Gå til innhold

Typisk norsk mat


Pingting

Anbefalte innlegg

Jeg studerer for tiden i England, sammen med to engelske jenter, ei irsk og ei italiensk. Vi har allerede blitt gode venner, og har blitt enige om å arrangere noen kokkeleringskvelder.

Da må jeg selvfølgelig lage noe som er typisk norsk... problemet er at hjernen min stoppet fullstendig da jeg prøvde å komme på noe mat som både er typisk norsk, ikke for komplisert (altså er smalahåve ikke et alternativ), og fremdeles relativt unikt (kjøttkaker blir så likt mye annen mat, synes jeg). Også må jeg få tak i ingedriensene her borte.

Jeg setter min lit til KG's mange kloke hoder (smisk, smisk). Noen som har noen forslag til hovedrett og dessert? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får i kål er vel oppskrytt som en en typisk norsk rett? Den spises kun gjerne et par ganger i året i den enkelte familie.

Kokte poteter, kjøttkaker, hermetiserte erter, gulrøtter og surkål vil nok kunne betegnes som mer typisk norsk. Eller kanskje skinkestek, som også gjerne er den typiske søndagsmiddagen hos mange når de skal ha norsk mat.

Sviskegrøt er vel noe ingen under 80 spiser i dag, så om den er så typisk norsk kan kanskje diskuteres?

Typisk norsk dessert er på en måte verre. Mange bruker jo hermetisert fruktcocktail med krem *grøss*. Men hva med å droppe dessert og heller ha kaffe og vafler med rømme og jordbærsyltetøy eller brunost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt makrell med agurkaslat og rømme + rabarbrasuppe med krem til dessert. Litt sesongbetont, men god gammel meny.

Fersk suppe, kjøtt og sursøt saus, eller hva det heter.

Russedessert er en gammel norsk dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårikål er da typisk norsk selv om det ikke spises hele tiden? En av de få rettene som fremdeles spises i den sesongen hvor råvarene er tilgjengelige.

Jeg syns tilslørte bondepiker er godt, men det kan kanskje minne en del om typisk engelsk trifle?