Gå til innhold

Folk som misliker katter

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvis man tenker på hva mange menn gjør (sloss) når andre menn ikke liker samme fotballag som dem selv for eksempel, er det helt ok å ikke like folk som ikke liker katter.

Haha, ja, det er jå SÅ typisk for menn å sloss om fotballlag...

Eller kanskje ikke... ;)

Jeg bor med en lynsupporter, en VIF-supporter og en godset-supporter i samme hus. Og det er atpåtil i en helt annen by med et HELt annet fotballlag i fokus. Og jeg har enda til gode å se en eneste opphetet diskusjon.

(Beklager avsporingen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes du er litt sær ja. Så lenge det ikke er noe uttalt hat eller store problemer med kattene, så ser jeg ingen grunn til at ulik smak "sier noe om dem" - som du sa.

Er det bare kattene det gjelder, eller er det også musikk, klær, bøker, fritidssysler osv som også definerer hvorvidt du vil være venn med vedkommende?

selfølgelig er det bare katter det gjelder og ikke musikk, klær, bøker, fritidssysler osv som du ramser opp det gjelder.

Katter er jo faktisk LEVENDE individer og det er det det er snakk om her, ikke de andre tingene du ramser opp.

Syns det var ikke bare litt men VELDIG idiotisk å sammeligne katter med bøker og musikk!!

Gjest AnneShirley
Skrevet
Katter er jo faktisk LEVENDE individer og det er det det er snakk om her, ikke de andre tingene du ramser opp.

Så du er altså begeistret for alle levende individer? Inkludert mus, rotter, slanger, edderkopper, krokodiller osv?

Og du vil ikke være venner med noen som ville finne på å si at de ikke likte en slik dyregruppe spesielt godt?

Gjest Jeglikersmør
Skrevet
Ja, men det er bare sånn jeg føler det. At mennesker som misliker katter ikke er fullt så interessante. At de kan mislike de fine egenskapene katten står for - eleganse, uavhengighet, skjønnhet, selvstendighet - sier jo noe om dem.

De fleste mennesker hverken liker eller misliker katter. Problemet for mange er katteiere som tillegger kreket sitt en mengde egenskaper som de attpåtil mener er et speilbilde av dem selv. Slike som kan finne på å skrive noe sånt:

Jeg er vel en typisk katteperson, er selvstendig, uavhengig, kunstnerisk osv.

Prøv å bytte ut "katt" i innlegget ditt med "marsvin", så innser du kanskje hvor tåpelig det er. Eller kanskje ikke.

Jeg er veldig glad i marsvin. Har selv en marsvinunge på 5 måneder. Liker marsvins personlighet, dvs. selvstendigheten, elegansen, hengivenheten og stoltheten de har. Nå har jeg en venninne som jeg ble kjent med for et par måneder siden. Synes hun er en hyggelig og grei jente, men kjenner henne ikke så forferdelig godt ennå. I går fortalte hun meg imidlertid at hun misliker marsvin. Hun synes de er noen sære dyr og har ikke lyst å ha noe med dem å gjøre. Etter dette merker jeg at jeg får mindre interesse av å pleie vennskapet. At jeg ikke synes hun er så interessant. Jeg er vel en typisk marsvinperson, er selvstendig, uavhengig, kunstnerisk osv. Jeg setter stor pris på personligheten og skjønnheten til marsvinet. For meg er det ubegripelig at noen kan mislike dette fantastiske dyret.

Er det rart at jeg mister litt interesse for min nye venninne etter dette?

Er det noen andre som synes de har mindre til felles med folk som misliker marsvin?

Skrevet
Ja, men det er bare sånn jeg føler det. At mennesker som misliker katter ikke er fullt så interessante. At de kan mislike de fine egenskapene katten står for - eleganse, uavhengighet, skjønnhet, selvstendighet - sier jo noe om dem.

Det kan vel like gjerne si noe om deg at du ikke synes å være i stand til å forestille deg at ikke alle nødvendigvis forbinder katter med disse fine egenskapene?

Jeg kjente feks en dame engang som var blitt skamklort som barn av en sjalu gammel katt. Hele livet etter den opplevelsen hadde hun regelrett kattefobi, var livredd hver gang hun så en katt, og assosierte dem bare med stort ubehag.

Jeg mister som regel ikke interessen for mennesker som sier og gjør ting som ikke samsvarer med mine forventninger. Det som er uventet og annerledes er da minst like interessant som det vante og kjente? ;)

Skrevet

Jeg ville ikke droppet henne som venninne selv om hun ikke liker katter. Har selv venninner som ikke er glad i katter, jeg forstår det ikke, men jeg respekterer det.

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet

At folk ikke liker katter eller hunder er vel helt greit, hvis de klarer å akseptere at jeg liker det. Hvis noen av mine venner trekker seg unna kun fordi de ikke kan fordra katter så ville jeg nok sett på det som litt rart, for det er jo meg og ikke katten min de skal være venner med. Hadde de holdt seg unna fordi de var allergiske så hadde jeg hatt full forståelse for det.

Jeg vil ikke under enhver omstendighet ha hund selv men går likevel tur med min venninne og hennes hunder for det. Jeg klarer til og med å stille opp som hundelufter av og til.

Skrevet
De fleste mennesker hverken liker eller misliker katter. Problemet for mange er katteiere som tillegger kreket sitt en mengde egenskaper som de attpåtil mener er et speilbilde av dem selv. Slike som kan finne på å skrive noe sånt:

Prøv å bytte ut "katt" i innlegget ditt med "marsvin", så innser du kanskje hvor tåpelig det er. Eller kanskje ikke.

Bar innlegg :ler: Jeg tror imidlertid ikke katteelskere som faktisk revurderer vennskapet ser likheten :P

Dersom jeg hadde vært venninnen hadde jeg bare vært glad til for at en katteelsker brøt kontakten hvis det var over noe så tåpelig som min manglende interesse for katter. Hvem som er mest interessant - den som sammenligner seg med en katt og synes vennen er mindre interessant pga noe så absurd eller vennen selv? Jeg holder en knapp på vennen.

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Selvstendig og uavhengig er vel strengttatt det samme. Og kunstnerisk? Når ble en katt kunstnerisk?

Det er faktisk fullt mulig din venninne innehar disse egenskapene du setter så høyt selv om hun ikke liker katter. Selvstendigheten er ikke forbeholdt katter. Kanskje hun til og med er enda mer kunstnerisk enn en katt?

Skrevet
Jeg synes ikke du er sær.

ikke jeg heller. Katter er nydelige på alle måter, og jeg elsker dem :)

Skrevet
Selvstendig og uavhengig er vel strengttatt det samme. Og kunstnerisk? Når ble en katt kunstnerisk?

Det er faktisk fullt mulig din venninne innehar disse egenskapene du setter så høyt selv om hun ikke liker katter. Selvstendigheten er ikke forbeholdt katter. Kanskje hun til og med er enda mer kunstnerisk enn en katt?

:fnise:

Nettopp.

Skrevet

Nå har jeg sittet her og tenkt igjennom alle mine venner og nære bekjente, og jeg kan faktisk ikke finne EN som ikke liker katter. Jeg har faktisk aldri tenkt over at det er slik før nå! :)

Noen av dem elsker katter, slik som jeg, mens noen bare liker dem veldig godt. Men alle mine venner er generelt glad i dyr. Jeg vet ikke sikkert, men mitt inntrykk er at de fleste som har et eller annet dyr selv, være seg hund, katt, marsvin eller ilder, er også glad i andre dyr. Jeg tror det skal mye til at en som eeeeelsker marsvinet sitt, hater katter f.eks. Selv om de sikkert finnes de og.

Jeg ville nok ikke ha kuttet ut en venninne fordi hun ikke liker katter. Jeg ville nok tenkt at det er en grunn til at hun ikke liker de, f.eks en dårlig opplevelse med en katt, eller at hun rett og slett ikke er vant til de i det hele tatt. Jeg hadde nok hatt vanskelig for å forstå det om hun var godt kjent med de, og fremdeles mislikte de... :rødme:

Et menneske som generelt ikke brydde seg om dyr i det hele tatt, hadde jeg nok ikke kunnet ha det veldig nære vennskapet med. Det ville rett og slett blitt for stor avstand. Og mennesker som hater katter eller andre dyr, og er slemme med de, gir jeg ikke mye for! :nei:

Gjest Gjest_blabla_*
Skrevet

Synes det er sært, og ikke så rent lite barnslig å kutte ut en venninne fordi hun ikke liker katter. Så lenge hun lar katten være i fred, burde det ikke bety noe, om hun ellers er et ok menneske.

Har inntrykk av at kattemennesker og hundemennesker er ganske forskjellige . Men de aller verste menneskene, er de som ikke liker dyr overhodet. Har noen slike mennesker i nabolaget, og de er de mest egoistiske menneskene jeg vet om. Tenker bare på seg selv, og tror de kan få det slik DE vil hele tiden.

Skrevet

For meg så er hundene en stor og viktig del av livet mitt, og jeg hadde syntes det var vanskelig om jeg ikke kunne snakke om dem til en eventuell venn fordi denne personen da syntes det var dritt å høre på :P

Skrevet
selfølgelig er det bare katter det gjelder og ikke musikk, klær, bøker, fritidssysler osv som du ramser opp det gjelder.

Syns det var ikke bare litt men VELDIG idiotisk å sammeligne katter med bøker og musikk!!

Hvorfor det er en selvfølge er ikke så voldsomt klart. Om man velger vennene sine ut fra noen litt smålige kriterier, så er det nærliggende å tro at andre småligheter også spiller en viss rolle.

Jeg for min del klarer ikke å være vennskapelig med mennesker som ikke liker Jo Nesbø og hans bøker. Jo Nesbø symboliserer en kunstnerisk og selvstendig stil, og er full av eleganse (ikke ulikt meg faktisk ;)), og om noen skulle komme her og fortelle meg at hans bøker ikke appelerer til dem, så er det kroken på døra. Han er jo strengt tatt et LEVENDE individ!

You see.

Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Kanskje hun mener kattene til Rosina Wachmeister? :ler:

Personlig er jeg skeptisk til folk som ikke liker dyr, og særlig de som ikke liker katter. Får en fornemmelse av at de ikke er helt justert i topp-etasjen. Greit nok å ikke liker edderkopper og rotter, men de typiske husdyra og kjæledyra har jo så mange fine sider ved seg og er jo stort sett bare koselige å ha med å gjøre. Særlig katter. De færreste katter er aggressive. Dersom de er aggressive er det sjelden slik at de oppsøker deg for å bite og markere seg, slik aggressive hunder gjør. Så å begunne skepsisen over katter med å kalle de sære, er for meg sært i seg selv ;)

Skrevet
Jeg har en vennine som synes katter generelt er ekle. Må innrømme att jeg tar det litt til meg i og med at jeg er kjempestolt av mine katter.

Vi går i forening isammen. Når jeg har forening, så forlanger hun att kattene ikke får komme inn i stuen. Hva kan det gjøre at en katt oppholder seg i rommet? Hun behøver ikke og ha den på fanget. Alle de andre ønsker og ha dem der. En annen i denne foreningen er allergisk mot katt. Når hun er på besøk, går hun ned på gulvet til dem og koser. Etterpå går hun og vasker hendene.

Jeg kan til en viss grad forstå at noen kan ha imot katter som går ute. De kan være sølete og skitne, og i verste fall ha sykdommer. Men mine katter er enten inne eller ute på terassen, og de blir badet i forbindelse med utstillinger.

Jeg har nok falt i fellen at jeg "ser" på dem som mine firbente barn. Men så lenge jeg ikke har tobeinte barn, så er kattene mine det jeg har.

Jeg må få lov å si at de med katter som ikke forstår at ikke alle mennesker er dyre elskere.... jeg liker ikke katter fordi at nesten alle venninene mine har det og ikke bryr seg om hva jeg synes når jeg er på besøk og skal ALLTID kommentere: hvorfor er du redd katter? hallooo`? de er jo så søte. ja jeg synes de er søte, men ikke når veninnene mine sier de ikke hopper på deg, og det første de gjør er og hopper og slikke deg i ansiktet, nei takk sier jeg bare. og dette er rolige katter. jeg har blitt skikkelig angrepet av katter når jeg var yngre også. Altså jeg forstår dere er glad i dyrene deres, men la oss være vekke fra de de vi som ikke er så fryktelig begeistret for dyr.

Grunnen til jeg er redd er fordi jeg har vært med så mange ville katter:S

Det samme gjelder med hunder: jeg sitter på bussen og så kommer det en person med en hund og setter seg ved siden av meg, uten og spørre om det er greit, Fordi i dag skal liksom alle være så hundeelskere:S hallo liksom? og så spør jeg dem fint at de kan flytte seg en annen plass, hundrevis av andre plasser, men det tar tar laaang tid før de flytter seg og spør om jeg er redd, hallo er dere blinde:S+ at da begynner hunden å bjeffe seff fordi de ser jeg er redd. IRRITERNDE. når jeg var ti, 15 og nå nettop har jeg blitt angrepet av en hund. Med andre ord jeg er ikke glad i hunder som bjeffer og sikler...

Sorry men ta hensyn dere dyreelskere:) vet at dere tar dette til dere pga dere er glad i dyret deres, men keep in mind at alle ikke liker katter og hunder, desverre, jeg har prøvd å like de, tro meg....

Skrevet
Hvorfor det er en selvfølge er ikke så voldsomt klart. Om man velger vennene sine ut fra noen litt smålige kriterier, så er det nærliggende å tro at andre småligheter også spiller en viss rolle.

Jeg for min del klarer ikke å være vennskapelig med mennesker som ikke liker Jo Nesbø og hans bøker. Jo Nesbø symboliserer en kunstnerisk og selvstendig stil, og er full av eleganse (ikke ulikt meg faktisk ;)), og om noen skulle komme her og fortelle meg at hans bøker ikke appelerer til dem, så er det kroken på døra. Han er jo strengt tatt et LEVENDE individ!

You see.

Tenker du deg litt om og tenker LOGISK er det at det var en selfølge MEGET klar vil nå jg virkelig si!!

Jeg har selv venner som ikke er spesiellt glad i katter men så lenge de ikke er stygge med kattene og lar de være i fred gjør det meg ingen verdens ting!!

haha sammenligner du jo nesbø med en katt også nå?nå må du virkelig slutte, du skjønte hva jeg mente med levende individ...som sagt; om du klarer å tenke logisk da:P dummeste ironien jeg har hørt.

you see??

Skrevet
ikke jeg heller. Katter er nydelige på alle måter, og jeg elsker dem :)

kunne ikke vert mer enig!!elsker katter jeg også=)=) og blir glad av å høre andre si det samme!!=)

Skrevet (endret)
Så du er altså begeistret for alle levende individer? Inkludert mus, rotter, slanger, edderkopper, krokodiller osv?

Og du vil ikke være venner med noen som ville finne på å si at de ikke likte en slik dyregruppe spesielt godt?

Hvorfor sklir du over på andre ting nå? først sammenlignes katter med bøker,musikk osv og når jeg sier dt blir totalt feil å sammenligne bøker ,musikk osv med katter for katter er levende individer spør du om jeg er begeistret for alle levende individer istedenfor å svare på det jeg sa...ehm ok snakk om å snakke rundt seg selv men ok...

jeg gidder vertfall svare for meg: nei, jeg er ikke begeistret for alle levende individer men jeg sammenligner de ikke med ting som ikke lever (som nettopp feks en BOK). og eneste jeg ikke liker med LEVENDE individene du ramset opp er faktisk edderkopper:P so there u go..der var svaret ditt

jeg har aldri sagt jeg ikke ville vere venner med noen som ikke likte en slik dyregruppe spesiellt godt heller. jeg har selv venner som ikke er særlig begeistret for katter eller hunder, men så lenge de lar de være i fred og ikke gjør dem noe gjør ikke det meg noe heller!! men de aller fleste av mine venner er veldig glade i dyr og glad er jeg for det=)

var faktisk ikke jeg som tok opp dette temaet her i hele tatt, så hvorfor du spør MEG om hvorfor jeg ikke ville være venner med noen som ville finne på å si at de ikke likte en slik dyregruppe spesielt godt, skjønner ikke jeg, for det har nå jeg for faen ALDRI sagt!!

Endret av jenta86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...