Gå til innhold

Lofoten - med Bodø som utgangspunkt?

Snehvit

Anbefalte innlegg

I forbindelse med et besøk hos venner i Bodø, har vi også tenkt oss en liten tur innom Lofoten. Det går vel båt over til Lofoten fra Bodø, men hvordan bør vi legge opp turen når vi først er kommet dit?

*Hvilke steder bør vi få med oss?

*Hvor lang tid bør vi sette av til et besøk her?

*Hvor bør vi overnatte?

*Hvordan er busskommunikasjonen her?

Jeg tar gladelig imot alle tips og erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du finner noe her:

http://www.lofoten-online.com/

Takk for tipset, men det ser ut til at dette er mer en informasjonsside for de som bor der. Har du vært i Lofoten selv, Redhead?

Vi lurte også litt på om det er fint å gå fjellturer her, ettersom det sikkert er flott natur i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør henvende deg til Kattastrofe hun er fra lofoten, kanskje hun har godt tips. Personlig har jeg ikke vært så mange plasser i lofoten, men et must er HENNINGSVÆR. Helt nydelig. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, care! Skal lete opp informasjon om Henningsvær med det samme, kanskje det blir overnatting her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk' date=' care! Skal lete opp informasjon om Henningsvær med det samme, kanskje det blir overnatting her. :)[/quote']

Ja, den anbefales. Men jeg tror du må skynde deg å bestille rom, hvis valget faller på henningsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vært i Lofoten selv, Redhead?

Vi lurte også litt på om det er fint å gå fjellturer her, ettersom det sikkert er flott natur i området.

Det er mange, mange år siden jeg var i Lofoten (Svolvær), så ferske tips har jeg ikke. Men jeg vet at det er vakker natur der, så dersom dere liker fjellturer så tror jeg det kan bli en fantastisk tur! Hva med en fjelltur midt på natta, kanskje dere t.o.m får sett midnattsola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en fjelltur midt på natta' date=' kanskje dere t.o.m får sett midnattsola.[/quote']

Å ja, det høres utrolig flott ut! (Jeg visste ikke en gang at det var mulig å se midnattssolen i dette området, trodde man måtte lenger nord for det.) Kanskje vi bør ta med telt oppover, så vi kan overnatte der også.

care: Kjenner du til et bra overnattingssted i Henningsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er best kjent i østlofoten. Hvis du skal reise til Henningsvær bør du ta hurtigbåt eller hurtigrute til Svolvær. Skal dere ha med bil? Hvis ikke er det kanskje en idé å leie bil. Det er grei bussforbindelse i Lofoten, men bussene går ikke særlig ofte.

Hva dere bør få med avhenger jo av hvilke interesser dere har, men Vikingemuseet på Borg, Lofotakvariet, Lofotmuseet og diverse gallerier er jo noen muligheter.

Noen fjell du evt kan bestige er Vågakallen, Tjeldbergtind eller Hoven (ligger på Gimsøy).

Ellers, ta en titt på denne siden: http://www.lofoten-tourist.no/. Der kan du nok få mange tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dere bør få med avhenger jo av hvilke interesser dere har, men Vikingemuseet på Borg, Lofotakvariet, Lofotmuseet og diverse gallerier er jo noen muligheter.

Ja, dette må du få med deg, men trodde det lå i Kabelvåg. Likte spesielt lofotakvariet, men også kunstutstillingene. Du må også gå innom Kabelvågskatedralen. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, Julienne og care! :) Skal prøve å få med oss det dere har nevnt.

Vi skal ikke ha med bil oppover (ettersom vi tar fly til Bodø), så å leie bil hadde kanskje ikke vært så dumt. Hadde egentlig tenkt å belage oss på buss, men hvis de ikke går så ofte er kanskje bil et bedre alternativ - så sant det finnes bilutleie i Lofoten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt å belage oss på buss' date=' men hvis de ikke går så ofte er kanskje bil et bedre alternativ - så sant det finnes bilutleie i Lofoten da.[/quote']

Her finner du bilutleiefirmaer i Svolvær:

Bilutleie

Lykke til og GOD TUR!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, Snehvit, så heldig du er. Håper du får en kjempeflott tur. Selv skal jeg hjem til Bodø i slutten av juli for jeg måååå få med meg midnattsola. :D

God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se der ja, det var attpåtil fire utleiefirmaer også! Tror faktisk det er ganske lurt å leie bil, for da blir vi jo friere til å ferdes akkurat hvor vi selv ønsker. Det er greit å slippe å være prisgitt bussenes ruter og avreisetider! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh' date=' Snehvit, så heldig du er. Håper du får en kjempeflott tur. Selv skal jeg hjem til Bodø i slutten av juli for jeg måååå få med meg midnattsola. :D[/quote']

Ettersom du kommer fra Bodø, har kanskje du noen gode tips også Midnattsol? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...nei ikke for Lofoten, men for Bodø kanskje. Men skal dere til venner i Bodø, så har de sikkert masse forslag også.

Kjør opp til turisthytta og se på midnattsola ut mot Landegode. (uttales Landego :wink: )

Kjør til Saltraumen og se verdens sterkeste malstrøm. Der er det også litt golfmuligheter om dere vil slå litt.

Gå tur på moloen i Bodø. Kjøp og spis reker på kaia. Det er rett ved SAS-hotellet der de pleier å ha et stort telt åpent på sommeren der det noen ganger er live musikk og masse liv. Kjempekoselig!

Dra til Mjelle. Nydelig natur og bademuligheter.

Dra til Kjerringøy og se på Kjerringøy Gamle handelssted for eksempel. http://museum.mine.nu/nordlandsmuseet/kjerringoy.htm

Havørnsafari? Spekkhoggersafari?

Mange muligheter. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Du må også gå innom Kabelvågskatedralen.

Nå er jeg pirkete, men det heter Lofotkatedralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til Mjelle. Nydelig natur og bademuligheter.

Mjelle er en perle!!

"Æ lengte ofte utover te Mjelle, når vintern kommer krypan kald og kvit..."

Prøv å få hørt Terje Nilsen sin sang om Mjelle, den er såååå fin!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå satte du meg på enda flere ideer, Midnattsol! :D Vi må nok beregne lenger tid der oppe enn vi først hadde tenkt - jammen godt at vi ikke har bestilt flybilletter enda.

De vi skal besøke i Bodø er ganske nyinnflyttede, så de kjenner nok ikke til alle perlene i området. Men en tur til Kjerringøy er i hvert fall planlagt, har hørt at det skal være nydelig der!

Spekkhoggersafari hørtes forresten veldig interessant ut. Er man omtrent garantert å få se spekkhoggere, eller hører det heller til sjeldenhetene (slik at det er letingen som er spenningsmomentet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...