Trampe Skrevet 23. september 2008 #21 Skrevet 23. september 2008 Jeg har også alt for mange håndklær, i alt for mange farger, så det er ikke en gave jeg hadde blitt alt for glad for...
Humleblomst Skrevet 23. september 2008 #22 Skrevet 23. september 2008 Oi.. Jeg har en enorm stabel med helt ubrukte håndkler liggende. Har fått mange i årenes løp. Og når vi får pusset opp badet er det stor fare for at jeg kjøper noen helt nye i stedet for å ta av de i stabelen (som gjerne er grønne, gule, ferskenfargede osv) Håndklær er ikke en god gave til dem som er veldig etablert, som synes det er viktig å ha håndklær som matcher flisene på badet, og som prioriterer å bruke pengene sine på slikt. Den er jeg enig i. Men jeg sa nesten alle. For meg er ihvertfall ikke håndklær det som står øverst på handlelisten, og mitt inntrykk er at folk generelt utsetter den utgiften i det uendelige. Og man kan lett se om et menneske er nøye på hvilken farge håndklærne har eller ikke. Men om man får for mye håndklær i gave, ville det kanskje ikke da lønne seg å bli litt tydeligere på hvaslags ting man faktisk setter pris på å få?
Gjest AnneShirley Skrevet 24. september 2008 #23 Skrevet 24. september 2008 Håndklær er ikke en god gave til dem som er veldig etablert, som synes det er viktig å ha håndklær som matcher flisene på badet, og som prioriterer å bruke pengene sine på slikt. Den er jeg enig i. Nå fikk jeg flesteparten av mine gyselige håndkler i tennårene.. Så det var liten hjelp i at jeg ikke var "veldig etablert". Men jeg sa nesten alle. Jeg tror fremdeles alle jeg skal kjøpe gaver til helst vil plukke ut sine egne håndkler.. Så den "nesten alle" påstanden tviler jeg veldig på. Og man kan lett se om et menneske er nøye på hvilken farge håndklærne har eller ikke. Men om man får for mye håndklær i gave, ville det kanskje ikke da lønne seg å bli litt tydeligere på hvaslags ting man faktisk setter pris på å få? Jeg fikk som sagt masse håndkler (av f.eks bestemødre og tanter) mens jeg fremdeles bodde "hjemme", så jeg tror inen kunne "se" at jeg ikke ville ha ferskenfargede og gule håndkler, nei. Og å forsøke å påvirke min mormor mhp hvilke gaver hun skulle gi ville uansett hvert nyttesløst. Pleier du å oppnå noe med å være "tydelig på hva slags ting man setter pris på å få"? Jeg pleier å takke for alle gaver og ikke "bestille" noen gaver, jeg.. Særlig siden jeg generelt prøver å få NED både antall gaver og prisnivået på dem.
Pippipp Skrevet 1. oktober 2008 #24 Skrevet 1. oktober 2008 Kjærestevott? Hvor får man kjøpt kjærestevott?? Det er en potensiell julegave til flere jeg kjenner jo... Kjærestevotter.
Gjest Fi fi la Belle Skrevet 2. oktober 2008 #25 Skrevet 2. oktober 2008 som nevnt før her.. en gave kurv, med litt god mat, noe digg å drikke, snacks og sjokolade kommer alltid godt med! eller så kan du jo gi dem en opplevelse. jeg har flere ganger gitt billetter til en forestilling eller konsert. behøver ikke å bli så dyrt, og det gjøre heller ikke noe om det er litt tid til fordi da har en tid til å glede seg til å gå på show eller konsert.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #26 Skrevet 3. oktober 2008 Om jeg skal gi noe til folk jeg ikke kjenner veldig godt/sånne jeg ikke aner hva liker for noe (som gjerne ikke har -noen- interesser..), så blir det ofte noe spiselig. Jeg sjekker selvsagt om de er allergiske eller har diabetes eller slikt først.. Men de aller fleste liker sjokolade, så sjokolade, marsipan, osv pleier slå an. Jeg bor i Bergen, og der er disse sjokoladetennisracketene typisk julesnop. Jeg pleier få minst tre til hver jul, og det hadde ikke gjort meg noe å få flere Hjemmelaget er også bra, jeg lager mye syltetøy. Hjemmebakst går også fint å gi, kjeks og lignende holder seg lenge. Hjemmelaget konfekt er bra. Og om de nå ikke liker maten selv, så kan de servere det om de får gjester Siden jeg bor i Bergen er det også en slager å gi folk en paraply Det regner mye her, og i tillegg blåser det, så paraplyer er noe man alltid har bruk for. Gavekort på kino til folk man tror kan like film. Jeg gir dog aldri vin eller annen alkohol. Spesielt til folk man ikke kjenner så godt. Hva vet man da om deres forhold til alkohol? Ikke koselig å gi vin til en med alkoholproblemer, eller som bor med en med alkoholproblemer.
Gjest78 Skrevet 3. oktober 2008 #27 Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Jeg stemmer også i mot håndkleideén, jeg vil overhodet ikke ha flere håndklær. Jeg vil heller ikke ha sengetøy, de jeg har fått er enten stygge eller har 2.20 lengde (hvorfor kjøper alle det? Bruker virkelig de fleste så lange dyner? Eller tror de jeg gidder å legge de opp?). Jeg kjøper mye vin, men kun til folk jeg faktisk vet at drikker det. Ellers er abonnement på blad en fin gave, trenger ikke å undersøke så mye for å finne et passende. Alt som kan spises, drikkes eller brukes opp er bra, i motsetning pynteting, klær, håndklær o.a som du ikke har mulighet til å forutsi om folk liker, trenger etc. Jeg synes også at det er litt dumt å gi bort gavekort til folk, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Jeg eeeelsker å få gavekort, penger man kan bruke uten å få dårlig samvittighet for at man ikke sparer eller bruker på noe fornuftig! Endret 3. oktober 2008 av Lady Lovelace
Gjest AnneShirley Skrevet 3. oktober 2008 #28 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg vil heller ikke ha sengetøy, de jeg har fått er enten stygge eller har 2.20 lengde (hvorfor kjøper alle det? Bruker virkelig de fleste så lange dyner? Eller tror de jeg gidder å legge de opp?) Kødder du? Skal vi bytte? Vi har bare fått 2 m lange dynetrekk når vi har fått sengetøy i gave, og det ville ikke falt oss inn å bruke så korte dyner. Hvem i alle dager vil ha kort dyne når det finnes lange, ville vært min logikk
Gjest AnneShirley Skrevet 3. oktober 2008 #29 Skrevet 3. oktober 2008 Alt som kan spises, drikkes eller brukes opp er bra, i motsetning pynteting, klær, håndklær o.a som du ikke har mulighet til å forutsi om folk liker, trenger etc. 100% enig
Gjest78 Skrevet 3. oktober 2008 #30 Skrevet 3. oktober 2008 Kødder du? Skal vi bytte? Vi har bare fått 2 m lange dynetrekk når vi har fått sengetøy i gave, og det ville ikke falt oss inn å bruke så korte dyner. Hvem i alle dager vil ha kort dyne når det finnes lange, ville vært min logikk Haha, vi burde vel opprettet en bytteordning på slikt (men nå har jeg vel kvittet meg med de fleste på diverse måter). Nå er alle i min famile rimelig korte, så jeg ser ikke helt poenget med dyner som går en halv meter lenger ned enn føttene mine, og henger ned utenfor senga. (Har folk som bruker så lange dyner senger som er lenger enn 2 meter også?)
Gjest AnneShirley Skrevet 3. oktober 2008 #31 Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Nå er alle i min famile rimelig korte, så jeg ser ikke helt poenget med dyner som går en halv meter lenger ned enn føttene mine, og henger ned utenfor senga. Hvordan får du til det? Jeg får ikke dynene til å henge utenfor senga når senga er redd opp en gang.. Jeg er bare 173 selv og synes 2,2m dyne er kort nok. Liker å pakke inn beina og likevel ha dyne helt opp til haka. Min kjære er nesten 1,9 og synes dynene på 2,2 er alt for korte.. En annen ting mhp sengetøy i gave er at vi bruker dobbeldyne og derfor ikke har noen stor glede av enkeltdynetrekk i det hele tatt.. Bortsett fra til gjester og det er liksom grenser for hvor mye vi trenger til det.. (har mer enn nok i skapet ) Endret 3. oktober 2008 av AnneShirley
kamela Skrevet 5. oktober 2008 #32 Skrevet 5. oktober 2008 Kødder du? Skal vi bytte? Vi har bare fått 2 m lange dynetrekk når vi har fått sengetøy i gave, og det ville ikke falt oss inn å bruke så korte dyner. Hvem i alle dager vil ha kort dyne når det finnes lange, ville vært min logikk Enig her!
kamela Skrevet 5. oktober 2008 #33 Skrevet 5. oktober 2008 Hvert år ender jeg opp med å vri hjernen til krampa tar meg for å finne på noe nøytralt men likevel hyggelig å gi i gaver til folk jeg egentlig ikke kjenner så godt. Sånn som til broderens nye dame som jeg bare har hilst på noen ganger, eller mannen til min samboers søster. Samboeren min er håpløs på å vite sånt selv, så jeg må nesten ta litt initiativ. I tillegg hender det jo at man har kjent folk i årevis, men likevel ikke aner hva man skal kjøpe fordi denne personen ikke trenger noe spesielt, ikke har noen spesiell hobby/interesse, ikke liker pynteting osv. Det "trygge" valget er jo ofte ei flaske vin, men så er det jo ingen selvfølge at alle liker vin. Og det er jo upraktisk om den må sendes i posten. Er det noen her som har geniale forslag til hva man skal kjøpe til sånne personer? Broderns nye dame: god håndkrem eller bodylotion liten paraply Begge deler er greit å sende med posten, og kan brukes av alle. Mannen til samboers søster: Hva med en liten Maglite eller et lite multiverktøysett?
Gjest AnneShirley Skrevet 6. oktober 2008 #34 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har fått litt dilla på gi bort abonement på et blad. Mange ganske "nøytrale" å ta av. Donald f.eks I år er det et par damer over 50 som skal få "lev landlig" (eller var det "landliv"?) av oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå