Felix Skrevet 13. juni 2003 #41 Del Skrevet 13. juni 2003 Hei.. I et bryllup vi var i for et par år siden ville jeg pynte meg til ære for brudeparet, min svigerbror og hans kone. Jeg gikk til frisøren, og fikk satt det pent opp. Jeg hadde langt, langt hår og var gravid. Og da var det deilig å få hjelp. Så leide jeg en gallakjole i bronse med slankende linjer. Hadde et pent sjal over skuldrene og høyhelte matchende sko. Men svigermor klarte ikke å skjule sin misnøye.. Hun mente jeg i det minste kunne latt være å sette opp håret.. :o Er janteloven og usikkerheten virkelig så dominerende? I vårt bryllup saboterer min søster. Hun har to barn. Vi skal gifte oss i et lite kapell, og har derfor valgt å ha bare to brudepiker. Min eldste niese og vår datter skal gå hånd i hånd. Min søster ble svært fornærmet over at hennes barn ikke ble spurt. Jeg har rolig forklart henne at da må alle tantebarna være brudepiker og svenner.. Og at det kan bli litt mange. Og nå har hun kjøpt ekte brudepikekjoler, som de to på 6 og 9 år gledestrålende fortalte meg sist helg at de skulle ha på seg i mitt bryllup, når de skulle være bryllupspiker. Jeg ble skikkelig paff, og så at min søster skadefro kikket på meg bak dem. "Får håpe kjolene deres ikke er for lik din brudekjole da", sa hun sleskt. Hva gjør man med sånt???!!?? :o :x :evil: Kjolene var i ivory, så jeg svarte med et smil (for barnas skyld) at det var pene kjoler, og at de heldigvis ikke matchet med hverken min eller brudepikene våre sine kjoler. Det som sårer meg er at jeg tror hun gjør det for å provosere eller ta hevn fordi hennes barn ikke ble spurt. Ellers er min forlover en sjelden pen jente. Vi to er veldig forskjellige utseendemessig. Men jeg har bedt henne om å pynte seg så mye hun har lyst. Jeg stoler på at hun ikke dukker opp i typiske brudefarver, svart eller rødt. Og så regner jeg med at bilde av bruden med hennes forlover kommer til å bli et koselig bilde av to pene venninder, som man kan ha fremme. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felix Skrevet 13. juni 2003 #42 Del Skrevet 13. juni 2003 Det var meg som var siste gjest. Godt å høre at ikke alle tar dette med farger like høytidelig! Minniepus; Dette med sort og rødt stammer vel fra gammelt av, hvor sort er til begravelser og rødt blir forbundet med "synd"... Men tror ikke det er så mange som bryr seg om det lengre Trodde man ikke skulle gå i rødt da dette er en farve som får mye oppmerksomhet, noe jeg selv har erfart. Og hovedregelen er vel at man ikke skal ta oppmerksomheten bort fra bruden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 13. juni 2003 #43 Del Skrevet 13. juni 2003 Oooooops... Jeg har vært forlover i rødt, og hadde selv forlover i svart.... I begge tilfellene var det diskutert på forhånd, og ingen sa noe om at dette var "feil". Men men, vi ble gift begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 13. juni 2003 #44 Del Skrevet 13. juni 2003 Forloveren min prøvde forresten en aldeles nydelig rød kjole... Det var jeg som fikk henne til å prøve den - hun falt pladask da den hang på hengeren, men syntes ikke selv at hun kunne ha rødt. Den var dessverre for liten, så hun endte opp med en annen en i kornblått. Jeg synes ikke det spiller så veldig stor rolle, jeg, da, men... Bruden skiller seg som regel såpass ut at det ikke er noen tvil uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #45 Del Skrevet 13. juni 2003 jeg synes faktisk at der er pent om forloveren har rød kjole... passer godt til hvitt_/lyse farger og spesielt pent dersom buketten er av røde roser.... Nei, problemet mitt er ikke at jeg ikke ønsker at hun skal ta oppmerksomheten -vet jo at jeg er mer brudete osv... men synes bare det ikke er så kult at vi blir fol like.... (og forresten, mange her er opptatt av at jeg først sa hvit kjole til min forlover, den gangen hadde jeg ikke engang sett på kjoler kun i mitt hode, noe hun visste godt om, og "min kjole" fant jeg ikke så lenge etterpå -og hun var selvsagt den første som fikk vite om den....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 13. juni 2003 #46 Del Skrevet 13. juni 2003 Skjønner deg godt Lin ! Om kjolene er i lik farge kan det bli et litt kjedelig bilde. Samtidig som det vil virke litt rart at dere har valgt samme farge. I ditt tilfelle er jo din forlovedes kjole en hun har i skapet fra før, så om ho vil kan ho faktisk kjøpe ny. Kjolen har vært brukt før. Og hvis ikke har ho en bunad, som alltid vil være nydelig. Lykke til med praten dere skal ha, håper alt ordner seg ! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 13. juni 2003 #47 Del Skrevet 13. juni 2003 Synes egentlig gjestenes kjolefarge er bagatell når man skal gifte seg Man kan jo ikke la dette ødelegge/forstyrre gleden ved planleggingen og selve bryllupsdagen? Kjære Lin, håper du og din venninne finner ut av dette, at dere begge får en fin dag (spesiellt du), og - ta en titt på på signaturen/bunnteksten din, kloke ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #48 Del Skrevet 13. juni 2003 ja kloke ord, ikke så lett bare alltid -prøver å minne meg selv på det! gjestenes kjolevalg er virkelig en bagatell, har ikke ofret det en tanke og kommer nok ikke til å gjøre det heller..... Synes det er anderledes m forlover bare... takk for ordene vimsevips -godt å høre at noen skjønner en! Ellers er jeg nemlig vant med at bruden velger forloverens kjole -spes fargen, kun med tanke på at ting skal passe og ikke kræsje... Jeg bekymrer meg nok for mye, ville jo ikke være en slik "brud", hadde jeg bare sagt litt ifra uten å være smånaiv hadde jeg kanskje sluppet dette? Nei, vil ikke være sånn brud heller som bestemmer over forloveren -det er vsnakelig dette her.... Nå må jeg legge meg, er så trøtt fortiden men får alrdi sove... og jeg som skal opp kl 3 allerde! sukk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2003 #49 Del Skrevet 13. juni 2003 Kan hende jeg tar feil her, men jeg tror jeg kjenner forloveren din Lin -utifra det jeg har lest om henne og bryllupsdatoen din. I såfall har jeg bare to ting å komme å komme med.. Forloveren din forresten har aldri brukt den kjolen før - hun kjøpte den med tanke på bryllupet ditt da hun fant den - og har spart den til det. For det andre er hun en grei jente og omtenksom jente som alltid tenker det beste om andre og er villig til å strekke seg langt for at andre skal ha det bra. Snakk med henne på en snill måte og så ordner nok det seg! Hun vil bare det beste for deg. Om vi tenker på den samme jenta så trenger du ikke være bekymret for at hun ikke forstår deg eller tar hintene, hvertfall ikke slik jeg kjenner henne. Hun må være det mest oppgående mennesket jeg vet om, så kanskje det har skjedd noen misforståelser? Lykke til med bryllupet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #50 Del Skrevet 13. juni 2003 ....og dette er grunnen til at jeg ønsker full anonymitet her inne... Jeg skjønner deg godt Lin, selv om det er en bagatell. Tror ikke du har noe annet valg enn å snakke med henne, ellers kan du grue/irritere vettet av deg. og kanskje er alt ok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. juni 2003 #51 Del Skrevet 14. juni 2003 Hva er så farlig med rødt og svart? Helt enig. Man kan da ha rødt, (kanskje ikke KNALLRØDT) det finnes mange pene diskrete rødnyanser og mange jenter har flotte sorte kjoler.... Brudgommen er jo som regel sort....... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet 15. juni 2003 Forfatter #52 Del Skrevet 15. juni 2003 ja det med sort har jeg slrdi skjønt.. er det fra gammelt av da bruden hadde sort kjole?? er det fordi det er "sorgens farge"?? sant, brudgommen er jo som oftest svart.... Elelrs kan jeg fortelle at jeg ringte min forlover igår, etter råd fra dere å snakke med henne. Jeg sa det rett og slett som det var, altfra begynnelsen der jeg bestemte meg for at jeg ikke ville tvinge henne til noe men også fortvilelsen over å bli like.... Og som dere nevnte her, gode venner tåler alt .hun forsto meg og beklaget at hun ikke hadde tenkt på det -hadde faktisk ikke ofret tanken. Nå var det slik at hun ikke har så lyst til å ha bunad egntlig, i og med at så mange andre skal ha det, har jo lyst å skille seg ut hun også -og det skjønner jeg godt! er jo tross alt av brudefolkene! Men vi ble enig om at vi til uka skal gå rundt i butikkene og se på leiekjolene, så skal vi heller spleise på prisen, -jeg synes godt jeg kan dette, da det er blitt som det er blitt.. SÅ nå er jeg bare lykkelig og glad, fått det hele utav verden og ser fram til jenteturen på byen for å prøve kjoler! TAKK for mange råd her inne, godt å ha dere jenter!!!! og Gjest, min forlover har altså kjolen hengende i skapet fra ifjor (sept) da hun var forlover da også, kan henne JEG tar feil men tror ikke vi snakker om samme gode jenta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 15. juni 2003 #53 Del Skrevet 15. juni 2003 ja det med sort har jeg slrdi skjønt.. er det fra gammelt av da bruden hadde sort kjole?? er det fordi det er "sorgens farge"?? sant, brudgommen er jo som oftest svart.... Jenter skal ikke ha sort i bryllup, fordi det symboliserer sorg ja. Personlig synes jeg det er en litt gammeldags regel, for det er mer typen kjole enn fargen som sier hva slags anledninger den passer til. Forøvrig var det fra gammelt av vanlig at bruden hadde sort kjole. Grunnen til dette var at folk hadde dårligere tråd og hadde ikke råd til å kjøpe egne brudekjoler. Kjøpte de en sort kjole kunne den bruke til andre anledninger etter bryllupet også. Det var ført når det begynte å komme noen rike familier at bruden hadde hvit kjole. Som vi vet er ikke hvitt så praktisk og når bruden hadde hvit kjole symboliserte det rikdom i familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2003 #54 Del Skrevet 15. juni 2003 jeg skjønner deg lin, men synes samtidig at det su sier er kanskje litt motsigende?? Men for all del, du prøver så godt du kan å gjøre det beste, men samtidig virker det som at du vil bestemme litt også??? Selv har jeg samme filosofi som deg, har sett eks på bruder som fullstendig har overkjørt forloveren sin og derfor er jeg fats bestemt på at forloveren min skal få bestemme selv -hun skal føle seg vel hun også, har jo et viktiig rolle den dagen, må hjelpe meg endel og da skal hun selvsagt få lov til å stråle hun også -hun er jo min beste venn!!!!! Ellers skal vi også ha bunadsbryllup, det er slettes ikke planlagt, har bare lagt seg slik at gjestene vil ha det. Og det synes jeg er fint, synes nemlig at bunad er kjempeflott! Min forlover har også bunad, og den er av landets fineste etter mitt skjønn. Velger hun den, vil hun alikevel være spesiell den dagen da bunaden skiller seg utfra de andre. Dessuten skal hun nok også kanskje sette opp håret (går fint an det til tross for bunad, sette løst opp i lokker elleer no..) Argumentet hennes er at det er lettere foor henne å bøye seg osv, og det skjønner jeg godt! Selv om det er varmt med bunad (kan være iallefall..) er det ner praktisk. ikke hadde jeg likt å stå foran en forsamling på nærmere hunder som her med pen kjole og høye hæler og skulle bøye seg opp og ned hele tiden og rette på brudekjolen... Men hver sin smak. Men jeg skjønner også om hun velger kjole, da er man jo pyntet på en annen måte. Og siden jeg ikke kan besteme hva hun føler seg mest vel i, kan jeg heller ikke bestemme hva hun skal gå med. Om kjolen hennes ikke passer til min, da tror jeg nok at vi finner en løsning. Jeg stoler jo på at hun ikke går med en brudete lysfarget kjole som er lik min! hun er jo min betsevenn tror neppe hun vil forsøke å utkonkurrere meg på dagen min kun med tanke på å være ond! Nei slik er ikke min forlover iallefall.. Jeg skal forøvrig også ha champagnefarget kjole, eller er ikke helt sikker på om den er det, men hvit er den iallefall ikke. (hadde tenkt jeg også å ha hvit før jeg kikket, noe min folover da trodde, men ting blir nesten aldri som tenkt når man først prøver og finner dem ) Jeg ser mange likheter mellom oss lin, og jeg håper for din del at du kan slappe av litt på samme måte som meg, om en har en heller bedagelig tone på det meste, ordner det seg alltid til slutt! -det har jeg erfart opp igjennom :blunke: Ønsker deg masse lykke til, godt å se at det har ordnet seg nå! mvh augustbrud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2003 #55 Del Skrevet 16. juni 2003 jeg synes det er pent med lyse kjolefarger jeg... men er enig at det er dumt at forlover og brud har helt samme farger, men gjør jo ikke noe dersom det passer sammen. Synes det er flott med isblå, syrinlilla, lys-lysgul, svak grønnfarge ol. Og dersom forloveren din hadde kjolen i høst da hun var forlover for hun andre, så var det jo ok den gangen? Og så synes jeg det er fint med rød kjole.... ja, alt som "ikke er lov" tydeligvis, lyse farger og rødt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå