Gå til innhold

Menn gjør kvinner til dårligere sjåfører

mysan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest En annen mann
Les.

Mannfolka mener at vi kvinner er dårligere sjåfører, samtidig som de selv topper skadestatistikken.

Les

For det første dreide ikke denne undersøkelsen seg om å finne utbredelsen av menn som kommenterer sin kjærestes kjøring. Den konstaterer kun at de som fikk høre at de som fikke høre at undersøkelsen tok sikte på å undersøke en hypotese om at menn er bedre sjåfører ble negativt påvirket av dette, noe som ikke sier noe om menns holdninger til kvinnelige sjåfører.

For det andre konstateres det også at;

"When people are confronted with negative stereotypes about themselves they seem to experience an extra mental load, which can decrease their performance on a task.

Altså sies det direkte at det å bli konfrontert med negeative stereotyper kan være med på å senke prestasjonene. Uavhengig av kjønn.

Det nevnes videre ikke at det ble utpekt andre kontrollgrupper enn at den ene halvdelen ikke fikk høre den premissgivende hypotesen på forhånd. Det kunne vært interessant å se om en hypotese om at helt ferske sjåfører kjører vesentlig dårligere enn mer erfarne sjåfører også ville hatt en tilsvarende negativ effekt på denne gruppen. Før man også gjennomfører den samme undersøkelsen med andre slike innledende hypoteser (med sine respektive kontrollgrupper) har man vel egentlig ikke funnet ut noe som helst om at det var menn som var den eneste årsaken til dårligere prestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les.

Mannfolka mener at vi kvinner er dårligere sjåfører, samtidig som de selv topper skadestatistikken.

Les

Veldig mange menn elsker bil, og kjører gjerne mer enn de behøver og er dermed mye oftere ute i trafikken enn kvinnene.

Kvinner er nok dårligere sjåfører rent teknisk sett, men siden kvinner er mer forsiktige, og kjører helst bare av praktiske årsaker - ikke for moro skyld, kan dette mer enn kompensere overfor ulykkesstatestikkene.

Det er vel kjent at menn kjører mer enn kvinner generellt fordi mange menn har bil som hobby, og dermed er sjangsen for ulykke større.

Menn kjører også helst når et par skal ut og kjøre bil - blir det en ulykke, så er det også mannen som blir registrert som den som var sjåfør ved anledningen.

Er du ute i trafikken 4 ganger per dag, er det dobbelt så stor risiko enn om du bare er ute i trafikken 2 ganger per dag (med samme kjørelengde på turene etc)

Det er enkel matematikk. Nå er det veldig enkelt å lese statestikk og dra konklusjoner som er artige å skrive i mediene for å blusse opp de veldig populære "kvinner vs menn"-artikklene, der kvinner gjerne skal ha litt hjelp med sin selvtillit, med statestikker som er tydet på litt morsomme måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Astrid_*

Nei, nå tuller du litt. Kvinner vinner alltid mot menn i Formel 1, rallykross og ellers all motorsport under ett - det vet da alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner vinner alltid mot menn i Formel 1, rallykross og ellers all motorsport under ett - det vet da alle!

Fra spøk til side: At menn slår kvinner i motorsport er ikke argument for at menn er tryggere i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det stadig refereres til at menn topper statistikken, men aldri viser de oss statistikken. Ville vært synd å ødelegge en god sak med fakta.

Menn 30-59 har forøvrig all grunn til å være fornøyd med egne ferdigheter, de er da også de tryggeste sjåførene på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn 30-59 har forøvrig all grunn til å være fornøyd med egne ferdigheter, de er da også de tryggeste sjåførene på veien.

Det nekter jeg å tro på. Menn fra 30-59 er gærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt at dette er et så stort og hett tema. Alt er ganske individuelt, hvor mye en har kjørt og hva man er flink til.

Jeg råner mye kan en si, og vil tro jeg er flinkere enn en del kvinner og menn. Samboeren min kjører mye og han er flinkere enn mange kvinner og menn.

Må si meg enig med gjest, et godt argument for at mannfolka ligger høyt på ulykkestatestikken er nok at de er mye mer ute og kjører. Jeg har feks kun 1 venninne som har bil som interesse og kjører på gøy her jeg bor. Så da kan man tenke seg, 2 rånejenter og rundt 20-30 rånegutter. Da sier det seg selv at prosent ulykker er høyere hos gutter og at guttene mener kvinner er dårlige sjåfører siden det er så få i denne kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er nok dårligere sjåfører rent teknisk sett, men siden kvinner er mer forsiktige, og kjører helst bare av praktiske årsaker - ikke for moro skyld, kan dette mer enn kompensere overfor ulykkesstatestikkene.

Snakk om generalisering.... hvordan vet du at kvinner er dårligere enn menn rent teknisk???

Jeg kan være enig i at de som kjører mest nok er best teknisk, fordi de har mest trening i å kjøre. Dette har ikke noe med kjønn å gjøre.. men med trening.

Det finnes dessuten mange kvinner som kjører fordi man liker å kjøre, ikke bare av praktiske årsaker. Jeg syns for eksempel at det er herlig å ta seg en kjøretur, for turen sin del, høre på musikk og kjøre.

Det kan godt hende det er flere menn i trafikken enn kvinner, men det betyr ikke at menn generelt er bedre teknisk til å kjøre enn kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig rart at mange kvinner ikke liker å kjøre, når en tenker over forskjellsbehandlinga som mange opplever. F.eks hvis en mann kveler en bil så får han høre at det er noe som kan skje alle, mens en kvinne får høre at det skjedde fordi kvinner ikke kan å kjøre bil. Dette fører til at mange blir mer anspent når de skal kjøre, fordi de vet at ved den minste glipp så vil de få høre om den glippen lenge, og til slutt blir bilkjøring et slags nødvendig onde når en skal fra a-b.

Har heldigvis ikke opplevd så mye av dette selv, og prøver å drite i det når noen prøver seg, fordi jeg vet at jeg er ganske flink i å kjøre bil, så det så :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Dette er vel egentlig en diskusjon som aldri noen kommer til å bli klok på... Menn er jo alltid bedre i kvinner i alt. Dette har jeg så god erfaring med da jeg kun har jobbet i mannsdomminerte yrker.

Men jeg må faktisk skryte av min samboer... Før vi ble sammen så kjørte jeg veldig mye bil og følte meg ganske trygg bak rattet. Har også kjørt en del på bane og lekt mye når snøen har lagt på bakken, men da vi ble sammen tok han dette fra meg på en måte. ALLTID skulle han kjøre og det unasett hvor vi skulle.... Slik holdt han på i 2 år og uansett hvor mye jeg masete om at jeg også ville kjøre klarte å få det til at han kjørte...

En sommer skulle vi østpå og vi endte med å ta hver vår bil siden vi skulle på biltreff, og den som endte hengende etter var meg. Jeg oppdaget hvor usikker jeg var bak rattet, og hvor lite jeg turde å kjøre forbi selv på veldig oversikktlige strekker. Flere ganger fikk jeg høre at jeg lå sånn etter at da vi kom frem tok jeg et kjempe oppgjør med min samboer der jeg fortalte ham hvorfor mine kjøreferdigheter var blitt så dårlige. Han tok det ikke til seg med en gang, men da han fikk erfare selv hvor dårlig jeg plutlselig kjørte la han seg langflat og tok all skylden på seg selv for å ha latt meg kjøre så lite de siste årene.

Nå i sommer var det jeg som kjørte for det meste og da satt han hele tiden og sa at han merket hvor mye selvtillitt jeg hadde fått bak rattet igjen, og han var imponert over kjøringen min på bane.

Det jeg vil frem til er at mannfolk tror jeg ikke tenker over sine handlinger. 90% av tilfellende i familier osv så er det mannfolket som kjører alle veier, mens kvinnfolket må sitte på... SÅ hvorfor tror dere egentlig det er så mange kvinner der ute som er så usikker bak rattet??!! Det er ikke fordi de er dårlige sjåfører slik som det alltid sies.

Bare tenk på den litt...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sidekommentar;

Regner meg selv som en relativt dyktig sjåfør, og kan faktisk både rygge og lukeparkere uten problemer, hehe.

Det som ofte skjer hvis jeg skal rygge/parkere og en mann står i nærheten, så starter han straks og skal "veilede" meg, vinker og hojer i vei.

Som om det er en selvfølge at jeg ikke greier det.

Forutinntatt? neih.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...