Gå til innhold

Våkne om morgenen..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har samme problem som trådstarter, og har desverre forsovet meg både til eksamen, flyavgang og første dag i ny jobb.

Bruker nå stereoanlegget i stuen som vekkerklokke. Det begynner å spille veldig høy bråkete musikk, og siden jeg må gå gjennom flere rom for å stanse musikken så er det større sjanse for at jeg rekker å våkne før jeg har rukket å legge meg til å sove videre. Det er en litt ubehagelig måte å våkne på, men effektiv.

Har planer om å kjøpe en sånn soloppgangsklokke. Det høres ut som en behagelig måte å våkne på, så vil gjerne prøve om det kan fungere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Piper: Så alle mennesker bør være som deg? Siden du har funnet ut hvordan noe var for deg, er det sånn for alle andre? Verden kommer ikke med variasjoner, og alle mennesker er like? Eller, i det minste like deg?

Hørt om vidsyn? Eller theory of mind?

Skrevet
Piper: Så alle mennesker bør være som deg? Siden du har funnet ut hvordan noe var for deg, er det sånn for alle andre? Verden kommer ikke med variasjoner, og alle mennesker er like? Eller, i det minste like deg?

Hørt om vidsyn? Eller theory of mind?

Og det var derfor jeg foreslo at ts kunne ta kontakt med legen, for det kan faktisk være noe gale. Enkelte mennesker har søvnproblemer den veien også, og de kan få hjelp.

Skrevet

Takk for alle svar.

Har tenkt en del på noe av det dere sa. Blant annet om skolen var viktig nok. Jeg forsover meg aldri når det er obligatorisk oppmøte, eksamen, flyturer ol. Så etter grundig gjennomtenkning så synes jeg ikke skolen er like viktig. Leit. Men skal endre tankegangen min! Sov med mobilalarmen et stykke unna sengen i natt, og jeg sov helt forferdelig! Men kom meg hvertfall opp når alarmen gikk da.

Bra start på uka, å komme seg opp når man skal :)

Skrevet

Jeg har etter mange år i voksenlivet, innsett at den beste metoden er å legge seg tidlig. I det siste har jeg klart å legge meg rundt 22.30 siden jeg skal opp kl 6.00, og da har jeg følt meg ganske uthvilt. Jeg har alltid hatt vanskelig for å legge meg, og jeg har nok gått med et søvnunderskudd i flere år. Hvis jeg får 7 1/2 og 8 timers søvn, våkner jeg uthvilt, og det er som en drøm, faktisk. Jeg har de siste årene stort sjelden sovet mer enn 7 timer, og ofte mindre, selv i helger. Mannen min syns det er helt greit, og jeg har nok tilpasset meg det, og følt meg lat som har hatt et større søvnbehov. Men jeg tror jeg bare må innse at det må en endring til her, ja.

Jeg klarer likevel ikke å sprette opp av senga om morgenen. Jeg liker å ligge og tenke litt, og forberede meg på dagen, så jeg tillater meg alltid å ligge 10 minutter før jeg står opp. Om jeg ligger lengre, blir det vanskeligere.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Lisen_*
Skrevet

Jeg har kjøpt meg en sånn Sleeptracker klokke. Jeg sliter så SINNSYKT med å komme meg opp om morgenen, men den hjelper litt på. Basically så overvåker den søvnmønsteret ditt gjennom natten (hvor du går inn og ut av dyp søvn) og vekker meg når jeg er i lettest mulig søvn slik at det blir minst mulig vanskelig å stå opp. Den vekker meg selvfølgelig innenfor den tidsrammen jeg selv har satt, ellers ville jo det ikke vært noe poeng ;) Koster litt over tusenlappen men er liksom verdt det for å fungere i samfunnet...

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet
Jeg har kjøpt meg en sånn Sleeptracker klokke. Jeg sliter så SINNSYKT med å komme meg opp om morgenen, men den hjelper litt på. Basically så overvåker den søvnmønsteret ditt gjennom natten (hvor du går inn og ut av dyp søvn) og vekker meg når jeg er i lettest mulig søvn slik at det blir minst mulig vanskelig å stå opp. Den vekker meg selvfølgelig innenfor den tidsrammen jeg selv har satt, ellers ville jo det ikke vært noe poeng ;) Koster litt over tusenlappen men er liksom verdt det for å fungere i samfunnet...

Tror du den vil fungere selv om man sover veldig rolig om natta? Mistenker at jeg beveger lite på meg når jeg sover, det har jeg i alle fall blitt fortalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...