smile Skrevet 12. juni 2003 #81 Del Skrevet 12. juni 2003 JA-jeg vasker meg alltid. Tror jeg nesten er litt voldsom når det gjelder å vaske hender ellers også så jeg er stadig tør på hendene, men heller det ennå ha all slags bakterier. Forresten så har jeg også sett mange som ikke vasker seg etter de har vært på offentlig toalett, og da synes jeg det er hæsli' å ta i dørhåndtak etterpå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 12. juni 2003 #82 Del Skrevet 12. juni 2003 Får jeg diare skal ejg ikke skulde på deg, jordbær, greit det. Men, nå har det seg slik da at jeg er rensling nok etter mine meninger, men ikke hysterisk. Vasker ikke hendene 100 ganger i døgnet, men vasker dem når det trengs. Hadde ALDRI falt meg inn å ta av klokka hver gang jeg har vært på do (men, jeg har ikke hatt klokke på hånda på sikkert et år, så det er ikke noen problemstilling for meg) men jeg trur jeg blir ren nok jeg. Ikke spesielt plaget mde mase diare jeg (og i de tilfeller jeg har det så er det langt større sammenheng med hva jeg hadde til middag den dagen enn hvor mange kilo såpe jeg brukte da jeg var på do) *Fredagsbarnet lever videre, lykkelig uvitende om alle bakteriene hun sikkert fikk på seg på bussen hjem* (men jeg vasker selvsagt fingrene før jeg nå går løs på å lage mat, og jada, jeg skyller av tomatene også ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 12. juni 2003 #83 Del Skrevet 12. juni 2003 Håper ikk edere vaskomane bruker klokke, ringer lange negler og armbånd.... DER er det mye bakterier du kan bli syk av, der, SELV OM man vasker seg! Er derfor ikke lov å ha slikt i matbransjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 12. juni 2003 #84 Del Skrevet 12. juni 2003 Kult. Så hvis man holder en VISS normal hygene, så er man en vaske-freak. Jeg tror heller dere burde sjekke vanene deres. FYSJ! Tenk om ingen hadde vasket seg på hendene? Det er farlige bakterier vi snakker om. Syns dere det er greit at kokker går på toalettet og ikke vasker seg? Har dere ikke fått med dere at det er en av grunnene til matforgiftning? Matforgiftning er faktisk dødlig. Og hvorfor bruke sikkerhetsseler i bil? Jeg har jo fortsatt ikke hatt bruk for det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Máire Skrevet 12. juni 2003 #85 Del Skrevet 12. juni 2003 :enig_animasjon: Så enig med Jordbær.... Er det hysteri å ha en god normal standard hygienemessig ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 13. juni 2003 #86 Del Skrevet 13. juni 2003 Nei, det er ikke hysteri å vaske fingrene, ei heller at kokker gjør det, eller å bruke sikkerhetsbelte. Men det er nå noe annet å skrubbe seg så huden er rød og sprukken hver gang man går på do, om man så ligger mde oppkastsyke eller sover tungt. Det er noe annet å si at vi som kanskje bare skyller litt lettere av oss enn "full kroppsrengjøring" kommer til å få diare, eller dø av matforgiftning. Som det er sagt før på dette forumet, det er forskjell på å barbere seg og å kutte av seg hodet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #87 Del Skrevet 13. juni 2003 Men når folk snakker om at de får ru og sprukken hud av så mye vasking, synes jeg det er litt ivrig... Som sagt er jeg godt kjent med kokkehygiene, derfor tok jeg frem noen eksempler til ettertanke for de som mener mye om bakterier. Det aner meg at ikke alle tar disse bakteriene i betraktning, et paradoks spørdu meg. Selvfølgelig skal alle som jobber med mat og hygiene vaske seg ofte!! Hvilket jeg gjorde selv da jeg jobbet på kjøkken. Min hygiene er god. Stort sett vasker jeg meg alltid. Men ikke midt på natta eller 1 sekund før jeg går i dusjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 13. juni 2003 #88 Del Skrevet 13. juni 2003 Men det var jo snakk om å vaske seg på offentlige toaletter. Ikke å skrubbe av seg huden.. Fredagsbarn, jeg tror du kan ta det ordtaket ditt til ettertanke selv... *jordbær som fortsatt kommer til å vaske seg etter å ha vært på et offentlig toalett* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cupcake Skrevet 13. juni 2003 #89 Del Skrevet 13. juni 2003 Ja, bestandig! Føler meg skitten på hendene om jeg ikke gjør det. Skjønner ikke at noen klarer å la være! :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Máire Skrevet 13. juni 2003 #90 Del Skrevet 13. juni 2003 Men det var jo snakk om å vaske seg på offentlige toaletter. Ikke å skrubbe av seg huden.. Fredagsbarn, jeg tror du kan ta det ordtaket ditt til ettertanke selv... *jordbær som fortsatt kommer til å vaske seg etter å ha vært på et offentlig toalett* Jeppz! Det var DET jeg og ville fram til. Ikke at man skulle vaske seg på hendene så de ble sprukne og fæle ?? :o Les hva vi skriver da! - Máire, som også alltid og for evig vasker seg godt både hjemme og spesielt på offentlige toaletter. Bruker også håndklepapir for å skru igjen krana og for å åpne opp døra. Er jeg hysterisk da, så får jeg heller være hysterisk og unngå unødige infeksjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 13. juni 2003 #91 Del Skrevet 13. juni 2003 - Máire, som også alltid og for evig vasker seg godt både hjemme og spesielt på offentlige toaletter. Bruker også håndklepapir for å skru igjen krana og for å åpne opp døra. Er jeg hysterisk da, så får jeg heller være hysterisk og unngå unødige infeksjoner. Jeg også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cupcake Skrevet 13. juni 2003 #92 Del Skrevet 13. juni 2003 Bruker også håndklepapir for å skru igjen krana og for å åpne opp døra. Er jeg hysterisk da, så får jeg heller være hysterisk og unngå unødige infeksjoner. Det gjør jeg også! Man vet aldri hva slags basillurker som ligger og venter på deg på offentlige toaletter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 13. juni 2003 #93 Del Skrevet 13. juni 2003 Nettopp.. Det er jo lite vits i å vaske hendene, for så å ta der det er bakterier igjen da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 13. juni 2003 #94 Del Skrevet 13. juni 2003 Godt det er flere av oss! Jeg bruker også papir til å surre rundt hånda når jeg spyler ned Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrruna Skrevet 13. juni 2003 #95 Del Skrevet 13. juni 2003 Seffer`n vasker jeg henda etter dassbesøk. Men er jeg ute og går tur i skogen og lytter til fuglesangen og plutselig må urinere setter jeg meg bak et tre uansett om det er en bekk jeg kan vaske henda i i nærheten eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. juni 2003 #96 Del Skrevet 13. juni 2003 Godt det er flere av oss! Jeg bruker også papir til å surre rundt hånda når jeg spyler ned Ditto!! For øvrig er det vel ikke mest infeksjoner og livstruende sykdommer jeg frykter på offentlige toaletter, men mest det å få andres tisse- og bæsjebakterier på meg. Æsj og fysjom! Dessuten vil jeg spare andre for mine sådanne, derfor vasker jeg meg alltid og bestandig etter å ha vært på toalettet, for ikke å trekke disse med meg rundt omkring. Noe å tenke på for dere som ikke vasker hendene om natta osv...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 13. juni 2003 #97 Del Skrevet 13. juni 2003 Jordbær: jeg vasker da alltid hendene etter å ha vært på offentlig toalett (ja hjemme også, med mindre jeg skal rett i dusjen, eller noe slikt) Jeg "barberer meg", men "kutter ikke av meg hodet", nemlig. De som er avhengige av å ta av klokka, ringene, bruke maaaaase såpe og kokvarmt vann, og trenger en liter fuktighetskrem i uka etterpå, bare fordi de må vaske seg etter å ha gått på do hjemme hos seg selv, DE "kutter av seg hodet". Vi som vasker oss "fornuftig"/"nok", men ikke overdrevent masse, vi "barberer oss". De som ikke vasker seg, de lar vel sjegget gro de da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hohoho Skrevet 13. juni 2003 #98 Del Skrevet 13. juni 2003 Hm....må nok si at jeg glemmer nesten alltid å vaske hendene mine.... men aldri viss jeg er på offentlig toaletter.. fordi er så skitne.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. juni 2003 #99 Del Skrevet 13. juni 2003 Bare et lite apropos... Selv den beste håndvask er ikke bra nok om en ikke tørker hendene skikkelig, det være seg i hudfolder mellom fingrene og under ringer/klokke. Dersom en fortsatt er bittelitt fuktig får bakteriene det skikkelig koselig med kroppstemperatur og fuktig miljø. God håndvask er ikke bare viktig for ikke å få diare. For dårlig håndvask er smittekilden til de fleste "omgangssyker" enten det er vinterens influensa eller en iriterende forkjølelse. Og det er ikke bare en selv som risikerer å bli smittet, en bærer også smitten med til andre. Bakterier fra urin og avføring er noe av det værste og farligste man kan få i sår. Om man selv har sår på fingrene, eller om man skal ta på seg selv eller et barn et plaster risikerer man å infisere såret med farlige bakterier om en ikke er ren på hendene. Hvem stikker vel og vasker fingrene når man står der med et barn som hyler og fossblør? Og forøvrig har man bakterier fra urin på fingrene når man har vært på toalettet, uansett hvor mange lag papir en tørker med. Studier viser at litt urin og bakterier trenger gjennom "uansett". Det var et par fakta til ettertanke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 13. juni 2003 #100 Del Skrevet 13. juni 2003 Bakterier fra urin og avføring er noe av det værste og farligste man kan få i sår. Om man selv har sår på fingrene, eller om man skal ta på seg selv eller et barn et plaster risikerer man å infisere såret med farlige bakterier om en ikke er ren på hendene. Bare til opplysning: Urin er sterilt. Det er fra gammelt av brukt til å sterilisere sår. Nå driver ikke jeg så mye med det da. Og jeg våger å påstå at hygienen min er helt ok selv om jeg ikke skrubber meg rød opp til skuldrene, fjerner klokke, ringer +++ Selvfølgelig vasker jeg meg etter at jeg har vært på do, når jeg kommer inn fra bytur og før jeg lager mat. Og selvfølgelig skal kokker vaske seg mellom dobesøk og matlaging. (Har noen påstått at det ikke er nødvendig?) Poenget mitt er at det er bakterier overalt! Vi klarer ikke unngå dem uansett hvor mye vi vasker oss, og med normal hygiene så spiller det ingen rolle. Det er det immunforsaret vårt er laga for! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå