Gå til innhold

Kjøre opp - hvor lang tid?


krisfo

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri øvelseskjørt før i hele mitt liv da jeg begynte å ta kjøretimer med lærer. Begynte i April. Lappen fikk jeg i september, men jeg hadde ofte ikke mer enn en time i uka, og så hadde læreren ferie midt oppi det hele.

Jeg brukte rett under ca 18500 på lappen. Ikke så ille synes jeg. Men hvis du bare går og venter på å få ta kjøretimer anbefaler jeg å lese masse på teori. Du kan jo ta teoriprøven før bursdagen din kanskje, for den er jo ikke så dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg øvelseskjørte litt fra 14-16, og ofte fra 16-18. Så tok jeg lappen på to mnd. Mest fordi det var veldig fult der jeg kjørte.

Hvem i all verden var det som øvelseskjørte med deg fra du var 14-16? Det er faktisk ikke lov ..

Alle kjøreskoler anbefaler elevene å kjøre mest mulig hjemme. Ta trafikalt grunnkurs og noen veiledningstimer - så mengdetrening på hjemmefronten. Sønnene mine har øvelseskjørt omtrent hver dag fra de var 16 år, rundt i byen og på langkjøring. Vi har latt dem trene seg på mørkekjøring og landeveiskjøring også slik at de får mest mulig erfaring i bilkjøring. Hvis du ikke har mulighet til å øvelseskjøre mye så anbefales det å ta tett og intensiv kjøreopplæring med kjørelærer .. Det blir fort veldig dyrt hvis man kun tar 1 time i uken eller hver 14. dag uten å kjøre på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Hvem i all verden var det som øvelseskjørte med deg fra du var 14-16? Det er faktisk ikke lov ..

Det kan faktisk være en mulighet for at hun ikke bodde her i Norge eller?

Og om hun bodde her, så vet de helt sikkert at det egentlig ikke er lov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien kan man ta fra det er et halvt år til du fyller 18! Greit å ha den unnagjort tidlig!

Kanskje jeg skal begynne og lese litt da, så jeg kan bli ferdig med den fortest mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i all verden var det som øvelseskjørte med deg fra du var 14-16? Det er faktisk ikke lov ..

Alle kjøreskoler anbefaler elevene å kjøre mest mulig hjemme. Ta trafikalt grunnkurs og noen veiledningstimer - så mengdetrening på hjemmefronten. Sønnene mine har øvelseskjørt omtrent hver dag fra de var 16 år, rundt i byen og på langkjøring. Vi har latt dem trene seg på mørkekjøring og landeveiskjøring også slik at de får mest mulig erfaring i bilkjøring. Hvis du ikke har mulighet til å øvelseskjøre mye så anbefales det å ta tett og intensiv kjøreopplæring med kjørelærer .. Det blir fort veldig dyrt hvis man kun tar 1 time i uken eller hver 14. dag uten å kjøre på egenhånd.

Jeg skal prøve og få øvelseskjørt litt, men det blir nokk ikke veldig mye! Så jeg må prøve og finne meg en kjøreskole det ikke er så veldig fullt på da ! Slik at jeg kan ta timene ganske ofte. Jeg bor i en storby, men det er massevis av kjøreskoler her, så skal undersøke litt rundt :)

Man må være over 16 år og ha traffikat grunnskurs for og få øvelseskjøre, samtidig må den du kjører med være over 25 eller hatt sertfikat i et visst altall år. Så det og kjøre fra 14-16 er nokk ikke lov nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri øvelseskjørt før i hele mitt liv da jeg begynte å ta kjøretimer med lærer. Begynte i April. Lappen fikk jeg i september, men jeg hadde ofte ikke mer enn en time i uka, og så hadde læreren ferie midt oppi det hele.

Jeg brukte rett under ca 18500 på lappen. Ikke så ille synes jeg. Men hvis du bare går og venter på å få ta kjøretimer anbefaler jeg å lese masse på teori. Du kan jo ta teoriprøven før bursdagen din kanskje, for den er jo ikke så dyr :)

Det var ikke verst pris nei! Men det kommer jo kanskje litt på hvor man bor og slike ting ogsåå :)

Men da er det hvertfall ikke veldig kjipt og starte og ta kjøretimer uten mye øvelseskjøring :) bor du i en storby?

Ja, skal begynne og skaffe meg bøker snart jeg nå! Hadde vært greit og kunne lest litt og samidig ikke stresse med det :) hvor får man tak i de bøkene, på kjøreskolene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka får du kjøpt på f.eks norli, ark eller andre bokbutikker.

Jeg hadde trodd det skulle bli MYE dyrere selv også. Jeg hadde scooterlappen fra før av da, så det meste av trafikkregler og slik satt godt i fra før, men det gjorde det egentlig bare enklere å ta teorien. Jeg tok derfor ikke teorikurs, men må ikke du ta heller hvis du ikke føler at du har bruk for det.

Jeg satte inn 15.000 på kjøreskolens konto før jeg begynte å kjøre, og så fikk jeg beskjed om når de var brukt opp. Syntes det var en grei måte å gjøre det på, siden pengene jeg skulle bruke på lappen var på sparekonto, og jeg ikke orka å drive å betale regninger på 3-5000 fra denne kontoen som hadde begrenset med uttak per år .

Innlegg endret. reglene

pasha mod

Endret av Pasha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka får du kjøpt på f.eks norli, ark eller andre bokbutikker.Jeg hadde trodd det skulle bli MYE dyrere selv også. Jeg hadde scooterlappen fra før av da, så det meste av trafikkregler og slik satt godt i fra før, men det gjorde det egentlig bare enklere å ta teorien. Jeg tok derfor ikke teorikurs, men må ikke du ta heller hvis du ikke føler at du har bruk for det.

Jeg satte inn 15.000 på kjøreskolens konto før jeg begynte å kjøre, og så fikk jeg beskjed om når de var brukt opp. Syntes det var en grei måte å gjøre det på, siden pengene jeg skulle bruke på lappen var på sparekonto, og jeg ikke orka å drive å betale regninger på 3-5000 fra denne kontoen som hadde begrenset med uttak per år .

Jeg bor i Trondheim, :)

Husker du hvilken kjøreskole du var på da? så kan jeg sammenligne litt i riser, og se om det er stor forskjell her og der du tok det :)

Jeg har ikke så veldig mye peilig på trafikkregler, men litt. + Pluss jeg har mange venner som kjører scooter, og har jo god tid til og lære meg ting :) Så vil prøve på egenhånd med hjelp av andr først.

Det var jo kjempelurt. Jeg har også de pengene på sparekonto, så det der hørtes jo ut som en super løsning :)

Endret av Pasha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...