Gå til innhold

Bør steforeldre delta

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Selvfølgelig er det kun steforeldre som bor sammen med barnet som bør ha anledning til å være med i slike samtaler! Steforeldre som ikke bor sammen med barnet kan man ikke forutsette kjenner barnet godt nok.

Det er en selvfølge at det kun er steforeldre som virkelig kjenner barna som skal være med. (selvsagt sammen med de biologiske)

Steforeldre som har stilt opp i alt for stebarna skal få bli med - ikke de som netopp har sagt hei til stebarna!

Endret av A.P.Katt
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes også det er naturlig at steforelder/steforeldre deltar. En steforelder har kanskje den nødvendige distansen til å se hva som er best for barnet. Når familievernkontoret trekkes inn, er det vel nettopp fordi de biologiske foreldrene ikke klarer å sette egne voksne hensyn til side.

Signerer denne teksten :jepp:

Skrevet

Jeg signerer neiet. Steforeldre har sitt å si selvsagt, men i meglingssammenheng får de si det gjennom den bio-partner de er involvert med.

Skrevet

Jeg tror faktisk det ofte kan være en god ide. Jeg synes ofte at det ser ut til at samarbeidet etter et brudd går ok helt til den ene parten får ny partner.

Jeg tror man ofte trenger en samtale med alle parter og en nøytral tredjepart for å legge reglene på nytt. Kanskje kan man der fastlegge hvilken rolle en stemor f.eks skal ha. Sørge for at det ikke er en konfliktlinje mellom familiene når det gjelder både konkrete ting som regler men også abstrakte ting som kommunikasjon og hvor involvert steforeldrene

Skrevet

jeg er stemor til et barn på 5, og jeg har bodd sammen med far til barnet siden h*n var 1,5 år. vi giftet oss da barnet var 4 år.fForeldrene har vært på mange mange meklingsmøter hos familiekontoret men de blir skjeldent enig fordi mor griner hver gang og vil ha far tilbake. barnet kaller meg også for mamma, har bare gjort det de siste 2 årene, begynte når barnet begynte i barnehagen. Mor missliker at jeg er med på alt som anngår barne noen dager og synes det er greit nok andre ganger. jeg har ikke lyst men tenker at jeg kanskje burde vært med på familiekontoret til mekling noen ganger jeg også siden det påvirker mitt liv veldig mye også. jeg fungerer som en mor for barnet når h*n er hos oss og deltar i barnets liv. jeg var for 2 uker siden med far på foreldremøte i barnehagen, mor kom også og hun ble helt på gråten da hun så meg. jeg var kun med fordi far ikke liker å gå alene og fordi vi skulle noe etter møte.

Jeg er litt i tvil om jeg synes steforeldre bør være med på familiekontoet eller ei, men jeg tror kanskje jeg helle litt i mot at de skal. Jeg merker at jeg har veldig mye ansvar og omsorg for mitt stebarn som jeg regner som mitt eget. Barnet liker veldig godt å være hjemme, har fast bodsted hos oss. vi har egentlig 50/50 men i praksis er det mere 56/44 for å være helt nøyaktig. Vi er to og mor er en derfor trener ikke vi å bruke henne til barnevakt, og vi får barnet en dag mer hver uke pga mors jobb... Det synes jeg er helt greit. savner barnet veldig når h*n ikke er hjemme.

Skrevet

Jeg syns ikke steforeldre har noe der og gjøre, for de kan støtte bioforeldre hjemme i stedet. Og hvem skal bestemme hvem som har og ikke har god nok kontakt med stebarna? Skal man spørre barna, eller skal man stole på at foreldrene klarer å si at min partner har ikke noe der og gjøre, siden min partner ikke er så engasjert i mine barns liv?

Min mann er ikke biologisk far til mine barn, men han er far for dem for å si det slik. Men det kunne aldri falle han inn, eller meg for den saks skyld, å ta han med til mekling med biofar. På lik linje som at konen til biofar ikke er med heller, for det er en sak mellom han og meg.

Min mann er med på foreldremøter, på avslutninger og på alt annet som angår barna, men på slike ting er han ikke med. Han sier hva han mener om saken til meg, og det syns han er helt greit.

Og skal det nå bli slik at steforeldre skal inn på banen på dette område også, så bør det være to og ikke bare den ene. Selv om den ene kanskje er mer engasjert enn den andre, så blir det urettferdig om det skals itte to stykker der som skal si i mot den andre. Da er det mre rettferdig at foreldre stiller uten partnere, og at de kan klare å ordne opps eg i mellom. Og klarer de ikke å ordne opp seg i mellom, vil jeg neppe tro at de klarer det bedre om det sitter en til som er på deres side.

Skrevet (endret)
Jeg tror en del foreldre kunne tatt et steg tilbake og ikke ta seg naer av at steforeldre ogsaa kan vaere vel saa viktige som de biologiske foreldrene. I enkelte tilfeller er det kanskje en steforelder som har hoveddelen av den daglige omsorgen, og da boer denne vedkommende ha like mye og si som de biologiske foreldrene.

Og det er faktisk barna som er saken, det handler ikke om foreldrene i det hele tatt, og de boer/skal legge fra seg sine foelelser for aa faa til en best mulig avtale for barna.

quote]

:enig:

Det vil nok ikke alltid være naturlig, men i forhold som vart lenge, hvor steforeldrene er like stor del av livet som biologiske foreldre ser jeg det som helt naturlig at de er med.. tross alt påvirker dette alles liv, og aller mest barnas liv.

Jeg mener dette også gjelder samtaler som angår barna, for ekspempel samtaler med barnehage/skole o.l. Det bidrar ikke til en god "steforeldre" situasjon dersom de holdes utenfor det som angår barna.

Men, dette forutsetter selvsagt at det er stabile steforeldre situasjoner.. jeg vil si det er annerledes dersom mor eller far har en kjæreste eller er på dating-stadiet.. i så fall ville vel ikke denne personen heller ikke være med på dette.

Min mann var gjennom dette for noen år siden, da hadde ikke vi vært sammen så lenge, så å være med på mekling var ikke så aktuelt, og vi ble også rådet slik av vår advokat. Men, det var likevel veldig vanskelig å ikke være del av dette faktisk, selv om det også hadde vært vanskelig å være der. Hadde dette skjedd i dag ville det vært helt naturlig om både jeg og stefaren var med, for nå er situasjonen helt annerledes, siden både jeg og stefaren har vært en stor del av barnets liv de siste årene.

Endret av Littlebird
Skrevet

Som stemor så forventer jeg å få være med på slike samtaler! Skulle bare mangle, avtaler rundt samvær bestemmer jo hvordan livet mitt blir! Jeg har allerede lagt opp mye etter stebarna og det minste jeg kan forlange er å få være med på møter rundt dette. Dessuten er barnas mor så sær, sur og vanskelig at jeg ikke vil la henen slippe unna med manipuleringen hun bruker overfor fagfolk. Derfor vil jeg være der for å "passe på henne", så ting blir riktig.

Skrevet
Som stemor så forventer jeg å få være med på slike samtaler! Skulle bare mangle, avtaler rundt samvær bestemmer jo hvordan livet mitt blir! Jeg har allerede lagt opp mye etter stebarna og det minste jeg kan forlange er å få være med på møter rundt dette. Dessuten er barnas mor så sær, sur og vanskelig at jeg ikke vil la henen slippe unna med manipuleringen hun bruker overfor fagfolk. Derfor vil jeg være der for å "passe på henne", så ting blir riktig.

Og hadde jeg vært mor, så hadde du måtte gå pent ut av rommet før jeg hadde laget noen avtaler i det hele tatt. Så fikk du bli så snurt du bare vil, for så lenge du ikke har adoptert barna så ahr du IKKE noe på det kontoret å gjøre. Og du skal egentlig skryte av mor som lar deg få være der. Du hadde ikke fått være der av meg, for du kan fint diskutere samværsordningen emd din mann før han går inn på det kontoret.

Så kanskje du skal slutte å snakke så nedsettende om mor, for hun er tydeligvis grei nok til å la deg være tilstede. Noe hun faktisk ikke må gjøre. Men du høres ganske kontrollerende ut, så jeg lurer egentlig på hvem av dere som er manipulerende!

Skrevet
barnet kaller meg også for mamma, har bare gjort det de siste 2 årene,

fy! det er din jobb å fortelle hva barnet skal kalle deg. ikke rart biomor er sur om du tillater dette! barnet har en mamma, og skal kalle deg noe annet.

det er ikke akkurat konfliktdemping du holder på med...

:nei:

Skrevet
Og hadde jeg vært mor, så hadde du måtte gå pent ut av rommet før jeg hadde laget noen avtaler i det hele tatt.

jaja, da blir du bare oppfattet som lite samarbeidsvillig :biggrin:

Skrevet

Som stemor ville jeg funnet det helt naturlig å være med på slike samtaler. OG arrangementer som involverer barnet.

Jeg ville gitt an lang en i hva biomor syntes om saken, jeg ville vært der for barnets skyld, ike hennes....

Som steforelder tar man på seg et enormt ansvar og man rører ved så utrolig mange ting ved den som er den andre forelderen i situasjonen.... Jeg tror det er viktig å tenke på den andre partens følelser når man sier noe, men i sine handlinger hvor man viser barnet at det er utrolig viktig tror jeg man skal sette barnet først og drite i hva den andre forelderen mener om saken.

Jeg ville vært med på meklingssaker fordi jeg ville sett situasjonen fra en annen vinkel enn begge foreldrene. Kanskje noen av konfliktene som ligger mellom foreldrene egentlig er bagateller som er lette å nøste opp i? Da ville jeg gjerne kunne bidra til at samarbeidet ville blitt bedre..

Som steforelder syns jeg det virker egoistisk og kanskje litt pysete å ikke kreve sin "stilling" i familien.... En steforelder er viktig i et barns liv..

Skrevet
jaja, da blir du bare oppfattet som lite samarbeidsvillig :biggrin:

Kunne ikke brydd meg mindre, for selv megleren har IKKE rett til å si at jeg er lite samarbeidsvillig fordi jeg nekter stemor å være tilstede på meklingsmøte. Jeg kan fint samarbeide ellers, men hadde nektet å ha en stemor tilstedet, bare fordi hun skal ta "råtta" på meg.

Og så enkelt er det, men tydeligvis har ikke denne moren noe hun skulle ha sagt,s iden stemor overkjører henne på denne måten. Klarer i alle fall ikke å se på mor som sur, tverr og manipulerende, så lenge hun lar stemor være tilstede. Vil derfor si at det er stemor som er vanskelig, og som er den som ønsker å kontrollere alle parter. Og det hadde jeg nektet å være med på, så kunne stemor blitt så snurt hun ville.

og som sagt så hadde jeg brydd meg fint lite om stemor hadde kalt meg lite samarbeidsvillig, for det er ikke henne jeg skal forholde meg til.

Skrevet (endret)
Som stemor ville jeg funnet det helt naturlig å være med på slike samtaler. OG arrangementer som involverer barnet.

Jeg ville gitt an lang en i hva biomor syntes om saken, jeg ville vært der for barnets skyld, ike hennes....

Som steforelder tar man på seg et enormt ansvar og man rører ved så utrolig mange ting ved den som er den andre forelderen i situasjonen.... Jeg tror det er viktig å tenke på den andre partens følelser når man sier noe, men i sine handlinger hvor man viser barnet at det er utrolig viktig tror jeg man skal sette barnet først og drite i hva den andre forelderen mener om saken.

Jeg ville vært med på meklingssaker fordi jeg ville sett situasjonen fra en annen vinkel enn begge foreldrene. Kanskje noen av konfliktene som ligger mellom foreldrene egentlig er bagateller som er lette å nøste opp i? Da ville jeg gjerne kunne bidra til at samarbeidet ville blitt bedre..

Som steforelder syns jeg det virker egoistisk og kanskje litt pysete å ikke kreve sin "stilling" i familien.... En steforelder er viktig i et barns liv..

Tror virkelig enkelte steforeldre at de har retten på sin side, og kan sitte og forlange på denne måten? mener du virkelig at du tror at du har rett til å være tilstede på dette møte, om mor ikke ønsker deg der?

Og det er veldig lett for deg å ta din mann sin side, og derfor ville ikke jeg hatt noen steforeldre tilstede. Selv om du tror at du ser barnets beste, så vil du støtte din mann mer enn du vil støtte hans ex.

Og så lenge du driter i hva den andre mener om saken, så vil jeg si at du ikke finnes objektiv i det hele tatt. Selv om du tror du tenker barnets beste, så gjør du det på bakgrunn av ditt forhold til barnets far. Og hvordan kan du egentlig tro at du er den som skal sitte med fasiten på hva som er barnets beste? For det er slik jeg leser ditt innlegg. Du vet best hva som er best for barnet, og da skal mor bare hoppe og drite i hva du gjør. For du er den beste til å løse konfliktene, for du er best. Yeah yeah, stakkars mødre som må forholde seg til slike steforeldre, som bare krever og krever og mener at mor bare skal akseptere dette.

Steforeldre skal være glad om de får være tilstede, men respektere det om ikke begge parter ønsker det. Og ikke slenge en masse drit om mor, når mor er så snill og lar stemor være tilstedet. Som sagt så hadde det ikke vært meg, for stemor hadde gått på hodet ut av døren om jeg mente at hun ikke hadde noe der og gjøre. Så fikk hun heller surmule til sin mann etterpå.

Et godt samarbeid er når man klarer å samarbeide med begge de biologiske foreldrene, ikke når man skal være med på meglingen for å overvåke mor og det hun sier. Men et godt samarbeid er når man respekterer den andre forelderen, og dens rolle i barnets liv. Og man respekterer ikke den andre, når man tvinger seg på et slikt møte.

Endret av Piper
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Steforeldre har ingenting i mekling å gjøre. Hva skal de der? Meklingsmøtet er for å finne en løsning som er til barnets beste og da er det ikke om å gjøre å kunne stille flest mulig som trampeklapper sin egen versjon.

Ja jeg skjønner selvsagt at steforeldre også er en del av sine stebarns hverdag. Og at de bør ha et ord med i laget når fordeling skal avgjøres. Det ordet tar de med sin partner utenfor meklingskontoret. Skal man sitte der og trumfe igjennom sitt syn som steforelder? Ville du likt det selv hvis det var deg at den annen part stilte med et taleført vesen som "vi'et" seg med gode løsninger som du var uenig i?

Hvis alle er enige og ikke har problemer med steforeldre så er det jo greit. Men biofar eller mor må faktisk få lov å ha veto i om steforeldrene skal få være med på meklingskontor eller ikke.

Skrevet

Og dessuten er steforelderen ofte bare midlertidig. De aller fleste forhold tar jo slutt.... Nei, steforeldre har ingen ting på slike møter å gjøre!

Skrevet
Og dessuten er steforelderen ofte bare midlertidig. De aller fleste forhold tar jo slutt.... Nei, steforeldre har ingen ting på slike møter å gjøre!

De er vel ikke alltid det.Noen steforeldre er gifte.

Om far har vært fraværende nesten hele tiden i barnets liv og kun sett lite til barnet og vet han ingenting om barnet.Her har stefar vært som en far for barnet og stillt opp for barnet med alt.

Så finner far ut at han vil ha mere samvær etter 10 års fravær og innkaller til meglingsmøte.

Da mener jeg at stefar til barnet bør være med men gjerne biologiske fars nye kone også.

Far er nemlig fremmed for barnet og stefar kan bidr med å fortelle litt om hva barnet liker og ikke liker.

Rett og rimlig og til det beste for barnet.

Skrevet

Hvorfor er steforeldrene midlertidig?? Hvis det er et trygt og fast forhold er det ikke noe som tilsier mer enn noe annet at steforeldre er midlertidig.

Og til gjest lenger oppe: det er opp til stemoren å si til barnet hva hun skal kalles? Hva er galt med at barnet kaller henne mamma? Barn har alltid vært vant til å ha både flere tanter og bestemødre osv.. det er ikke noe annerledes å kalle denne personen mamma, når steforeldre faktisk er en del av barnas liv. Poenget er vel ikke å konfliktdempe i forhold til moren, men å få et godt forhold til barnet. Hvis barnet er glad i stemoren og vil kalle henne mamma må barnet få lov til det. Det er barnet som er viktig. Ikke barnets biologiske mor.

Og Piper: du kan mene det du vil om hvem du vil ha der, men du må faktisk forholde deg til barna dines stemor, selv om du ikke vil det. Uansett hva du føler er denne personen viktig i barna sitt liv, og dette angår dermed deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...