Gå til innhold

Amal Adens bok "Se oss"


Årets gjøk

Anbefalte innlegg

Jeg ser at både Siv Jensen og Hege Storhaug bruker Amal Adens bok "Se oss" som et sannhetsbevis for hvordan det somaliske miljøet i Norge er.

Jeg synes denne artikkelen fra Dagbladet tar opp noen interessante problemstillinger. F.eks.

Nå har vi altså å gjøre med en anonym forfatter som igjen legger blikket i en ny anonym persons fortelling. «Den er ikke selvopplevd, men den er sann», heter det i forordet. Ja vel, det har vi ingen mulighet til å sjekke. Å legge sitt eget blikk i en fiktiv jeg-forteller og bruke formuleringer som «jeg tenker», «jeg følte», «jeg kjenner», er i beste fall, ja, akkurat: Fiksjon.

Kan man virkelig stole på at beskrivelsene i denne boka er representative for det somaliske miljøet i Norge?

Er det riktig å bruke innhold fra denne boka i politiske debatter når man ikke har mulighet til å kontrollere sannhetsgehalten i den?

Endret av Årets gjøk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig tror jeg det er Hege Storhaug selv som har skrevet boken.

Da tror jeg hun skal slite voldsomt med forkledningen når hun skal møte Statsministeren :)

Synes boken tar opp en del problemstillinger som virkelig bør få oss til å tenke på hva vi driver med i integreringspolitikken her i landet. Særlig med tanke på at det er kvinnene dette går hardest utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man gaar ut ifra at boka er skrevet av en somalisk dame ut ifra hennes kunnskaper om det somaliske miljoet, saa er nok det meste i boka sant, sett fra et subjektivt synspunkt.

Men, man boer ikke ta slike fortellinger som den hele og store gyldne sannhet om det somaliske miljoet i Norge, eller noe som helst annet for den saks skyld. Det er bare en liten, subjektiv sannhet blant mange forskjellige, subjektive sannheter. Noen objektiv sannhet skal man nok lete lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg det er Hege Storhaug selv som har skrevet boken.

Det lukter litt bestillingsverk av denne boka. Om ikke Hege Storhaug har skrevet den selv, så mistenker jeg at hun har hatt en finger med i spillet for å få den utgitt. Men det er selvsagt spekulasjoner fra vår side.

Men hvis så skulle være tilfelle mister boka mye troverdighet, etter at vi har sett hvordan Hege Storhaug og HRS manipulerte Kadra, Nadia og Saynab til å overdrive sine historier for å skaffe blest og penger til HRS. Forfatteren av boka, eventuelt "konsulenten" hennes, vet nok også godt hvilke momenter som må være med for at boka skal få oppmerksomhet og selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det riktig å bruke innhold fra denne boka i politiske debatter når man ikke har mulighet til å kontrollere sannhetsgehalten i den?

***

Et spørsmål du ikke stiller; hvorfor er forfatteren av en slik bok best tjent med å være anonym?

Om det nordnorske miljøet ble beskrevet, ville behovet for anonymitet vært like stort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

Et spørsmål du ikke stiller; hvorfor er forfatteren av en slik bok best tjent med å være anonym?

Om det nordnorske miljøet ble beskrevet, ville behovet for anonymitet vært like stort?

Jeg stiller ikke dette spørsmålet fordi jeg mener det er ganske opplagt at årsaken er en kombinasjon av disse to:

1. Hun er redd for voldelige hevnaksjoner og å bli utstøtt fra sitt miljø.

2. Hun er redd for at historiene hun forteller kan kontrolleres og bli funnet å være usanne eller sterkt overdrevet.

En tredje mulighet er selvfølgelig at hun ikke er den hun utgir seg for å være.

Det er ikke vanskelig å forstå at somaliere i Norge kan bli forbannet på henne når hun framstiller dem på denne måten. Det store flertallet av somalierne i Norge vil nok mene at hun gir et helt feilaktig bilde av dem. Det forsvarer selvfølgelig ikke bruk av vold, og det er vel også de færreste av dem som ville ha gått så langt selv om de visste hvem hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er nok at vi stempler denne boka som fiction og et bestillingsverk, og så lukker øynene. Da støter vi ingen. Vi hjelper ingen heller, men det får heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er nok at vi stempler denne boka som fiction og et bestillingsverk, og så lukker øynene. Da støter vi ingen. Vi hjelper ingen heller, men det får heller være.

Tror du virkelig Siv Jensen leser høyt fra denne boka i et debattprogram om innvandring fordi hun er så interessert i å hjelpe de somaliske kvinnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig Siv Jensen leser høyt fra denne boka i et debattprogram om innvandring fordi hun er så interessert i å hjelpe de somaliske kvinnene?

Jensen vil vel helst sende både somaliske menn og kvinner hjem til Somalia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at både Siv Jensen og Hege Storhaug bruker Amal Adens bok "Se oss" som et sannhetsbevis for hvordan det somaliske miljøet i Norge er.

Jeg synes denne artikkelen fra Dagbladet tar opp noen interessante problemstillinger. F.eks.

Kan man virkelig stole på at beskrivelsene i denne boka er representative for det somaliske miljøet i Norge?

Er det riktig å bruke innhold fra denne boka i politiske debatter når man ikke har mulighet til å kontrollere sannhetsgehalten i den?

Veldig interessant artikkel i Dgabladet, ja. Som legg vekt på at sjølv om boka er skriven under pseudonym, bør samfunnet (inkl innvandrermiljøa) tole å diskutere den.

Ser forøvrig at den NorskSomaliske Kvinneforeningen helsar boka velkommen og ser fram til debatt. Det skal seiast at dei ikkje er enige i alt som står der, men at det er ting i det somaliske miljøet i Oslo som bør sjåast nærare på¨.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig interessant artikkel i Dgabladet, ja. Som legg vekt på at sjølv om boka er skriven under pseudonym, bør samfunnet (inkl innvandrermiljøa) tole å diskutere den.

Ser forøvrig at den NorskSomaliske Kvinneforeningen helsar boka velkommen og ser fram til debatt. Det skal seiast at dei ikkje er enige i alt som står der, men at det er ting i det somaliske miljøet i Oslo som bør sjåast nærare på¨.

Ja for all del, jeg sier ikke at de problemene som beskrives i boka ikke eksisterer og ikke er alvorlige. Det finnes sikkert noen somaliere i Oslo/Norge som passer inn i beskrivelsene til Amal Aden.

Men jeg reagerer altså på generaliseringen, at Jensen og Storhaug fremstiller det som at boka beskriver sannheten om somaliere i Norge når den bare beskriver en liten del av sannheten. I tillegg har jeg en mistanke om at motivet deres ikke er å hjelpe somaliere til å bli bedre integrert, men å begrense/stoppe innvandringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig Siv Jensen leser høyt fra denne boka i et debattprogram om innvandring fordi hun er så interessert i å hjelpe de somaliske kvinnene?

Dette handler ikke om Siv Jensen eller FrP. Hva hun mener om boka eller hvordan hun vil bruke den i sin agenda har nada med noe som helst å gjøre. Ikke har den noe med Hege Storhaug å gjøre heller. Boka omhandler noe som i aller høyeste grad bør kikkes nærmere på, og da gjerne uten skylapper.

Vi må også komme oss bort fra at alt som er kritisk til innvandring, innvandrermiljøer er rasistisk, og beskylde folk med kritiske holdninger til å skjære alle innvandrere over én kam. Selv om "utskuddene" er i mindretall og folk flest klarer seg alldeles utmerket så blir det ikke riktig å lukke øynene for alt som ikke fungerer.

Skal vi gjøre det med kriminelle og voldsmenn også? De er jo tross alt i sterkt mindretall, så vi trenger vel ikke bry oss så veldig - normale menn kan jo føle seg støtt hvis vi nevner disse problemene... :roll:

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka omhandler noe som i aller høyeste grad bør kikkes nærmere på, og da gjerne uten skylapper.

Det er jeg enig, men uten skylapper betyr at man verken avskriver den totalt eller tar den som sannhetsvitne for hvordan det somaliske miljøet i Norge er(som Storhaug og Jensen gjør).

Man bør se på boka med et interessert, men kritisk, blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jeg enig, men uten skylapper betyr at man verken avskriver den totalt eller tar den som sannhetsvitne for hvordan det somaliske miljøet i Norge er(som Storhaug og Jensen gjør).

Man bør se på boka med et interessert, men kritisk, blikk.

Enig.

Ein bør dessutan la debatten omhandle verda utanfor boka, uansett om forfattaren er anonym, for å sjå på kva som kan vere sanning og ikkje. Eg registrerte at NAV har no endra prakis. Dei tenker at innvandrarar skal stillast krav til på lik linje med alle andre. Korleis dei tenker gjere dette veit eg dog ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg registrerte at NAV har no endra prakis. Dei tenker at innvandrarar skal stillast krav til på lik linje med alle andre.

Slik har det da alltid vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har det da alltid vært?

Det trudde eg også!

Lova og retningslinjene for NAV er klar og lik for alle. Men i praksis har visstnok saksbehandlarane hos NAV på eige initiativ innført at at "kultuerelle hensyn" også skal telle. Altså at dersom det ikkje er vanleg at kvinnene i ein spesiell "kultur" jobbar, vil dei nødig sette dei på AMOtiltak og slike ting.

Men det varierer sikkert frå NAVkontor til NAVkontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om Siv Jensen eller FrP. Hva hun mener om boka eller hvordan hun vil bruke den i sin agenda har nada med noe som helst å gjøre. Ikke har den noe med Hege Storhaug å gjøre heller. Boka omhandler noe som i aller høyeste grad bør kikkes nærmere på, og da gjerne uten skylapper.

Vel, hvis du leser første innlegget i denne tråden, så var min intensjon med denne tråden å fokusere på hvordan boka blir misbrukt som argument for en strengere innvandringspolitikk. At du heller vil diskutere noe annet er greit nok det, men det var altså Siv Jensen og Hege Storhaugs omfavning av denne boka som tråden handlet om i utgangspunktet.

Vi må også komme oss bort fra at alt som er kritisk til innvandring, innvandrermiljøer er rasistisk, og beskylde folk med kritiske holdninger til å skjære alle innvandrere over én kam. Selv om "utskuddene" er i mindretall og folk flest klarer seg alldeles utmerket så blir det ikke riktig å lukke øynene for alt som ikke fungerer.

Såvidt jeg kan se er det ingen i denne tråden som har beskyldt noen for å være rasister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...