Gå til innhold

Lofoten - med Bodø som utgangspunkt?

Snehvit

Anbefalte innlegg

Ehm, det tør jeg ikke svare på, Snehvit. Har aldri vært på slike safarier.

Ellers kan du jo ta en titt på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Hei !

Dere bør ta Hurtigruta til Stamsund. Der finnes det overnatting på Norges fineste ungdomsherberge. Han som eier det heter Justad.

Dere må kjøre vestover mot Å, ta alle sideveiene og jeg lover dere noen naturperlser som ikke finnes på noen som helst sider på internett.

Dere må også ta en tur mot Uttakleiv. Der befinner det seg på veien en fantastisk sandstrand, kåret til Norges vakreste, med majestetiske fjell i bakgrunnen. Tar enda pusten fra meg !

Videre utover veien fra Leknes mot Svolvær må dere kjøre innom Unstad, der kommer dere over en fjelltopp til et syn man aldri, jeg gjentar aldri glemmer. Husk fotoapparat.

Dere kan også ta fra Stamsund mot Leknes å svinge til jøyre ved gravplassen i Skifjorden og kjøre mot Svolvær. Beregn god tid, her er det mange steder å stoppe !

Og ja, jeg vokste opp I Lofoten. Vil du vite mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg vokste opp I Lofoten. Vil du vite mer ?

Ja gjerne! :D Tar gladelig imot all informasjon om Lofoten du (og andre) har å komme med. Vil gjerne oppleve så mye som mulig av det som er verdt å få med seg når vi først er der oppe.

Hvor mange dager bør vi sette av til et besøk i Lofoten, og hvordan bør vi legge opp reiseruten når vi ønsker å få med oss alle perlene? Som nevnt drar vi fra Bodø, og skal også tilbake dit etterpå. Du nevnte hurtigruten til Stamsund, er dette et bedre utgangspunkt enn de andre stedene det går ferge til fra Bodø?

Stamsund er "på midten" av Lofoten, ikke sant? Hvis vi skal utforske områdene på begge sider av Stamsund, vil vi ikke da måtte kjøre samme vei to ganger for å se hele Lofoten? Ville det ikke da være mer hensiktsmessig å starte i en av endene? Jeg spør sikkert dumt nå - aner jo ikke en gang hvor store avstandene er der oppe.

Hvilke steder bør vi overnatte? Og hva med Trollfjorden - den er det ingen som har nevnt. Er den verdt å se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Neida, bo i Stamsund.

Dag 1 ; kjøre til Svolvær via Valberg. Er ikke helt sikker på de fineste områdene der ute. Men veien rundt Valberg er unik. Trang og jævlig, men vakkert.

Dag 2 ; kjøre fra Stamsund til Å i Lofoten. Sving innom Nusfjord og Fredvang. Gå en tur på stranden på Ramberg. Ligger på høyre side av veien, du kan ikke unngå å se den.

Dag 3 ; kjøre Stamsund mot Borge. Ta av mot Uttakleiv, der finner du den vakre sandstranden. Kjør tilbake til hovedveien og kjør videre og sving av til Tangstad.

Kjøp et kart, se på det og send en pm ( i fall jeg glemmer å skjekke denne tråden, skjelden innom her ), så kan jeg forklare veier og slikt om du vil og hva som er verdt å se på veien. Skal skjekke kartet og se om jeg har glemt noe. Severdigheter er merket etter veien.

Stedene jeg har nevnt er ikke så "oppdaget" av turismen, de er medt interessert i Svlværgeita og vikingmuseest, samt Å i Lofoten.

For å få plass å bo bør du ringe snarest.

Det finnes også noe som heter Ballstad rorbuer, de kan nok også ha fine plasser å bo. Dyrt, men helt sikkert verdt det.

I Nusfjord har de også camping.

Og som sagt ; send en pm dersom du har behov for mer "sakkyndig hjelp" :D Morsomt å vite så mye om det noen ønsker å vite !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Har meget fornøyde venner som leide sykler og dro på telttur i Lofoten. Man får egne broskyrer med ruter for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt å vite så mye om det noen ønsker å vite !

Jeg er kjempeglad for at dere er så hjelpsomme - informasjonen deres er veldig nyttig når vi skal planlegge turen! :D

Det er forresten ikke sikkert at vi kommer til å leie bil. Dersom vi kommer oss rundt med buss, kan sikkert det fungere greit også. Vi har jo også planer om å gå fjelltur og overnatte i telt, og da kan det være litt upraktisk med bil. Har dere forresten noen tips om hvilke områder det er fint å gå fotturer i?

Vesterålen ja, der kom du med enda flere fristelser care! :wink: Men det spørs vel om vi ikke bør holde oss bare til Lofoten denne gangen. Hvis ikke, ender det vel opp med at vi tilbringer hele sommerferien der oppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesterålen ja' date=' der kom du med enda flere fristelser care! :wink: Men det spørs vel om vi ikke bør holde oss bare til Lofoten denne gangen. Hvis ikke, ender det vel opp med at vi tilbringer hele sommerferien der oppe...[/quote']

... det ville vel ikke være det dummeste dere gjorde! Utrolig flott her oppe. I Bodø har vi midnattsol nå, og til et godt stykke ut i juli. Støtter de som mente at Mjelle og Kjerringøy er "musts" når det gjelder Bodø. Friluftsmuseet i Bodøsjøen og Norsk Luftfartsmuseum er også bra.

I Lofoten er jeg ikke så godt kjent foreløpig (så vidt vært i Svolvær og Kabelvåg), men det var utrolig koselig på de stedene jeg var! Og Vesterålen er nydelig - er best kjent på Andøya, lengst mot nord, og det er bare så utrooooooolig vakkert der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Fra Stamsund går det buss kl 8.00, kl. 11.00, kl. 13.00, kl. 16.00, kl.19.00 og kl 21 !

Omentrent som de andre stedene i Lofoten ! :lol:

Leie bil ? Ja, det anbefaler jeg på det sterkeste !

Mange av de stedene jeg nevnte, tror jeg ikke bussen går innom en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe
Du bør henvende deg til Kattastrofe hun er fra lofoten, kanskje hun har godt tips. Personlig har jeg ikke vært så mange plasser i lofoten, men et must er HENNINGSVÆR. Helt nydelig. :blunke:

Fyda, Care, tenk å røpe meg sånn :P

Siden det allerede er sagt, så kan jeg vel ramse opp noen fine attraksjoner slik at alle kan se det:

• Trollfjorden

Svolværgeita

Kulturlandskap nordland

Vikingmuseet på Borg

Smeden i Sund

Glasshytta på Vikten

Lofotkatedralen i Kabelvåg

Midnattsola (ikke Svolvær/Kabelvåg)

Keramikkverkstedet i Henningsvær

Verdens største maleri på "slipen" på Ballstad

Laukvik

Svolvær

Kabelvåg

Reine

Overnatting er generelt dyrt i lofoten, hva med å ta med seg telt?

Bussforbindelsene er helt greie, går busser til de fleste steder.

Personlig syns jeg Henningsvær er meget oppskrytt, nakent og øde. Men sikkert eksotisk for folk fra andre steder i Norge.

Ankomst til Lofoten: Via hurtigrute fra bodø til stamsund/svolvær, hurtigbåt fra narvik eller bodø til svolvær, ferge fra skutvik til svolvær, ferge fra bodø til moskenes, ferge fra melbu i vesterålen til fiskebøl nordøst i "lofoten" (tilhører vesterålen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ikke du har vært mer i Lofoten da, Care  :P

Har jeg vel :forvirra: Mange ganger.....men jeg tenkte vi skulle bringe inn litt ekspert hjelp..... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KATTAstrofe

Har ikke bodd der på fem år, så jeg er ikke så oppdatert lenger :-?

Snøhvit: Deep Sea Rafting skal visstnok være kjempebra, kanskje du kan prøve det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Og jeg regnes da ikke som eksperthjelp ? :wink:

Men det står jo bergen under deg, kanskje du kan være ekspert på bergen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankomst til Lofoten: Via hurtigrute fra bodø til stamsund/svolvær, hurtigbåt fra narvik eller bodø til svolvær, ferge fra skutvik til svolvær, ferge fra bodø til moskenes, ferge fra melbu i vesterålen til fiskebøl nordøst i "lofoten" (tilhører vesterålen).

Hvor lang tid bruker disse båtene, og omtrent hvor mye koster billettene?

Deep Sea Rafting skal visstnok være kjempebra, kanskje du kan prøve det?

Hva er egentlig det for noe - rafting i gummibåter på åpent hav eller noe slikt? Høres både spennende, kaldt og litt skummelt ut... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hurtigruten bruker 4 timer til Stamsund og 6 timer til Svolvær ca. Billetten koster mellom ca 200-240 kr alle dager untatt tirsdag. Hurtigbåt til Svolvær tar ca. 3,5 timer. Tror biletten koster mellom 250 og 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...