jobbe mandag, onsdag og fredag og ikke mer enn 50% for å ikke gå i strid med min jobb i butikken.

Så ringte jeg til min arbeidsgiveren i butikken og sa at framover ville jeg jobbe bare 50% og ikke på mandager, onsdager og fredager. Men jeg kunne jobbe på tirsdager og torsdager og annen hver helg som nettopp utgjør 50%.

Han sa at jeg kunne ikke ta den jobben fordi jeg skulle jobbe i butikken på mandager, onsdager og fredager, det var mine faste arbeidsdager. Og han hadde ikke behov for meg på tirsdager, torsdager og lørdager. Han sa atjeg skulle snakke med ham først før jeg takket ja til den nye arbeidsgiveren.

Jeg har stilt ham følgende sørsmål:

1. Hvorforn han sier at han har ikke behov for meg på lørdager når han sagt at jeg skulle jobbe annen hver uke?

2. Hvorfor har han ikke behov for meg på tirsdager og torsdager hvis nå jobber jeg på disse dagene helt fra 14.00 til 22.00?

3. Hvorfor trenger han meg på onsdager hvis på den 5 ukers arbeidsliste har jeg fri på onsdager?

4. Hvordan kunne påvirke på situasjonen det at jeg har ringt til ham før jeg har sagt ja til den nye jobben, når jeg har spurt ham dagen før og han har sagt at mine arbeidsdager er ikke utarbeidet? Svaret var: de var utarbeidet allerede på fredag. Men hvorfor har du sagt at den var ikke utarbeidet på mandag da?

Jeg har ikke fått noe klar svar på mine spørsmål. Eneste som han har sagt var at jeg hvis kunne jeg ikke jobbe i butikken på mandager, onsdager og fredager så skulle jeg si opp jobben i dag og levere oppsigelsen til butikken før kl.21.00. Det var noen 1 time til så jeg fikk ikke tid til å skrive"ordentlig" oppsigelse, etter alle lover, regler og forskrifter.

Jeg måtte gjøre dette nå og da siden han sa hvis gjør jeg ikke dette i dag så må jeg jobbe i butikken 2 måneder til. I kontrakten som er ikke signert står det 1 måneders oppsigelse.

Så mitt spørsmål til forums deltakere:

1. Kan han saksøke meg hvis jeg møter ikke opp på jobb på førstkommende mandag?

2. Skal en ha oppsigelsestid hvis kontrakten som er mangelfull er ikke signert og ved ansettelse var oppsigelsestid ikke nevnt i det hele tatt?

3. Skal en jobbe i oppsigelsestid hvis arbeidsgiveren bryter den muntlige avtalen overalt hvor det er mulig.

4. Hvis han saksøker meg, så hvor tynt skal jeg ligge hvis jeg møter ikke opp på førstkommende mandag. Jeg har mistanke om at han prøver å utnytte meg i sine egne interesser. Det er mye som tyder på det: arbeidsdager, den stolen, og i de siste har han sankket om mye lavere lønn enn det var snakk om ved ansettelse.

Det som er jeg redd er at han skal saksøke meg hvis jeg nekter å jobbe i oppsigelsestiden. Og det at hvis jeh skal jobbe i oppsigelsesperioden så skal han fortsette å utnytte meg.

Hva skal jeg gjøre i det hele tatt?

Håper for å få svar i alle fall på noen av spørsmålene.

Videoannonse
Annonse
Gjest takeren
Skrevet

Høres ut som en lei situasjon og en sjef uten like. Vedkommenede er ute etter å yte din arbeidskraft maksimalt på h*n`s betingelser. Tror du gjør lurt i å ta en titt på arbeidstilsynet.no sine sider under emne oppsigelse. Jeg fant utrolig mye nyttig info da jeg selv var i klammeri med ledelsen. Merkelig med de dyra der. Man tror dem er koselige og vennlige, og med engang man kommer med spørsmål og problemløsninger slår de ut klørne og river deg i filler. Syntes alle arbeidstakere skulle vært pålagt ett lite minikurs i jus og lovverk før man ble ansatt noen plass! For det er mange lover og regler man ikke vet om, og det drar de nytte av!

stå på ditt og ikke la de snøsokkene vinne. Du har vært rettferdig i denne situasjonen og har vært åpen med førstnevnte arbeidsgiver om muligheter for en annen 50% og har spurt han.. H*ns forvirrende holdning og besvær beviser at dette er en person uten bakkekontakt. Vedkommende sier en ting og utfører en annen, for så å si at det var på den andre måten alikevel.. uff, jeg hadde ikke orka å jobbe for den arbeidsgiveren. Når det er så mye tull i starten av ansettelsen, kan du trygt se fremover mot enda mer tull!

Gjest Snøtind
Skrevet

Takk for svaret. Har besøkt den linken til arbeidstilsynet som du anbefalte. Jeg har lest om oppsigelse både der og i arbeidsmiljøloven. Jeg må jobbe i alle fall minst 14 dager i oppsigelsesperioden. Jeg kan jo jobbe på tirsdager og torsdager. Jeg har 7-8 timers arbeidsdager i disse dagene ifølge hans improvisorisk arbeidsliste for 5 uker framover. Men i går når han fikk vite at jeg har fått meg annen 50% stilling i annen virksomhet sa han plutselig at han hadde ikke noe behov på tirsdager og torsdager... På en eller annen grunn fikk han plutselig sterk behov for meg på onsdager når egentlig ifølge hans improvisorisk arbeidsliste har jeg fri på onsdager...

Sende beskrivelse av situasjonen og en del spørsmål til arbeidstilsynet... Jeg for håpe at de svarer raskt.

Uff, har vart veldig heldig med arbeidsgivere så langt... men den her er helt useriøst.

Gjest Snøtind
Skrevet

Finnes det noen organisasjoner hvor en kan klage på arbeidsforholdet og hvordan en behandles på arbeidsplassen?

Det var jo de som har ikke følgt avtalen og nå krever de at jeg skulle jobbe 1 måned i oppsigelsesperioden. Vi har ikke noe skriftlig avtale om det, jeg har ikke signert kontrakten på grunn av den manglet en del opplysninger som lønn, tillegsordninger, arbeidstid og arbeidsdager. De fikk vite om det med en gang at kontrakten/avtalen var ikke god nok til å skrive under. Men forslaget fra dem var at jeg skulle skrive under først og resten av opplysningene skulle de skrive inn etterhvert. Jeg gikk ikke på med det...

Uten den skriftlige avtalen kan de ikke få meg til å jobbe en hel måned så i dag kom de til å skylde meg at jeg ikke har skevet under i avtalen. Ifølge dem skulle jeg skrive under uansett hva som sto der fordi det er jo dems standart kontrakt. Og de begynte å true meg med å ikke utbetale lønna mi i det hele tatt... Som de sa: vi har ikke noe skriftlig avtale, så jobber du ikke hos oss. Og det at vi hadde muntlig avtale bryr de seg ikke om. Så de mener at jeg må skrive under i den kontrakten som er mangelfull...

Skrevet (endret)

Så lenge du ikke har skrevet under kontrakt, så har du oppsigelsestid på en måned fra den 1. i måneden etter oppsigelsesdato. Dette gis i Arbeidsmiljøloven. Men de har vel ikke lov til å endre turnus på så kort varsel.

Endret av Wadjet
Skrevet (endret)

Om kontrakten har store mangler paa innhold som skal vaere der, saa er den uansett ikke gyldig enten du skriver under eller ikke. De har skrevet under den, og da tenker jeg den er gyldig fra deres side.

Kontrakten sier en mnd oppsigelse, med mindre noe annet staar, saa gjelder oppsigelsen fra den 1. i neste mnd. Det vil si at hvis du leverte den i dag saa maa du jobbe i 2 mnd, leverte du den i gaar maa du jobbe 1 mnd.

Du kan kontakte arbeidstilsynet om forhold paa jobben. Du kan ogsaa melde deg inn i en fagforening (Handel og kontor, tror jeg?).

Om du har faatt liste over naar du skal jobbe, saa kan de ikke uten videre endre paa den helt plutselig.

Endret av Fluffie
Gjest Snøtind
Skrevet
Så lenge du ikke har skrevet under kontrakt, så har du oppsigelsestid på en måned fra den 1. i måneden etter oppsigelsesdato. Dette gis i Arbeidsmiljøloven. Men de har vel ikke lov til å endre turnus på så kort varsel.

Men jeg er på prøvetid. Og i aarbeidsmiljøloven står det: "(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. "

Skrevet
Men jeg er på prøvetid. Og i aarbeidsmiljøloven står det: "(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. "

Da skal du ha 14 dager, regner jeg med.

Gjest Snøtind
Skrevet
Om du har faatt liste over naar du skal jobbe, saa kan de ikke uten videre endre paa den helt plutselig.

Ja, det var levert en liste over når jeg skulle jobbe. Men problemet er at ifølge liste jobber jeg 100% enkelte, uker har jeg 40 arbeidstimer per uke. Jeg er ansatt på 50% stilling. Det har gått halv måned men jeg fortsatt vet ikke om mine faste arbeidsdager (det er dager når jeg til disposisjon til arbeidsgiveren). De har fyllt opp alle sine hull i arbeidsliste med meg uten å spørre meg om jeg kunne jobbe eller om jeg ville jobbe de dagene. Så bruker de meg på 100% mens jeg skulle ha 50%.

Og som var avtalt skulle jeg jobbe ei uke 2 dager på kveldstid og neste uke 3 dager på kveldstid inklidert hver andre lørdag. Men når liste kom så viste det seg at jeg skulle jobbe 4-5 dager i uke og på kveldstid hver uke. Det har jeg reagert på sterkt og har bedt om å forholde og bygge om arbeidsliste i henhold til den muntlig avatlen som var inngått ved ansettelse. Så det var 2 uker siden.

Men kommer også et spørsmål. Hvis arbeidsgiveren følger ikke avtalen så skal arbeidstakeren bare være lydig og jobbe alle de dagene som de vil, bare på grunn av at de har ikke nok tid gjøre om arbeidsliste?

Hvor lang tid trenger en for å ordne opp arbeidsliste ifølge avtalen? Skulle det ikke gjøres med en gang da? Hva hvis arbeidsgiveren ikke forsøker å ordne opp i arbeidsliste? Det jo passer for dem og de bryr seg ikke om at det var avtalt helt annet.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Hvis hun ikke har skrevet under noen kontrakt må hun da kunne gå på dagen, eller? :sjenert:

Til TS: Vær glad for å komme deg vekk fra den jobben. Slike arbeidsgivere er ikke noe greit å ha! Hvis det ikke står noe om oppsigelse i prøvetiden i kontrakten, er det 14 dager fra den datoen du sier opp.

:klem:

Skrevet
Ja, det var levert en liste over når jeg skulle jobbe. Men problemet er at ifølge liste jobber jeg 100% enkelte, uker har jeg 40 arbeidstimer per uke. Jeg er ansatt på 50% stilling. Det har gått halv måned men jeg fortsatt vet ikke om mine faste arbeidsdager (det er dager når jeg til disposisjon til arbeidsgiveren). De har fyllt opp alle sine hull i arbeidsliste med meg uten å spørre meg om jeg kunne jobbe eller om jeg ville jobbe de dagene. Så bruker de meg på 100% mens jeg skulle ha 50%.

Og som var avtalt skulle jeg jobbe ei uke 2 dager på kveldstid og neste uke 3 dager på kveldstid inklidert hver andre lørdag. Men når liste kom så viste det seg at jeg skulle jobbe 4-5 dager i uke og på kveldstid hver uke. Det har jeg reagert på sterkt og har bedt om å forholde og bygge om arbeidsliste i henhold til den muntlig avatlen som var inngått ved ansettelse. Så det var 2 uker siden.

Men kommer også et spørsmål. Hvis arbeidsgiveren følger ikke avtalen så skal arbeidstakeren bare være lydig og jobbe alle de dagene som de vil, bare på grunn av at de har ikke nok tid gjøre om arbeidsliste?

Hvor lang tid trenger en for å ordne opp arbeidsliste ifølge avtalen? Skulle det ikke gjøres med en gang da? Hva hvis arbeidsgiveren ikke forsøker å ordne opp i arbeidsliste? Det jo passer for dem og de bryr seg ikke om at det var avtalt helt annet.

Vet du, i den situasjonen er det beste raadet jeg kan gi at du sier opp med en gang, og at du ringer arbeidstilsynet og snakker med dem. Du boer ogsaa vurdere sterkt aa organisere deg, for da kan fagforeningen hjelpe deg med konflikter.

Saa vidt jeg forstaar kan de kun beordre deg paa jobb utenom din faste prosent dersom de har saerskilte grunner til det. Saa om du jobber 50% skal de ikke sette deg paa liste paa 100%. Men dersom det skulle oppstaa en krise en dag, saa kan de beordre deg paa jobb den dagen.

Gjest Snøtind
Skrevet
Da skal du ha 14 dager, regner jeg med.

Jeg er enig å jobbe 14 dager. Jeg er veldig lei av alt og har lyst til å forlate arbeidet med en gang og ikke gå dit igjen. Men samtidig vil jeg selv ikke bryte loven heller avtalen.

Jeg har sagt til dem at ifølge arbeidsmiljø loven skal jeg jobbe 14 dager i oppsigelsestid (det blir til 14 oktober, oppsigelsen er levert 30 september). Men i dag truet de meg med ikke utbetale lønna mi i det hele tatt hvis jeg ikke jobber en hel måned som oppsigelsestid. I tillegg krever de at jeg skal signere under den mangelfulle kontrakten ellers får jeg ingen lønn igjen.

Men dillemaet er at uten den kotrakten (der står oppsigelses tid 1 mnd.) kan de ikke få mej jobbe mer enn 14 dager, men hvis jeg signerer så har de rett til å kreve at jeg må jobbe en hel måned.

Hvordan å være med lønna mi? Jeg har jo jobbet der, leverte skattekort, medareidere og kunder kan bekrefte at jeg jobbet og jobber der... Det er jo 3 ukers lønn, jobbing stort sett på kvelder fra 14.00 til 21.30 og 5 dager i uka. Det er snakk om flere tusen som jeg måtte slite meg for, ofre min fritid og samvær med familien min.

Gjest Snøtind
Skrevet
Hvis hun ikke har skrevet under noen kontrakt må hun da kunne gå på dagen, eller? :sjenert:

Til TS: Vær glad for å komme deg vekk fra den jobben. Slike arbeidsgivere er ikke noe greit å ha! Hvis det ikke står noe om oppsigelse i prøvetiden i kontrakten, er det 14 dager fra den datoen du sier opp.

:klem:

Takk for støtten. Men jeg kan ikke gå på dagen selv om jeg har ikke skrevet under kontrakten. Kontrakten er ikke skrevet men arbeidsmiljøloven gjelder uansett om kontrakten er skrevet eller ikke.

Gjest Snøtind
Skrevet
Vet du, i den situasjonen er det beste raadet jeg kan gi at du sier opp med en gang, og at du ringer arbeidstilsynet og snakker med dem. Du boer ogsaa vurdere sterkt aa organisere deg, for da kan fagforeningen hjelpe deg med konflikter.

Saa vidt jeg forstaar kan de kun beordre deg paa jobb utenom din faste prosent dersom de har saerskilte grunner til det. Saa om du jobber 50% skal de ikke sette deg paa liste paa 100%. Men dersom det skulle oppstaa en krise en dag, saa kan de beordre deg paa jobb den dagen.

Takk for rådet. Jeg har sagt opp på tirsdag den 30 september. Jeg har skrevet e-mail til arbeidstilsynet i dag. Skal prøve å ringe dem i morgen.

Jeg vet lite om fagforeninger. Men ble også anbefalt å melde meg inn i Handel og kontor (?). Jeg prøvde å finne ut om en kunne melde seg inn når en er midt oppe i konflikten med arbeidsgiveren men fant ikke noe om det på dems nettside. Så må vente til i morgen for å ringe og spørre...

Og et spørsmål til. Får en forlengelse/utsettelse av oppsigelsestid hvis en blir sykemeldt av en lege? Noen som vet hvor er det mulig å finne ut mer om det?

Skrevet

Uten kontrakt har du ikke prøvetid, ergo har du en mnd oppsigelsestid. Prøvetid med 14 dagers oppsigelsestid må avtales skriftlig.

For øvrig bør du organisere deg til senere anledninger. Du vil ikke kunne få noe hjelp i konflikten du allerede er i, da den inntraff før du organiserte deg.

Skrevet
Og et spørsmål til. Får en forlengelse/utsettelse av oppsigelsestid hvis en blir sykemeldt av en lege? Noen som vet hvor er det mulig å finne ut mer om det?

Nei, du kan fint vaere sykemeldt ut oppsigelsestiden uten at den utsettes. Dersom situasjonen stresser deg saa mye at du foeler deg ute av stand til aa jobbe kan du diskutere sykemelding med legen din. Det eneste problemet med det er at du kan ikke vaere sykemeldt fra en jobb og ikke den andre. Saa om det er meningen at du skal starte i den andre jobben naa, saa kan du ikke jobbe der heller saa lenge du er sykemeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...