Gå til innhold

Aldersforskjell

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Hvor stor "skal" aldersforskjellen være mellom et par? Hvor mye eldre/yngre vil du at partneren din skal være? Hva er forskjellen på hvem i forholdet er eldst (over 5-10 år), ift kjønn?

Nevn gjerne ditt kjønn når du svarer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alderen spiller ingen stor rolle, men for meg selv har jeg alltid sett for meg en som er noen år eldre(0-5 år kanskje - min samboer er 1,5år eldre..)

Vet om mange par som har STOR aldersforskjell også.. Min tante er 9 år ELDRE enn min onkel.. men det ser ikke ut til å være noe problem:)

Ei jeg gikk på skole sammen med giftet seg for noen år siden med en som var 18 år eldre enn seg. Og det syntes jeg er litt mer rart.. nå passer de sikkert godt sammen og sånt.. men jeg tenker litt sånn : hva når hun blir 50.. da er han 68, snart 70år.. det blir litt rart i mitt hode, med tanke på interesser etc.. men det er sikkert bare fordi jeg ikke klarer å sette meg inn i det.

Men som de sier : Kjærlighet har ingen aldersgrenser..!!

Og jeg tror at dette er en ting man legger veldig lite vekt på når man finner sin utkårede..:)

Når jeg tenker meg om så burde jeg funnet en yngre...for er det ikke statistisk slik at kvinner lever lengre enn menn...hmm... vel vel.. er fornøyd men han jeg har.. så...

Endret av LilleLavendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg VIL vet jeg egentlig ikke, men kjæresten min er 11 år eldre enn meg. Jeg er jente og han er da gutt/mann.

Jeg har tenkt veldig veldig mye på dette siden han er såpass mye eldre, men har kommet frem til at jeg liker han altfor godt til å droppe han fordi han er en del eldre enn meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg alltid sett for meg en som er litt eldre enn meg, da maks 5 år. Men har vært gift med en som er 10 år eldre.

Nå som jeg har "vokst", synes jeg ikke det er noe i veien for å date en som er like gammel/par år yngre, men igjen ikke mer enn 2 år. (er en jente og 26 og hvis han er 24 er det ikke krise)

Nå er jeg sammen med en som er 13 år eldre enn meg selv. (første seriøse forhold etter skilsmissen).

Forsto ikke hva folk med stor aldersforskjell så i hverandre (begge sider) før nå som jeg har blitt med han jeg er sammen med nå. Liker altfor godt og vil ikke dumpe ham for stor aldersforskjell. Akkurat som deg Gitte. Men tenker på det at det er et faktum og vet ikke hvorfor jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med en som var 14 år eldre enn meg.

Det gikk bra i mange år, men når jeg skal inn i et nytt forhold en gang i fremtiden, vil jeg helst at det skal være med en på omtrent samme alder som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Tommelfinger-regel (sikkert fra Sex and the City :fnise: ) er halvparten av egen alder pluss åtte år...

Jeg har datet en som var 17 år eldre, og en som var 4 år yngre. Sistemann var langt modnere av de to, så det er ikke alltid alderen sier så mye. Har med bakgrunn, erfaringer, framtidsønsker, drømmer og verdier å gjøre, syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 25. Jeg klarer ikke å se for meg at jeg skal kunne være sammen med en som er mange år yngre enn meg, han må nok ihvertfall minst være 22. Den andre veien kan jeg nok klare å leve med opptil ti års aldersforskjell tenker jeg, helst ikke mer enn det. Men så kommer det såklart også an på hvor man er i livet, og hva man har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jente, og for meg er den mest optimale aldersforskjellen at gutten er ca. 3 år eldre enn meg. Det har vært gjeldende fra jeg var 17 og så på gutter på 20 til nå når jeg er 28 og er samboer med en på 31 år. Med tanke på fremtiden vil jeg si at man kan skape seg noen vanskeligheter ved å bli sammen med en som er veldig mye eldre, det ser jeg på flere rundt (mannen er 10-20 år eldre enn dama). Ei jeg vet om er ca. 60 mens mannen er 80, hun har en "kjæreste" på samme alder som også er gift, som alle vet om, mannen inkludert... Mannen er visst ikke så spennende lenger, nå som han hører dårlig og har dårlig hukommelse... Ellers får folk gjøre som de vil. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit med aldresforskjell, så legne det er umulig at den ene parten er gammel nok til å være den andre partens forelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne, 36
Hvor stor "skal" aldersforskjellen være mellom et par? Hvor mye eldre/yngre vil du at partneren din skal være? Hva er forskjellen på hvem i forholdet er eldst (over 5-10 år), ift kjønn?

Nevn gjerne ditt kjønn når du svarer:)

Foretrekker menn som er minst 10 år eldre enn meg selv. De må være erfarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0-5 år eldre må mannen gjerne være for min del.

Kanskje et par år yngre også.

Eldre enn fem år går nok også fin-fint om det er rett person ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 23 år og jente og har alltid sett på 3-4 år eldre som maks og helst ikke yngre, men man vet jo aldri, alle gutter er forskjellige selv om de er like gamle. For øyeblikket liker jeg en som er 5 år eldre så jeg bryter egentlig min egen "regel". Men samtidig merker jeg også at han er mye eldre enn de andre jeg har likt før, blir liksom et nytt nivå å strekke seg etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 12 år. Jeg er 20, han er 32. Tror ikke jeg kunne funnet meg til ro med en rundt samme alder som meg. Har i hvertfall ikke møtt noen enda jeg ikke ser på som modne nok i den alderen. Men det er vel relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alder bryr jeg meg ikke om i det hele tatt, hverken på venner eller kjærester. Jeg har ikke slike overfladiske kriterier til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig har ikke alder så mye si, finner to personer hverandre og trives sammen så er det greit. Men jeg synes de skal tenke gjennom hva de gjør, for er alderen mer enn feks 10-20år så er det mye, de er i forskjellige faser av livet og når de blir pensjonister, dør kanskje en av de i "rett alder" og den andre blir fort aleine i en pensjonstid som skal være fint sammen, nyte livet sammen.

Og ei jente/gutt som er rundt/under 20år vet kanskje ikke allltid konsekvensene, en kjekk/søt gutt/jente der og da, men aldersforskjellen kan fort skape store konsekvenser, noe en som er 20år ikke klarer helt å se for seg, trur jeg i de aller fleste tilfeller.

Nok om det generelle tankene jeg har.

For min del kan jeg "akseptere" ei på +/- 5år, mer enn det blir for mye trur jeg. Etter det jeg har lest er vel egentlig det "ideelle" at jenta er 2-3år yngre, sikkert fint. Men i forhold til at jenter lever lengre burde hu være 3-5år eldre enn meg da, så vi får hele pensjonsalderen sammen.

Men jeg vil helst finne ei som er noe yngre enn meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg mer interessert i hva som skjer mellom nå og pensjonsalderen enn i selve pensjonsalderen. Om man får tilbringe 10-20 år sammen med en person, og det er gjensidig kjærlighet inne i bildet er man heldig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjæresten min har fridd, og vi gifter oss vinteren om et år! :)

Mellom oss et det 15år på papiret, men ikke i realiteten. Vi har truffet hverandre på midten, og har det veldig bra sammen!

Med på lasset har jeg fått 3-stebarn, og eldste gutten er faktisk nærmere meg i alder enn pappa`n sin! (10års forskjell) Hehe, vi fleiper mye om dette..

Hadde aldri i verden sett for meg at jeg skulle falle for en "så gammel" mann. Likevel skjedde dette, og alt jeg har fått i tillegg til han har beriket livet mitt noe sinnsykt! Jeg kan i dag ikke se for meg noe som helst annet. Vi har snakket en del om denne forskjellen, og hva det vil ha å si på et senere tidspunkt. Selvfølgelig blir forskjellen sikkert bare større og større, men med gjensidig respekt og ekte kjærlighet gleder vi oss til å få livet sammen!

En del kommentarer har vi begge måtte svelge. Kompisene hans synes vel kanskje det er mere kult med ei så ung ei, enn hva mine gjør med en så gammel mann. Det driter vi i, og går stolte hånd i hånd! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg har vært gift med en som er 7 år eldre, og det gikk galt. Ikke pga aldersforskjell som sådann, men jeg var nok for ung da vi ble sammen. Mange flere grunner til brudd også, selvsagt.

I ettertid har jeg kun vært sammen med menn som er ca 5 år yngre, og nå har jeg jammen funnet en potensiell kjæreste som er 5 år yngre igjen. Jeg liker dem litt yngre enn meg, er 40 selv, og syns de som er 45 eller mer, er for gubbete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei jente på 18, og han er 11 år eldre enn meg. Familie og venner reagerte litt på aldersforskjellen til de selv ble kjent med han, nå går det kjempegreit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...