Gjest Gjest_Perle_* Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Hei alle dere der ute Jeg er 18 år og har alltid vært veldig tynn, trente håndball 3-5 ganger uken. Etter at jeg sluttet på håndball for ca 2 år siden har vekten bare gått oppover, og fettet har begynt å legge seg både på magen, hoftene og lårene. Mye av dette skyldes nok at jeg spiser veldig mye godteri, kaker og snacks. Jeg ønsker å gå ned i vekt igjen, og trener nå 2-3 ganger i uka og prøver å holde meg til sunn mat. I dag har jeg spist 5 knekkebrød og to skåler suppe, dette kommer på ca 500 kcal, i tillegg til at jeg forbrant rundt 250 kcal på tredemøllen i ettermiddag. Spørsmålet er; har jeg fått i meg for få kcal? Jeg spiser jo masse protein gjennom knekkebrød og tar kosttilskudd for å få i meg vitaminer og mineraler. I tillegg drikker jeg minst 2 liter vann om dagen. Går det bra å spise så lite hvis jeg føler meg mett? Håper noen kan gi meg litt info rundt dette Hilsen en som vil miste litt fett men ikke ødelegge kroppen
Gjest Mea Culpa Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Spiser du så lite vil kroppen din sette ned forbrenning og tviholde på fettet. Hvis du så begynner å spise normalt igjen vil kroppen lagre ekstra mye fett i tilfelle ny hungersnød ... Ingen god ide altså. Du bør få i deg ca 2000 kcal om dagen, litt mindre om du prøver å slanke deg.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Masse protein i knekkebrød? Da bør du sjekke igjen!
Bekkis Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Den beste formen for å gå ned i vekt er å få i seg nok proteiner (noe du absolutt ikke gjør med bare knekkebrød) Og ett generelt variert kosthold, faste måltider og bra med mosjon. Kutte ned på karbohydrater (de er det mange av i knekkebrød;) ) Og ha ett for lavt kaloriintak over for lang tid er ikke brad for kroppen din, det setter som nevnt tidligere ned forbrenningen din og gjemmer på fettreservene. Selvfølgelig vil du gå sjapt ned ved å ha ett slikt kosthold som du har nå, men på sikt vil du ikke klare det, du vil miste prestasjonen både på trening og daglidagse gjøremål og det vil ikke minst gå utover humøret! Og hvis du ikke har noen sykelig overvekt, burde du være forsiktig med å begynne med ett slikt slankehysteri i den alderen du er i nå. Du skriver at du alltid har vært tynn, men når du sluttet med jevnelig trening gikk vekten litt opp, så kanskje nok justering for deg vil å mosjonere mer og spise vanlig. Og nå er du jo dessuten i en alder der kroppen din naturlig nok vil få mere kvinnelige former.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #5 Skrevet 23. september 2008 Mye av dette skyldes nok at jeg spiser veldig mye godteri, kaker og snacks. Når du spiser så lite vil du sannsynligvis også få et enomrt behov for godteri, kaker og snacks igjen. Det vil også tære på musklene dine når du spiser så lite og du får nok ikke særlig stram kropp.
Gjest Gjest_Perle_* Skrevet 23. september 2008 #6 Skrevet 23. september 2008 Men om jeg holder en slik diett, eller med litt flere kalorier, frem til jeg har den vekten jeg vil, og deretter veldig sakte øker på med litt flere kalorier i uken, da vil vel forbrenningen tilpasse seg og? Og hvis et knekkebrød med 40 kcal uten pålegg er for kaloririkt, hva skal jeg erstatte det med da? Det er jo bedre enn brød i alle fall. Takk for gode svar i alle fall
Gjest bente85 Skrevet 23. september 2008 #7 Skrevet 23. september 2008 Men om jeg holder en slik diett, eller med litt flere kalorier, frem til jeg har den vekten jeg vil, og deretter veldig sakte øker på med litt flere kalorier i uken, da vil vel forbrenningen tilpasse seg og? Og hvis et knekkebrød med 40 kcal uten pålegg er for kaloririkt, hva skal jeg erstatte det med da? Det er jo bedre enn brød i alle fall. Takk for gode svar i alle fall Siden du er glad i godteri, kaker og alt det søte, så bør du finne en erstatter for det. I alle fall, viktig med faste måltider, og også mellommåltider. Mellommåltider bør jo gjøre at du spiser mindre av andre ting. Drikke mye vann er også bra, du blir jo mett av det å. Siden en dame skal ha over 2000 kcal per dag, så klarer du sikkert det i tillegg til det andre. Men du må jo trene sånn at du ikke legger på deg det. Det finnes jo mange grove knekke brød du kan spise. Husmann er bra for eks. Og finnes mange pålegg også som ikke har så mye fett i seg.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #8 Skrevet 23. september 2008 Men om jeg holder en slik diett, eller med litt flere kalorier, frem til jeg har den vekten jeg vil, og deretter veldig sakte øker på med litt flere kalorier i uken, da vil vel forbrenningen tilpasse seg og? Og hvis et knekkebrød med 40 kcal uten pålegg er for kaloririkt, hva skal jeg erstatte det med da? Det er jo bedre enn brød i alle fall. Takk for gode svar i alle fall Syns du virkelig det er verdt å miste muskelmassen sin og få lavere forbrenning når du fint kan oppnå samme effekt med å spise/drikke 1000 kcal mer pr. dag? Ingen sa vel at det er for mye kalorier i et knekkebrød, men det inneholder lite proteiner som du selv sa du fikk mye av. Sannsynligvis vil du gå fort opp i vekt igjen etter denne "kuren" din.
Gjest Tigress Skrevet 23. september 2008 #9 Skrevet 23. september 2008 Du bør vel ikkje liggje på så mykje meir enn 1500kcal om dagen, 2000 er det ein brukar for å halde vedlike, vel og merke viss ein er gjennomsnittleg. Eg brukar ikkje så mykje på å halde meg vedlike, for eg er mindre enn folk flest. Sjølv om eg er aktiv brukar eg mindre enn 2000kcal om dagen. 14-1500 er vel greit trur eg, men kutt ut skitmaten og et ordentleg: tunfisk, knekkebrød, avokado, skinke, kylling, laks, etc.
Bekkis Skrevet 23. september 2008 #10 Skrevet 23. september 2008 Du bør vel ikkje liggje på så mykje meir enn 1500kcal om dagen, 2000 er det ein brukar for å halde vedlike, vel og merke viss ein er gjennomsnittleg. Det er jo helt avhengig av hvor aktiv man er også.. Mange går faktiskt ned mere av å øke kaloriintaket,, enn at mann har ett altfor lavt inntak. Man vil få ett mye bedre sluttresultat av å slanke seg jevnt, med ett jevnt inntak av riktig kost og bra med mosjon. Enn å nislanke seg og ende opp som en jojo slanker.. Hvorfor er du ute etter den sjappe løsningen? vil du ikke heller ha ett varig resultat??
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #11 Skrevet 23. september 2008 Det er umulig å si hva en person trenger i løpet av èn dag. Jeg har en basalforbrenning (det kroppen min minimalt trenger for å holde funksjoner i kroppen vedlike) på 1230 kcal., så hvis jeg ikke er så mye i aktivitet i løpet av en dag, vil jeg legge på meg med et inntak på 2000 kcal.
Gjest Tigress Skrevet 24. september 2008 #12 Skrevet 24. september 2008 Nettopp. Tatt med i rekenstykkjet at dei fleste ikkje er så aktive, så vil ein trengje litt mindre enn 2000kcal om dagen. Dei fleste har basalbruk på under 1500kcal, og så kan du liggje på rundt det. Sjølvsagt kjem det an på kor stor ein er, kor aktiv ein er etc., men ut i frå det TS seier trur eg ho sikkert kan satse på ca. 1500kcal om dagenm utan å gå i svoltemodus. Høyrte forresten på ein podcast frå "Verdt å vite", P2 trur eg, at den nyaste forskninga tyder på at ein ikkje kan øydeleggja forbrenninga si anna enn i dei periodane ein faktisk svelter, og at jojo-slanking dermed ikkje er så farleg som ein har trudd. Det gjeld sjølvsagt å venje skroget til å få meir næring igjen, år eg ut i frå.
linnmerete Skrevet 24. september 2008 #13 Skrevet 24. september 2008 Nå er jeg rett og slett lei av å si det om og om igjen! 1500 Kcal MINST! er tydeligvis noen som har forstått det her men mange som ikke har det... (applaus til Mea Culpa som HAR skjønt det!) og å si at 2000 Kcal er vedlikehold er tull, at det er vedlikehold for deg betyr ikke at det er det for noen andre, alle har forskjellig forbrenning. Men for å opprettholde metabolismen trengs ihvertfall 1500 Kcal!
linnmerete Skrevet 24. september 2008 #14 Skrevet 24. september 2008 Folk her inne må slutte å legge inn tråder om å slutte å spise osv. DET FUNKER IKKE OG ER SKADLIG! Min mening er at det ikke burde vært lov å legge ut slike tråder engang, og at folk svarer at det er helt greit å nesten ikke spise er horribelt! Spis sunt i riktige mengder og begynn å tren og hold det sånn over lengre tid for å til slutt bli ''vant'' til å leve og få det som en livsstil er det eneste som virker, og det tar ikke EN uke å slanke seg det burde alle forstå! Minimum 1500 Kcal hver dag! De som skal slanke seg her bør på det sterkeste ta kontakt med en personlig trener eller kostholdsveileder, de har peiling på hva de snakker om og kan hjelpe til på en måte som er forsvarlig for kroppen. Er ikke meningen å virke grinette men jeg har noe utdannelse i faget og blir bare litt skremt og en smule frustrert over hvor mye rart som er ute å går...
Gjest Tigress Skrevet 24. september 2008 #15 Skrevet 24. september 2008 Tja, ut i frå denne kalkulatoren må ei dame på min alder, altså dryge 30 år, veie så mykje som 77kg for å kome over 1500kcal basalforbrennning, så å seie 1500kcal minst er vel i beste fall upresist... Ellers er kalkulatoren ganske grei å fylle ut, så TS kan jo bruke den for å finne ut kor mykje ho treng for å halde grunnmotoren i gang.
linnmerete Skrevet 24. september 2008 #16 Skrevet 24. september 2008 ja, men da fåreslår jeg du bruker en kalkulator på nettet men jeg hører på det jeg har lært fra kostkoldsveiledere med doktorgrad ihvertfall...
Gjest Tigress Skrevet 24. september 2008 #17 Skrevet 24. september 2008 Eg veit ikkje om den siste der var til meg, men eg svarar likevel. Poenget må vel vere at TS prøvar å finne ut kva som passar for ho, nett fordi vi har ulik metabolisme. Det du seier om minst 1500kcal om dagen er til dømes ein kjapp veg til å gå opp i vekt for meg, noko som i hvert fall visar at det i alle fall er eitt undantak frå regelen. Det kan godt hende det stemmer betre for TS, det kan også hende det er dumt. Det er ikkje dermed sagt at kosthaldsråd om minst 1500kcal om dagen er verdelause, men dei må justerast til individet, og det er sikkert ekspertane dine samde om også. Det er viktig å ikkje ta generaliseringar for anna enn det dei er: generaliseringar. Ein kan likevel lære noko av dei.
linnmerete Skrevet 24. september 2008 #18 Skrevet 24. september 2008 Dietten må justeres fra 1500kcal og OPP i forhold til personen, den kan ikke gå ned. Det er destruktivt for kroppen! Hvis man forbrenner under 1500kcal på dett døgn kan man ikke akkurat bevege seg mye!? Ihvertfall ikke trene noe...Jeg liten tro på at noen kan gå opp i vekt av 1500 kcal ihvartall! Jeg melder meg ut av det forumet her for jeg blir bare oppgitt og irritert, snakk med en ekspert før dere gir noen råd som er farlige!!!!
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #19 Skrevet 24. september 2008 Nå er jeg rett og slett lei av å si det om og om igjen! 1500 Kcal MINST! er tydeligvis noen som har forstått det her men mange som ikke har det... (applaus til Mea Culpa som HAR skjønt det!) og å si at 2000 Kcal er vedlikehold er tull, at det er vedlikehold for deg betyr ikke at det er det for noen andre, alle har forskjellig forbrenning. Men for å opprettholde metabolismen trengs ihvertfall 1500 Kcal! 1500 kcal. for DEG kanskje, men ikke for meg. Jeg har som sagt en basalforbrenning på 1226 kcal., og ligger jeg helt i ro i løpet av èn dag, vil jeg legge på meg av 1500 kcal.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #20 Skrevet 24. september 2008 Jeg har som sagt en basalforbrenning på 1226 kcal., og ligger jeg helt i ro i løpet av èn dag, vil jeg legge på meg av 1500 kcal. Hvor mange er det som overhodet ikke beveger seg i løpet av en dag? TS er forøvrig 18 år, noe som tilsier høyere forbrenning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå