Gå til innhold

Avslører brutal

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Klarte ikke å se på den videoen, men jeg leste artikkelen. Har mest lyst til å styre unna alt slikt- men har en datter som er veldig opptatt av slikt. (skal sende artikkelen til henne).

Og ps. Her spiser vi heller ikke kylling

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jakter du selv da? Kjenner en mann med disse synspunktene. Han spiser bare kjøttet han jakter på selv

Nei. Jeg jakter ikke, men det gjør mannen min og faren min. Vi er bortimot selvforsynte med kjøtt gjennom hele året.

Skrevet
Er forskjell på Industridyr/dyreindustri og kjøttindustri.

Dette stemmer faktisk. Tenk f.eks på alle historiene man har hørt om at "obs- mattilsynet har oppdaget E.coli bakterien i kjøttet her og der". De har regler som skal være humane i kjøttindustrien, egentlig.

Om man er imot både kjøttindustri og industridyr er man helt imot kjøtt og at ingen skal bruke ressursene sine der.

Det er derfor mange føler at man kan spise kjøtt og samtidig være imot industridyr. Man er imot at dyrene skal leve slik fordi man mener at det er uhumant.

Jeg er for at det skal forbedres rutiner i kjøttindustrien, strengere. Jeg er også for at industridyr skal få det bedre. Som f.eks Kyllingene som det har vært snakk om!

Men mye av kjøttproduksjon skjer i utlandet, da er jeg veldig skeptisk

Skrevet
Nei. Jeg jakter ikke, men det gjør mannen min og faren min. Vi er bortimot selvforsynte med kjøtt gjennom hele året.

Forresten, for å være litt mer presis. Vi spiser også litt lam, men helst villsau, og Håkylling en sjelden gang, samt økologisk ribbe.

Skrevet
Forresten, for å være litt mer presis. Vi spiser også litt lam, men helst villsau, og Håkylling en sjelden gang, samt økologisk ribbe.

Digger dere som jakter på kjøttet selv. Det er så bra, for dyra lever fritt... Hadde jeg ikke vært veggis, hadde jeg faktisk også gjort det

Skrevet
Hva slags kjøttindustri er du imot da?

"Hvorvidt det er naturlig og riktig og bruke alle dyr og naturressurser slik vi lyster kan vel diskuteres" Ja, Jeg synes at det godt kan disuteres.

Naturressurser: Det er naturlig fordi vi mennesker bruker ting rundt oss. Vi har i alle år brukt de ressursene vi har hatt, alt fra bålet(natur), jakt (dyr), dyrking av grønnsaker (jord) og tilogmed Toalettsetet kunne vært laget av et tre, for de som skulle ønske det. Men vi har også vitenskap og teknologi. Om vitenskapen bare har vært god mot oss er jeg egentlig ikke så sikker på. Men vi sitter her med tastaturet begge to, gjør vi ikke? Er det greit å bruke ressursene rundt oss så lenge det ikke skader andre, kanskje?

Mange gårdsbrukere får inspektører til gården sin. Evt fra Tine. De tjener stort sett veldig lite om de ikke følger reglene. Slik er hvertfall reglene. Men de som ikke orker å bruke ressursene og følge reglene og blir oppdaget- de får jo ikke solgt noe kjøtt? (I følge reglene)

Mange gårdeiere har faktisk interesse for dette her. Men så er det faktisk de som ødelegger, de som skader og driter i dyrs rettigheter og det som er regler!

Du må nesten rett og slett gå lengere enn å bare si "Jeg er i mot kjøttindustri". Er forskjell på Industridyr/dyreindustri og kjøttindustri.

Det du sier er at du er imot kjøttindstrien fordi du ikke vil støtte hvordan de behandler dyra. Kjøttindustrien har regler om at det skal skje humant. Det er jo derfor det kommer inspektører/vetrinærer og mattilsyn og alt blir oppstyr.

Er hele verden imot deg?

Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig prøver å si her.

Det er vel neppe slik at dagens ressursbruk ikke skader andre, det være seg mennesker eller dyr.

Jeg synes heller ikke kjøttproduksjon er humant, selv om det finnes noen regler. Det er godt mulig mange mener de minimumskravene som stilles er gode nok, men det synes ikke jeg. Kylling er kjøtt forøvrig, og dermed en del av kjøttindstrien.

Og den eneste måten å beskytte seg fullt og helt mot at man kjøper kjøtt fra folk som behandler dyra dårlig er å ikke kjøpe kjøtt (med mindre det er vilt).

Er hele verden mot meg? Hm, ikke hele kanskje, men det er ikke så grusomt mange som deler mitt syn på dyrs rettigheter.

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig prøver å si her.

Det er vel neppe slik at dagens ressursbruk ikke skader andre, det være seg mennesker eller dyr.

Jeg synes heller ikke kjøttproduksjon er humant, selv om det finnes noen regler. Det er godt mulig mange mener de minimumskravene som stilles er gode nok, men det synes ikke jeg. Kylling er kjøtt forøvrig, og dermed en del av kjøttindstrien.

Og den eneste måten å beskytte seg fullt og helt mot at man kjøper kjøtt fra folk som behandler dyra dårlig er å ikke kjøpe kjøtt (med mindre det er vilt).

Er hele verden mot meg? Hm, ikke hele kanskje, men det er ikke så grusomt mange som deler mitt syn på dyrs rettigheter.

Du kan jo forklare hva du mener ang ditt syn på dyrs rettigheter og vite hva man går imot. Hvis du er imot kjøtt må du finne ut hvorfor. Og det er vel det jeg forsøkte å få frem her av deg. Hva er det kjøttproduksjonen gjør galt? Vet at jeg er en smule vanskelig her, men det er jo et tema som ikke er uverdig å diskutere. Dessuten er det jo et forum. Du nevnte regler/minimumskrav som er gode nok "godt mulig". Hva da? Og hva slags regler er ikke gode nok?

Skrevet
Digger dere som jakter på kjøttet selv. Det er så bra, for dyra lever fritt... Hadde jeg ikke vært veggis, hadde jeg faktisk også gjort det

Jeg skal ta jegerprøven :laugh: Gruer meg, men blir bedre enn de andre alternativene

Gjest Gjest_Aline_*
Skrevet (endret)

Gå heller økologisk folkens:)

http://www.bortskjemtmat.no/default.aspx?I...55-25541139385b

Kjøtt

Det økologiske kjøttet utgjorde kun 0,6 prosent av totalt innveid kjøtt til slakting i 2006. Andelen økologisk kjøtt registrert hos Fagsenteret for kjøtt og andre kilder varierer fra 1,6 prosent for sau/lam og 1,1 prosent for storfe, og til kun 0,08 prosent for svin. Storfe utgjør hovedtyngden 65,5 prosent, av det økologiske slaktet for alle dyreslag (storfe, småfe og gris). Det ble innveid 915 tonn økologisk storfe til slakt i 2006.

Sitat forkortet,

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Skrevet
Du kan jo forklare hva du mener ang ditt syn på dyrs rettigheter og vite hva man går imot. Hvis du er imot kjøtt må du finne ut hvorfor. Og det er vel det jeg forsøkte å få frem her av deg. Hva er det kjøttproduksjonen gjør galt? Vet at jeg er en smule vanskelig her, men det er jo et tema som ikke er uverdig å diskutere. Dessuten er det jo et forum. Du nevnte regler/minimumskrav som er gode nok "godt mulig". Hva da? Og hva slags regler er ikke gode nok?

Jeg er overhodet ikke imot å diskutere, det har jeg jo ikke sagt, men jeg synes det du sier og hva du spør meg om er ganske uklart. Men jeg synes jo det er pussig at her i en tråd hvor du poster en slik sak og sier det er grusomt, og jeg svarer at det er derfor jeg ikke spiser kjøtt, så er det JEG som må redegjøre for mitt kosthold.

Hvorfor spiser du kjøtt, når slike ting forekommer?

Jeg vet at vi mennesker ikke trenger kjøtt for å overleve, og finner det derfor utrolig unødvendig å sette drap i system for å tilfredsstille vår kulinariske lyster.

Vi kan ta gris som eksempel på minimumskrav jeg ikke synes er bra nok (hentet fra dyrevernalliansen sine nettsider):

- i naturen avvennes grisunger gradvis frem til de er 4-6 måneder. I fangenskap avvennes de derimot helt plutselig når de tas fra moren ved fire ukers alder.

- Alle hanngrisunger blir kastrert. Kastreringen gjennomføres med lokalbedøvelse, men som regel uten langtidsvirkende smertebehandling.

- Griser som skal slaktes lever vanligvis trangt sammen i små betongbinger. En gris som veier 50-85 kg har krav på 0,65 m2 plass.

- Fôret serveres uten at grisene trenger å lete etter det, og mulighetene for å tryne er begrenset. Men grisen har likevel en sterk medfødt motivasjon for å rote etter mat. Fordi de ikke får utløp for sine naturlige adferdsbehov blir grisene frustrerte, og adferdsforstyrrelser kan oppstå.

- Norske griser er avlet til å vokse unormalt fort. I tillegg fôres de intensivt. Konsekvensen av dette og livet i betongbinge er at over halvparten får leddsykdommen osteochondrose. Dyrene kan bli halte og få problemer med å legge seg og reise seg.

Gjest Gjest_Lars_*
Skrevet
Derfor spiser jeg ikke kjøtt.

Dere som sier dere har lyst til å gjøre noe, ikke bruk pengene deres på å støtte slik lidelse.

Derfor ja? Nettopp

JA det var en fæl video. Men jeg slutter ikke å spise kjøtt.

JA jeg klarer ikke dyr som lider

JA jeg støtter en dum kjøttindustri/industridyr

Men du er jo bare ut etter å nekte,nekte og atter nekte. Mens du nekter å gå inn i selve politikken og se ting realistisk!

Bare fordi at din side av denne politikke er å være veggis, betyr ikke det at det finnes andre vinkler og ståsteder innafor dette.

Klart det er flott og fint at du er veggis, men så er det noen som jobber for andre ting innafor samme politikk. Fatter du?

Man er der man "er" best! Mitt ståsted hører mer til i f.eks Redd barna osv, men jeg skjønner godt at jeg ikke er personen som reiser ut i verden og redder barna. Jeg gjør ting her, som jeg er flinkest til også!

Skrevet (endret)

Jeg er ikke Caya, men siden vi likevel er gått ot, svarer jeg litt på det spørsmålet ts stiller. :sjenert:

Dette er sånn som jeg tenker iallefall:

Vi spiser alt av viltkjøtt med den beste samvittighet. Det går mye i elg, rådyr, hjort (når vi får det av andre - det er mye bytte blant jegere!), and, gås, rugde, ryper og duer.

Når det gjelder husdyrkjøtt, tenker jeg at lam som har gått i fjellet hele sommeren ikke er det verste å spise. Her i distriktet markedsføres lammet som Rogalam, så jeg vet at det er et lokalt dyr som blir tilbudt i butikken. Ellers spiser vi ofte villsau (pinnekjøtt) og jeg betaler med glede ekstra for lokal mat. Vanlig priorkylling spiser vi aldri. I tillegg til at den er stappfull av antibiotika, synes jeg ikke noe om kyllingproduksjon. Vi spiser imidlertid en sjelden gang Håkylling.

Oksekjøtt spiser vi sjelden, bare dersom det serveres av andre. Gris spiser vi også sjelden, og dersom vi kjøper det er det kun økologisk gris.

Jeg synes det er viktig å få frem at det går an å ha et bevisst forhold til dyrehold og samtidig spise kjøtt.

Endret av Elastica
Skrevet
Derfor ja? Nettopp

JA det var en fæl video. Men jeg slutter ikke å spise kjøtt.

JA jeg klarer ikke dyr som lider

JA jeg støtter en dum kjøttindustri/industridyr

Men du er jo bare ut etter å nekte,nekte og atter nekte. Mens du nekter å gå inn i selve politikken og se ting realistisk!

Bare fordi at din side av denne politikke er å være veggis, betyr ikke det at det finnes andre vinkler og ståsteder innafor dette.

Klart det er flott og fint at du er veggis, men så er det noen som jobber for andre ting innafor samme politikk. Fatter du?

Man er der man "er" best! Mitt ståsted hører mer til i f.eks Redd barna osv, men jeg skjønner godt at jeg ikke er personen som reiser ut i verden og redder barna. Jeg gjør ting her, som jeg er flinkest til også!

Jeg fatter ikke hva det er med mitt valg som provoserer så jævlig. Hva er det jeg nekter for? Jeg har ikke snakket om politiske mål i det hele tatt, jeg har kun gitt mine grunner til hvorfor jeg ikke ønsker å spise kjøtt, og sagt at hvis man har lyst til å gjøre noe kan man la være å betale for og spise kjøttet.

Det siste avsnittet skjønte jeg lite av.

Skrevet
Hm? Nei, jeg snakket ikke om PETA, jeg snakket om kjøttproduksjon. Som i "ikke kjøp koteletter på butikken og dermed støtt kjøttindustrien".

Hvorvidt det er naturlig og riktig og bruke alle dyr og naturressurser slik vi lyster kan vel diskuteres. Men uansett skjønner jeg ikke de som synes kjøttindustrien er grusom og at dyra ikke har det bra nok og fremdeles spiser kjøtt fra den.

Man sier jo ikke "Jeg støtter ikke platendustrien fordi de lager dårlig musikk og reglene er for dårlige, skjønner ikke hvorfor noen kan gjøre det" og forvente at noen skal tenke, bare sett ut i fra det, at "det skal jammen jeg også"!

Jeg er veggis pga at jeg er imot slakting av dyr i den grad at de står inne i båser. Melk og Kylling og. En ku som går gravid hel tiden for å gi meg melk? Tilslutt har hun vondt i bena pga den tunge vekta av å være gravid, og båsen er ikke stor nok til at hun kan bevege seg engang. Fælt. Derfor støtter ikke jeg industridyr.

Skrevet
Jeg synes det er viktig å få frem at det går an å ha et bevisst forhold til dyrehold og samtidig spise kjøtt.

Her er jeg ganske enig. For meg er det også viktig

Skrevet
Man sier jo ikke "Jeg støtter ikke platendustrien fordi de lager dårlig musikk og reglene er for dårlige, skjønner ikke hvorfor noen kan gjøre det" og forvente at noen skal tenke, bare sett ut i fra det, at "det skal jammen jeg også"!

Forskjellen ligger i at ikke all musikk er dårlig, mens all kjøttproduksjon er drap.

At man har et bevisst forhold til det man spiser og velger å spise dyr som har hatt fri utfoldelse er i mine øyne litt bedre, men det er for meg allikevel et unødvendig drap.

At alle ikke deler mitt syn om at unødvendige drap på dyr ikke er greit, er jeg fullt klar over og prøver heller ikke å tre mitt syn over hodene på folk. Jeg formidler kun mine synspunkter i meningsutvekslingen her.

Med industridyr mener du da pels, egg og melkeproduksjon? For jeg er helt enig i at det ikke er rett heller. Jeg spiser minimalt av egg og melk (kanskje blir jeg veganer en gang, hvem vet) og ville aldri funnet på å gå med pels.

Skrevet
Jeg er overhodet ikke imot å diskutere, det har jeg jo ikke sagt, men jeg synes det du sier og hva du spør meg om er ganske uklart. Men jeg synes jo det er pussig at her i en tråd hvor du poster en slik sak og sier det er grusomt, og jeg svarer at det er derfor jeg ikke spiser kjøtt, så er det JEG som må redegjøre for mitt kosthold.

Jeg fatter ikke hva det er med mitt valg som provoserer så jævlig. Hva er det jeg nekter for? Jeg har ikke snakket om politiske mål i det hele tatt, jeg har kun gitt mine grunner til hvorfor jeg ikke ønsker å spise kjøtt, og sagt at hvis man har lyst til å gjøre noe kan man la være å betale for og spise kjøttet.

Det siste avsnittet skjønte jeg lite av.

Huff, beklager at alt går i denne høyden. Jeg er ikke provosert av deg og dine valg. Jeg har ikke forsøkt å hengt deg ut med at du er veggis. Jeg er bare interessert i hvorfor du har gjort det valget, og hvorfor du er imot det, og hvorfor du er imot kjøttpolitikk.

Kjenner mange vegetarianere, både lakto og veganere. Jeg har full respekt for dine valg og dine syn på ting ang dette. Men du virker ganske "påan" istedet for "inspirerende" i forhold til å være veggis. Er ikke vandt med at noen er så aggressiv/i forsvar når man skal legge ut en sak og få frem sitt syn. Vet ikke jeg, Caya. Mulig vi snakker forbi hverandre, kanskje. Kan hende.

Skrevet (endret)
Huff, beklager at alt går i denne høyden. Jeg er ikke provosert av deg og dine valg. Jeg har ikke forsøkt å hengt deg ut med at du er veggis. Jeg er bare interessert i hvorfor du har gjort det valget, og hvorfor du er imot det, og hvorfor du er imot kjøttpolitikk.

Kjenner mange vegetarianere, både lakto og veganere. Jeg har full respekt for dine valg og dine syn på ting ang dette. Men du virker ganske "påan" istedet for "inspirerende" i forhold til å være veggis. Er ikke vandt med at noen er så aggressiv/i forsvar når man skal legge ut en sak og få frem sitt syn. Vet ikke jeg, Caya. Mulig vi snakker forbi hverandre, kanskje. Kan hende.

Trodde ikke det var noe krav å være inspirerende for å være veggis :gjeiper:

Jeg forstår ikke helt hva du mener jeg har sagt som er så aggressivt men.

Endret av Caya
Skrevet

Siden debatten har havnet her, er det like greit å fortsette.

Er det viktig å ha et bevist forhold til det man spiser?

Jeg mener ja. Ikke bare pga kosthold, men fordi man har et ansvar for dyrs lidelser når man velger å spise kjøtt. Å spise kjøtt er ikke bare å spise kjøtt (i mine øyne) men å skjønne at kjøttet kommer fra dyr, som igjen er viktig for meg å skjønne fordi dyr er et levende vesen som jeg har mye respekt for.

Dessverre behandles dyr i dyreindustrien dårlig, fordi de lever ikke etter det jeg ser som noe humant. Men dog er jeg kjempe lettet for at det finnes regler, og at mange faktisk følger de reglene!

Jeg føler at jeg støtter noe fælt når jeg spiser kjøtt som jeg ikke aner noenting om, evt pga at jeg har holdninga som er nevnt åver. Derfor spiser jeg faktisk veldig sjeldent kjøtt. Finner mye annet godt i butikken, og alt må ikke inneholde kjøtt. Så jeg er ingen kjøtteter som sitter og spiser kjøtt hver dag, og kanskje jeg ville vært en større kjøtteter hvis jeg hadde jaktet selv, har jeg funnet ut. Så jeg skal ta jegerprøven (grøss), men jeg synes det er et bedre alternativ.

Hva mener dere?

Skrevet
Trodde ikke det var noe krav å være inspirerende for å være veggis :gjeiper:

Jeg forstår ikke helt hva du mener jeg har sagt som er så aggressivt men.

Niks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...