Gå til innhold

Noen refleksjoner fra ei som er gift etter å ha vært gjest i


Tjorven

Anbefalte innlegg

I helga var jeg i bryllup… Dere husker kanskje at jeg styret litt med kjolen min i forkant… Jeg kan uansett fortelle at det gikk smertefritt og at jeg fikk massevis av skryt for kjolen. Den var også helt ulik brudens, så det ble ingen sure miner for at jeg hadde den på meg.

Jeg tenkte jeg i denne forbindelse skulle komme med noen få tanker omkring dette med bryllup. Da jeg selv giftet meg, planla jeg alt til minste detalj og var veldig opptatt av å få et flott bryllup. Har også sett at det er mange her inne som er som meg, og jeg har ikke noe problem med å forstå hvorfor! Dette er en stor dag og den skal være perfekt.

Jeg opplevde dette bryllupet som småkaotisk. Brudgommen var lite informert om hvordan ting skulle være og det var bruden som styrte hele ”showet”. Jeg og noen andre hadde også tenkt til å hjelpe til med pynting av lokalet, men vi ble rett og slett sendt hjem igjen på en litt uhøflig måte. Vi fikk også en del andre kommentarer fra henne etter å ha prøvd å hjelpe til så godt vi kunne. Bl.a. brukte vi lister og lapper når vi pakket ut gavene som hun ikke likte…

Men hva vil jeg så med disse refleksjonene? Tja, jeg vil vel bare si til dere alle sammen at dere planlegger utrolig nøye og bryllupet kommer garantert til å bli flott. Jeg opplevde dette bryllupet/planleggingen som litt lite gjennomtenkt og ser her inne at dette nok er et unntak. Vil også råde dere til å inkludere brudgommen skikkelig, slik at det ikke er bruden som styrer all planleggingen. I tillegg bør dere absolutt ta i mot den hjelpen dere får og være glad for at folk hjelper til. Jeg synes det var veldig uhøflig å få sånne svar fra bruden som vi fikk, og jeg reagerte veldig negativt på akkurat dette…

Vel, bare noen tanker fra ei som er gift og som nå opplevde det å være gjest som noe helt annet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har vært i nesten samme situasjon. Der bruden var småfrekk fordi alt skulle gå etter hannes plan. Men jeg forstår dem veldig godt. Det er flott med litt informasjon slik at vi kan prøve å styre oss angående planleggingen. Det blir jo sikkert kjempeflott! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes iallfall at brudeparet bør ta i mot den hjelpen de kan og være glad for at folk faktisk ønsker å være med å lage dagen deres flott! Men jeg forstår selvsagt også dette med at de gjerne vil ha kontrollen selv, men det kan bli litt vel mye... Man kan jo ha kontroll selvom andre setter asjettene på bordet... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig!

Men det er ofte noen som ikke klarer å holde seg innenfor hva som er ok! Mener, det å hjelpe til skal jo foregå på brudeparets premisser, ikke sant!? Grensen mellom å hjelpe til og overstyre er ofte ganske tynn for noen (iallefall her hos meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener' date=' det å hjelpe til skal jo foregå på brudeparets premisser, ikke sant!? [/quote']

Å, ja! Dette bør være en selvfølge for de som skal hjelpe til. det var også derfor jeg og et par til satt og ventet 2 timer på at bruden kunne fortelle oss hva som skulle gjøres og hva vi kunne hjelpe til med. Men da hun kom gav hun oss bare beskjed om at vi skulle dra fordi hun ikke trengte hjelp... Ikke særlig ålreit måte å takke nei til hjelp på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Tjorven, og jeg er kjempeglad for at jeg har gode venninner som vil hjelpe til!! Det er da jammen nok å styre med likevel! Jeg har delegert bort alt jeg kan jeg, da folk har tilbudt hjelpen sin. Vi er en vinklubb med 9 jenter, og vi hjelper hverandre ved spesielle arrangementer, barnedåp, bursdager osv... Nå skal jeg altså gifte meg, og da har jeg hjelp til borddekking, servering, pynt av kirke og baking av kaker - kjempeflott!! De skal selvfølgelig være med på festen etter middag, men i forkant hjelper de altså meg, og det er jeg sååå takknemlig for :D Jeg har bestemt hvordan bordet skal dekkes osv, men tenk så heldig jeg er som slipper å gjøre dette selv!! Det å ha kontroll betyr ikke nødvendigvis at man må være tilstede og delta på alt, i hvert fall ikke hvis man har folk man stoler på! Så ære være dere som har lyst til å bidra, den hjelpen burde alle ta imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske jeg hadde noen som deg, som stillte opp for å hjelpe før bryllupet. Vi fikk en god del hjelp, men sto likevel alene igjen om dekket bord over midnatt kvelden før bryllupet. Våre forlovere var supre til å hjelpe, men det er mye jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du/dere tilbød dere å hjelpe, men at du blir fornærmet dersom bruden ikke ville ha hjelp? Det skjønner jeg ikke. Det må jo hun/brudeparet bestemme. Jeg har selv veldig klare meninger om hvordan ting skal være, og det er ikke sikkert jeg lar hvem som helst hjelpe meg! Men når det er sagt, har jeg bedt masse folk om hjelp på ting de er gode på, så jeg kommer nok ikke til å gjøre alt alene. Og på bryllupsdagen - da får noen andre bekymre seg!!! Men i planleggingsfasen og gjennomføringsfasen FØR selve dagen - da vil jeg ha kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter nå og lager liste over hva som skal skje på dagen. Og det aller viktigste nå er å fordele ansvar. Informasjon har de fleste involverte mer enn nok av fra før.

Laaang liste, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville satt pris på all hjelp vi kan få, og ja jeg er helt enig i at brudgommene bør være aktive i planleggingen. Håper selv at vi stort sett kan sette oss ned og nyte selve bryllupsdagen, og for å få til det er vi jo avhengig av god planlegging og ditto hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du/dere tilbød dere å hjelpe, men at du blir fornærmet dersom bruden ikke ville ha hjelp? Det skjønner jeg ikke. Det må jo hun/brudeparet bestemme.

Helt i orden at man ikke vil ha hjelp til å ordne slike ting, men da kan man også gi beskjed om det på en pen måte. Det jeg ble oppgitt av i denne situasjonen var at de hoiet og ropte på hjelp og når vi var der var det ingen som visste hva vi skulle gjøre fordi bruden ikke var tilstede. Vi ventet 2 timer på at hun skulle komme, og da hun dukket opp ble vi bedt om å bare reise (og det ble ikke sagt på noen pen måte). Litt høflighet er lov selv når man gifter seg! Men naturligvis godtar jeg at folk ikke vil ha hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...