Gå til innhold

Mørk dress / aftenkjole?

Gjest litt usikker

Anbefalte innlegg

Gjest litt usikker

Jaja, jeg skjønner jo hva mørk dress er, men hva pokker er en aftenkjole?? Er dette en helt lang kjole eller en som går under knærne?

Er invitert til en happening, og aner ikke hva jeg må stille opp i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller... hvertfall en pyntet kjole. Ikke en sommerkjole, liksom. Kan jo helt sikkert ha en under-knærne-kjole, men ha på litt fine smykker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Skikkogbruk.no:

Kvinner og mørk dress

Av Erik Lundesgaard

Til mørk dress, daglig antrekk eller formiddagsantrekk gjelder ingen spesielle regler for kvinner, utover at klærne skal være pentøy.

En kort selskapskjole er et klassisk valg hvis selskapet foregår om kvelden, men en drakt med skjørt eller bukser er også en mulighet. Bukser er imidlertid mest naturlig når selskapet finner sted om formiddagen. Er draktens farge mørk, kan den også benyttes om aftenen. Lysere drakter forbeholdes formiddagen.

Til et formiddagsantrekk kan man bruke hatt. Om kvelden benyttes den ikke. Da er hodepynt å foretrekke.

Aftenkjole kan jo være så mangt, men jeg vil tro de mener en kjole i ca. knehøyde, ikke noe særlig kortere, kanskje litt lengre.

Egentlig tenker jeg at en aftenkjole er en kjole til kveldsbruk, og at den kan være alt fra kort cocktail til lang galla, men siden det står i forbindelse med mørsk dress, så ville jeg fulgt "mørk dress for kvinner-koden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur nok aftenkjole er lang kjole.

Som du ser av klippet er det eigentleg ikkje noko spesielt som høyrer til mørk dress, berre det er pentøy. For å krevje lang kjole på damene skal eigentleg mannen stille i livkjole, til smoking høyrer kort kjole, til mørk dress kan ein altså velje sjølv. Den kleskoden du har fått her høyrer ingen stader heime. Eg ville ringt og spurt: meiner dei at kvinnene skal kle seg i galla, medan menn skal kle seg til gravferd, eller kva meiner dei eigentleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...