Gå til innhold

Typisk norsk mat


Pingting

Anbefalte innlegg

Jeg studerer for tiden i England, sammen med to engelske jenter, ei irsk og ei italiensk. Vi har allerede blitt gode venner, og har blitt enige om å arrangere noen kokkeleringskvelder.

Da må jeg selvfølgelig lage noe som er typisk norsk... problemet er at hjernen min stoppet fullstendig da jeg prøvde å komme på noe mat som både er typisk norsk, ikke for komplisert (altså er smalahåve ikke et alternativ), og fremdeles relativt unikt (kjøttkaker blir så likt mye annen mat, synes jeg). Også må jeg få tak i ingedriensene her borte.

Jeg setter min lit til KG's mange kloke hoder (smisk, smisk). Noen som har noen forslag til hovedrett og dessert? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får i kål er vel oppskrytt som en en typisk norsk rett? Den spises kun gjerne et par ganger i året i den enkelte familie.

Kokte poteter, kjøttkaker, hermetiserte erter, gulrøtter og surkål vil nok kunne betegnes som mer typisk norsk. Eller kanskje skinkestek, som også gjerne er den typiske søndagsmiddagen hos mange når de skal ha norsk mat.

Sviskegrøt er vel noe ingen under 80 spiser i dag, så om den er så typisk norsk kan kanskje diskuteres?

Typisk norsk dessert er på en måte verre. Mange bruker jo hermetisert fruktcocktail med krem *grøss*. Men hva med å droppe dessert og heller ha kaffe og vafler med rømme og jordbærsyltetøy eller brunost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt makrell med agurkaslat og rømme + rabarbrasuppe med krem til dessert. Litt sesongbetont, men god gammel meny.

Fersk suppe, kjøtt og sursøt saus, eller hva det heter.

Russedessert er en gammel norsk dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårikål er da typisk norsk selv om det ikke spises hele tiden? En av de få rettene som fremdeles spises i den sesongen hvor råvarene er tilgjengelige.

Jeg syns tilslørte bondepiker er godt, men det kan kanskje minne en del om typisk engelsk trifle?

Vafler er en veldig god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også på får-i-kål som typisk norsk, likeså sviskegrøt.

Andre alternativ kan være kokt (eller ovnsbakt) laks med kokte poteter og agurksalat, med jordbær til dessert.

Svinestek med brun saus og surkål er typisk norsk, til dessert kan du ha rødgrøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse fine forslag!

Fårikål, ja... det skulle jeg jo ha tenkt på! :klaske: Lammekjøtt spiser de masse av her.

Ferskt kjøtt og suppe var en knallide! Rømmegrøt...hmmm...tør jeg det da? Fisk er også en god ide, men det blir jo litt likt endel internasjonal mat, da... Men det er vel greit, det er jo så godt! :)

Og vafler hadde vært en genial ide, bortsett fra at jeg ikke har vaffeljern her, hehe. Bondesnuppene kan nok funke, rødgrøt og rabarbrasuppe likeså. Riskrem har de allerede (bortsett fra at de kaller det for rispudding)... Molter vet jeg ikke om jeg får tak i, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårikål er på mange måter den beste idéen, også fordi det er så lett å lage (og perfekt akkurat nå som det er i sesong).

Kjøttkaker er heller ikke dumt, men mer komplisert, faktisk. Jeg vil da anbefale å ha rørte tyttebær til, om du får tak i det - det oppfattes gjerne som litt eksotisk (selv om det kan minne om cranberry sauce).

Og virkelig eksotisk norsk er jo reinsdyr, feks finnbiff.

Norsk fisk er på mange måter den norskeste maten, og det mange turister velger seg i Norge, men da må man spise det nettopp her, for fiskesortene varierer jo gjerne en del langs ulike kyster. Og feks makrell oppfattes som like lokal i UK og i Bretagne som i Norge, med mindre tilbehøret blir veldig spesielt (og det er det jo egentlig ikke).

Å ha med seg vaffeljern og brunost og by på en liten vaffelfest er for øvrig en sikker oppskrift på suksess som student i utlandet, selv om det ikke er noen typisk dessert for oss.

Det går jo også an å lage kake til dessert, feks Kvæfjordkake/ Verdens beste.

Ellers er forresten rabarbradesserter minst like vanlig i UK som hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapper i stedet for vafler?

Også kom jeg på en ting til, som jeg fikk presentert som god gammel norsk kost en gang. Middagspannekaker med bacon og tomatsuppe til, og gjerne litt blåbærsyltetøy. Det blir faktisk en ganske god blanding mellom søtt og salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapper i stedet for vafler?

Det har jeg prøvd selv som student i utlandet, men det har vært problematisk å finne kulturmelk (eller gode erstatninger), og da blir de ikke som de skal. Men det kommer selvsagt an på hvor man er i verden.

Dessuten likner lapper egentlig veldig på amerikanske pannekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et middagstips til, forresten, hvis du virkelig vil servere noe norsk og annerledes: Hvalbiff. :fnise:

Haha! Det hadde jo vært genialt, men nå lever jeg tross alt på studentbudjett her...

Forøvrig skal jeg jo hjem en tur i oktober, og kan ta med meg noen smågreier tilbake (brunost, tyttebær, etc. Vaffeljern blir nok litt for tungt).

Kom også på at jeg enten må lage en fiskerett, eller to retter hvorav den ene er fisk. Hun ene spiser nemlig ikke kjøtt. Og da slo det meg: ....fiskegrateng! Det er jo faktisk ganske typisk, er det ikke? Og enkelt og godt :) Eller ovnsbakt ørret...mmm... Kunne jo gjort noe morsomt med tilbehøret. Og middagspannekakene var en kjempeide - "pancake" er jo noe helt annet!

Lutefisken skal jeg holde meg unna, tror jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom også på at jeg enten må lage en fiskerett, eller to retter hvorav den ene er fisk. Hun ene spiser nemlig ikke kjøtt. Og da slo det meg: ....fiskegrateng! Det er jo faktisk ganske typisk, er det ikke? Og enkelt og godt :) Eller ovnsbakt ørret...mmm... Kunne jo gjort noe morsomt med tilbehøret. Og middagspannekakene var en kjempeide - "pancake" er jo noe helt annet!

Fiskegrateng er ikke dumt! Man har jo også "fish pie" i England, men den er ikke helt lik, med feks lokk av potetmos i stedet for brødrasp på.

Men nå fikk jeg også en ganske god fiskeidé: Fiskekaker! Eller fiskeboller i hvit saus. Hvis du kan låne en foodprocessor, er dette kjempelett å lage selv, det krever bare at du får tak i fersk hyse.

Ellers synes jeg at dampet kveite med poteter, gulrøtter, agurksalat og Sandefjordsmør er nydelig norsk mat. Men det vil muligens oppfattes som mer nøytralt og internasjonalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med bergensk fiskesuppe/tradisjonell norsk, hvit fiskesuppe? De har ikke fiskesupper av den sorten i Storbritannia (eller i resten av verden for den saks skyld). I Storbritannia er de mer vant med tomatiserte, middelhavsinspirerte fiskesupper, og supper med røkt fisk og poteter. Dessuten er bergensk fiskesuppe utrolig godt. Synes jeg, i hvertfall.

Dette er forresten hva Andreas Viestad skriver om bergensk fiskesuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskesuppe! Så lurt! (selv om fiskekaker var en god ide og, men fiskesuppe er jo mer unikt)

Kan lage Bergensk fiskesuppe med fiskeboller i... Åh, nå ble jeg sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårikål er jo temmelig likt irish stew, så jeg ville nok servert noe annet når det er en ire som skal være med på middagen. Tror utlendinger synes fårikål er kjedelig mat, det er jo bare lam og ihjelkokt kål. Hadde heller satset på en spenstig fiskesuppe, med lodderogn, rødløk og rømme til forrett og karamellpudding til dessert. Eller du kan ta den helt ut og servere rømmegrøt og spekemat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...