Gå til innhold

Kan jeg hjelpe deg med noe?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om butikker der man, idet man krysser dørstokken, blir møtt av en ivrig ansatt som løper mot deg og spør "kan jeg hjelpe deg med noe??" Prøver bare å finne ut om jeg er helt alene om å synes dette er slitsomt, jeg unngår slike butikker. Dvs i første omgang prøver jeg å skifte retning når jeg ser en overhjelpsom ansatt i fullt firsprang mot meg. Jeg vil gå i fred til jeg har sett meg ut det jeg skal ha. Og hvor er forresten de overhjelpsomme de få gangene man faktisk trenger hjelp? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest- silje_*
Hva synes dere om butikker der man, idet man krysser dørstokken, blir møtt av en ivrig ansatt som løper mot deg og spør "kan jeg hjelpe deg med noe??" Prøver bare å finne ut om jeg er helt alene om å synes dette er slitsomt, jeg unngår slike butikker. Dvs i første omgang prøver jeg å skifte retning når jeg ser en overhjelpsom ansatt i fullt firsprang mot meg. Jeg vil gå i fred til jeg har sett meg ut det jeg skal ha. Og hvor er forresten de overhjelpsomme de få gangene man faktisk trenger hjelp? :fnise:

Jeg har jobbet litt i en klesbutikk, og der lot vi altid kundene få komme inn og kikke litt, før vi prøvde å se om de trengte hjelp, det hjelper faktisk å se om personen trenger hjelp eller ikke!

Helt enig, jeg snur som oftest på hælen viss jeg ser at den ansatte er overivrig... Eks: jeg og mannen var innom en mannebutikk og opplevde at damen som stod der spurte om vi trengte hjelp 4! ganger, og vi hadde tenkt å kjøpe en del ting til ham, men ville finne det selv, så vi endte med å gå på en annen butikk pga. maset... Så istedenfor å få en kunde så tapte hun en..

Blir bare irritert over slike ansatte som rett og slett jager vekk kundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg irriterer meg så voldsomt akkurat over det, men når de følger etter meg og gir meg "hjelp" uten at jeg har bedt om det, DA blir det for mye, altså!

Endret av maura
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å si "Jeg bare titter" før de rekker å åpne kjeften.

Da syns jeg det er verre når man TRENGER hjelp, og man nærmest må sette inn kontaktannonse for å finne en behjelpelig ekspeditør. DA går jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig plagsomt, har alltid standardsvaret klar når jeg går inn i en butikk, "nei da, jeg bare ser jeg". Jeg greier å spørre etter hjelp om jeg trenger det, det er ikke nødvendig at to-tre ansatte på død og liv skal løpe bort og "hjelpe".

Og det er vel bare typiske "damebutikker" som er slik, altså klesbutikker og parfymerier f.eks. Hvis jeg går inn i en herrebutikk for å se etter gaver blir jeg gjerne møtt med et enkelt "hei", og så får jeg gå i fred til jeg faktisk trenger hjelp. I sportsbutikker, jernvare etc. blir man heller som regel ikke fotfulgt. Merkelig, er det faktisk mange damer som liker at de gjør slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går inn i en butikk for å se etter noe spesielt, liker jeg å se raskt over hva som henger på stativene på egenhånd først. Når jeg får spørsmål om jeg trenger hjelp med en gang jeg kommer inn sier jeg derfor nei, jeg bare ser. Etter å ha lett en liten stund finner jeg kanskje noe, og det dukker opp en del spørsmål. Har de denne i en annen farge? Hva koster den? Har de noe annet i samme stil? Da syns jeg nesten det er ekkelt å oppsøke de ansatte, siden jeg nylig har sagt at jeg ikke trenger hjelp. Så jeg syns som en annen her i tråden sa, det hadde vært greit å få litt tid før spørsmålet om jeg trenger hjelp kommer.

En annen ting jeg virkelig hater, er massiv oppfølging under prøving. "Hvordan sitter buksa" er gjerne et spørsmål som kommer i det jeg prøver å dra den over rumpa mens jeg innser at den er for liten, og da er det ikke så morsomt å nesten få dama inn i prøverommet. Jeg sier fra hvis jeg trenger hjelp til å finne en annen størrelse, ikke kom inn til meg når jeg er halvnaken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker at de sier "hei" for å vise at de har sett meg og at de holder seg i nærheten. Jeg kan ikke fordra de som absolutt må forfølge deg gjennom hele butikken, men minst like irriterende er jo de som aldri er der når du trenger hjelp. En mellomting er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg ikke. :)

Jeg svarer helt enkelt at jeg vil kikke litt på egenhånd først, og da svarer de alltid "si i fra hvis det er noe du lurer på", før de trekker seg tilbake.

Jeg synes det er bedre å bli "overfalt men sett", enn å bli ignorert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke å bli "overfalt" av de ansatte med en gang jeg kommer inn.

Og så hater jeg når de skal mase på meg når jeg er inne i prøverommet, og når de skal spørre "hvordan gikk det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ... jo det irriterer meg litt, men ikke når det bare er denne personen og den personen går når jeg sier nei takk.

Det som irriterer meg enda mer, er når det ikke er noe samarbeide overhode mellom de ansatte, og jeg får samme spörsmål av örten folk.

Som når jeg var på Peppes og skulle hente pizzaen, så gikk jeg til skranken, fikk hjelp og ventet på at hun skulle gå bak å hente pizzaen.

I löpet av de 3 minuttene så hadde jeg da 4 jenter som hadde et påklistret smil og var så overhyggelige at jeg ble helt kvalm, og alle lurte på om de kunne hjelpe meg.

Og jeg sa til alle 4 at nei takk, jeg får hjelp, men likevel skulle de gå bak å se om ikke de kunne hente min pizza.

Da var det rett för jeg ga faen i hele pizzaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grusomt irriterende.. Man ser vel hvem som ser helt lost ut, og da er det kanskje greit å spørre. På Vila i Bergen synes jeg de er flinke:) Der er det bare "Hei" også er de flinke om jeg spør selv. Men verstingen er faktisk Body Shop. Jeg liker produktene deres, men unngår butikken fordi de er så overivrige. Og når man skal betale der, så kommer du ikke unna en lang tale om ett eller annet de har i butikken. Utrolig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell
Det er grusomt irriterende.. Man ser vel hvem som ser helt lost ut, og da er det kanskje greit å spørre. På Vila i Bergen synes jeg de er flinke:) Der er det bare "Hei" også er de flinke om jeg spør selv. Men verstingen er faktisk Body Shop. Jeg liker produktene deres, men unngår butikken fordi de er så overivrige. Og når man skal betale der, så kommer du ikke unna en lang tale om ett eller annet de har i butikken. Utrolig irriterende.

Enig. Det samme gjelder parfymerier. De fleste parfymeriene har ikke lenger ting bare "bak disk" (slik de gjerne hadde før), nå er det mulig å gå rundt og titte på produktene, se på sminken etc. Men det virker ikke som om parfymeridamer er spesielt interessert i det. Jeg liker å se selv, og kan ikke se at det skal gjøre noen skade. Vil selvfølgelig gjerne ha hjelp også, men jeg liker faktisk å se an hvem jeg vil ha hjelp fra på et parfymeri. Oversparklede dukker (enten de er unge eller gamle), nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cubus hadde også en periode hvor de for eksempel kunne spørre "trenger du nye sokker?" når jeg stod ved kassen. Det var bare latterlig. "Neeei.. jeg trenger ikke nye sokker". Men de har heldigvis sluttet med det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cubus hadde også en periode hvor de for eksempel kunne spørre "trenger du nye sokker?" når jeg stod ved kassen. Det var bare latterlig. "Neeei.. jeg trenger ikke nye sokker". Men de har heldigvis sluttet med det =)

Eg og opplevte det ein gang. Eg kjøpte ein foundation, ka skal ein med sokker da? Greit det var eit sånn ta 3, betal for 2 tilbud, men det sto faktisk skilt med kassen. men det værste var jo faktisk at ho ikkje gav seg. "dei er kjempe gode, eg har kjempe mange, fleire farger og god kvalitet". Seriøst, det var bare sokker, vanlige einsfargede bommulssokker. men bra dei har sluttet med det, ellers så hadde eg sluttet med cubus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^

Cubus har nesten alltid kampanjer internt hvor de ansatte kan vinne store premier om butikken deres er den som selger mest/har størst økning i omsetning av et spesielt produkt. Så ja de ER pushy på mersalg fordi de vet de tjener på det personlig om de får solgt mer sokker ;)

Jeg har jobbet i en butikkjede hvor vi var presset av ledelsen til å ta kontakt med hver eneste kunde som var innom. Vi prøvde å gjøre det på en hyggelig måte for vår egen del og ikke minst for kunden.. Ingenting er mer slitsomt enn at du blir mast på og overvåket! Det verste er vel når de står ved siden av deg og glor på deg mens du titter.. DA klikker det for meg i allefall :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^

Cubus har nesten alltid kampanjer internt hvor de ansatte kan vinne store premier om butikken deres er den som selger mest/har størst økning i omsetning av et spesielt produkt. Så ja de ER pushy på mersalg fordi de vet de tjener på det personlig om de får solgt mer sokker ;)

Jeg har jobbet i en butikkjede hvor vi var presset av ledelsen til å ta kontakt med hver eneste kunde som var innom. Vi prøvde å gjøre det på en hyggelig måte for vår egen del og ikke minst for kunden.. Ingenting er mer slitsomt enn at du blir mast på og overvåket! Det verste er vel når de står ved siden av deg og glor på deg mens du titter.. DA klikker det for meg i allefall :overrasket:

Enig! Særlig hvis de også kommenterer alt du ser på. Om de ser at du kikker på en jakke (man trenger ikke ta i den engang, de hopper på deg med en gang de ser at blikket ditt går i den retningen), så skal de legge ut om at den jakken er sååå stilig og at de har en sånn selv og at den er så god å gå med og det er bare ikke måte på. Og sånn holder de på for hvert plagg du er så syndig å hvile ditt blikk på i mer enn to sekunder. Da går jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det irriterer meg ikke at butikkekspeditørene yter service. Dersom jeg ikke trenger hjelp, og det gjør jeg stort sett ikke, siden jeg ofte titter på egenhånd først, sier jeg bare "nei takk, jeg titter".

Det er mye verre med de som småprater bak disken/snakker i mobiltelefonen, gjør andre ting. Det er en fin ting at man føler man blir sett idet man kommer inn i butikken.

Jeg registrere at det er mange som misliker at selgere er for pågående. Er det ikke bare å si nei takk til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe fordømt irriterende MAS. Har jobbet i butikk, og har full forståelse for grunnene til at de gjør dette, men det finnes ikke mer effektiv måte å få meg til å handle et annet sted på. Som regel vet jeg akkurat hva jeg skal ha, og hvor jeg finner det. Trenger jeg hjelp, er jeg fullt i stand til å spørre om det.

Gidder ikke å forsvare meg med 'nei, jeg bare kikker' (er ikke glad i å shoppe, så det er ikke normalt for meg å gå i butikker bare for å kikke heller). Svarer gjerne bare 'nei' hvis jeg er i det humøret, har jeg en mer høflig dag, blir det heller 'neida, jeg skal si fra om jeg trenger hjelp'. Og noen ganger klarer jeg ikke dy meg, men sier at 'nei, jeg er veldig selvstendig'...

Og helt enig i at parfymeridamer er verst. Senest i går skulle jeg kjøpe en deo på Byporten. Straks jeg var inne i butikken, stilte en av dem seg opp midt i veien for meg og lurte på om hun ikke kunne hjelpe meg. Jeg fortalte at jeg visste akkurat hva jeg skulle ha, og fikk allernådigst slippe forbi. Da jeg kom bort til deodoranten, begynte en ny en med samme taktikken. Nei, jeg skal bare ha denne, sa jeg og plukket opp deodoranten. Dama ble stående midt i veien, jeg hadde en buss å rekke og var følgelig ikke spesielt tålmodig. Ja, var det alt jeg skulle ha? Ja, det var alt. Skulle jeg ikke ha NOE annet? Nei. Men hvis jeg kjøpte mer, kunne jeg få en eller annen rabatt. Skal altså bare ha denne i dag. Ja, men du kan altså få et gavekort hvis du kjøper mer skit du ikke vil ha. Javel. Kan jeg FÅ LOV til å betale i kassen der borte? Og først da fikk jeg, igjen allernådigst, slippe forbi. Og dama fortsatte pokker meg å summe rundt og prøve å lirke mens jeg sto og betalte. Noen ganger lurer jeg på om de blir hjerneskadd av å jobbe i parfymeridunstene i årevis. Skjønner at provisjon er motivasjonen, men ærlig talt: Å oppføre som en tunghørt, helsparklet og lettere tilbakestående igle er bare ikke særlig tillitvekkende!

Endret av rabagast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen butikker er verre enn andre..

Det "verste" jeg opplever er visst de skal hente et plagg til meg. Jeg er ikke så veldig interessert i å rope ut størrelsen min i hytt og pine.

Og også når de skal ha samme "problem" som deg. Jeg har ganske korte føtter, så omtrent alle bukser blir for lange.. Da møter jeg ofte disse høye, slanke ekspeditørene som bare "jaada, jeg må sy opp enhver bukse jeg også, kjempeirriterende".. Særlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...