Gå til innhold

Champagneskål på kirketrappen?

Amica

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer an på presten det der.

Hvis vinen blandes med vann, kan den ikke helles tilbake på flasken og brukes neste gang (ellers kan man det).

Da må man kvitte seg med den. Hvordan man gjør det, kommer elt an på hvilken teologisk overbevisning presten er tilhenger av.

Man kan:

Drite i alt og helle vinen i vasken ("vi er jo ikke katolikker heller")

Bry seg litt, og helle vinen i en vask/utslagssted som "fører til jord", laget med henblikk på dette (samme sted kan man helle dåpsvann)

Helle vinen på gravene utenfor

Drikke alt, for sikkerhets skyld.

Siste alternativ er gøyest i kirker hvor presten faster før nattverden (ikke spiser frokost), og der vinen er litt ekstra sterk, f.eks. sherry. Da blir presten i skikkelig godt humør på kirkekaffen (men dessverre var dette mest i gamle dager i England...).

Men dette var jo en liten digresjon til temaet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Men kirken har jo ikke lov til å gi nattverd til mindreårige hvis den inneholder alkohol.

Sier de ifra om alkohol, slik at evt alkoholikere kan avstå? (For noen er en liten smak alt som skal til før de må ha en skikkelig fyllekule av lengre varighet) Og uansett er det jo feil å ekskludere slike fra nattverd.

Hm.. Dette var interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha champagneskål på trappen,

med glass som vi fikk av mine foreldre

samme dagen som vi forlovet oss,

og som vi da forlovelses-skålte i.

Har ikke tenkt å spørre noen om lov,

men hvis presten tar det opp er det for meg helt ok å skåle i cider....

Jeg synes også du er respektløs! Hvis du har så lite til overs for kirkelige tradisjoner så kanskje du burde vurdere å ikke gifte deg i kirken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke Anitacath er respektløs. Rart du ble så provosert av innlegget hennes, toflus..?!? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kirken har jo ikke lov til å gi nattverd til mindreårige hvis den inneholder alkohol.

Man blandre nok ganske ofte alkoholholdig vin ut med vann før man bruker den.

Hvis man ikke bruker små kalker, er det vanlig at man dypper oblaten rett i vinen, og dette tilsvarer sånn ca, tre dråper vin. Tror ikke barn som er gamle nok til å gå til nattverd tar skade av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du er respektløs! Hvis du har så lite til overs for kirkelige tradisjoner så kanskje du burde vurdere å ikke gifte deg i kirken!

Det var da voldsomt.

Vis meg den paragrafen der det står at det er ulovlig å drikke en brudeskål på kirkelig grunn så skal jeg bøye meg i støvet.

Hvis ikke- pass dine egne saker!

Ærlig talt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skrevet noe som helst sted at det er forbudt å innta flytende føde på en kirketrapp

Nei, men i Norge er det faktisk ulovlig å drikke alkohol på offentlige plasser :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men i Norge er det faktisk ulovlig å drikke alkohol på offentlige plasser :roll:

Når ble all flytende føde alkoholholdig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er urharry med champagne på jirketrappen, det ville ikke falt meg inn.

Kunne ikke vært mer enig.

Det handler også som tidligere nevnt om respekt og det hjelper ikke om du har cider, for uansett så er det etter min mening harselering og harry.

Skal en gifte seg i kirken bør en følge vanlig skikk og bruk, ikke bare gifte seg der for det er så romantisk, men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir dustete. Du har vel aldri hatt sex eller løyet, misbrukt Guds navn eller begjært din nestes eiendom du da ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anitacath:

Nå var det vel Champagne det var snakk om?

Så vidt jeg vet er det alkoholholdig. Det er jo dette med alkohol og kirken store deler av debatten i denne tråden har handlet om.

Men dersom du mente at du og mannen din ville ta en Solo når dere kom ut av kirken, så er jo hele denne debatten overflødig eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir dustete. Du har vel aldri hatt sex eller løyet, misbrukt Guds navn eller begjært din nestes eiendom du da ????

Var den til meg??

Nei jeg har faktisk ikke hatt sex på kirketrappa. Tror kanskje den siste kommentaren din var litt vel usaklig, derfor en tilbake!

De aller fleste av oss har vel brutt mange av budene o.l, men det jeg ville frem til var at det er ikke nødvendig med demonstrativt å gjøre det på kirketrappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjatre tjatre......

Jeg har aldri sagt at jeg på død og liv må drikke alkohol på kirketrappa, om jeg har med meg en termos med kakao er det ingen som tar skade av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel liten tvil om hvem som tjatrer. Det ble stilt et spm som vi svarer på, at det da skulle angå deg og det du ønsket å gjøre, forhindrer ikke oss andre i å si meningen sin. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er vel liten tvil om hvem som tjatrer"

Nei det har du rett i Tuva77.

Spørsmålet lyder

"Hvor vanlig er det å ha champagneskål på kirketrappen etter vielsen? "

Og svaret fra Anitacath var som følger

"Vi skal ha champagneskål på trappen,

med glass som vi fikk av mine foreldre

samme dagen som vi forlovet oss,

og som vi da forlovelses-skålte i."

Vi skal også skåle på kirketrappen når vi gifter oss 4. oktober i Grorud kirke. Trappen der er kjempefin og det er helt ok for presten at vi skåler, han er min onkel og burde vite i hvilken grad dette er "ulovlig" eller "lovlig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å ta skålen på utsiden av festlokalet da vi kom fra fotografen... da fikk vi skålet i champagne og slapp å bryte noen normer om hva noen synes er lov og ikke!!

Lykke til med valget!!

Koz..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler du ikke andres meninger? Dette er et diskusjonsforum, og det er vanlig å diskutere på et diskusjonsforum.... Alle kan ikke fjase med deg hele tiden heller vetdu :roll::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...