Gå til innhold

Hva skjer om man spiser for lite?

Fremhevede innlegg

Skrevet

''Med andre ord har så og si alle mennesker kaloriforbuk over BMR, men det totale kaloriforbuket avhenger av både BMR og aktivitetsnivå.''

Der er vi enige! Det er jo ingen som forbrenner mindre enn 1500 kcal på en dag, det er derfor nedre ''grensen'' er 1500 kcal. Du sier det jo selv, hvordan mener folk de kan gå OPP av å ligge på 1500 kcal da?? Men du har nok misforståttt litt av poenget (uten å være ufin, og er ikke meningen å være det) Du har snakket om BMR, jeg snakker om det totale kaloriforbruket.

BMR'en og aktivitetsforbrenning må legges sammen for å få en ''nedre grense'' per dag og denne kan UMULIG være under 1500kcal. (som sagt hvis du ikke ligger stille hele dagen og alldri har hly puls engang) Det er alt jeg sier. Jeg sier ikke at det ikke er noen som har BMR under 1500 for det vet jeg det er. Men det er totalt urealistisk å BARE se på BMR når man skal slanke seg. Dessuten er det som sagt ikke sunt.

Jeg har dette i lærebøkene mine og du må gjerne låne de, men hun har ikke sånne ting på internett. Hadde hun lagt ut alt hun visste på nettet så hadde hun jo ikke hatt noen kunder :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jess, det virker som vi er enige her magica, hvis du også mener det ikke er realistisk å slanke seg bare ved å se på denne BMR'en men man må legge til aktivitetsnivå i tillegg? Jeg forstod det sånn i den andre tråden at du og noen andre BARE mente BMR, men hvis jeg har misforstått så beklager jeg! :)

Gjest Magica de Spell
Skrevet (endret)
Du har snakket om BMR, jeg snakker om det totale kaloriforbruket.

Nå er jeg rett og slett lei av å si det om og om igjen! 1500 Kcal MINST! er tydeligvis noen som har forstått det her men mange som ikke har det... (applaus til Mea Culpa som HAR skjønt det!) og å si at 2000 Kcal er vedlikehold er tull, at det er vedlikehold for deg betyr ikke at det er det for noen andre, alle har forskjellig forbrenning. Men for å opprettholde metabolismen trengs ihvertfall 1500 Kcal!

Jeg tolker dette som BMR - det er det som forenklet er definisjonen på BMR.

Og jeg tror forøvrig jeg har mange av lærebøkene dine hjemme selv. ;)

Edit: glemte øverste sitatet.

Endret av Magica de Spell
Skrevet
Det er skremmande mange som ikkje rør seg så mykje at det driv opp metabolismen.

Dette er jeg totalt uenig med deg i. Det er vel mer sjelden at en person bare ligger i ro hele dagen og derfor har samme kaloribehov som BMR. Selv med liten aktivitet skal du kunne innta 20 % mer enn BMR uten å gå opp i vekt.

Skrevet

for å være litt kranglete må jeg også si at den aktivitetsberegneren din er litt beskjeden. Tror ikke det er mange som løper maraton som ligger på 2500kcal per dag men men...

Gjest Magica de Spell
Skrevet
jess, det virker som vi er enige her magica, hvis du også mener det ikke er realistisk å slanke seg bare ved å se på denne BMR'en men man må legge til aktivitetsnivå i tillegg? Jeg forstod det sånn i den andre tråden at du og noen andre BARE mente BMR, men hvis jeg har misforstått så beklager jeg! :)

Jeg har aldri ment at det er realistisk å slanke seg med tanke på bare BMR. Man må se på totalpakken. Men det er viktig at folk vet hva BMR er for noe, mange blander det med totalt energiforfruk ila en dag. :)

Skrevet

litt nysgjerrig..: Mener du at man skal regne ut BMR'en sin og aktivitetsforbuket, for SÅ å legge seg under dette antallet kalorier når man skal slanke seg?

Er det ikke da lettere å bruke den ''vanlige'' metoden ved å bare regne sammen det man spiser per dag for så å legge seg litt under dette? Det virker mer nøyaktig for mitt hodet ihvertfall. Det tar hensyn til din peronlige kropp, det vil jeg ikke helt si disse kalkolatorene gjør...

Gjest Magica de Spell
Skrevet
for å være litt kranglete må jeg også si at den aktivitetsberegneren din er litt beskjeden. Tror ikke det er mange som løper maraton som ligger på 2500kcal per dag men men...

Det kan jeg være enig i. Bjørn Dæhlie hadde f.eks et kaloriinntak på rundt 10 000 kcal om dagen.

Skrevet

hehe, ja, det var det jeg trodde du gjorde :lol:

Skrevet

smud! Da er vi enige da=) hehe

Skrevet

enig med deg gjest! :)

Magica: Har du gått på AFPT? Bøkene er laget til skolen og selges ikke noe sted. Men hvis du er int. kan du som sakt låne de=)

Gjest Magica de Spell
Skrevet
litt nysgjerrig..: Mener du at man skal regne ut BMR'en sin og aktivitetsforbuket, for SÅ å legge seg under dette antallet kalorier når man skal slanke seg?

Er det ikke da lettere å bruke den ''vanlige'' metoden ved å bare regne sammen det man spiser per dag for så å legge seg litt under dette? Det virker mer nøyaktig for mitt hodet ihvertfall. Det tar hensyn til din peronlige kropp, det vil jeg ikke helt si disse kalkolatorene gjør...

I teorien, ja. Men hverken trening, kosthold eller medisin er eksakte vitenskaper. Og BMR tar ikke hensyn til kroppssammensetning (som jeg nevnte i den andre tråden, går litt i surr her), altså hvor mye fett man har ifht muskler. Så det er et estimat.

Har man i betraktningen med nøyaktig kroppssammensetning, så synes jeg at BMR+AMR gir det et mer nøyaktig svar på energiforbruket. BMR-beregningene/formlene (som kalkulatorene på nett er basert på) er fremkommet ved forskning, så ja jeg har tro på at det er mer rett, men igjen - så fremt man tar med kroppssammensetningen, f.eks med formelen utviklet av Katch-McArdle:

BMR = 370 + (21,6 x LBM), der LBM kropssvekt minus vekten av fett på kroppen.

Det er selvfølgelig fullt mulig å beregne på den måten du gjør, og det passer for de fleste. Men min mening er at om jeg skulle funnet ut mer nøyaktig hva jeg trenger for å gå ned i vekt på en riktig måte, ville jeg heller satset på å estimere det ut fra det jeg har nevnt overfor. Jeg liker å ha ting tallfestet. :)

Gjest Magica de Spell
Skrevet
enig med deg gjest! :)

Magica: Har du gått på AFPT? Bøkene er laget til skolen og selges ikke noe sted. Men hvis du er int. kan du som sakt låne de=)

Nei, jeg har ikke det. Og jeg innrømmer jeg slengte den påstanden litt ut, for jeg har ganske så mye litteratur om dette hjemme, blant annet det som benyttes (eller iallefall ble benyttet før, kan ikke med sikkerhet si at pensumlitteraturen er nøyaktig den samme lenger) på PT-kursene på NIH.

Skrevet

ja, okay... man kommer vel frem til nesten det samme tallet slikevel kansje :)

Gjest Magica de Spell
Skrevet
ja, okay... man kommer vel frem til nesten det samme tallet slikevel kansje :)

Det kan hende, men det må jeg i så fall regne på. ;)

Skrevet

høres greit ut når du forklarer det sånn. Tenkte mer på å legge sammen BMR og gange med ett tall ut i fra den ktivitetsskalaen, jeg... Det tror jeg ikke jeg ville gått for nemmlig :tommelsmil:

Skrevet
Dette er jeg totalt uenig med deg i. Det er vel mer sjelden at en person bare ligger i ro hele dagen og derfor har samme kaloribehov som BMR. Selv med liten aktivitet skal du kunne innta 20 % mer enn BMR uten å gå opp i vekt.

Sjølvsagt, og det var det eg meinte. Men når eg meiner at det ikkje driv opp forbrenninga stort, så tek eg 20% med i rekninga som "ikkje stort". Eg ser at det var litt upresist, ja, men for meg så er 20% over basalforbrenninga under 300kcal, og eg meiner fortsatt at det er ganske lite...

Hovudpoenget mitt er at det er veldig individuelt kor mykje ein brukar, og er ein lite aktiv er forbruket ofte overraskande lite - det er då ein høyrer dei som seier "eg et jo ikkje mykje, men likevel går eg ikkje ned"... Ved slanking må ein under det ein brukar, og det kan bli ganske lite...

Skrevet
Hei alle dere der ute :)

Jeg er 18 år og har alltid vært veldig tynn, trente håndball 3-5 ganger uken.

Etter at jeg sluttet på håndball for ca 2 år siden har vekten bare gått oppover, og fettet har begynt å legge seg både på magen, hoftene og lårene.

Mye av dette skyldes nok at jeg spiser veldig mye godteri, kaker og snacks.

Jeg ønsker å gå ned i vekt igjen, og trener nå 2-3 ganger i uka og prøver å holde meg til sunn mat.

I dag har jeg spist 5 knekkebrød og to skåler suppe, dette kommer på ca 500 kcal, i tillegg til at jeg forbrant rundt 250 kcal på tredemøllen i ettermiddag.

Spørsmålet er; har jeg fått i meg for få kcal? Jeg spiser jo masse protein gjennom knekkebrød og tar kosttilskudd for å få i meg vitaminer og mineraler. I tillegg drikker jeg minst 2 liter vann om dagen. Går det bra å spise så lite hvis jeg føler meg mett?

Håper noen kan gi meg litt info rundt dette :)

Hilsen en som vil miste litt fett men ikke ødelegge kroppen :)

Hei.

Jeg kan ikke gi noen faglige svar eller begrunnelser, men snakker fra egen erfaring. hadde ogs[ selv noe jeg ans[ som ekstra kilo. og begynte litt som deg. Og jo jeg gikk ned noen kilo, ble tynnere blekere og tverrere etter som tiden gikk. Endte opp mager og ulykkelig, og vil ironisk nok i dag pr;ve [ holde en h;yere vekt n[, enn jeg hadde da, s[ mye for det slitet. Du m[ bare slutte [ spise kaker, s[ vil det forsvinne av seg selv. spis sunt, spis mye, ellers kommer du til [ skape deg et problem selv, du alltid kan dra rundt p[. Vi dytter altfor mye brus og shit i oss. Tenk idealistisk for kroppen din. Hva i helvete skal vel den med coca-cola. Dette gjelder ikke bare deg, men alle p[ denne jorden. man kan bare handle for sin egen del, enkelt som det. Slutt [ sulte deg selv, se p[ det virkelige problemet. Hvis ikke kan du bli dratt inn i en sirkel av selvbedrag og depresjon. lykke til med deg. j22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...