*Lavendel* Skrevet 8. juni 2003 #1 Del Skrevet 8. juni 2003 Nå holder jeg på å få hetta! Jeg har 3 unger som IKKE vil legge seg om kvelden. De spretter og hopper i sengene, skriker og skråler, roter og slenger leker omkring, sloss og gråter, sparker og biter, lugger og kaster ting, men å legge seg i senga og sove - NEI! får jeg til svar. Hvorfor skal vi legge oss? Vi vil ikke legge oss. Å nei mamma, du er så dum, vi skal ikke sove....osv.... De holder på til 22 - 23 om kvelden. Jeg holder på å bli gal. Jeg trenger et tips NÅ! Må legge til at to av dem deler rom (minste (2 år) og største (7 år)). HJÆÆÆÆLP!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 8. juni 2003 #2 Del Skrevet 8. juni 2003 7 åringen er stor nok til å ha en fornuftig samtale med. Spill på ansvarsfølelsen ovenfor den minste. Forklar, på dagtid, hvor lei deg du blir over at de ikke vil legge seg å sove. Fortell at den største er med på å lære den minste hvordan ting gjøres og at du blir kjempeglad når h*n går foran med et godt eksempel ovenfor 2-åringen. Jeg sliter ikke med legging, men har da hatt småttiser på liggebesøk. Det har hjulpet godt å ha en seriøs samtale med de (4 år) slik at de bedre skjønner hvorfor det ikke går an å være våken hele kvelden. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2003 #3 Del Skrevet 8. juni 2003 Kan du skille 2 og 7-åringen for en stund? Ev la den ene sovne på foreldresoverommet el.l. Slik at ikke den ene ødelegger for den andre. Forsøk å inngå avtale med barna. Hvilke virkemidler har du - liker de å bli lest for, høre på musikk på rommet, pjuske på ryggen, etc. Bare sørg for at du klarer å gjennomføre avtalene!! I ekstreme tilfeller kan det hende du blir nødt til å sitte inne hos dem. Uten annet samspill enn : "Legg deg" når en av de prøver seg på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirill Skrevet 8. juni 2003 #4 Del Skrevet 8. juni 2003 Vi har også slitt litt med det samme. Jeg tok det opp med dem (mine er 3 og 5). Forklarte at de ville bli så sliten dagen etter osv. Ivret dem også litt med hva som ville skje dagen etter. Nå er det sånn at eldsten ligger og leser litt, mens den minste sovner så å si med en gang. Det hjalp i allefall ikke å være sinna for min del. Da måtte jeg heller synge litt først, og lese litt, så var de i allefall rolig når jeg gikk fra dem. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 8. juni 2003 #5 Del Skrevet 8. juni 2003 Vi har måtte ta ungene ganske hardt akkurat der.Det er gruusomt slitsomt for foreldrene. Vi sier feks:Hvis dere ikke slutter nå,så MÅ vi slukke lyset på kjøkkenet.(kjøkkenet er rett utenfor).Det hjelper ikke ALLTID. Eller så må vi rett og slett vise sinne og gi dem skikkelig KLAR beskjed. Ta tak i dem og legge dem ned.Prøv å forklare er ikke så lett nei Men det er jo verdt et forsøk. Gå inn for å forklare eldste om dagen at hun ikke må høre på minste.At hun må ignorere henne/han.Fortell hvor stor hun er osv. SÅ kan du prøve å snakke med yngste........tviler at det hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 8. juni 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 8. juni 2003 Problemet er bare at det nytter ikke å snakke med dem, det nytter ikke å få de til å forstå at man er sliten etter en lang dag og at vi voksne trenger litt tid for oss selv. Jeg har prøvd mange ganger å sitte inne hos dem på rommet, men da sitter jeg der i 2-3 timer!!!! Da bærer det hardt med tålmodigheten dag ut og dag inn! Nytter ikke å ta fra de barne-Tv, Nugatti og slike ting, det affiserer dem rett og slett ikke. Lysslukking er nyttesløst (spesielt på denne tiden av året med dagslys døgnet rundt... ) Nå holder de på og kl er 22.30! Jeg orker snart ikke mer, sitter nede i stua og hører på at de hopper og sloss, skriker og demonterer! senga.... VRÆÆÆÆÆL!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 8. juni 2003 #7 Del Skrevet 8. juni 2003 Nytter ikke sinne heller da???????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 8. juni 2003 #8 Del Skrevet 8. juni 2003 Ikke lett det der nei, høres ut som dere er kommet inn i en vond sirkel. Kanskje det kan være en idè å innføre et belønningssystem. F.eks et stjernesystem der de får en stjerne for hver dag de legger seg uten å skape problemer. Når de har et visst antall stjerner, f.eks 5 etter hverandre får de en ting de har ønsket seg. Det kan f.eks være en tegneserie, Pokemon-kort, besøke badeland e.l. Dette vil også kunne bli en slags konkurranse mellom barna der ingen vil bråke, dermed sovner de også fortere. Hvis dette er vellykket bør barna etterhvert legge seg uten protester, de er inni en ny og bedre vane. Sikkert ikke så enkelt som det føres her , men kanskje verdt et forsøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 9. juni 2003 #9 Del Skrevet 9. juni 2003 Er de generalt ulydige / umulige også i andre situasjoner siden de tar hele kontrollen om kvelden? Dette kan ha litt å si for hvordan man skal gripe an problemet. Er det f.esk er problem med grenserellers også - så vil det være svært lurtå stramme inn på tøylene ...og kjøre et litt firkantet løp en tid ...bli enige dere imellom hvor de ulike grensene skal gå sli kat dere griper inn likt. Unger liker åvite hva de har å forholde seg til ....når de blir trygge på at dere mener det dere sier - så trenger de ikke å teste dre ut ..og jeg tror det vil bli lettere å snakke til de. Dessuten så bør det gå an å snakke med de om problemet ... går de i barnehage? da kan man dra inn personalet ...hva hadde den og den sagt om dere gjorde slik? Ofte så er de helt andre unger der nemlig - og jeg vet om foreldre som faktisk spørr ungene sine i situasjiner der de er usikre selv på hvor de skal sette grensen *ler*..og ungene se svarer at " da hadde de sagt at det er ikke lov"...... Sikkert utrolig slitsomt for dere dette !! Men mitt råd er å få orden på grensene .... Lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ragnhils ikke innlogget Skrevet 9. juni 2003 #10 Del Skrevet 9. juni 2003 Høres ut som om du trenger å snu rutinene, ja.. Du skriver at det er et problem at det er lyst på kveldene - du har vel lystette rullegardiner på barnerommene?? Sover de to minste på dagen? Det kan være riktig å kutte ut det også... Og hvis barnehagen prøver seg med "de er jo så trøtte, de må få sove", så vær streng med dem, si at det ikke er så rart når de er våkne til 11 på kvelden!! Ellers - la de to minste legge seg først, halv-åtte åtte synes jeg er riktig. Med lyset av, rullegardinen nede (liten leselampe kan gå, men ikke mer lys) og døren til soverommet lukket. Jeg bruker også selv å dimme ned lyset i gangen, slik at det ikke skinner mye inn hvis vår gutt får for seg at døra skal være åpen.. Vi har også en stille halvtime, med kosing på fanget, lesing av bøker, eller tegnefilm sammen før sengetid. Kanskje det kan hjelpe for å få barna i sovemodus? Vær streng - vær bestemt - vis at det er du som er sjefen, og ta tilbake kontrollen over kveldene dine! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 9. juni 2003 #11 Del Skrevet 9. juni 2003 La dem forstå at å være våken ikke er et alternativ. De har faktisk bare en ting å gjøre, nemlig å sove. Vis dem hvem som er sjef, men jeg tror ikke på sinne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 10. juni 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 10. juni 2003 Nytter ikke å bli sint... Nytter ikke å belønne.... fHadde lystette gardiner, men de fant jeg ødelagt under senga en kveld... Har tidligere skrevet en tråd om umulige gutter, dvs at jeg har unger som henger i gardinene hele tiden, altså svært aktive barn... Dermed er grensesetting vanskelig, det er også vanskelig å være konsekvent. dessuten har jeg prøvd masse forskjellige tiltak som ikke nytter fordi de ikke bryr seg om hverken belønning eller straff. Ingen som har "turbo"-barn som har et godt tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 10. juni 2003 #13 Del Skrevet 10. juni 2003 Jeg skrev et innlegg ang min 4 åring som var helt umulig. Jeg er skikkelig fornøyd med henne nå etter å ha snudd ting litt rundt her. Måtte bli skikkelig streng og ikke si nei en eneste gang uten at jeg virkelig holdt på det.Jeg ombestemte meg aldri.Hun MÅ nå. Og blir det rabalder så er det inn på rommet. Ingen av mine sover om dagen.Men da yngste sov om dagen og jeg merket søvnproblemer om natten så kuttet jeg det ut (sovingen om dagen). Det hjalp masse.Nå er det noen ganger de krangler litt etter sengetid.De ligger i en køyseng og roper og skriker til hverandre. Da har jeg funnet ut ting som at de hater når døren er lukket eller at lyset på kjøkkenet er av,og bruker det til å "true" dem litt. Det hjelper. Jeg forklarer at nå lukker jeg døren for jeg er sliten i hodet mitt.De har blitt mye bedre. Høres ut som du har ett par villstyringer ja.Men du må bare være streng. Jeg godtar ikke at mine er ute av sengen etter leggetid.De er det ikke heller,unntatt de gangene yngste har klatret opp i eldstes seng. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. juni 2003 #14 Del Skrevet 10. juni 2003 Det hørtes slitsomt ut, ja! Vår toåring er heller ikke så lett å legge, men på han hjelper det litt med et langt varmt bad før leggetid og en god kveldsmat med melkeprodukter. Han blir også "hyper" av sukker, så det prøver vi å kutte på; kanskje en ide' for dere og? For å snu en dårlig vane kan det også være en mulighet å få medikamenter/sovemedisin hos legen og bruke det i en periode. Det har langtids-søvnløse venninner av meg hatt god erfaring med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 10. juni 2003 #15 Del Skrevet 10. juni 2003 jeg kom på ja: Varmt bad roer dem. Lag havregrøt til kvelds,det metter som bare det. Og som Gjest nevner....sukker er noe dritt!!! Er de mye ute om dagen???Det hjelper også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå