Gjest Miley Skrevet 19. september 2008 #1 Skrevet 19. september 2008 Hvor lenge er man spedbarn? Til man er ett?
Gjest Elfrida Skrevet 19. september 2008 #2 Skrevet 19. september 2008 Jeg har det liksom for meg at når man begynner å gå, så er man ikke spebarn lenger. Mulig det fins en offisiell grense, vet ikke.
Umuriel Skrevet 19. september 2008 #3 Skrevet 19. september 2008 Jeg mener å ha lest et sted at spedbarnsperioden er fra 0-12 måneder, men jeg ser overhodet ikke på sønnen min på 10 måneder som noe spedbarn.
Nigo-san Skrevet 19. september 2008 #4 Skrevet 19. september 2008 Spedbarn er vel de første, sårbare månedene? Jeg har en datter på åtte måneder- og hun er ikke noe spedbarn. Hun er nok en baby, for hun kan ikke gå og snakke, men noe spedbarn? Niks.
Fibonacci Skrevet 19. september 2008 #5 Skrevet 19. september 2008 Barselperioden regnes vel som de første 6 ukene, men jeg vil kanskje kalle babyen spebarn fram til 3 måneder. Baby kaller jeg dem fram til de begynner å gå
FangeLiv Skrevet 19. september 2008 #6 Skrevet 19. september 2008 Men etter defininsjonen er jo spedbarn og baby det samme. Bare på henholdsvis norsk og engelsk. Så at det er en baby, men ikke et spedbarn blir litt rart. Vet ikke om det finnes en fast defininsjon, men jeg har hørt både 0-12 mndr og 0-24 mndr som spedbarnsperiode.
Gjest imli Skrevet 19. september 2008 #8 Skrevet 19. september 2008 Spebarn og baby er jo det samme... 0-12 mnd
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Wikipedia sier frem til 12 måneder. Men hvem er det egentlig som stoler på Wikipedia? Det er et brukerstyrt nettsted. Jeg eller du kan gå inn der og endre på artiklene om vi vil. Wikipedia er IKKE et sannhetsvitne.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 I følge Bokmålsordboka er man spedbarn frem til man er ett år. Baby og spedbarn er det samme.
Gjest Lilleulv Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Jeg mener å ha lest et sted at spedbarnsperioden er fra 0-12 måneder, men jeg ser overhodet ikke på sønnen min på 10 måneder som noe spedbarn. Det har vel mer med hva som faktisk er definisjonen å gjøre (fakta), enn hva hver enkelt synes? Blir litt det samme som å si: datteren min er 16 år, men jeg ser overhodet ikke på henne som en tenåring! Endret 21. oktober 2008 av Lilleulv
Gjest Elfrida Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Men hvem er det egentlig som stoler på Wikipedia? Det er et brukerstyrt nettsted. Jeg eller du kan gå inn der og endre på artiklene om vi vil. Wikipedia er IKKE et sannhetsvitne. Hvis man endrer en artikkel til noe visvas er det straks noen som kommer og fjerner det og tar tilbake siste versjon. Uansett har det vist seg at Wikipedia ofte er like bra, og mer presis enn et vanlig leksikon, både nettbaserte og papirbaserte. I tillegg har de advarsler på sider som har omstridte temaer. Jeg syns wikipedia er helt genialt, men selvsagt må man være litt bevisst når man tar info derfra. Beklager avsporing.
Gjest Katteskrall Skrevet 16. november 2008 #13 Skrevet 16. november 2008 Men hvem er det egentlig som stoler på Wikipedia? Det er et brukerstyrt nettsted. Jeg eller du kan gå inn der og endre på artiklene om vi vil. Wikipedia er IKKE et sannhetsvitne. Jeg tror ikke at man kan redigere på Wikipedia som man vil, nei. Jeg prøvde å skrive noe tull der en gang, og det ble slettet på et eller to minutter. Jeg ble også blokkert fra å redigere på Wikipedia. Blokkeringer har forskjellig tid... Noen er på noen dager, andre på 6 måneder. Men jeg synes at man kan ha forskjellige meninger om hvor leng man er spedbarn eller baby. På engelsk sier de baby, men også infant. Infant er latinsk og betyr "Kan ikke snakke".
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #14 Skrevet 16. november 2008 Det har vel mer med hva som faktisk er definisjonen å gjøre (fakta), enn hva hver enkelt synes? Blir litt det samme som å si: datteren min er 16 år, men jeg ser overhodet ikke på henne som en tenåring! Stemmer.
Gjest Katteskrall Skrevet 16. november 2008 #15 Skrevet 16. november 2008 Spedbarn er vel de første, sårbare månedene? Jeg har en datter på åtte måneder- og hun er ikke noe spedbarn. Hun er nok en baby, for hun kan ikke gå og snakke, men noe spedbarn? Niks. Spedbarn og baby er det samme
The Kitten Skrevet 16. november 2008 #16 Skrevet 16. november 2008 Hvor lenge er man spedbarn? Til man er ett? Ja, man er spedbarn til man er ett år gammelt.
Gjest Katteskrall Skrevet 16. november 2008 #17 Skrevet 16. november 2008 Hvor lenge er man spedbarn? Til man er ett? Når jeg hører ordet "spedbarn" eller "baby" tenker jeg kanskje 0 til 48 måneder (0-4 år)
-Ea- Skrevet 16. november 2008 #18 Skrevet 16. november 2008 Spedbarnsalderen er fra 0-24 mnd i følge utviklingspsykologien...
Umuriel Skrevet 16. november 2008 #19 Skrevet 16. november 2008 Det har vel mer med hva som faktisk er definisjonen å gjøre (fakta), enn hva hver enkelt synes? Blir litt det samme som å si: datteren min er 16 år, men jeg ser overhodet ikke på henne som en tenåring! :klø:
Gjest Vitenskapsmann Skrevet 13. desember 2008 #20 Skrevet 13. desember 2008 Baby er det samme som spedbarn... 0-24 måneder gammelt. Småbarn er man kanskje til man er 8 år gammel(bare tipping). MEN DA ER MAN IKKE SPEDBARN! SPEDBARN ER 0- OG 1-ÅRINGER.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå