Gå til innhold

Den store reisen


Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Finnes det noen klipp ute på nettet der de tygger og spytter ut maten? Det skulle jeg likt å sett... :haar:

Vet ikke om det ligger på nett, men vi så det i dagens episode. Nå er det garantert ikke sant, men det bryr jo ikke produksjonsselskpet seg om, de er på jakt etter negative reaksjoner som engasjerer - uansett hvor usant det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Lotta_*
Og det er nok ikke mulig heller. Er mye i denne serien som ikke er fra den virkeligheten disse menneskene lever i til vanlig.

Når det gjelder det med maten, så er jeg 100% sikker på at den ikke lages ved å mose maten i munnen for så å spytte det opp i gryta igjen. De har nok redskaper til andre ting som f.eks. bygge husene de bor i og lage tøy, pynt og våpen - så at de også har redskaper til å lage mat er garantert. For å mose mat kommer man langt med å legge maten mellom to blader og mose det med en stein. Det jeg imidlertid er litt i tvil om, er om det er de som står bak konseptet som har funnet på at maten liksom skal lages på den måten (for å få reaksjoner), eller om det er de innfødte som har funnet det på for å se hvor langt de kan strekke det.

Da tror jeg du bør sette seg litt mer inn i andres kultur, dette er slett ikke uvanlig og praktiseres også i flere andre kulturer, man tygger på røtter/bær bl.a. for å lage alkohol.. Så det er ikke noe de finner på fordi man skal prøve å virke mer primitiv enn de er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du bør sette seg litt mer inn i andres kultur, dette er slett ikke uvanlig og praktiseres også i flere andre kulturer, man tygger på røtter/bær bl.a. for å lage alkohol.. Så det er ikke noe de finner på fordi man skal prøve å virke mer primitiv enn de er..
Jeg er nok bereist langt over gjennomsnittet, og nettopp derfor tror jeg ikke på dette. ;)

Derav vil jeg nok også påberope meg å ha kjennskap til mange andre kulturer og levesett.

Jeg fremholder derfor at dette er (nok) en bløff, men er som sagt i tvil om hvem som bløffer hvem i akkurat den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste de det etterpå? de må jo ha skjønt at det der var tull. Vi er jo ikke fugler, vi har hender å lage mat med.

Angivelig så var noe de norske fikk å drikke før de angivelig lærte hvordan det ble lagt mat som var tygget og spyttet ut igjen.

Du har rett i at de har hender å lage mat med, og garantert kjøkkenredskaper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok bereist langt over gjennomsnittet, og nettopp derfor tror jeg ikke på dette. ;)

Derav vil jeg nok også påberope meg å ha kjennskap til mange andre kulturer og levesett.

Jeg fremholder derfor at dette er (nok) en bløff, men er som sagt i tvil om hvem som bløffer hvem i akkurat den saken.

Vær så snill. Det er så åpenbart at du ikke vet hva du snakker om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chicha

"In some cultures, instead of germinating the maize to release the starches therein, the maize is ground, moistened in the chicha maker's mouth, and formed into small balls which are then flattened and laid out to dry. Naturally occurring diastase enzymes in the maker's saliva catalyses the breakdown of starch in the maize into maltose. (This process of chewing grains or other starches was used in the production of alcoholic beverages in pre-modern cultures around the world, including, for example, sake in Japan.)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det noen klipp ute på nettet der de tygger og spytter ut maten? Det skulle jeg likt å sett... :haar:

På nett-tven til NRK ligger hele episodene ute, så det er bare å sette seg ned for å se episode 2 hvor dette skjer.

Synes det er fasinerende å se, men litt dumt om de har vridd mye på virkeligheten for å få god tv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV2 skal ha lagd en dokumentar om disse folkene i Ecuador i 1995, og da var de fullt påkledd. :ler:

Bare fake alt sammen.

Men dette var jo for 13 år siden. Moten kan jo ha forandret seg siden den gang :briller:

Endret av NullHull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest LanaLane

Jeg synes trønderne hadde skjerpa seg litt denne gangen jeg?

Er vel egentlig mora og hu ene dattera som er blåste. Faren og den andre dattera prøver iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor dømmer alle trønderne? De kom jo til det mest ekstreme stedet.. en leir med masse møkk på bakken og uten vann i nærheten. De andre hadde hytter de kunne stå oppreist i og hengekøyer/myggnett.

Trønderne trengte sikkert bare litt tid på å komme over sjokket først, for i forrige episode virket de da hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er sant det, stakkars trøndere. De skulle jo bo verst, og hver en av oss her på forumet hadde vel fått et pittelite tilpasningsproblem? jeg hadde hvertfall det. Og de kommer seg jo etter hvert.

Det med babyen var koselig. Jeg ble bløt, men jeg blir fort rørt og.

Men familien Prøis, som bor hos waorani-indianerne så ut som de hadde grunn til å bli en del sjokkert de og. Skremmende diiiger sak på han ene som løp rundt der :fnise:

Endret av Lise_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønderne trengte sikkert bare litt tid på å komme over sjokket først, for i forrige episode virket de da hyggelige.

Jeg synes ikke mora var spesielt hyggelig da hun nektet å prøve okermalingen. Jeg skjønner ikke hvorfor det var så big deal, hun kunne vel bare vasket det av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dømmer alle trønderne? De kom jo til det mest ekstreme stedet.. en leir med masse møkk på bakken og uten vann i nærheten. De andre hadde hytter de kunne stå oppreist i og hengekøyer/myggnett.

Trønderne trengte sikkert bare litt tid på å komme over sjokket først, for i forrige episode virket de da hyggelige.

vi dømmer dem nok bare fordi de har selv frivillig meldt seg på et slikt program hvor en av utfordringene var å komme til et annet land og til en helt annen levestil enn det vi har i norge. de har valgt dette selv, men utifra oppførselen dere så virker det som om noen tvang dem til dette. jeg synes de er utrolig utakknemlige og frekke. det er på grensen til at jeg nesten må bytte kanal når de kommer med sine krav og sutringer, fordi jeg rett og slett blir provosert. stammefolket gjør alt de kan for å vise dem hvordan de lever, de har levd sånn i mange år, så de vil såklart dele det de kan.

hadde du likt å få en gjester som frivillig kom til norge for å lære om kulturen og bo i ditt hjem, men som nektet å spise maten din, stå på ski osv. og var utakknemlig og lite lystne til å bli kjent med deg? jeg hadde kasta den personen ut rett og slett hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...