Gå til innhold

Oldefar i himmelen...


Zafir

Anbefalte innlegg

Akk ja, er litt trist og lei meg...fikk beskjed i går at den snille, gode Bestefar er død. Jeg ble selvsagt litt ute av meg like etter beskjeden, men tok meg sammen for å forklare min datter på snart 5 år hvorfor mamma er så lei seg. "Er han i himmelen" spurte hun. "Ja, jeg tror det" sa jeg. "Men da kan han jo få ballongen som jeg mista da" sier hun kjempeglad!

Det gjorde så godt å få høre det, den tanken passer så utroooolig godt til han; han var veldig barnekjær og ga mye omtanke og gleder til både barnebarn og oldebarnet sitt.

Det er også helt utrolig hvor mye støtte man kan få fra barn i slike stunder. Vi voksne er jo så bekymra over hvordan vi skal snakke med barna om døden, men de tar det stort sett på en okei og fin måte.

Trist klem

12

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer. Det er alltid trist å miste noen man er glad i icon_frown.gif Så søtt sagt av datteren din, det med ballongen icon_smile.gif Det hjelper å ha mennesker man setter pris på og som setter pris på deg rundt seg når man er litt trist. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var trist... Men litt fint også. Det var flott det datteren din sa.

Barn er fantastiske, søte og utrolig forståelsesfulle. Barn forstår mer enn vi tror...

Jeg skal tenke på deg nå, jeg.

Klemmer fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord Pjuska, Hope, Netti og Creo hjerter_rundt.gif Men samtidig så er hun glad for at han slipper å ha det vondt lenger...grine.gif

Jeg så han noen timer etter at han reiste etter ballongene, og han så fiiin. Kjempeglad for at jeg fikk sjansen til å "snakke" litt med han og gi han en siste klem.

Takk skal dere ha iallefallhjerte.gif

Utrolig at internett kan gi så mye gleder i sorgen...

Suss og klem

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kondolerer . Barn har en utrolig måte å se ting på det er sikkert og visst vil bare fortelle deg om min lille datter pappaen hennes døde for noen år siden og hun var da fire og et halvt år . Jeg syntes det var forferdelig trist og grudde meg veldig til begravelsen fordi jeg var så redd for at hun skulle bli redd . Jeg hadde fortalt henne at pappa nå var i himmelen og når vi reiste til kirken så hun på meg og sa : Du mamma kommer pappa ned til begravelsen . ?

Jeg tror vi voksne har mye å lære av barn og deres syn på døden og livet icon_smile.gif

Hilsen Tinemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer jeg også.

Det er bare 1år siden bestefaren min døde, jeg har to søsken som er mye yngre.

Miste var fire år da, før begravelsen hadde hun fått vite at bestefar var i himmelen og passet på.

Når vi kom ut av kirken for å senke kista, lurte hun på hvorfor bestefar ikke hadde kommet for høre at de sang for han.

Ellers så syntes jeg de tok det veldig fint begge to, de bodde jo rett vede siden av, så de har alltid hatt mye kontakt med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er fine.enig.gif

Et av barna (4-5år) til en venninne var med på hele prosessen da oldemoren døde.

Besøkte henne dagen før hun døde - var med å så på den døde oldemoren den dagen hun døde (hadde plukket blomster som ble satt på nattbordet), deltok både i bisettelse og begravelse.

Barnet spurte mange spørsmål, og fikk svar.

Etter noen dager spurte hun sin mor:

"Er oldemor blitt gele nå??" Hun mente selvsagt skjelett - men gele var et mer kjent ord for henne!!

Vel, vel - dette var bare en liten historie fra meg.kys_2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg mistet min far for 7 år siden da jeg var 15. Min kusine på da 4-5 år var svært knyttet til onkelen sin. Da tante fortalte at onkel var i himmelen, pekte min kusine på den største stjernen hun så og sa at det var onkel. Det var så utrolig søtt, og dermed har jeg tatt det til meg. Jeg sitter på mørke kvelder og ser på den stjernen og snakker med faren min. Senere samme år måtte vi avlive hunden vår. Kusinen min hadde et helt ufattelig spesielt forhold til denne hunden. Da vi fortalte det sa hun "nå er --- i himmelen og passer på onkel-----" Barn kan glede i sorgen (",)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...