Gå til innhold

Kunder fra hellvete...


Gjest Skrankelusa

Anbefalte innlegg

Hadde du vært ansatt hos meg hadde jeg gitt deg sparken på dagen pga frekkhet.

Jeg jobber som daglig leder i et firma som også har en butikkdel og jeg har opplevd veldig mange av de kundene som dere beskriver, frekke, sinna, rett og slett helt forjævlige,

MEN jeg må faktisk si meg enig med gjest her, uansett hvordan kunden snakker til deg, så oppfør deg profesjonellt mot kunden, få kunden ned på ditt nivå. Ikke hev deg over, ikke snakk nedlatende eller frekt, det er frekt og veldig uprofesjonelt.

Det er ikke slik man behandler en kunde. Kunden skal behandles med respekt, selv om h*n er respektløs. For alt man vet kan det være en kunde som faktisk har tenkt å legge mange penger i firmaet i nær fremtid og hvis man skremmer bort kunden er dette et "tap" for bedriften.

Smil, vær positivt og hvis respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber ikke i butikk, men jeg syns faktisk jeg er helt berettiget til å bli forbannet når noen nekter meg f.eks det jeg etter kjøpsloven har krav på. F.eks da min 30 000 kr flatskjerm gikk i stykker etter 6 mnd og mannen i butikken blåste store bobler med tyggisen og sa "sorry, ass, men det der kan vi ikke gjøre noe med. Du kan bare klage i tre måneder". Helvetes tulling! Etter lange runder med butikken måtte jeg tilslutt true med advokat for å få den til å reparere tven, og ja, da syns jeg faktisk det er lov å bli forbannet. Og jeg driter i om den som sitter bak kassen syns det er frekt. Gjør de jobben sin er jeg hyggelig, hvis ikke får de akseptere sinne.

Og ang butikkansatte, jeg ser ikke ned på studenter som jobber i butikk, eller at folk eier en butikk. Men jeg ser litt ned på 45 åringer i kassa på rimi, med bleket permanent og oversminket ansikt. Tenker litt, javel var dette det beste du greide med livet... Men jeg sier det jo ikke til dem...

For det første er det vel forskjell på å bli forbanna når man har grunn til det, og ikke. I ditt tilfelle ville vel de fleste blitt rimelig forarget, og med god grunn. Den slags oppførsel fra ansatte i en butikk er ikke akseptablet.

Det som er problemet er når folk går over streken uten grunn, eller begynner å komme med usaklige personangrep. Det er aldri greit å kalle noen "jævla fi**e" for eksempel (noe jeg har overhørt), uansett hvor dårlig noen gjør jobben sin.

Når det er sagt synes jeg godt folk flest kunne blitt bedre til å bemerke når noen gjør en dårlig jobb. Det er ikke alltid det står så veldig bra til med servicekunnskapene til ansatte, og det er mange som bare finner seg i det.

Og....erm....hehehe. Jeg ser nesten litt ned på deg jeg, om du ikke innser at andre kan ha helt ulike mål i livet enn deg. Må være trist å bedømme alle ut fra en selv på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i butikk i studietiden og har opplevd kunder fra helvete litt for mange ganger. Som regel opptrer jeg forståelsesfull og smiler og sier jeg forstår og forklarer kjøpsloven og butikkens rutiner etc, men noen elsker bare å kjefte å smelle uansett. De verste jeg har vært borti er somregel småbarnsmammaer som har med 3 unger på slep, og er stressa til tusen. De lar alt stress og surmuling gå ut over meg der jeg står.

Feks en dame som hadde 2 grineunger med seg og ville reklamere på en parkdress hun hadde kjøpt for 1,5 år siden (2 års kjøpsgaranti gir henne jo rett på det), kjeftet meg huden full fordi den var blitt ødelagt(den var utslitt og hullete på knærne). Men da dressen hadde ca halve søledammen fra barnehagen på seg så ba jeg henne pent om å tørke den/vaske den da dette var en vare vi måtte sende videre til leverandøren. Hun gav seg ikke og nektet ta den med seg hjem. Jeg tok imot den til slutt da mange andre kunder nistirra på oss og jeg var ganske lei etter at vi hadde stått der et kvarter. Men det frekkeste var at når hun da endelig fikk bytte så skulle hun ha en i et nummer større enn den hun leverte inn. Det sa jeg jo ikke gikk an, da reklamasjon gir rett på kun en lik vare som den hun leverte inn. Det er jo tross alt ikke vårt ansvar å holde en unge med barnehagedress til han er 9 år (sa selfølgelig ikke det til kunden). Det hele endte med at hun skulle komme igjen neste dag for å snakke med noen som "kunne dette".. jeg va jo tross alt bare deltidsarbeidende student..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mariell_*
For det første er det vel forskjell på å bli forbanna når man har grunn til det, og ikke. I ditt tilfelle ville vel de fleste blitt rimelig forarget, og med god grunn. Den slags oppførsel fra ansatte i en butikk er ikke akseptablet.

Det som er problemet er når folk går over streken uten grunn, eller begynner å komme med usaklige personangrep. Det er aldri greit å kalle noen "jævla fi**e" for eksempel (noe jeg har overhørt), uansett hvor dårlig noen gjør jobben sin.

Når det er sagt synes jeg godt folk flest kunne blitt bedre til å bemerke når noen gjør en dårlig jobb. Det er ikke alltid det står så veldig bra til med servicekunnskapene til ansatte, og det er mange som bare finner seg i det.

Og....erm....hehehe. Jeg ser nesten litt ned på deg jeg, om du ikke innser at andre kan ha helt ulike mål i livet enn deg. Må være trist å bedømme alle ut fra en selv på den måten.

Problemet er vel ofte det at kunden mener å ha grunn til å være forbannet, mens betjeningen i butikken mener han/hun ikke har grunn til det.

Og jeg syns ikke på noen måte at det eneste målet man skal ha i livet er å sitte i kassa på rimi, du kan gjerne se ned på meg for det, men det syns jeg altså virker som en rimelig lavt og meningsløst mål....

"Hva skal du gjøre når du blir stor da?"

"Jeg skal bli kassedame jeg...."

Jaja, så mye for å kaste vekk årevis på skolebenken for din del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel ofte det at kunden mener å ha grunn til å være forbannet, mens betjeningen i butikken mener han/hun ikke har grunn til det.

Og jeg syns ikke på noen måte at det eneste målet man skal ha i livet er å sitte i kassa på rimi, du kan gjerne se ned på meg for det, men det syns jeg altså virker som en rimelig lavt og meningsløst mål....

"Hva skal du gjøre når du blir stor da?"

"Jeg skal bli kassedame jeg...."

Jaja, så mye for å kaste vekk årevis på skolebenken for din del.

Hvorfor er det bortkasta? Man kan ha hatt nytte av skolen selv om man sitter i kassa. Det finnes sikkert mange som har jobb og interesser på ulike steder. Hva er galt med å ha en jobb man synes er helt grei, og så gå hjem å lese eller holde på med noe man synes er meningsfullt? Hvorfor skal yrket definere hele personen? Hvorfor skal alle bry seg så vanvittig med statusjaget?

Dessuten lurer jeg på - hvem er det egentlig som skal sitte i kassa på butikken? Om alle skal ut å få flotte, fine jobber og bruke 5 år på utdanning etter videregående, hvem skal da kjøre buss og taxi, sitte i kassa, vaske kontorer eller jobbe i fabrikk? Hvordan kan du kalle slike jobber meningsløse, landet ville stoppe uten dem! Og hvilke yrker er det egentlig du synes er så mye mer verdt?

Jeg kjenner ei som er 50 og har jobbet i butikk nesten hele livet. Hun elsker det, fordi det gir henne rom til å være seg selv. Hun er glad i mennesker, og verdsetter virkelig det sosiale aspektet med jobben. Småprater med nesten alle som kommer innom, og gjør sitt beste for at alle skal ha det bra mens de er der. Hun har hatt barn, og er derfor glad hun har hatt en stabil jobb med fast inntekt. I tillegg er det lite overtid, slik at hun har kunnet ha masse fritid med mann og barn. Synes du virkelig dette er noen å se ned på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest support-dama
Jeg jobber som daglig leder i et firma som også har en butikkdel og jeg har opplevd veldig mange av de kundene som dere beskriver, frekke, sinna, rett og slett helt forjævlige,

MEN jeg må faktisk si meg enig med gjest her, uansett hvordan kunden snakker til deg, så oppfør deg profesjonellt mot kunden, få kunden ned på ditt nivå. Ikke hev deg over, ikke snakk nedlatende eller frekt, det er frekt og veldig uprofesjonelt.

Det er ikke slik man behandler en kunde. Kunden skal behandles med respekt, selv om h*n er respektløs. For alt man vet kan det være en kunde som faktisk har tenkt å legge mange penger i firmaet i nær fremtid og hvis man skremmer bort kunden er dette et "tap" for bedriften.

Smil, vær positivt og hvis respekt.

He he, ja selvfølgelig smiler man (også når man jobber i telefon), klart man er positiv og har respekt.

Det jeg skrev over er helt klart meg når jeg beskrev meg selv skriftlig, etter to lange skift på jobb (30 timer jobb på to dager). Og ja det var nok litt overdrevet, konsensen er dog den samme :-)

Og løsningen ovenfor kunden er alltid sagt positivt og respektfult, og er en god løsning i forhold til problemet.

Jeg synes ikke det er respektølst, eller uhøfflig å minne en kunde om at han har kalt meg en hore, når alt jeg har gjort er å si navnet mitt og hvilket firma jeg jobber i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det bortkasta? Man kan ha hatt nytte av skolen selv om man sitter i kassa. Det finnes sikkert mange som har jobb og interesser på ulike steder. Hva er galt med å ha en jobb man synes er helt grei, og så gå hjem å lese eller holde på med noe man synes er meningsfullt? Hvorfor skal yrket definere hele personen? Hvorfor skal alle bry seg så vanvittig med statusjaget?

Dessuten lurer jeg på - hvem er det egentlig som skal sitte i kassa på butikken? Om alle skal ut å få flotte, fine jobber og bruke 5 år på utdanning etter videregående, hvem skal da kjøre buss og taxi, sitte i kassa, vaske kontorer eller jobbe i fabrikk? Hvordan kan du kalle slike jobber meningsløse, landet ville stoppe uten dem! Og hvilke yrker er det egentlig du synes er så mye mer verdt?

Jeg kjenner ei som er 50 og har jobbet i butikk nesten hele livet. Hun elsker det, fordi det gir henne rom til å være seg selv. Hun er glad i mennesker, og verdsetter virkelig det sosiale aspektet med jobben. Småprater med nesten alle som kommer innom, og gjør sitt beste for at alle skal ha det bra mens de er der. Hun har hatt barn, og er derfor glad hun har hatt en stabil jobb med fast inntekt. I tillegg er det lite overtid, slik at hun har kunnet ha masse fritid med mann og barn. Synes du virkelig dette er noen å se ned på?

Må bare kommentere at dette var et veldig godt innlegg. Er student og har jobbet på en dagligvarebutikk, og de ansatte der var noen av de beste menneskene jeg har møtt. Varme, intelligente, morsomme og snille mennesker som har en jobb som absolutt ikke definerer dem som person. At ikke alle vil bli advokater eller kirurger er ingen grunn til at andre skal se ned på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(I am watering the plants in the nursery, about two hours before closing time, and see a customer down the aisle.)

Me: “Can I help you find anything, sir? ”

Customer: “Uh… uh… ”

(I then notice that he’s peeing on some of our boxwoods.)

Me: “What–”

Customer: “I AM THE TERROR THAT FLAPS IN THE NIGHT!” *zips up and runs out*

Coworker: “Did that guy just quote Darkwing Duck at you?!”

Me: *drops watering hose* “I’m taking a break.”

:hoho: Ooooh! Sånne kunder har jeg aldri hatt. Misuuuuuuunnelig!

Men jeg hadde en kar som helt seriøst trodde han var en trollmann. Han hadde en lang lilla kappe, og var stappfull av svære grønne smykker. Jeg jobbet i en smykkebutikk, og han kom innom minst èn gang i uken, for å høre om vi snart skulle få inn magiske stener, og tryllestøv.

Èn gang snurret han heftig rundt, så kappen sto til alle kanter, og hvisket "Abrakadabra..." før han smøg seg ut.

Nuvel. Påstår ikke damer at de liker litt mystiske menn...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår opplevde jeg en helt utrolig kunde:

Damen legger en haug med varer oppå båndet, og så utbryter hun: Åh! Jeg glemte å hente revet ost! Kan du hente det til meg?

Jeg sa jeg skulle ringe opp noen som kunne komme og hjelpe henne men da fant hun ut at hun skulle gå selv... Køen bare vokste mens hun ikke bare fant revet ost men også et par kjekspakker og musli.

Etter at hun kom tilbake, og hadde betalt varene som fylte hele båndet slik at det ikke var plass til nye, så sto hun lenge og studerte kassalappen uten å tenke engang på å rydde varene sine slik at varene til de neste kundene fikk plass. Noen har bare lagt igjen hjernen sin hjemme når de er ute og handler. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg aldri har jobbet i en vanlig butikk hvor omtrent hvem som helst er kunde.

Har dessverre vært innom IT-support, men der gav jeg meg før "alle" fikk pc, så jeg slapp unna det verste. Rakk å få min dose hyling og skriking, men jeg kan ikke huske å ha vært sur tilbake. Klart det sårer litt når folk kritiserer meg for min rare muntlige norsk, men jeg tror at hadde de pratet med en nordmann ville de bare funnet en annen knagg å henge aggresjonen sin på, så jeg tok det ikke veldig tungt. Hadde heldigvis en sjef som var villig til å si opp kunder som ikke oppførte seg, så de verste skrullingene rakk ikke å bli noe langvarig problem.

I min nåværende jobb er det veldig mange som er der fordi jobben betaler, det at de overhode har en jobb betyr at de ikke kan være helt ubrukelige, og det virker som folk oppfører seg når de vet at de oppfattes som en representant for sin arbeidsgiver. Av privatkunder er det jo en litt mer variert forsamling, men en nokså høy minstepris filtrerer rimelig greit også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i bokhandel, matbutikk, reisebyrå, fornøyelsespark og kino, og det er mange rare folk der ute. Spesielt på kino!

Meg: "Beklager, men det er helt utsolgt."

Kunde: "Er du heeeeelt sikker på det?"

Skulle ønske jeg sa: "Nei, jeg har et ledig sete i midten spesielt reservert for deg".

Kunde: "Eh, jeg vil gjerne ha tilbake pengene".

Sjefen min: "Kan jeg spørre hvorfor?"

Kunde: "Jeg skulle se forfilmen, for venninnen min har laget den, men så kom den ikke".

Sjefen min: "Nei, det stemmer. Den ble tatt av forrige uke. Men du så jo hele filmen...."

Eldre ektepar: "Sett oss ved siden av noen pene mennesker"

Meg: " :overrasket::ler:

Guttegjeng som skal på do: "Hei, hvor er dassen a'?!

Sjefen min: "Dassen ja, den er rett der borte. Det står "herrer" på døren, men ikke bry dere om det" :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg jobbet i butikk hadde jeg mer enn my share av sure og klagete kunder.

det jeg gjorde var at jeg fortsatte og smile og gjorde mitt beste for at kunden skulle få som han ville, og hvis kunden var urimelig fortalte jeg dette rolig, fremdeles med et smil.

og du skal se at til slutt så var ikke de kundene sure mot meg lenger siden de ble tatt så godt i mot! det gikk heller ut over mine kollegaer.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne kunden som ikke fikk hentet ut den rekomenderte pakken til kona si fordi han hadde med et eldgammelt førerkort utstedt i 1983(!) og jeg måtte forklare han at det ikke kan være gamlere enn ti år gammelt og at legitimasjonen var ugyldig, pluss at det er henne som må signere. Han ble så sint at han kasta pakken rett på meg. En voksen mann i 50-årene. Jada. :roll: Og jeg ønsket at jeg sa til han: ta deg et sinnebeherskelseskurs du! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns ikke på noen måte at det eneste målet man skal ha i livet er å sitte i kassa på rimi, du kan gjerne se ned på meg for det, men det syns jeg altså virker som en rimelig lavt og meningsløst mål....

"Hva skal du gjøre når du blir stor da?"

"Jeg skal bli kassedame jeg...."

Jaja, så mye for å kaste vekk årevis på skolebenken for din del.

Og hvem har du tenkt å handle hos da..? Den usynlige mannen kanskje..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

http://notalwaysright.com/

...om krakilske kunder, dumme kunder, sleipe kunder, utrolige rare kunder og kunder som ikke er kunder...og om hvordan betjeningen takler dem. Veldig, veldig frustrasjonsløsende, det får meg alltid til å le!

Advarsel: Sterkt vanedannende.

Sterkt vanedannende er ikke nok: denne siden tar over livet ditt, og det er omtrent umulig å gå fra! Jeg har fått kjefte-meldinger fra folk jeg har tipset denne siden om, fordi de bruker all fritiden sin på å lese der! Heldigvis har jeg snart lest alle de 124 sidene med innlegg, så da får jeg livet mitt tilbake! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkt vanedannende er ikke nok: denne siden tar over livet ditt, og det er omtrent umulig å gå fra! Jeg har fått kjefte-meldinger fra folk jeg har tipset denne siden om, fordi de bruker all fritiden sin på å lese der! Heldigvis har jeg snart lest alle de 124 sidene med innlegg, så da får jeg livet mitt tilbake! :ler:

...jeg er på side 50... Blir ikke mye til liv på meg fremover. Heldigvis oppdateres ikke sidene så ofte :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...