Gå til innhold

Taxi råkjøring


gard

Anbefalte innlegg

Hei

Natt til søndag tok jeg en taxi hjem fra Stavanger sammen med to kollegaer. Vår tur gikk fra Stavanger på motorveien og blant annet gjennom et området som heter Gausel. Gjennom dette området er det både 40, 50 og 60 soner og sjåføren som vi hadde så ut til å ignorere disse. Jeg kan f.eks. nevne at han kjørt i 100 km/h inn i 50 sonen, han kjørt i overkant av 80 km/h gjennom 40 sonen og han ignorerte fortgjengere som skulle over veien. Sistnevnte var like greitt ettersom han ikke hadde mulighet til å stoppe da han lå i over 80 km/h (igjen i 40 sonen).

Vi kunne selvfølgelig fortalt vår sjåfør at han skulle sakket farten og han han skulle holdt fartsgrensen men jeg føler ikke det er vår jobb. Når jeg setter meg inn i en taxi så forventer jeg en professjonel sjåfør som bringer meg hjem på en sikker og trygg måte...både for min del og for omgivelsene.

Dette er et ekstrem eksempel men både kona og jeg tar taxi ganske ofte og har mange lignende opplevelser. Sjåfører som snakker i telefonen, råkjørere, bryter trafikkreglene etc. Er det snart på tide med en holdningskampanje mot taxisjåfører slik at dette oppførselen blir luket vekk?

Hvordan opplever dere taxitjenesten? Er det bare jeg som reagerer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplever det samme.

Men jeg sier faktisk ifra. Selvsagt skal det ikke være min jobb å leke politi, jeg skal virkelig ikke måtte fortelle en yrkessjåfør at trafikkreglene gjelder for ham også.

Men om ingen sier ifra, så fortsetter de jo bare. Hva tror du skal til for at de plutselig skal bestemme seg for å bli lovlydige borgere? De kommer ikke til å endre kjørevaner før de faktisk ser at de taper penger på å råkjøre. At de taper kunder, at de får dårlig omdømme. Det er pengene som teller. De driter glatt i ting som omdømme.

Det er også min egen sikkerhet som står på spill. Jeg har ikke lyst til å bli drept fordi en taxisjåfør kjører i 100 km/t i 50-sonen. Jeg sier forøvrig fra til alle jeg sitter på med hvis de kjører som svin og jeg føler at de setter andres liv og helse i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd taxisjåfører som kjører som svin, og da sender jeg inn klage. Jeg betaler ikke bare for å bli transportert fra punkt A til punkt B. Jeg betaler for å bli transportert TRYGT fra A til B. Om jeg klamrer jeg fast til setet og frykter for mitt eget liv, så får jeg ikke det jeg betaler for.

De fleste kjører som regel pent og pyntelig. Så det gjelder ikke alle. Derfor mener jeg det er viktig å luke ut de som ikke holder reglene. Det er taxinæringen også tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har prøvd å sende inn klager til Stavanger Taxi men det ser ikke ut som om de bryr seg nevneverdig. Jeg mener at man burde hatt info på taxiene som sa "Send en mail til xxx@xxx dersom du ikke er fornøyd med min kjøring" og så kunne de straffet taxi-sjåfører som fikk x antall klager. Men slik jeg opplever det så tar ikke Stavanger Taxi tak i dette problemet.

Men selvfølgelig..det er ikke alle taxier som kjører slik. Det ser spesielt ut til å være et problem på kveldstid i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har prøvd å sende inn klager til Stavanger Taxi men det ser ikke ut som om de bryr seg nevneverdig. Jeg mener at man burde hatt info på taxiene som sa "Send en mail til xxx@xxx dersom du ikke er fornøyd med min kjøring" og så kunne de straffet taxi-sjåfører som fikk x antall klager. Men slik jeg opplever det så tar ikke Stavanger Taxi tak i dette problemet.

Men selvfølgelig..det er ikke alle taxier som kjører slik. Det ser spesielt ut til å være et problem på kveldstid i helgene.

Grunnen til at det hovedsaklig er et problem i helgene, er vel at da er det fett med ekstrabetaling, så det gjelder å få gjort så mange turer som mulig for å håve inn mest mulig gryn.

Et prikksystem for sjåførene hvor de etter et visst antall advarsler fikk en eller annen form for sanksjon skulle så absolutt vært innført.

Du kan jo prøve deg med din egen private boikott så lenge. Det kan riktignok bli et problem, siden det jo bare finnes så mange taxiselskap, og noen ganger må man jo bare ha en taxi..

Eller du kan nekte å betale drosjeregningen. Jeg er ikke sikker på reglene her, men om man ikke er fornøyd med varen, eller mener man ikke har fått det man har betalt for (som er trygg transport), så har man vel rett til å få avslag i prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er omvendt.....dersom det er kunder i bilen lusekjører de - tar dobbelt så lang tid hjem med taxi som om jeg skulle kjørt selv. Dette er selvsagt for å tjene mer :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er omvendt.....dersom det er kunder i bilen lusekjører de - tar dobbelt så lang tid hjem med taxi som om jeg skulle kjørt selv. Dette er selvsagt for å tjene mer :roll:

Dette gjør de når det er lite kunder. Om de da råkjører, så risikerer de at de må vente lenge på neste kunde, og det taper de jo på. Da er det bedre å tyne den kunden de allerede har.

Når det er stor trafikk, derimot, og det står kunder klar, så tjener de mer på å betjene flest mulig kunder. De fleste steder er taxometeret ikke på 0 når man starter, så det lønner seg å få inn flest mulig "startgebyrer" (jada, vet det ikke heter det, men det står helt stille nå :fnise: ), i forhold til å lusekjøre på en passasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd råkjørere, ja, særlig om natta, når de tror at kundene er for fulle til å merke det. Jeg satte meg inn i en taxi en gang, og hadde ikke engang fått på meg beltet før sjåføren ruste av gårde så jeg skvatt bakover (satt litt foroverlent for å finne stikken til beltet). I en hyggelig tone sa jeg: "Heisann, jeg har ikke dårlig tid!" Sjåføren svarte surt: "Men det har jeg!" Jeg ble helt målløs, og hadde det ikke vært for at det var veldig kaldt og jeg hadde stått en stund ute og ventet på en bil, hadde jeg sagt at han kunne bare stoppe og slippe meg av. Jeg satt også alene, og turde derfor ikke å krangle med ham. Med min samboer har jeg nå blitt enig om at når vi skal til å stoppe en taxi som kommer kjørende, skal vi ikke ta den første og beste, men se an hvordan sjåføren kjører, og hvis han kjører grisete skal vi ikke ta den. Det er synd å si det, men det er veldig ofte noen av våre nye landsmenn som kjører som noen griser, og stadig bråstopper og bråstarter. Godt voksne, norske menn kjører som regel pent (om enn noe fort, det gjør visst nesten alle mannlige yrkessjåfører)... Beklager om jeg virker forutinntatt mot både utlendinger og menn, det er min erfaring jeg snakker ut ifra, og den gemene hop.

Jeg håper at du sier fra neste gang du synes en sjåfør kjører utrygt. Hvis du ikke tør - hvordan skal ungdom tore da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_taxisjåfør

Jeg har kjørt taxi en del år, men har til dags dato enda ikke funnet ut hvordan jeg "tyner" mer penger ut av en tur? ;)

Jeg tjener ikke noe mer på å kjøre sent, og ventetakst er et rent tapsprosjekt for meg tidsmessig. Man få betalt for kilometer, og det skal derfor koste det samme om man kjører i 50 eller 150.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt taxi en del år, men har til dags dato enda ikke funnet ut hvordan jeg "tyner" mer penger ut av en tur? ;)

Jeg tjener ikke noe mer på å kjøre sent, og ventetakst er et rent tapsprosjekt for meg tidsmessig. Man få betalt for kilometer, og det skal derfor koste det samme om man kjører i 50 eller 150.

Det stemmer ikke her jeg bor. Jeg har fulgt med på taksameteret, og det går på tid, ikke avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører svært sjelden taxi, men min erfaring med gærne taxisjåfører, er som syklist. Jeg føler meg ikke trygg når de kommer, og gjerne vrenger seg inn i en avkjørsel, selv om jeg er i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke her jeg bor. Jeg har fulgt med på taksameteret, og det går på tid, ikke avstand.

Hovedsaklig går det på avstand. Men ekstratid grunnet trafikkale forhold (eller at passasjeren somler..) skal sjåføren også ha betalt for. Det er derfor du ser prisen gå oppover selv om taxien står pinn i ro i f.eks. en kø. Det skulle vel også bare mangle, ellers hadde timesbetalingen i rushtiden vært katastrofalt dårlig for sjåførene.

Så for å "tyne" mest mulig av en passasjer, går det ut på å kjøre den lengste ruten man kommer på. Er det køer der, så får man ekstra betalt for dette også, men det spørs om det er nok til at det svarer seg i forhold til å heller kjøre flere kunder.

Du kan gå inn på drosjeselskapene sine sider, der har de oversikt over prisene. Da ser du at det går på km, og ikke tid. Men at de fleste har ekstravedtekter som sier de skal ha betalt ekstra om det oppstår forhold utenfor sjåførens kontroll som gjør at de bruker lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fullstendig enig med TS og er derfor normalt selektiv med hvilket selskap jeg bruker når jeg må ta taxi. Har nemlig opplevd at det er forskjell også fra selskap til selskap, vet ikke om det har noe med kjørekultur å gjøre? Men i helga måtte jeg ha taxi fra Stavanger til Sola. Havnet i "feil" taxi og det var som å risikere livet. 120 i 50 sone (som også er vikeplikt fra høyre veg) og da var jeg redd. Jeg var altså livredd selv om jeg hadde god promille der jeg satt alene i taxien. Fant ut at jeg måtte si i fra, ellers risikerte jeg å ikke komme meg hjem. Spurte derfor sjføren om han tenkte på passasjerenes sikkerhet i jobben sin. Han svarte selvsagt at dette var det viktigste for han. Jeg svarte med å si rett ut at jeg var livredd, dette går alt for fort og at han enten måtte slippe meg av eller kjøre roligere. Han virket veldig overrasket og svarte med at det ikke var trafikk midt på natta og at han ikke var redd for å miste førerkortet sitt. Jeg gjentok at 120 i 50 sonen er alt for fort og fullstendig uforsvarlig med tanke på passasjer i bilen. Da roet han seg faktisk ned, selv om det fremdeles var alt for fort etter min mening. Betalte deretter med kort og vurderer seriøst å sende inn klage. Men vet ikke om det hjelper, det blir jo bare påstand mot påstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig med TS og er derfor normalt selektiv med hvilket selskap jeg bruker når jeg må ta taxi. Har nemlig opplevd at det er forskjell også fra selskap til selskap, vet ikke om det har noe med kjørekultur å gjøre? Men i helga måtte jeg ha taxi fra Stavanger til Sola. Havnet i "feil" taxi og det var som å risikere livet. 120 i 50 sone (som også er vikeplikt fra høyre veg) og da var jeg redd. Jeg var altså livredd selv om jeg hadde god promille der jeg satt alene i taxien. Fant ut at jeg måtte si i fra, ellers risikerte jeg å ikke komme meg hjem. Spurte derfor sjføren om han tenkte på passasjerenes sikkerhet i jobben sin. Han svarte selvsagt at dette var det viktigste for han. Jeg svarte med å si rett ut at jeg var livredd, dette går alt for fort og at han enten måtte slippe meg av eller kjøre roligere. Han virket veldig overrasket og svarte med at det ikke var trafikk midt på natta og at han ikke var redd for å miste førerkortet sitt. Jeg gjentok at 120 i 50 sonen er alt for fort og fullstendig uforsvarlig med tanke på passasjer i bilen. Da roet han seg faktisk ned, selv om det fremdeles var alt for fort etter min mening. Betalte deretter med kort og vurderer seriøst å sende inn klage. Men vet ikke om det hjelper, det blir jo bare påstand mot påstand?

Hva står det på kvitteringen din? Om det står oppgitt hvor lang tid turen tok, og hvor mange km turen var, så kan det være mulig å bevise at gjennomsnittsfarten var langt høyere enn fartsgrensen.

Argumentet med at "jammen det er ikke trafikk midt på natten" er helt i tåkeheimen. Reglene gjelder om natten også. Og det hender det er andre biler og folk ute også om natten. Det hender også de har satt fartsgrensen lavt grunnet andre ting enn annen trafikk, f.eks. dårlige veier, mange dyr langs veien, fare for glatte partier, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke her jeg bor. Jeg har fulgt med på taksameteret, og det går på tid, ikke avstand.

Da må det være noe høyst spesielt for det taxi selskapet du tar. Jeg selv har aldri erfart at det går på tid. Det ville jo vært en temmelig merkelig måte å beregne takster på?

I alle taxiene som jeg har tatt så står det priser pr km. Vente takst er selfølgelig i tid og det skulle jo bare mangle.

Den trer inn dersom man kommer under en viss hastighet. Tror det ligger rundt 20 eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...