Gå til innhold

Folk som misliker katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i katter. Har selv en kattunge på 5 måneder. Liker katters personlighet, dvs. selvstendigheten, elegansen, hengivenheten og stoltheten de har. Nå har jeg en venninne som jeg ble kjent med for et par måneder siden. Synes hun er en hyggelig og grei jente, men kjenner henne ikke så forferdelig godt ennå. I går fortalte hun meg imidlertid at hun misliker katter. Hun synes de er noen sære dyr og har ikke lyst å ha noe med dem å gjøre. Etter dette merker jeg at jeg får mindre interesse av å pleie vennskapet. At jeg ikke synes hun er så interessant. Jeg er vel en typisk katteperson, er selvstendig, uavhengig, kunstnerisk osv. Jeg setter stor pris på personligheten og skjønnheten til katten. For meg er det ubegripelig at noen kan mislike dette fantastiske dyret.

Er det rart at jeg mister litt interesse for min nye venninne etter dette?

Er det noen andre som synes de har mindre til felles med folk som misliker katter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg har selv ikke så mange venner som gir uttrykk for at de ikke ønsker å ha noe med hunder å gjøre, så jeg syns ikke du er sær.

Skrevet

Hm. Ja, for å være helt ærlig synes jeg det er litt sært.

Jeg er ikke spesielt glad i katter selv, og hadde nok stusset dersom en venninne hadde "slått opp" på grunn av mitt forhold til katter.

Selv har jeg hunder, og har venner som både liker og ikke liker hunder.

Skrevet

En felles bekjent av meg og denne venninnen kom med denne kommentaren da hun hørte at jeg har katt (kattunge):

"Ja, jeg skulle gjerne hatt katt, hvis det hadde vært sånn at katten kunne være kattunge hele livet, og ikke bli stor." Hun var altså ikke interessert i å ha en katt som ble voksen.

Jeg får rett og slett ikke så veldig godt inntrykk av mennesker med denne typen uttalelser. Bør kanskje velge meg venner jeg har mer til felles med, tror jeg. :)

Skrevet

Synes nok du er litt sær, ja. Folk er jo forskjellige og det synes jeg man må prøve å respektere. Dere må jo ha andre interesser som er felles, selv om dere har forskjellig syn på katter?

Skrevet
Er det noen andre som synes de har mindre til felles med folk som misliker katter?

Jeg har en vennine som synes katter generelt er ekle. Må innrømme att jeg tar det litt til meg i og med at jeg er kjempestolt av mine katter.

Vi går i forening isammen. Når jeg har forening, så forlanger hun att kattene ikke får komme inn i stuen. Hva kan det gjøre at en katt oppholder seg i rommet? Hun behøver ikke og ha den på fanget. Alle de andre ønsker og ha dem der. En annen i denne foreningen er allergisk mot katt. Når hun er på besøk, går hun ned på gulvet til dem og koser. Etterpå går hun og vasker hendene.

Jeg kan til en viss grad forstå at noen kan ha imot katter som går ute. De kan være sølete og skitne, og i verste fall ha sykdommer. Men mine katter er enten inne eller ute på terassen, og de blir badet i forbindelse med utstillinger.

Jeg har nok falt i fellen at jeg "ser" på dem som mine firbente barn. Men så lenge jeg ikke har tobeinte barn, så er kattene mine det jeg har.

Skrevet

Jeg misliker katter sterkt, men det er fordi jeg er veldig allergisk mot de, og dermed ikke assosierer noe som helst positivt med de.

Skrevet

Ja, men det er bare sånn jeg føler det. At mennesker som misliker katter ikke er fullt så interessante. At de kan mislike de fine egenskapene katten står for - eleganse, uavhengighet, skjønnhet, selvstendighet - sier jo noe om dem.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Tja, du kan jo egentlig ikke noe for at du føler det slik, regner jeg med. Jeg skjønner hva du mener, for jeg synes det samme om folk som ikke liker dyr generelt.

Skrevet

Jeg likte ikke katter noe særlig før jeg fikk min egen (ønsket meg dyr, og det eneste dyret samboern min ville ha var katt, og plutselig fikk vi tilbud om en hjemløs kattunge). Når man ikke er vant med katter kan de være ganske vanskelige å lese og å få kontakt med, i motsetning til f eks hunder som er mer sosiale og oftere interessert i fremmede. Jeg hadde også dårlige erfaringer med mange løskatter der jeg vokste opp og på studiestedet hvor det hendte katter kom inn gjennom vinduene, spiste matrester og søppel og andre udelikate ting. Men katten min ble jeg jo glad i på sekundet, og gjennom den har jeg lært masse om katter jeg ikke visste fra før, så nå liker jeg "alle" katter.

Jeg har ikke forandret personlighet og interesser grunnleggende likevel, så omgangskretsen min har ikke hatt behov for utskiftning selv om jeg har gått fra å være skeptisk til å like pusekatter ;)

Skrevet

Folk får vel like eller mislike hva de vil for meg, bare de oppfører seg skikkelig!

Skrevet (endret)

Jeg synes du er sær.

Jeg er ikke noe dyremennesker i det hele tatt. Er allergisk så har aldri bygget opp noe forhold hverken til katter, hunder eller andre pelsdyr. Jeg har heller aldri tenkt på at en katt står for eleganse, skjønnhet osv. Jeg misliker ikke egenskapene såklart, men har alldri satt dem i sammenheng med katter.

Alle dyreeiere vil vel uansett ha en lang list med positive egenskaper for deres dyr. De som holder slanger og reptiler også. Liker du også slike dyr? Hvis ikke så synes du vel at det er greit at de som liker slike dyr synes at du er uinteressant?

Ikke vet jeg. Hvis noen velger å bryte vennskapet vårt pga at jeg ikke elsker katten deres så er det etter min mening ikke jeg som har en skrue løs hvertfall.

(men nå sitter jeg ikke å slenger drit om katter til mine katteelskende venninner heller da. Jeg bare holder meg unna dem (kattene altså9. Hadde jeg vært kjip med kattene deres skjønner jeg at de ikke hadde likt meg noe særlig)

Endret av Titta
Skrevet (endret)
Ja, men det er bare sånn jeg føler det. At mennesker som misliker katter ikke er fullt så interessante. At de kan mislike de fine egenskapene katten står for - eleganse, uavhengighet, skjønnhet, selvstendighet - sier jo noe om dem.

Nuvel. At egenskapene til kattene står for eleganse, skjønnhet, uavhengighet og selvstendighet er din subjektive oppfatning. Jeg sier ikke at katter overhodet ikke innehar egenskaper som det du ramser opp, jeg mener bare at det faktisk ikke er sånn at man automatisk er mer tiltrukket av egenskaper som uselvstendigher, ueleganse, stygghet og avhengighet, dersom ikke katter er favorittdyret.

Men for å være helt ærlig hadde jeg nok tenkt at dersom en venninne brøt kontakt dersom jeg hadde gitt uttrykk for at kattunger var finere enn voksne katter, hadde det virkelig vært like greit. For da betyr uansett katter mer enn noe annet. Og jeg blir litt svett av dyreeiere som ser på sine dyr som noe opphøyet, uavhengig av hva slags dyr det dreier seg om.

Endret av Elastica
Skrevet
(men nå sitter jeg ikke å slenger drit om katter til mine katteelskende venninner heller da. Jeg bare holder meg unna dem (kattene altså9. Hadde jeg vært kjip med kattene deres skjønner jeg at de ikke hadde likt meg noe særlig)

Det er der jeg syns det er en forskjell.

For en tid tilbake var det en fyr jeg likte kjempegodt. Helt til han uttalte at han syntes bikkja mi var regelrett DUM og teit og ikke fikk til en dritt.

Skrevet
Det er der jeg syns det er en forskjell.

For en tid tilbake var det en fyr jeg likte kjempegodt. Helt til han uttalte at han syntes bikkja mi var regelrett DUM og teit og ikke fikk til en dritt.

Enig. Men dette har med andre ting å gjøre (manglende sosiale antenner) og ikke det faktum at man ikke er så glad i en spesiell type dyr.

Skrevet
Jeg er veldig glad i katter. Har selv en kattunge på 5 måneder. Liker katters personlighet, dvs. selvstendigheten, elegansen, hengivenheten og stoltheten de har. Nå har jeg en venninne som jeg ble kjent med for et par måneder siden. Synes hun er en hyggelig og grei jente, men kjenner henne ikke så forferdelig godt ennå. I går fortalte hun meg imidlertid at hun misliker katter. Hun synes de er noen sære dyr og har ikke lyst å ha noe med dem å gjøre. Etter dette merker jeg at jeg får mindre interesse av å pleie vennskapet. At jeg ikke synes hun er så interessant. Jeg er vel en typisk katteperson, er selvstendig, uavhengig, kunstnerisk osv. Jeg setter stor pris på personligheten og skjønnheten til katten. For meg er det ubegripelig at noen kan mislike dette fantastiske dyret.

Er det rart at jeg mister litt interesse for min nye venninne etter dette?

Heisann=) For meg er det ubegripelig at noen kan mislike katter også, for jeg også tenker det samme som deg: jeg eeelsker katter!!!Har hund også og elsker begge deler like mye!!

Desverre har jeg noen få venner som ikke liker katter, og det gjør meg forsåvidt ikke så mye, bare de ikke er stygge med de . bare de lar kattene være i fred gjør det meg ingenting. og slik føler disse vennene jeg har som ikke liker katter det også.

selv om det er uuubegripelig og jeg kan viirkelig IKKE skjønne det!!

men det er vel sikkert fordi de ikke e vant med å ha katt at de er litt skeptisk..mn hadde de vært sammen med en katt en stund hadde de nok likt katter de også...

Skrevet

Jeg synes du er litt sær ja. Så lenge det ikke er noe uttalt hat eller store problemer med kattene, så ser jeg ingen grunn til at ulik smak "sier noe om dem" - som du sa.

Er det bare kattene det gjelder, eller er det også musikk, klær, bøker, fritidssysler osv som også definerer hvorvidt du vil være venn med vedkommende?

Skrevet

Hvis man tenker på hva mange menn gjør (sloss) når andre menn ikke liker samme fotballag som dem selv for eksempel, er det helt ok å ikke like folk som ikke liker katter.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Det er da mange som ikke er så spesielt glad en type dyr, det være seg hund, katt, fugler osv. Synes det er rimelig sært å droppe en venninne på grunnlag av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...