Gå til innhold

Champagneskål på kirketrappen?

Amica

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er det å ha champagneskål på kirketrappen etter vielsen?

Jeg hadde aldri hørt om denne tradisjonen, men enkelte kirker har måttet begynne å advare alle brudepar mot at dette ikke er ok, og at man ikke ønsker noen alkoholdrikking innenfor kirkens område.

Så da lurte jeg, hvor vanlig er dette blitt?

(Og hvor kommer egentlig den skikken fra?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde ikke champagneskål på kirketrappen, men på kirkebakken. I bilen vi kjørte, en Rolls Royce stod det klart champagne og glass, korken smalt og brudeparet skålte før det bar avgårde til festlokalet.

Ifølge tradisjonen skal glassene etterpå kastes over skulderen - for å symbolisere at fortid er fortid, dette gjorde ikke vi med flotte glass, glasskår og denslags - og plastglass blir liksom så usselt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha champagneskål på trappen,

med glass som vi fikk av mine foreldre

samme dagen som vi forlovet oss,

og som vi da forlovelses-skålte i.

Har ikke tenkt å spørre noen om lov,

men hvis presten tar det opp er det for meg helt ok å skåle i cider....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en del bryllup og aldri sett det før, dessuten synes jeg du burde spørre Anitach, det handler om respekt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skrevet noe som helst sted at det er forbudt å innta flytende føde på en kirketrapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men når en vet at kirka er imot alkohol synes jeg ikke dette er dagen for å provosere noe sånt!!!! -dessuten er skål gjerne forbundet med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..... hvis presten tar det opp er det for meg helt ok å skåle i cider....

????

Og ellers?

Bra eller...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, men du nevnte at du ikke ville spørre om lov og det ville jeg i det minste ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del' date=' men du nevnte at du ikke ville spørre om lov og det ville jeg i det minste ha gjort.[/quote']

-Så er vi forskjellige, da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Er den det? Har man ikke nattverd med brød og vin i kirken, da?

Og vinen symboliserer Jesu blod og er alkoholfri....

Selv synes jeg det er urharry med champagne på jirketrappen, det ville ikke falt meg inn.

Men gjerne i bøtter og spann senere på dagen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å ta skålen når vi tok bildene, men det var fordi det falt seg helt naturlig at det ble sånn. Forøvrig så ble bildene tatt på kirkegården rett nedenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er urharry med champagne på jirketrappen' date=' det ville ikke falt meg inn.[/quote']

Fullstendig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv synes jeg det er urharry med champagne på kirketrappen, det ville ikke falt meg inn.

Men gjerne i bøtter og spann senere på dagen!!

Så enig, så enig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, bare juks da altså?! Vel, i danske kirker serverer dem ihvertfall ekte saker, har jeg lest... :ler:

Også i norske kirker serverer dem alkoholholdig vin (har en kristen mor så har fått vite det av henne!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot

Også i norske kirker serverer dem alkoholholdig vin (har en kristen mor så har fått vite det av henne!)

Har hørt at den ikke er det.

1. Mange i kirkene er avholds

2 Alkoholikere kan få et problem...

3 Mange går til nattverd før de er 18

4 Mange kjører til og fra kirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kirker har vin med alkohol, andre har uten. Noen har rødvin, andre har hvitvin.

Dette er det menighetsrådet i hver enkelt menighet som bestemmer, og kirken har ingen offisiell holdning til dette (selv om enkelte prester krangler høylydt om saken).

Men det er streng tatt ikke mange dråpene som blir delt ut da, det er litt annerledes å sprette en flaske champagne.

Ville noen synes det var "uerbødig" å gjøre det inne i selve kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma fortalte dessuten at når gudstenesten er over må presten drikke opp resten av vinen på karaffelen fordi en skal av en eller annen grunn ikke helle tilbake vinen på flasken. Presten har det gøy hver søndag det er nattverd tydeligvis. Ikke rart de må ha fridag på mandager :ler: Mamma er klokker av og til så regner med hun ikke skrøner til meg (det er vel synd å lyve??????????)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...