Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Jeg holder på med masteroppgave! Det som kjennetegner meg er visstnok at jeg ikke er så flink til å skrive! Jeg har vel hørt det før, men har forsøkt å gjøre det bedre men tydeligvis uten noe hell! Nå holder jeg på med absluttende masteroppgave og er vel svært lite jeg kan gjøre for å bedre dette med skriveteknikken. Min veileder sa at oppgaven og pensum er knall 100%, men at skriveteknikken min ikke er det beste. Jeg trenger mer skrivetrening. Men jeg kan jo ikke gjøre noe med det nå, midt i oppgaven. hvordan i all verden kan jeg bedre dette og hva betyr det egentlig? Jeg prøver å skrive så presist og konkret som jeg klarer uten å vikle det frem og tilbkake, men tudeligvis ikke bra.. Noen gode råd?? Vil jo ikke få en dårlig karakter når pensum og drøftelsen er god men selve skrivingen dårlig:(
Suzy Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 Du kjenner ingen du kan få til å hjelpe deg da? Coache deg i skriveteknikk og gi deg tips undervegs? Hvis ikke, så tro jeg at jeg ville lest mer aviser, rett og slett, og forsøkt å trekke noe ut av deres skriveteknikk. Journalister skriver ofte lesevennlig og lettfattelig.
Gjest Wind Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 Få noen som er flink med språk til å lese over ting du skriver, og som du er usikker på språket i. Be dem si hvordan de ville formulert det. Les mye i aviser, bøker, osv., det er utrolig hvor mye man kan plukke opp. Prøv å skriv ting så "enkelt" som mulig, som om du forklarer noe muntlig. Les over det du skriver. Prøv å omformulere lange setninger og dele dem opp.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 Kortere setninger. Unngå unødvendige gjentakelser. Prøv å variere ordbruken: I stedet for å bruke det samme ordet tre ganger på en side, let etter synonymer. Les teksten høyt og legg merke til om det flyter og er lett å forstå. Pass på at subjekt/objekt samsvarer, altså at det alltid kommer helt klart frem hva du refererer til. Prøv å få taket på den akademiske skrivemåten ved å kopiere noe av pensumlitteraturen du helt sikkert har lest. Få noen du stoler på til å lese igjennom og gi deg ærlig og konstruktiv tilbakemelding. Vær trygg på grammatikk-reglene som og/å, ennå/enda osv. Sjekk om avsnittene i teksten kommer i en naturlig rekkefølge. Ellers er det vel bare øving som må til.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. september 2008 #5 Skrevet 23. september 2008 Takk for gode råd Dårlig med øvelse nå når jeg står midt oppi det. MEN jeg leser avsier og mye pensum, tror bare feilen ligger i det at jeg ikke klarer å dra ut dette med teknikken. Jeg går kontstant gjennom å prøver å se om jeg forstår hva jeg selv forklarer, prøver å late som jeg forklarer for en som ikke har peiling. Ser om jeg gjentar meg selv, sjekker skrivefeil og lange setninger gjøres om til korte. Dette hadde jeg jobbet intenst med, men allikevel klarte veileder å finne denne svakheten min
tingeling Skrevet 23. september 2008 #6 Skrevet 23. september 2008 Jeg ville spurt veilederen konkret om hva som trenger å forbedres. Det kan jo hende at det ikke er så ille, men at veiederen ønsker å dytte deg det siste lille skrittet. Hvis noen andre skal lese igjennom for å gi råd så bør det være en som kjenner til den akademiske skrivemåten som kreves.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #7 Skrevet 23. september 2008 Jeg hadde samme problem med min Master ved Handelshøyskolen. Jeg hadde alltid meget god refleksjonsevne og scorte alltid høyt på logikk og argumentasjon - men på skrivingen scorte jeg skikkelig dårlig. Da jeg studerte ved universitetet bemerket de at de syntes jeg skrev alt for uakademisk og ved Handleshøyskolen sa de jeg skrev uakademisk og snirklete. Muntlig er det ingen tvil om at jeg kan mine saker. Synd at formen skal trekke.
Gjest Gjest1 Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Synd at formen skal trekke. Form er hygienefaktor. Når formen er god så er det ingen som levner det en tanke, men når formen er totalt fraværende så gjør man ikke annet enn å henge seg opp i hvor dårlig språket er. Selv synes jeg det er helt greit at det skal trekkes for fraværende form, for det hjelper jo ikke om du skriver de glupeste ting dersom ingen greier å tyde innholdet og meningen i det du har "skrevet".
Gjest antigartner Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 I tillegg til tidligere råd: Les andre masteroppgaver innen samme fagfelt. Helst ganske mange. Be gjerne veilederen din om råd i forhold til lesverdige oppgaver med hensyn på form.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå