Gå til innhold

Bør steforeldre delta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når foreldre er uenige og ønsker endring av eksisterende samværsavtale, med mekling på familievernkontoret - er det da naturlig at evt steforeldre er med i samtalene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på situasjonen.

Men som utgangspunkt er dette en sak mellom foreldrene. Ikke eventuelle nye partnere. Og hvis det er problemer med fordelingen- noe det gjerne er når man søker om ny mekling- så kan kanskje steforeldre skape en "to mot en"-situasjon, og være med på å helle bensin på bålet? Særlig dersom det er vonde følelser med i bildet? Jeg regner jo med at hvis det var en "her er alle enige og vi har det så bra som ny storfamilie"-situasjon, så hadde det ikke blitt en familievernkontorsak?

• Liker 1
Skrevet

Kunne aldri ramlet meg inn å delta på noe slikt. Enkelte ting er 100% mellom mor og far. Hva en backer opp sin partner med utenom mekling er noe helt annet.

Gjest ii Far til 2
Skrevet

Enig med de andre.

Meklingen foregår mellom mor og far.

Skrevet

Min mening er at dette avhenger av forholdene.

I mitt tilfelle (som skilsmissebarn) ville det vaert naturlig da jeg var ung at min stemor var med, men ikke min stefar. Dette er fordi min far og stemor samarbeidet om sitt ansvar for meg, og stemor var med paa foreldremoeter og konferansetimer sammen med mamma om ikke pappa kunne, mens stefar ikke var involvert i meg paa den maaten (og heller ikke var akseptert som omsorgsperson av hverken meg eller noen andre).

Saa dersom det i forholdene er slik at en eller flere steforeldre tar del som omsorgsperson, og har noe de 'skulle ha sagt', saa boer de ogsaa vaere med om ikke det er noen grunner til at de ikke skulle det. Om de derimot er perifere og holder seg utenfor at som har med stebarna og gjoere, saa har de heller ikke noe de skulle ha sagt. Jeg tror mange foreldre glemmer at steforeldre ogsaa kan vaere viktige i omsorgen for barna, noen ganger kan de ogsaa vaere 'viktigere' enn de biologiske foreldrene i barnas daglige liv.

Skrevet
hvorfor ikke?

Men som utgangspunkt er dette en sak mellom foreldrene. Ikke eventuelle nye partnere. Og hvis det er problemer med fordelingen- noe det gjerne er når man søker om ny mekling- så kan kanskje steforeldre skape en "to mot en"-situasjon, og være med på å helle bensin på bålet? Særlig dersom det er vonde følelser med i bildet? Jeg regner jo med at hvis det var en "her er alle enige og vi har det så bra som ny storfamilie"-situasjon, så hadde det ikke blitt en familievernkontorsak?

Jeg synes Nigo-San skrev det så bra så jeg velger å bare sitere henne.

Skrevet

Nei, og her er begrunnelsen:

Gjest Gjest_Minime_*
Skrevet

Naturlig for hvem? Barna kanskje opplever steforeldre som viktige omsorgspersoner, men det er slett ikke sikkert at mor er så happy for at stemor blander seg (eller far og stefar, seff). Og dette handler jo ikke om barna, men om de voksne, så da er det nok veldig lurt at steforeldre holder seg unna.

Skrevet

Nei jeg mener dette i utgangspunkteter en sak mellom de biologiske foreldrene!

MEN, jeg mener samtidig at dersom eks mor har vært fraværende for barnet i flere år av forskjellige årsaker - og biologisk far og stemor har hatt omsorgen de siste årene der biologisk mor har vært fraværende så mener jeg at stemor i dette tilfelle har noe hun skulle ha sagt!

Gjest stemor og mor
Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å være med på familievernkontoret sammen med min samboer, like lite som jeg kunne tenkt meg å ha med ham på mine samtaler med min eks.

Grunnen er nevnt tidligere. Men jeg vil legge til - når to parter med barn fra tidligere forhold skal få ting til å fungere så er det viktig at det snakkes om dette utenom. Vi snakker om samvær i forkant av slike samtaler slik at ikke våre respektive avtaler går på tvers av hverandres. For oss er det nemlig viktig å også ha litt barnefri så vi får tid til hverandre. Uten denne tiden hadde forholdet røket fort.

Skrevet

Men som utgangspunkt er dette en sak mellom foreldrene.

Enig i at det i utgangspunktet er en sak mellom foreldrene, og dersom omsorgen deles 50/50, synes jeg at steforeldre i regelen ikke skal involveres (med mindre den ene har et mye nærere forhold til barnet enn den andre).

Dersom det er en bostedsforelder og en samværsforelder, derimot, mener jeg at bostedsforelderens nye partner må kunne delta dersom vedkommende har etablert et så nært forhold til barnet at bostedsforelder finner dette naturlig. Om dette blir et 2 til 1 forhold, vil ikke dette frata samværsforelder muligheten for å fremføre sine argumenter. Det er tross alt en tredjepart som dømmer i saken.

Skrevet
Naturlig for hvem? Barna kanskje opplever steforeldre som viktige omsorgspersoner, men det er slett ikke sikkert at mor er så happy for at stemor blander seg (eller far og stefar, seff). Og dette handler jo ikke om barna, men om de voksne, så da er det nok veldig lurt at steforeldre holder seg unna.

Jeg tror en del foreldre kunne tatt et steg tilbake og ikke ta seg naer av at steforeldre ogsaa kan vaere vel saa viktige som de biologiske foreldrene. I enkelte tilfeller er det kanskje en steforelder som har hoveddelen av den daglige omsorgen, og da boer denne vedkommende ha like mye og si som de biologiske foreldrene.

Og det er faktisk barna som er saken, det handler ikke om foreldrene i det hele tatt, og de boer/skal legge fra seg sine foelelser for aa faa til en best mulig avtale for barna.

Som regel tror jeg ikke det er noedvendig aa ha med steforeldre, av grunner nevnt av andre, men jeg mener at i enkelte tilfeller kan det vaere naturlig at en eller begge deltar paa slike samtaler (forutsatt at alle tar det med ro og setter pris paa hverandre som omsorgspersoner for barna).

Skrevet

Signerer

Skrevet

Hvis steforeldre ikke skal få bli med på slike møter må de vel også kunne melde seg ut vedrørende andre forhold til barnet?

Det er jo mye snakk om at steforeldre også skal involvere seg i barna. De er jo også en del av hjemmet, så da synes jeg det er naturlig at de kan delta på meklingsmøter ol.

Skrevet
Hvis steforeldre ikke skal få bli med på slike møter må de vel også kunne melde seg ut vedrørende andre forhold til barnet?

Det er jo mye snakk om at steforeldre også skal involvere seg i barna. De er jo også en del av hjemmet, så da synes jeg det er naturlig at de kan delta på meklingsmøter ol.

Jeg synes også det er naturlig at steforelder/steforeldre deltar. En steforelder har kanskje den nødvendige distansen til å se hva som er best for barnet. Når familievernkontoret trekkes inn, er det vel nettopp fordi de biologiske foreldrene ikke klarer å sette egne voksne hensyn til side.

Skrevet
Jeg synes også det er naturlig at steforelder/steforeldre deltar. En steforelder har kanskje den nødvendige distansen til å se hva som er best for barnet. Når familievernkontoret trekkes inn, er det vel nettopp fordi de biologiske foreldrene ikke klarer å sette egne voksne hensyn til side.

Jeg er helt enig i dette. Jeg synes likevel at evt steforelder som ikke bor sammen med barnet, skal holdes utenfor da vedkommende ikke har opplevd situasjonen tett nok til å ha stort mer velbegrunnet mening om hva som er best for barnet enn en hvilken som helst utenforstående.

Skrevet (endret)
Nei.

Et så bastant nei, er det gjennomtenkt?

Klart at steforeldre har noe på et slikt møte å gjør DERSOM de er like innvolverte som de biologiske foreldrene!

Skulle bare mangle!

Endret av A.P.Katt
Skrevet
Jeg er helt enig i dette. Jeg synes likevel at evt steforelder som ikke bor sammen med barnet, skal holdes utenfor da vedkommende ikke har opplevd situasjonen tett nok til å ha stort mer velbegrunnet mening om hva som er best for barnet enn en hvilken som helst utenforstående.

Selvfølgelig er det kun steforeldre som bor sammen med barnet som bør ha anledning til å være med i slike samtaler! Steforeldre som ikke bor sammen med barnet kan man ikke forutsette kjenner barnet godt nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...