Gå til innhold

Kunder fra hellvete...


Gjest Skrankelusa

Anbefalte innlegg

Gjest Skrankelusa

Hvordan takler du disse? Og da snakker jeg ikke om kunder som kommer i sin fulle rett til å klage på noe, men rett og slett de ekstreme som du får angst og vondt i magen av. Det være seg psykopater som går inn for å lage bråk, forsmådde, kvasse gamle kjærringer som ikke skjønner bak frem på seg selv, eller den viktige herren på sin høye hest som alltid har rett til tross for hva som står i de norske lover, yes u name it! Selv kan en slik kunde ødelegge hele arbeidsdagen min og kanskje også fritida og flere dager etterpå, jeg kjenner en slags angst som sitter i lenge etterpå... Selv om jeg prøver så godt jeg kan å gjøre kunden til lags og forklare så godt jeg kan, men bare får ufin kjeftbruk tilbake... ja da blir jeg helt satt ut, blir skjelven og uvel!

Det har kommet så langt at jeg har valgt å si opp jobben, jeg har aldri mer lyst til å jobbe som kundebehandler, så hva jeg har i vente er noget uvisst. Jeg har ett halvt års oppsigelsestid til å gruble på hvordan veien videre skal gå...

Uansett, hvordan takler dere vanskelige kunder, hvordan får dere ut frustrasjonen og sinnet som sitter igjen etter at kunden har forlatt åstedet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har ikkje jobba i butikk, men eg har jobba som stuepike på hotell. Kan skrive under på at eg har møtt på gjester av både den eine og den andre sorten, men dei fleste var heldigvis hyggelege :) Det går vel ikkje an å snakke med sjefen din om det? Ikkje at det vil hjelpe så mykje kanskje, for kunden har vel retten på si side ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri jobbet i butikk, men har jobbet på hotell. Og der skal jeg love deg at mann ofte treffer på skikkelige fæle mennesker. Og på hotellet skal mann jo aldri vise at man blir oppgitt og irritert på kundene og vi skulle heller si ordnet nei til de. Dette var ekstremt vanskelig, men man måte bare prøve å hjelpe de på den beste måten vi kunne. Men det verste med slike mennesker er at ingenting er bra nok, de finner alltid noe som er negativ. Men heldigvis er de fleste folk hyggelig og snille som er lette å hjelpe, men desverre treffer du også ofte på sure og sinte mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Bra link! Jeg har kunder fra helvete hver dag, smiler til dem og ønsker i mitt stille sinn dem dit peppern gror. Spesielt de som skal være morsomme og sier "ja, denne varen må være gratis, ho-ho-ho!" når prisen ikke er lagt inn i systemet og det ikke ligger noen prislapp ved og når jeg ikke ler så sier kunden til resten av den lange køa at "hu her hadde jo ikke humor engang hu!" (joda, jeg har det, men deler ikke den samme humoren som deg, din ****nisse!) :roll:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://notalwaysright.com/

...om krakilske kunder, dumme kunder, sleipe kunder, utrolige rare kunder og kunder som ikke er kunder...og om hvordan betjeningen takler dem. Veldig, veldig frustrasjonsløsende, det får meg alltid til å le!

Advarsel: Sterkt vanedannende.

Det er en FANTASTISK side! :ler:

Til TS:jeg vet hordan du har det. Selv har jeg jobbet i butikk i mange år, og jeg reagerte også kraftig på å bli snakket til på den måten.

Et viktig poeng her er at du faktisk ikke skal godta alt selv om du jobber i servicebransjen. Det er en ting at kunder kommer med rettmessige klager eller er sinte for noe, men det går en grense. Når de går over den grensa, bør man si pent å rolig fra at "sånn kan du ikke snakke til meg". Har gjort det selv, enten skjerper de seg, eller så fortsetter de bare som om jeg ikke hade sagt noe. Du har ihvertfall ikke noe å tape.

Et triks jeg plukket opp når det gjelder sinte kunder, er å fortsette å smile, og å si ting som "dette skal jeg ordne" (med mindre du vet du ikke får ordnet det da, hehe). Da er det en del som roer seg, særlig har smilet en litt avvæpnende effekt tror jeg. Prøv også å dytte det inn med teskje at du har skjønt hva de sier (gjerne gjenta!), det kan også hjelpe litt.

Ellers er nok dette noe man må leve med i denne bransjen, og det er noe møkk. Det er helt utrolig - det virker som om noen tenker at vanlig høflighet ikke gjelder når man snakker med de som jobber med service. de fleste får vel litt tykkere hud etterhvert, men om det virkelig plager deg kunne det kanskje vært en ide å se seg om etter en annen jobb?

Husk også at om noen virkelig går for langt og begynner å oppføre seg truende, kommer med sjikane eller personangrep, så kan du nekte å behandle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Jobber på en butikk som ble åpnet nå tirsdag. Vi har selvfølgelig ikke fått inn alt av varer, og vi ansatte har selvfølgelig ikke fått 100% opplæring på åpningsdagen.

Kommer en kunde inn, som vil vite _alt_ om _alt_, vi prøver høfflig å si at det vet vi desverre ikke enda, men det kan vi nok finne ut av for henne. Hun flyr itaket, vi får roet henne ned, nå vil hun se en brosjyre....på varer vi ikke selger, og ikke har planer om å selge, og vi sier selvfølgelig det, men på en rolig høfflig måte. Hun flyr itaket igjen og blir forbannet, hun stormer ut av butikken mens hun høyt sier at dette er for dårlig og at dette er den værste butikken i hele byen.

Kjente jeg var irritert en stund, så gikk det opp for meg...siden vi er så jævlige, kommer hun nok aldri tilbake. Så hurra til det hvertfall =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri jobbet i butikk og ble ganske sjokkert over det dere forteller om kunder. At de er så aggressive og truende. Helt ukjent verden for meg. De har vel behov for noen de kan herse med som ikke har mulighet til å ta igjen, tenker jeg. Feiginger :ler:

Det rådet som ble gitt ovenfor; å smile avvæpnende uansett hva de sier, tror jeg kan være lurt. Da viser du at du ikke lar deg påvirke, at du hever deg over det, er profesjonell og ikke mister balansen. Så kan du le godt av dem når de er gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kunder er rare, men jeg har merket mest forskjell på eldre folk. Det finnes noen av dem som er sååå søte og snille, åsså finnes det dem som bare er sta og vrange...

Jeg har jobbet i dagligvare butikk og kundeservice, begge deler var en utfordring. Men det er bedre å ha en sur kunde på telefonen, enn å ha en rett foran seg...Da blir jeg uvel og usikker, noe jeg hater! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri jobbet i butikk og ble ganske sjokkert over det dere forteller om kunder. At de er så aggressive og truende. Helt ukjent verden for meg. De har vel behov for noen de kan herse med som ikke har mulighet til å ta igjen, tenker jeg. Feiginger :ler:

Det rådet som ble gitt ovenfor; å smile avvæpnende uansett hva de sier, tror jeg kan være lurt. Da viser du at du ikke lar deg påvirke, at du hever deg over det, er profesjonell og ikke mister balansen. Så kan du le godt av dem når de er gått.

Jeg lærte av en venninne som har jobbet i butikk lenge, smil og vær ekstremt høfflig med sinte og sure kunder (evt lærere hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
Jeg har aldri jobbet i butikk og ble ganske sjokkert over det dere forteller om kunder. At de er så aggressive og truende. Helt ukjent verden for meg. De har vel behov for noen de kan herse med som ikke har mulighet til å ta igjen, tenker jeg. Feiginger :ler:

Det rådet som ble gitt ovenfor; å smile avvæpnende uansett hva de sier, tror jeg kan være lurt. Da viser du at du ikke lar deg påvirke, at du hever deg over det, er profesjonell og ikke mister balansen. Så kan du le godt av dem når de er gått.

Ble helt satt ut første gang jeg begynte å jobbe i butikk. Hadde aldri trudd at det fantes så mange frekke, vanskelige og plagsomme mennesker.

Jeg prøver å smile og være så overbærende som mulig...men noen ganger må man bare bite tilbake. Ellers ville jeg blitt gal....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstra hyggelig og smiler veeeeeldig bredt til de verste kundene. For å understreke at jeg er bedre enn dem :fnise:

Hater alle de idiotene som kommer på min arbeidplass for å lage kvalm over småting, men mest av alt hater jeg de som er nedlatende mot meg fordi jeg jobber i butikk :frustrert:

Fy faen som jeg gleder meg til studietiden er over slik at jeg kan si opp!

Edit: Må bare legge til at jeg akkurat har kommet hjem etter ett laaaaangt skift, med folk som ikke ville gå selv om butikken var stengt. Jobben er egentlig ikke sååå fæl :eeeh:

Endret av Snorkefrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hater alle de idiotene som kommer på min arbeidplass for å lage kvalm over småting, men mest av alt hater jeg de som er nedlatende mot meg fordi jeg jobber i butikk :frustrert:

Men vet du hva - noen kan man faktisk se at inntar en automatisk nedlatende holdning, bare fordi de har med en butikkarbeider å gjøre. Jeg skjønner ikke at det går an å oppføre seg sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest support-dama

He he, jeg jobber i «support-bransjen» og kunder som skal kjefte trenger ofte bare det «å få pratet ut».... selv om det kommer en rekke ukvemsord...

Jeg pleier å vippe mikrofonen på headsettet opp, høre etter hva kunden sier, slik at jeg finner ut hvem kunden er, leser evt. historikk og finner som oftest løsningen på problemet... alt mens kunden prater i vei og kaller meg en drittsekk, firmaet jeg jobber i et jævla møkkafirma og at jeg er en hore...

Jeg holder hele tiden helt kjeft, til kunden endelig er ferdig... så holder jeg kjeft litt til, til kunden sier «hallo» eller «er du der». Da vipper jeg ned mikrofonen sier

«Ja da var det min tur til å prate, mens du pratet i vei og kalte meg en udugelig hore som skulle vært uten jobb (om kunden har brukt de ordene), så har jeg funnet ut av denne saken, og vi løser den slik. Er det en løsning du kan leve med og er fornøyd med?»

I 99/100 tilfeller er kunden da fornøyd, så jeg svarer da «Fint da sier vi det slik, håper du har en god dag videre og at du fikk blåst av deg litt sinne».

Jah, etter noen år, har huden min blitt ganske hard og ting preller av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

«Ja da var det min tur til å prate, mens du pratet i vei og kalte meg en udugelig hore som skulle vært uten jobb (om kunden har brukt de ordene), så har jeg funnet ut av denne saken, og vi løser den slik. Er det en løsning du kan leve med og er fornøyd med?»

I 99/100 tilfeller er kunden da fornøyd, så jeg svarer da «Fint da sier vi det slik, håper du har en god dag videre og at du fikk blåst av deg litt sinne».

Hadde du vært ansatt hos meg hadde jeg gitt deg sparken på dagen pga frekkhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært ansatt hos meg hadde jeg gitt deg sparken på dagen pga frekkhet.

Seriously? Jeg hadde heller gitt lønnspålegg og en skinnende gulltrone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært ansatt hos meg hadde jeg gitt deg sparken på dagen pga frekkhet.

Er du tullete? Så de som jobber med support skal finne seg i hva som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mariell_*

Jeg jobber ikke i butikk, men jeg syns faktisk jeg er helt berettiget til å bli forbannet når noen nekter meg f.eks det jeg etter kjøpsloven har krav på. F.eks da min 30 000 kr flatskjerm gikk i stykker etter 6 mnd og mannen i butikken blåste store bobler med tyggisen og sa "sorry, ass, men det der kan vi ikke gjøre noe med. Du kan bare klage i tre måneder". Helvetes tulling! Etter lange runder med butikken måtte jeg tilslutt true med advokat for å få den til å reparere tven, og ja, da syns jeg faktisk det er lov å bli forbannet. Og jeg driter i om den som sitter bak kassen syns det er frekt. Gjør de jobben sin er jeg hyggelig, hvis ikke får de akseptere sinne.

Og ang butikkansatte, jeg ser ikke ned på studenter som jobber i butikk, eller at folk eier en butikk. Men jeg ser litt ned på 45 åringer i kassa på rimi, med bleket permanent og oversminket ansikt. Tenker litt, javel var dette det beste du greide med livet... Men jeg sier det jo ikke til dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...